VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 290


    Hallo allemaal,


    Ik ben er inmiddels achter gekomen dat ik een denkfout heb gemaakt, betreffende de lengte maten in de schaal 1:14 van de dieplader.
    Gisteren toch maar eens even naar Duitsland gereden en bij de echte 1:1 Goldhofer dieplader gemeten.
    Het (smal) diepbed is ingeschoven 8 meter lang (1:1)
    Het smal diepbed geheel uitgeschoven is 13 meter lang (5 meter uitgeschoven) (1:1)

    De eerder door mij opgegeven lengte en breedte maten van de Goldhofer dieplader 1:14 :
    De afmetingen van de 5 assige smalbed dieplader met de 3 assige interdolly is/zijn bekend. (schaal 1:14)
    Als volgt :
    Lengte achterdek 5 assen : 580 mm
    Lengte smalbed : 700 mm
    Lengte interdolly 3 assen : 410 mm
    Lengte uitschuiven diepbed : 400 mm
    Totale lengte van de dieplader (met ingeschoven diepbed) met 5 assen met de jeepdolly met de Volvo F 16 4 assen : 2180 mm.
    Totale lengte smalbed 400 mm uitgeschoven : 2180 + 400 = 2580 mm.
    Het smalbed wordt : 100 mm breed
    Het achterdek wordt : 214 mm breed (1:1 uitvoering : 2980 mm breed)
    Met een gieksleuf van 60 mm breed.
    Lengte Volvo F 16 trekker 4 assen : 46 cm
    Alle maten bij elkaar opgeteld : 580 mm + 700 mm + 500 mm +100 mm + 300 mm = 2100 mm
    Uitgeschoven diepbed : 210 + 400 mm = 2580 mm


    De nieuwe juiste maten van :
    De lengtemaat van het ingeschoven (smal) diepbed wordt : in de 1:14 : 570 mm, in plaats van 700 mm (korter 130 mm)
    De lengtemaat van het uitgeschoven(smal) diepbed wordt : in de 1:14 : 930 mm, in plaats van 1100 mm (korter 170 mm)
    Lengte van het uitschuiven van het diepbed 360 mm, in plaats van 400 mm
    De lengtematen van het achterdek en de interdolly dolly blijven gelijk, net als de lengte van de Volvo F 16 trekker.

    De totale lengte wordt nu met het ingeschoven smal diepbed : 2180 -130 = 2050 mm (inclusief de interdolly en de Volvo F 16 trekker)
    De totale lengte wordt nu met het uitgeschoven smal diepbed : 2580 -170 = 2410 mm (inclusief de interdolly en de Volvo F 16 trekker)
    Totale winst van de combinatie is 130 mm en 170 mm korter, dit lijkt niet veel, maar dit scheelt toch behoorlijk.
    Hierdoor wordt het rijden op de rijbaan toch weer wat makkelijker, bovendien voldoet de Goldhofer dieplader aan de maten van de 1:1 Goldhofer dieplader.

    Ik heb besloten geen 6 assige dieplader te bouwen, met 6 assen in het achterdek, dit wordt gewoon veel te lang, ik moet het ook allemaal kunnen vervoeren in mijn kleine autootje.:) :)

    De nieuwe Nooteboom breedbed dieplader. (6 bij 3)

    NOOTEBOOM DIEPLADER 6 ASSEN.02.jpg

    Tot zover deze update.
     
    ruitje, MarlinNavigator en spike77 vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat ziet er allemaal erg indrukwekkend uit maar zal inderdaad een hele klus worden om te vervoeren naar een demo. Mag je wel een soort kar maken en een busje met lift achter kopen. Dat scheelt een hoop gesjouw. Denk dat het op een baan als in Melle toch wel kritisch gaat worden.....
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Tja, de tijd zal het leren of ik met deze combinatie in Melle op de baan kan rijden, maar door de onafhankelijke besturing achter en het liften van de achterassen, (40 mm) moet het wel kunnen om op deze permanente baan te rijden,we gaan het t.z.t. zien.

    Wat het vervoer betreft :
    Ik heb al een steekwagentje met grote wielen een transportkarretje met 4 luchtbanden met zwenkwielen, waar 250 kg op geladen mag worden. Laadvloer : 100 cm x 60 cm.
    Dit karretje heb ik gebruikt bij de Rij-demo bij Hobma in Elst, 4 transportkisten erop gehad, dit ging probleemloos. (transportkisten vastgezet met 2 spanbandjes)
    Ik heb ook nog een klein dicht aanhangwagentje, laadvermogen 750 kg.
    De laadbak is 2 meter lang en 1.25 meter breed en inwendig 1.45 meter hoog, dus daar kan best wel het één en ander in, maar toch wel weer lastig met parkeren op een rij-demo, omdat daar vaak de parkeerplaatsen beperkt zijn.
     
    trialrolf en hobbyvanrobbie vinden dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
     
  5. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Piet,

    Zeer indrukwekkend wat je gaat maken. :worship::worship::worship::worship:
    Euhhhh…….., ik lees regelmatig in de vorige update's dat de oplegger 1/14 gaat worden.
    De Volvo is in Wedico schaal en daar is 1/15 al redelijk ruim bemeten, waarom dan 1/14. Gaat de grote CAT anders niet passen?

    Hopelijk heb je dit nog niet eerder beantwoord, ik kon het niet vinden.:stout:
     
  6. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Piet stelt dat wedico 1:14 is.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Luchard,

    Wedico is schaal 1:14.8, als staat er op de doos 1:16, dit klopt niet, zet er maar eens een oud type Robbe truck naast dan zal je zien dat de Robbe truck aanzienlijk kleiner is.
    Het zelfde geldt voor Tamiya, op de doos staat 1:!4, maar dit klopt ook niet, de maten variëren van 1:13.5 tot 1:12.8.
    De meeste Europese merken zijn 1:12.8.
    De meeste Amerikaanse merken zijn :1:13.5.
    Bruder zegt dan hun modellen 1:16 zijn, ook dot klopt niet, dit is 1:15.

    In Duitsland wordt meestal 1:14 gebouwd.
    Ook heel veel rupskranen en shovels van div. fabrikanten zijn in de schaal 1:14.
    Mijn CAT D10T bulldozer is ook 1:14.

    Je zal straks zien dat het niet opvalt dat ik de dieplader maak in de schaal maat 1:14, het verschil met 1:14.8 (Wedico maat) valt nauwelijks of niet op.
    De CAT D10T is in de 1:1 een echt grote machine.
    De CAT d10T van mij is ook behoorlijk groot en past op geen enkele dieplader
    De CAT D10T past qua lengte net op mijn 6 assige Broshuis Semi Dieplader, maar steekt een heel eind over aan de achterkant, maari qua hoogte veel te hoog om mee op een rijbaan te rijden. Laadvermogen van de Broshuis Semi Dieplader is 35 kg.
    De omgebouwde Broshuis Semi Dieplader van Bruder is ook om gebouwd in de schaalmaat 1:14
    Dit valt nauwelijks/niet op.
    (zie foto's )
    De MB Actros is van Wedico.
    Op de Broshuis Semi dieplader is een CAT D10T is van Bruder, die is veel te klein, de schaalmaat niet.
    Zie het verschil met mijn CAT D10T bulldozer, die precies schaal 1:14 is.

    IMG_8540.jpg

    IMG_8542.jpg

    Rij-demo MTC in Osnabrück in 2013 , nog in het oude clubgebouw van de MTC
    (nog geen vaste permanente rijbaan)

    IMG_1843.JPG

    IMG_1844.JPG

    IMG_1847.JPG

    IMG_3061.jpg

    IMG_3058.jpg

    IMG_3059.jpg

    Het verschil tussen 1:14.8 en 1 : 14 valt nauwelijks/niet op !

    Hopelijk heb ik je vraag met het bovenstaande beantwoord.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2018
    spike77 en luchard vinden dit leuk.
  8. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Piet,

    Klopt dat de schaal die de fabrikanten aanhouden niet helemaal kloppen, als cabine bouwer kan ik er over meespreken.:)

    Ik kan je grotendeels volgen maar ik denk dat het grootste rekenverschil ontstaat doordat we er nu van uit gaan dat een dieplader
    ook 2,50 meter breed is in het eggie maar dat is meestal niet zo. Volgens mij gaan ze meer richting 2,75 tot 3 meter.
    Als je de normale breedte maat van 2,50 meter omrekent naar schaal 1/14 kom je bijna op 18 cm. Tamiya is rond de 18,5 tot 19cm breed.
    Ik denk dat je qua breedte mooi uitkomt maar in de lengte kan je hem volgens mij wel iets korter houden en ook in
    de hoogte iets afsnoepen omdat de CAT zo lomp ( hoog ) is.:eek:
    De CAT is absoluut een monster:beer:.

    FF voor de goede orde, ik heb enorm respect voor jouw projecten en kunsten. Ik probeer alleen mee te denken.
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Luchard,

    De Goldhofer dieplader wordt 214 mm breed. De echte Goldhofer (1:1) is 2.98meter breed.
    Op deze Goldhofer dieplader zit een permanente ontheffing om met een breedte van 2.75 meter breed te mogen rijden.
    Veel zware diepladers zijn meestal 2.75 meter breed.
    Wat de lengte betreft kan ik het smal diepbed niet korter maken, want het smalbed van de Goldhofer 1:1 is 7 meter lang, deze maat wil ik graag aanhouden, want de dieplader moet wel zo veel mogelijk op de 1:1 lijken, qua maten.
    Ook kan ik het achterdek niet korter maken, omdat ik een 5 assen onder het achterdek krijg/maak/bouw.
    Ook kan het zwanenhals met nek niet korter, omdat er de 3 assige Jeepdolly onder moet passen.
    Het smal diepbed wordt 35 mm hoog, het smal diepbed van de 1:1 is 480 mm hoog. 35 mm is eigenlijk iets te hoog, maar ik kan geen stalen buis krijgen die lager is, 30 mm is weer te laag. dit is in de 1:1 420 mm, dus te laag.
    Het is de bedoeling dat het diepbed kan uitschuiven, zoals bij de 1:1
    Het smalbed wordt 100 mm breed, de 1:1 is 1450 mm
    De CAT D10T komt op het smal diepbed op blokken te staan, de rupsen hangen dan naast het diepbed, dit i.v.m. de hoogte van de CAT D10T
    Totale lengte met ingeschoven diep met de jeepdoly en de Volvo trekker ervoor is : 1970 mm deze maat komt overeen met de 1:1 Goldhofer : 27.5 meter lang met een 3 assige jeepdolly.
    Dit is ook de reden dat de Volvo F16 een kort gedrongen trekker is, dit om binnen de juiste maat te blijven.

    De Goldhofer die ik ga nabouwen heeft trouwens een 3 assige interdolly, die ga ik niet nabouwen, want dit krijg je niet wringvrij met sturen, zeker niet als de dieplader ook nog wordt uitgeschoven.
    Het is/wordt al moeilijk genoeg om de besturing met de lift/hefassen goed bestuurbaar te maken.
    Overigens de 1:1 Goldhofer met de 3 assige jeepdolly wringt ook als een gek, als deze is uitgeschoven.
     
    arm1948, Catwoman en modelbouwer vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Update : 291

    Hallo Allemaal,


    Vandaag een pakketje binnengekregen met de nog ontbrekende materialen voor de bouw van de dieplader
    Het pakketje weegt maar liefst 33 kg.

    IMG_2198.jpg

    IMG_2234.jpg

    Alle materialen zijn nu binnen en kan de bouw de dieplader van start/verder gaan.
    Alleen nog de 72 stofdichte wiellagers bestellen voor de 32 aluminium wielnaven/velgen.
    2 wiellagers per wielnaaf/velg.
    Tevens 12 kegellagers bestellen voor de ophanging/lagering van de 10 pendelassen (2 extra)
    Kegellagers lijkt me beter dan Hoekcontactlagers.
    64 stofdichte wiellagers nodig, maar toch maar een aantal extra stofdichte wiellagers bestellen, je weet nooit................
    In 2012 was ik er al mee begonnen, maar door allerlei andere projecten en 2 jaar ziekzijn, ga ik binnenkort weer verder met de dieplader.
    Eerst even nog de VolvoF12 bakwagen afmaken.

    Tot zover deze update.
     
    trialrolf, Richard 7930, ruitje en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. marcelinets

    marcelinets Guest

    Je kan weer verder met de bouw Pieter, aardig pakketje van 33 kg.

    Zal eens langs gaan bij ze in Rotterdam nog wat metalen nodig voor de Scania.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 292

    Begin van de bouw van de Golfhofer 5 assige pendelas dieplader.


    Hallo Allemaal,

    LET OP !!
    De proefmodel boven en onderarmen zijn niet gelijk aan de originele boven en onderarmen.

    Vandaag begonnen met de onafhankelijke wielophanging van de 10 pendelassen in het achterdek van de Goldhofer dieplader.
    (weer veel foto's gemaakt, voor degenen die geïnteresseerd zijn, hoe ik de onafhankelijke pendelas wielophanging ga maken/gemaakt wordt)

    De papieren mal uitgeknipt om te gebruiken om op het messing af te tekenen.
    Het is de bedoeling dat ik eerst een proefmodel maak van de onafhankelijke pendelas wielophanging, tevens is het de bedoeling om de pendelassen te kunnen liften/heffen.
    Kijken of de theorie ook in de praktijk werkt, we gaan het zien.

    IMG_2326.jpg

    IMG_2327.jpg
    De papieren mal afgetekend op de messingplaat van 1mm dik.
    Daarna de onderdelen uitgezaagd, waar ik niet met de handzaag bij kan om uit te zagen, even met een 5mm frees uitgefreesd.


    IMG_2329.jpg

    IMG_2334.jpg

    IMG_2332.jpg

    IMG_2336.jpg
    Het laatste stukje losgezaagd met de handzaag.
    IMG_2339.jpg

    De buitenkant met de handzaag uitgezaagd.
    IMG_2342.jpg

    Tot zover de update.
     
    ahop en MarlinNavigator vinden dit leuk.
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Ben benieuwd hoe je dat gaat doen dan Pieter, toch proberen om er een dubbelwerkende cilinder van te maken, of heb je een geheim systeem hiervoor?
    We zien het wel...
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Nee, ik heb geen geheim systeem, ik laat alles zien wat ik ga bouwen, misschien hebben andere modelbouwers hier nog iets aan, als die een dieplader willen gaan bouwen.

    Het worden geen dubbelwerkende cilinders.
    Reden :
    Het is de bedoeling dat de cilinders ook als onafhankelijke vering gaan werken.
    De 10 cilinders gaan werken als een soort communicerende vaten.
    Er komt wel een ontluchting aan de onderkant van de cilinders, die tevens dienst doet als de cilinders zweten/iets lekken de olie kan afvoeren.
    Als ik dubbelwerkende cilinders maak, is de veerfunctie weg.
    De dieplader moet door het eigengewicht naar beneden zakken, zodat het smal diepbed op het wegdek komt te liggen.
    Als er lading opstaat is dit geen probleem, maar als de dieplader leeg is, zal deze door het eigengewicht naar beneden moeten zakken, we gaan het zien of het werkt..
    Het zal experimenteren worden, want ik heb nog geen dieplader gezien dit uitgerust is met dit systeem.
    Ik wil in ieder geval voorkomen dat mij dit gebeurt als bij de onderstaande foto, dit gaat niet helemaal goed.
    (deze foto heb ik gemaakt op een rij-demo in Duitsland) (1 augustus 2010)
    Helaas was de besturing ook niet echt goed, dieplader wrong nogal aan de achterkant.

    De besturing wordt bij mij ook anders, net als bij de echte Goldhofer, de veer/lift/hef armen aan de voorkant en niet aan de achterkant, zoals bij deze dieplader op de foto.

    Overigens wel heel mooi gebouwd door de Duitser, helemaal van aluminium gebouwd.
    OPHANGING 4 ASSEN DIEPLADER.jpg

    Ik vind zelf dat alle assen in ieder geval contact moeten houden met het wegdek.
    Dat ik hierdoor de lat enorm hoog leg voor mezelf, realiseer ik me terdege, maar ik blijf net zolang experimenteren, totdat het mij gaat lukken.
    Bovendien kan ik heel veel afkijken en meten van de 1:1 Goldhofer dieplader.
    Bovendien heb ik een originele bouwtekening, waar ik heel veel op kan zien ne kan opmeten.
    Alleen jammer dat de maten op de bouwtekening niet echt maatvast zijn.
    Sommige onderdelen zijn in de schaal 1:100, maar ook sommige onderdelen in de schaal 1:113 en 1:88.
    Daarom is het zo mooi dat ik bij de echte 1:1 dieplader kan meten.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
    ahop en luchard vinden dit leuk.
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Mijn commentaar ( Ben benieuwd hoe je dat gaat doen dan Pieter) was een reactie op de volgende zin
    " tevens is het de bedoeling om de pendelassen te kunnen liften/heffen."

    Overigens, dat effect van die vol uitgestuurde cilinders op die Duitse dieplader krijg je altijd, als je de rijhoogte op max zet, en dat lijkt me hier wel het geval/nodig, want hij liep behoorlijk aan de grond hier .
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Hopelijk is het een beetje duidelijk hoe ik het wil gaan bouwen, dit zal zeker niet makkelijk worden, maar wel een mooie uitdaging om het te laten slagen.

    De Duitse dieplader heeft ook een 2 assige interdolly, die niet voldoende kan heffen en bovendien werkte de nek/zwanenhals niet goed.
    De nek en het zwanenhals kantelt te veel voorover en lift te weinig.
    (helaas niet helemaal goed te zien op de foto, vertekend beeld)
    (zie foto)
    OPHANGING 4 ASSEN DIEPLADER.49.jpg

    Dit klopt wat je zegt, maar in dit geval was de helling helemaal niet zo groot.(rondlopend)
    Door deze situatie komt het hele gewicht op de voorste as van het achterdek, dit moet je in het echt (1:1) niet willen en moet je de hefcilinders niet maximaal uitsturen/liften.

    En als blijkt in de 1:1 werkelijkheid dat de dieplader aan de grond gaat lopen en hierdoor vastloopt en het wegdek behoorlijk beschadigt, zal je toch opvulstukken/dragline schotten of iets dergelijks moeten gebruiken.

     
    luchard en vwforum vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 293

    Hallo allemaal,

    Uithuilen en opnieuw beginnen.
    .
    Ik had het gevoel dat mijn schematische gemaakte proefmal van de Goldhofer tekening niet klopte met de Goldhofer dieplader die ik wil gaan nabouwen.
    Ik zag iets wat toch niet klopte, in mijn gedachte ziet de onafhankelijke wielophanging van de 1:1 Goldhofer dieplader er toch anders uit, dan mijn gemaakte proefmal.
    Vandaag met meetlint, duimstok, zwaaihaak, schuifmaat, liniaal en papier naar Haren (Ems) gereden en bij de echte 1:1 een tekening gemaakt hoe het er daadwerkelijk uitziet, foto's zeggen ook niet altijd alles.
    Nu blijkt dat de Goldhofer tekening, die ik heb gekregen van Goldhofer, van een heel ander type dieplader is en klopt dus voor geen meter met de dieplader 1:1 die ik wil nabouwen, dus hierdoor op het verkeerde been gezet.

    Men zegt : Meten is weten, maar soms is meten ook zweten.
    Vanavond mijn gemaakte schets omgezet naar de schaal 1:14 en weer een schematische prefmal gemaakt, deze ziet er veel beter uit voor mijn gevoel
    De rechter boven achterkant bewust wat langer gelaten, zodat ik deze t.z.t. op lengte kan maken.

    Jammer van de reeds 2 gemaakte messing proefmallen, maar dat kan ik wel weer voor een andere bestemming gebruiken.

    Zie de nieuwe schematische proefmal, hier ga ik nu eerst maar 1 messing proefmal van maken en kijken of het klopt en werkt, wat ik heb gemaakt/getekend.

    IMG_2368.jpg


     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Kan je hem niet goedkoper èn sneller maken als je hem uit stevig papier/dun karton knipt, met een speld als draaipunt?
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Tja, al doende leert men hé, dit heb ik nu ook gedaan en daarna een messing mal gemaakt.
    En zo zie je maar weer dat theorie, (de tekening van Goldhofer) en de praktijk soms toch heel anders is.
    Ik ben maar een prutser hé.

    De beschrijving volgt nog !
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Niks geen prutser: als je een verkeerde tekening hebt gekregen, dan is die prutser ergens anders.
    Je mag er toch van uitgaan dat je een goede tekening krijgt als ze zo behulpzaam willen zijn in de eerste plaats!

    Maar ja, vergissen is menselijks, de goede gever heeft dit vast niet expres gedaan.
    Even uithuilen en opnieuw beginnen, niets nieuws onder de zon, toch?
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina