SZD-6-X Nietoperz, bouw video

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Helitony, 24 jun 2018.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Na het bouwen van de Fauvel ben ik weer begonnen aan een volgend project.
    Het zal je niet verbazen dat het weer een nurfluegel is geworden.
    Net als de Fauvel is het er eentje uit de oude doos (1951) ze zijn dus leeftijd genoten.
    Mijn oog was gevallen op de Poolse zwever SZD-6X bijgenaamd Nietoperz (vleermuis).
    De knik in de vleugel naar voren en daarbij de tippen naar achteren zijn voor mij weer een nieuwe uitdaging om te bouwen.
    Mijn keus is gevallen op het formaat 1:5 dus een span van 254 cm lekker compact om op te bergen goed te handelen in de auto en op het veld.
    Uiteindelijk heb ik een bestaande tekening via de printshop op schaal kunnen maken.
    Het is een hand getekende kopie je moet nog wel e.e.a. nameten niet alles is even nauwkeurig getekend kwam ik later achter.
    Ik heb alles weer helemaal met de hand gezaagd en gesneden dus ben weer lekker bezig geweest.
    Van het origineel ben ik een beetje afgeweken door er een motor in te bouwen en er een groot wiel onder te plaatsen.
    De motor is gekozen om zelfstandig te kunnen opstijgen en weer terug te kunnen komen op het veld.
    Ook omdat er anders veel lood in de neus had gemoeten. Slepen is ook mogelijk.
    Voor de besturing had de ontwerper, door het ontbreken van een hoogte roer, elevon besturing bedacht waarbij de binnenste ailerons/ elevons voor de helft meegaan met de buitenste. Dan zijn er ook nog de flaps daarmee kan tijdens de vlucht iets meer S slag gecreeerd worden dus lift met uiteraard ook de remfunctie.
    Het origineel heeft voor het eerst in 1951 gevlogen en voornamelijk voor experimenten met de diverse roer vlakken.
    Deze hangt nu in het Poolse museum in Krakow zie hun website
    http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=85&w=a

    nog een site met de nodige info
    http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/dszd6.htm


    Als je niet zelf wilt zagen is er ook een bouwpakket 1:5 die is te vinden op
    http://www.modellbaumuder.de/szd6nietoperz.htm

    En eentje van 1:2 op
    https://oldgliders.com/szd-6x-nietoperz-kit.html

    In verband met problemen van foto's plaatsen in een forum via photobucket heb ik van deze bouw alleen maar een bouwfilmpje gemaakt in de hoop dat YouTube hem wel laat staan.
    Nu op naar de maiden ik ben nieuwsgierig hoe hij vliegt.

    https://www.youtube.com/watch?v=4hISPtQKgFw
     
    Q Brand en toostbeek vinden dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi model en prachtig gebouwd. Vermits de CG goed zit, moet het haast wel een erg leuk vliegende kist opleveren. Gezien de pijlstelling verwacht ik dat je er ook wel tempo mee kan maken. Daarnaast is het geen alledaagse verschijning (dertien in dozijn). Zie uit naar vliegfilmpje en puik idee toch maar te motoriseren. Beter een gemotoriseerde kist in de lucht dan een schaalversie die stof vangt op zolder.
     
  3. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Tja ik ben ook zeer benieuwd.
    Door zijn zeldzame verschijning ook geen vergelijkingsmateriaal dus het CG van de tekening maar aanhouden.
    De prop kan er heel makkelijk af dus ook als zwever te vliegen.
    Tzt een filmpje.
     
  4. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Een beetje verlaat ook hier een reactie op de maiden van de Nietoperz

    De bedoeling was een motor start maar de motor kwam niet op toeren.

    Diverse instellingen van de regelaar geprobeerd maar helaas geen power dus andere regelaar een keer proberen.

    Dus dan maar slepen clublid Max aan de knuppels en clublid Thijs vliegt de sleper van Max.

    Achteraf bleek dat iemand dat toch heeft geflimd en ziehier het resultaat.



    Wat aanpassingen gedaan en op voor de 2e poging.

    Bij deze eerste vlucht vloog hij al niet lekker en was moeilijk te besturen. Hij kwam moeilijk op hoogte.


    Dit keer een heel kort rondje maar toch weer heel op het veld.



    Hij lijkt naar de grond te duiken maar net boven de grond weer redelijk horizontaal.

    Op het filmpje is goed te zien dat er weinig lift is hij hangt aan de sleper.

    Door het knappe stuurwerk van Max is hij weer redelijk ongeschonden in het riet terecht gekomen.

    Voorzichtige conclusie is om de lift te verbeteren.

    Dat kan in dit geval om de binnenste ailevons synchroon mee te laten bewegen met de buitenste.

    Ook moet de neutraal stand van de binnenste en buitenste ailevons verhoogt worden om meer S slag (dus lift) in de vleugel te krijgen.

    Dus weer terug naar de werkbank wat lijm reparaties en instellingen maken.

    Of het een makkelijke vlieger wordt is nog twijfelachtig.

    Wordt vervolgd.
     
  5. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Na de aanpassingen is er gisteren weer gevlogen. De lift is nu beter kijk maar even mee in het filmpje.



    De 2e vlucht ging goed maar eindigde helaas in een crash.
    De oorzaak zijn wij nog steeds naar aan het gissen
    De schade is te repareren maar moet even in de wacht totdat ik weer moed verzameld heb.



    Zoals eerder gezegd het is geen gemakkelijke vlieger die niet te langzaam gevlogen moet worden.
     
    Hans de H. vindt dit leuk.
  6. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    Zonde, zonde. Piloot gaat mist in, want er wordt geouwehoerd en gelachen op het veld. Vliegtuig vliegt naar piloot, piloot vergeet om tegen de wind in voldoende snelheid te houden. Vervolgens geeft de piloot een stoot gas en is verbaasd dat de Nietoperz een torque-roll maakt (quote: "ik geef gas en hij draait om"). Zonde... schade herstellen en weer lekker gaan vliegen, dit schitterende model!!!

    PS En vooral niet weer de sticks overhandigen aan de piloot in het filmpje :koud: dunkt mij zo.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2018
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    En hierbij de reactie van de piloot in kwestie: stom dat ik zo'n onervaren sukkel kan zijn na al die jaren (34 jaar) RC vliegen. Nog stommer van Helitony om mij te vragen om zijn toestel in te vliegen. Gelukkig zijn er experts zoals jij die precies aan een filmpje kunnen zien wat er gebeurd is.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Eh . . . Hier heeft niemand wat aan.

    We kunnen wel proberen te analyseren wat er wel aan de hand is.

    Zo te zien stond er een behoorlijke wind.

    Downwind- en base-leg gaan behoorlijk vlot; dan wordt er ingedraaid voor final, en het 'lijkt' of er bij het uitkomen van de bocht ietsje up gegeven wordt.

    Een net iets (te) lage airspeed, gecombineerd met (een beetje?) gas, zou het afglijden over de vleugel veroorzaakt kunnen hebben?

    Just my two cents.

    Wel jammer van de kist.

    (Waarom vliegt dat ding zo hard?)


    jan.
     
    flymax vindt dit leuk.
  9. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Jan, ik ben blij met je neutrale analyse. Dat het zo gegaan is geloof ik ook. Dit toestel moet binnen zeer kleine marges gevlogen worden, anders is hij enorm giftig. We hadden met veel afstelwerk juist bij de 4e poging een stabiele vlucht achter de rug, dus de grootste problemen leken achter de rug.Daar ging mijn verbazing in het fllmpje dan ook over, want ik vloog nog relatief snel....En wanneer je tegen de wind indraait zoals ik deed neemt je grondsnelheid af, maar niet automatisch de vliegsnelheid. De reden dat ik de motor snel bijzette was dat er iemand over het veld liep om zijn toestel op te halen. Allemaal context die de kijker mist.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Die man in het veld liep (nog) geen gevaar, maar is wel een ontzettend storende factor als je geconcentreerd aan het vliegen bent.

    Du moment dat hij in je blikveld verschijnt kijk je er naar en ben je afgeleid. :mad:

    Jammer.

    Misschien leren we ervan voor de volgende kleer als we een kist uit het veld willen halen. :)


    jan.
     
  11. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels heb ik de schade bekeken en ben al weer begonnen met repareren.
    In de romp een paar spanten kapot, de motorplaat los, rudder servo defect, de wortelribben van beide vleugels gebroken en de vleugelbevestiging in de romp uitgebroken.
    De vleugels en roervlakken zijn behoudens die wortelribben behoorlijk intact gebleven.
    Onderdelen herstellen/ vervangen is altijd lastig in een gefolied model hij wordt er nooit mooier op.
    Behoudens de crash vloog hij nu verder goed alles lijkt nu redelijk afgesteld/ getrimd.
    Dus wordt vervolgd tzt. gaat hij de lucht weer in.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Eén vraag is (wat mij betreft) nog onbeantwoord: waarom vliegt het ding zo snel cq. wil zo snel gevlogen worden?

    Profielkeuze?


    jan.
     
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik denk eerder een combinatie van vleugelbelasting en geometrie. De tippen zijn erg smal en het totaal vleugeloppervlak is ook niet heel groot.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Is er iets bekend over de vleugelbelasting?


    jan.
     
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Als de reparaties gereed zijn en hij weer vliegklaar is zal ik hem eens wegen.
    Op tekening is niets te vinden.
    Het is toch vlieggewicht in gr. delen door vleugeloppervlak in dm2 .
    Wordt vervolgd.
     
  16. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag even kunnen wegen ik kom afgerond op 3 kg.
    Het vleugeloppervlak is 73,84 dm2 dus kom ik op 40,6 gr/dm2 aan vleugelbelasting.
    De volgende keer zullen we eens kijken hoe langzaam het kan.
     
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Bij een vliegende vleugel mag je niet het hele oppervlak meerekenen omdat het achterste deel eigenlijk negatieve lift levert. Wellicht kan Rick NL of Dirk Schipper hier iets meer over zeggen. Bij mij zit er een beetje klok-en-klepel gehalte bij.
     

Deel Deze Pagina