uitlaat radial

Hallo,

bij deze heb ik een vraag aan de kenners op het gebied van brandstof motoren. afgelopen 2 jaar ben ik bezig geweest met het bouwen van een 5 cilinder radial motor. 60 cc. viertakt. Lopend op methanol. Na wat aanpassingen loopt hij intussen betrouwbaar. Nu gaat deze geplaatst worden op een Boeing Stearman. Echter bij het proefdraaien op de bok is gebleken dat hij teveel lawaai maakt. Propdiameter is nu 20x10. Daar gaat een groter exemplaar op om het maximaal toerental naar beneden te krijgen. Nu is mijn vraag wat zijn de voorwaardes waar zo een demper aan moet voldoen?

groet,

Timo

 
Je zou de diameter van de buis van de ring kunnen vergroten. Dit geeft een grotere inhoud. Hierdoor kunnen de gassen meer koelen en krimpen. Dan kan je uitgaande pijp ook smaller in diameter.
 
insteek van mijn verhaal was om een einddemper achter de ring te plaatsen.
Ben dus op zoek naar hoe groot de eindemper moet worden.
Dat zou dan bijv 7 x 60 = 420 cc moeten worden. Uitstroom diameter van de demper wordt dan hoe groot ?
Als ik er dan nog een schot in wil plaatsen zodat het een 2 kamer demper wordt, waar moet ik dan rekening mee houden?
 
Normaliter 1 kamer 2/3 en 2e kamer 1/3. Uitgaande pijp zolang mogelijk in de demper. Bij jouw motor zou ik dan voor 1diameter gaan van 1 uitlaat pijp van de cilinder.
 
bedankt voor je reactie. heb het even laten bezinken. dus de eerste kamer wordt dan bijvoorbeeld 280 cc en de 2e kamer 140 cc.
tussenschot krijgt kleine gaatjes met een oppervlak van de pijp van de ringuitlaat.
uitstroomopening wordt dan de diameter van 1 cilinder.
 
Uitlaatring nog een rondje laten maken, als een kurkentrekker?
Uitlaatnokkenprofiel minder scherp, uitlaatklep minder snel open? (uitlaatklep te heet dan?)
 
Timo.

Welke slag en boring heeft jouw schitterende zelf gebouwde motor?
Ger.
 
bedankt voor de compliment.
slag 24,5 mm en een boring van 25 mm.
als basis heb ik de tekeningen van de Forest Edward radial gebruikt. Is een tekeningset met imperial maten. omgezet naar metrisch.
 
Hoi Timo.

Zo te horen op het filmpje wat je gepost hebt hier lijkt het of je redelijk wat overlap hebt op je kleptiming?
Kan ernaast zitten natuurlijk maar mij klinkt het zo in de oren.
Hoeveel graden hebben de uitlaat en de inlaat overlap?
Eigenlijk zonde om zo'n motor te dempen op het uitlaat geluid, persoonlijke mening.
Om hem de helft stiller te krijgen kun je een dop voor in de uitlaat gebruiken die zo'n 1.5 a 2cm naar binnen steekt en dan zijdelings/kruislinks een stuk of 4 gaatjes te boren met een dia van +\- 4 mm dia, zo doet Dick van der Veldt dat ook.
Werkt uit de kunst, motor kan ademen en het 'directe' geluid is verdwenen, de motor staat dan meer te blazen in plaats van te ploffen zeg maar.
Enne, je zou de 22X10 prop eens moeten uitproberen.

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ger,

Overlap is er nauwelijks.
de film is al wat ouder. Heb een nieuwe centrale drijfstang gemaakt. De oude was volgens tekening gemaakt en daar zat om de 72 graden de drijfstang link. Dit hield in dat bij 72 graden draaien van de krukas de zuiger niet in zijn bovenste dooie punt stond.
Denk dat je dat geluid hoort. Bij de nieuwe centrale drijfstang klopt het wel. Echter heb ik daar nog geen film van gemaakt. Motor loopt voor mijn gevoel beter.
Bedankt voor de uitlaat tip. ga dat zo eens maken, klusje van niks.
nieuwe film zal ik dan wel maken.
 
Hallo Timo,
Bij de door mij gebouwde 7 cillinder x10cc van Robert Standar zijn de hoeken tussen de big-ends ook gelijk maar die maakt zonder uitlaatring
en alleen maar de pijpjes die naar de ring moeten lopen, niet de helft van de herry dan die van jou. (beetje subjectief natuurlijk)
Laat ik zeggen "niet hinderlijk behalve voor erg lastige buren", en die heb ik niet.
Na een paar jaar problemen met mijn ogen ben ik nu bezig met de SilverSpirit van dezelfde ontwerper en daar ga ik wel de hoeken aanpassen.
De eerste gebouwd om te kijken of ik het kon, en nu eentje om eventueel mee te vliegen.
succes
:beer: Rieks
 
Nu loop ik al héél lang tussen motoren rond, maar ik heb werkelijk nog nooit geweten dat er mensen zijn die in staat zijn "klep-overlap" te horen....
 
Hier heb ik nu bewondering voor ze "werkende betrouwbare modelmotoren maken !"
Hier zitten echte krakken op het forum!
hou ons aub op de hoogte.
grts
 
Hi all.
Ik ben niet iemand die graag "aan de weg timmert", maar ik volg dit soort topics met grote belangstelling.
Ook maak ik nooit foto's van de vorderingen.
Er is een paar seconden video van een van de eerste keren dat motor 1 loopt, ik zal eens zien of ik het terug kan vinden,
dan zal ik proberen dit hier te plaatsen.
Reageren doe ik alleen als ik denk dat ik iets positiefs kan bijdragen aan een topic, maar als er naar mijn bescheiding
mening een fout dreigt te ontstaan stuur ik een PB'tje.
Aan bijna 30.000 berichten (Ron en Brutus, 21.000) zal ik niet komen.
:bye::koud: Rieks
 
Back
Top