NL-RES 2019

Discussie in 'F3-RES' gestart door TVR, 6 nov 2018.

  1. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    @funpeter7823 Er is nog niet tijdens de wedstrijden op het veld gesproken over teams samenstellen. Je ziet wel dat sommige mensen goed samenwerken. Enerzijds omdat een bepaalde vlieger je voordelen bied als coach, anderzijds dat je kunt rekenen op datgene dat je verwacht dat dat ook gebeurt. Bij dat laatste bedoel ik; dat de startlijn bij een herstart er ook daadwerkelijk weer is en dat de lijnen niet over elkaar heen raken en je dus een ander niet hindert.
    Wil je deze strategie volgen moet je bijna wel in teams vliegen van drie personen. Persoonlijk voel ik er wat voor, maar past dit in de geest van RES? Een laagdrempelige klasse waar mensen makkelijk instappen? Dat teamverband is een van de redenen waarom ik nooit aan F3J ben begonnen. Simpel omdat ik niemand kende van de teams en hun ook niet wilde afwaarderen met mij als lid. Bij de RES ben ik gewoon begonnen bij de eerste ronde met Wout als coach omdat ik verder niemand kende. En gelukkig gelijk een 1000. Nu enkele wedstijden later, zie je, dat als je geen topper bent, je de symbiose van een team nodig hebt om te kunnen scoren (maar niet perse om veel plezier te hebben). Graag reactie (van o.a. de vliegers die bij de RES-wedstijden aanwezig waren).
     
  2. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Gisteren was er weer een heel goed bezochte F3K clinic met enthousiaste reacties op facebook. Daar kunnen (moeten) we bij RES van leren. Wat zou het mooi zijn als we in 2019 minimaal twee RES-clinics zouden kunnen organiseren, bijvoorbeeld één gericht op het noorden en één gericht op het zuiden. Er zijn meerder clubs waar Res-modellen gebouwd en gevlogen worden, maar waarvan we om de een of andere reden nog geen leden op de wedstrijden gezien hebben. Voorstel: we komen naar u toe!
    Is het gek gedacht dat er twee van die clubs ons zouden willen ontvangen voor een clinic? Voor het organiseren en geven van een clinic zijn er binnen het huidige Res-groepje zeker mensen te vinden; ik ben beschikbaar.
     
    Knikvleugel vindt dit leuk.
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Afgelopen jaar heb ik aan één wedstrijd meegedaan. Dat was ontzettend leuk en smaakt naar meer. Ik ben/wordt geen fanatieke/ambitieuze wedstrijd vlieger en voel me bij de huidige opzet juist goed thuis. Ik vroeg om iemand die mij wilde coachen en heb kilometers gemaakt om lijnen op te halen. Voor mij verschillende vliegen in één dag (klap).

    Zelf heb ik voorkeur voor modellen met een koolstof staartboom en ligger. Enerzijds vanwege dat ik de beschikbare modellen mooi vind maar ook het bijbehorende bouwgemak waardeer. Enorm kostbaar zijn deze modellen niet en je moet ze nog steeds zelf bouwen (bijna assembleren).

    Een wedstrijdweekend waarbij je pas op het laatste moment weet of het zaterdag of zondag wordt is qua planning niet ideaal maar qua doorgang, omdat je dan de dag met het beste weer (minste wind) kunt kiezen, juist wel. Heeft iemand er zicht op welke vliegdagen/weekenden afgelopen jaar mogelijk niet door waren gegaan als er vooraf een specifieke dag was gekozen?

    Een clinic lijkt mij erg leuk. Zou er graag aan meedoen.

    groet,
    Erik
     
  4. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    He, Erik, ja dat was Goirle. Goed om te horen dat je het leuk vond. In de uitslagen zie ik twee goede en twee mindere vluchten. Ruimte voor verbetering dus. Nu nog de clinics optuigen; ik hoop op meer bijval.
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Genoeg ruimte voor verbetering en zin er in ben al aan het nadenken over een tweede RES zwever naast mijn PuRes.
    Het lukt nog niet om een tweede (of meer) RES vliegers binnen mijn eigen vereniging enthousiast te maken

    Erik
     
    TVR vindt dit leuk.
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Lijkt me leuk Ton, daar kunnen we wel eea van vertellen en laten zien.
    Nu zit ik even in het buitenland maar na de krokus gaat het Ressen weer beginnen.
    Een veld in het zuiden is beschikbaar ;-).
     
  7. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Buitenland, klinkt goed. Op de vliegers vergadering ben je dus niet.
     
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dat klopt :(.
     
  9. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Jammer, om over eerder genoemde punten een breed gedragen besluit te nemen is een grotere opkomst nodig. Hier op het forum komen de reacties en regen voorstellen niet los.
     
  10. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Tegenvoorstellen
     
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik kom er niet voor terug ;-).

    Doorbouwen op de ingeslagen RES-weg.
    Ik vond afgelopen seizoen prima geslaagd. Lekker relaxed.
    Ik ben lekker flexibel. Het maakt dus niet uit of er n zaterdag of n zondag gestart wordt, kies de mooiste dag en ik kom. Wel fijn dat er vooraf een weekend gepland wordt. Die wordt in m'n agenda geschreven en geblokt.
    Een Noord/Zuid/Oost/West competitie, alles is goed als het maar gezellig is en dat het lekker toegangelijk blijft. Wat is er mooier dan n zwevertje aan n stiek omhoog te schieten en 6 minuten te blijven vliegen ;-).
    Tip: bij nieuwe deelnemers (of iedere wedstrijd) steeds even kort en duidelijk de gestelde spelregels herhalen.
     
    Knikvleugel en PascalvO vinden dit leuk.
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Je motortje 30sec aanzetten en 10 minuten blijven vliegen?;);)
     
    jacobbos en jve vinden dit leuk.
  13. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik zag voor het eerst iemand met een RES (uit belgie) bij ons op een open dag en ik vond het fantastisch.
    Ben nu bezig met een BOT maar denk dat de volgende een RES word, liefst helemaal zelf gebouwd.
    Ik ben niet competitief maar lijkt me wel leuk om een keer aan een wedstrijd mee te doen en kan aan de club vragen of ze interesse hebben om een wedstrijd hier op het veld te willen, dat is NoordOost Nederland veld MTA
    Duitsers zouden daar zeker komen, nadeel is van een wedstrijd op je veld dat er vaak door anderen tegen geageerd word omdat ze niet kunnen vliegen die dag.

    Groet Hajo
     
  14. Johannes Kalma

    Johannes Kalma

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Leeuwarden
    [​IMG]

    Hallo,

    Leuk om te lezen dat het RES vliegen in Nederland van de grond komt. Ik ben zelf niet heel bekend met deze klasse, maar heb er van de week een gebouwd, en lijkt me leuk om eens mee te vliegen. Weet iemand waar ik wedstrijd data of clinic data kan vinden? Ik kom graag eens kijken/mee doen.
    Leuke en betaalbare klasse lijkt mij.
    Misschien tot snel.

    Johannes
     
  15. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Dag Johannes,
    Je hebt een mooi en goed vliegend model gebouwd. De wedstrijden voor volgend jaar zijn nog niet bekend. Tijdens de KNVvL vliegers vergadering van 12 januari in Harderwijk worden de data afgestemd. Publicatie hier op het forum zal daarna wel snel volgen
     
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    met veel aandacht dit draadje gelezen, positief verrast. Persoonlijk heb ik maar een enkel wedstrijdje meegevlogen, het is daarbij gebleven vanwege persoonlijke opvattingen over hoe een gezellige NK-res wedstrijd zou mogen verlopen. enige dialoog hierover met Wout leek mij vrij onmogelijk. Vandaar ook mijn positieve verbazing over het opstarten van dit draadje en dan vooral de huidige inhoud. Ondanks mijn persoonlijke opvatting over de organisatie kan ik niet anders concluderen dat wanneer je met 15+ man op een wedstrijd staat, er blijkbaar iets gewenst is. Nu er vanuit de organisatie deze dialoog is gestart om met z'n allen de NK-COMPETITIE RES leuker te maken, te verbeteren en dat er benoemd wordt dat er een verschil is tussen een nk competitie en/of een res meeting/gezellige vliegdag, zie ik het zeer rooskleurig in voor deze klasse. Overweeg om wat wedstrijdjes meer mee te vliegen volgend seizoen wanneer de agenda;s dat toelaten.
    Regeltechnisch denk ik dat de duitsers het idd aardig voor elkaar hebben. De argumenten voor een carbon pook vind ik zeer redelijk. zoals in het voorbeeld aangegeven kan de ''no carbon'' rule juist het tegenover gestelde effect geven wat betreft de doelstelling ''simpel kistje''. De kosten van een gemiddeld carbon pookje zijn zeer acceptabel en de bouwmethoden zijn makkelijker dan met balsa/hout.
    Starthoogte. wellicht ben ik geen goede maatstaf voor de gemiddelde resvlieger, dus ik stel het volgende met gepaste bescheidenheid; huidige starthoogten bieden voor de betere piloten onvoldoende uitdaging, komt uiteindelijk neer op de doellanding, waardoor de verleiding voor deze jongens om een priklanding te maken erg groot is. ik zou voorstellen om een derde of zelfs nog maar de helft van de huidige startlijnen te gebruiken.
    Voordeel kan zijn is dat het betreffende veld iets kleiner kan zijn, men minder ver hoeft te lopen en/of zoeken naar de juiste lijn, meer kansen voor een eventuele herstart zijn volgens mij dan mogelijk.
    Nadeel kan zijn dat het voor een gemiddelde piloot erg lastig wordt om meer dan alleen je landing-circuit te vliegen. verder kan er op de grond iets meer hectiek ontstaan vanwege de kortere loopafstanden en waarschijnlijk meer herstarts.
    Het lijkt mij een thermiekzweef klasse, hanteer de regels zo dat het thermiekvliegen wordt bevorderd, niet het gebruik van bepaalde materialen of een zo hoog mogelijke start. Een compromis tussen de fun, uitdaging en wat organisatorisch mogelijk is zou behulpzaam kunnen zijn voor de klasse.
    Als er hulp nodig is om de clinics vorm te geven dan biedt ik mijn hulp aan wanneer dit gewenst is.

    Ik wens iedereen een veilige jaarwisseling en een voorspoedig 2019!
     
    TVR vindt dit leuk.
  17. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Dat zeg (schreef) ik :rolleyes: (met andere argumenten)
    Maar wordt klaarblijkelijk niet als serieus voorstel gezien :weetnie:.

    Fijne jaarwisseling!

    Johnny
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik zou graag aansluiten aan de regels van ons omringende landen.
     
  19. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Voor het EK/WK RES of zo? :bier:

    Maar de klasse is toch in ontwikkeling? Ruimte voor experimenteren voor het optimale format denk ik als (metaal) blonde dan.

    En als je bescheiden wil innoveren ipv volgen; de regels geven de mogelijkheid tot inkorten van de lijn als de veld omstandigheden dit noodzaken. Je kan het dan toch ook omkeren. Ipv de standaard lijn lengte in NL is lang, in standaard kort. Heb je je aansluiting en zijn NL vliegers voor het internationale podium optimaal getraind in thermiek snuffelen :p.

    Johnny
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2018
  20. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    De klasse heeft zich in Duitsland duidelijk ontwikkeld de laatste jaren. Hier komt het Resultaat vliegen maar langzaam op gang. Daarom dit draadje, wat maakt het aantrekkelijker om mee te doen? Alle ideeën zijn welkom! Maar of er meer belangstelling komt door de taak moeilijker te maken?
     

Deel Deze Pagina