Dit jaar is ons niet gunstig gezind geweest met betrekking tot het vliegweer op de geplande wedstrijd dagen. Vrijwel het hele voorjaar was er sprake van oosten wind wat een niet vliegbare richting is voor de Maasvlakte. De mogelijkheden op de vuilnis bult bij Zutphen zijn ook onderuit gehaald door de infrastructuur voor MTB rijders. Er wordt nog onderzocht of de dijk bij Lauwersoog of Delfzijl vliegbaar is, waarbij ook te landen moet zijn én voldoende toestemming te krijgen is. Nog even een herinnering met betrekking tot alle geplande wedstrijd dagen voor de resterende tijd van 2018. De locatie is vooralsnog beperkt tot de Maasvlakte. Hieronder de resterende data, zoals die ook al eerder op 30 Januari gecommuniceerd via email. Indien beide dagen van een weekend gevlogen kan worden zal dit ook gebeuren en ieder van de dagen zijn dan afzonderlijke wedstrijden. 10 en 11 November 24 en 25 November 8 en 9 December 15 en 16 December Omdat we tot op heden nog geen enkele wedstrijd konden vliegen, hopen we dat op minstens 4 van de hier aangegeven dagen gevlogen kan worden. In dat geval zal er dan toch nog 1 schrapvlucht voor ieder overblijven. Met vriendelijke groet, Rick Ruijsink S/C F3F
Ja en ja . Vandaag werd er gevlogen en morgen wordt er ook gevlogen. `We beginnen weer rond 10:45 met opbouwen en willen rond 12:00 vliegen.`
Zaterdag 10 november, 5 ronden gevlogen met een wind die steeds meer cross kwam te staan. Peter Aanen was de overtuigende winnaar. Erik had een voortijdige landing in ronde 3 en is toen gestopt ondanks weinig of geen schade. Stefan en Frits hebben ieder een penalty opgelopen, de wedstrijdleider heeft een keer het overschrijden van de veiligheidslijn geconstateerd en verder het weer terug vliegen binnen de rakken na de getimede vlucht. 1 Peter Aanen 4000.0 2 Arjen van Vark 3760.0 3 Frits Donker Duyvis 3581.1 4 Stefan Bernardy 3517.7 5 Rick Ruijsink 3291.9 6 Erik Heijne 1724.4 Morgen gaan we het weer doen. We beginnen weer rond 10:45 met opbouwen en willen rond 12:00 vliegen. Als het weer zich aan de voorspellingen houdt is de wind dan gedraaid in de goede richting, echt ZW. We vliegen op de oude hoge duin of 400 meter verderop naar het noorden, afhankelijk van de windrichting. Iedereen die nog op de F3F email verzendlijst wil komen kan mij een PB sturen Rick Ruijsink S/C F3F
Met een ongelofelijk mooi weer hebben we vandaag de 11e ook weer een F3F wedstrijd gevlogen. En nu wel met 9 ronden. Wout kon vandaag niet maar onze F5B wereldkampioen Gerben van Berkum heeft de taak met verve en plezier op zich genomen. Hiervoor heel veel dank. We vlogen op het hoge 'oude' duin met een redelijke crosswind van 8 tot 10 m/s. Hier is Frits de duidelijke winnaar geworden, hoewel de tijden veel dichter bij elkaar lagen dan in de wedstrijd van gisteren. Arjen in de eerste ronde en ik in de 6e hebben een stuurfout gemaakt op basis A, waardoor beiden de grond raakten alleen was die van Arjen met minder gevolgen. Code: place Pilot total % R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 1 Frits Donker Duyvis 7845.25 100.00% 47.72 52.29 55.03 52.30 52.77 51.31 53.08 52.16 51.06 2 Peter Aanen 7627.91 97.23% 54.31 54.42 49.45 50.83 53.93 48.59 56.08 55.82 62.93 3 Arjen Van Vark 7552.90 96.27% 0.00 51.85 57.60 52.62 56.79 55.36 50.41 52.74 53.90 4 Max De Vrueh 7417.14 94.54% 50.85 58.73 53.86 53.45 53.83 50.77 59.81 54.27 64.17 5 Erik Heijne 7206.86 91.86% 53.66 57.10 50.91 57.30 60.29 53.14 61.20 63.96 53.67 6 Stefan Bernardy 7022.57 89.51% 61.37 56.85 63.17 50.05 53.72 59.96 61.68 58.97 61.28 7 Rick Ruijsink 4012.48 51.15% 60.79 66.41 59.16 64.18 63.50 0.00 0.00 0.00 0.00 Rick Ruijsink S/C F3F
Een cut aan A, down gedrukt, piep gekregen, maar de combinatie van hoogte, snelheid en ideeen was niet afdoende een crash te voorkomen. Een vleugel heeft nu een kleinere koorde..
Zonder vleugel mal onherstelbaar, dus er zit maar 1 ding op. Een nieuwe bestellen en de hele voorlijst afmallen, dan heb ik er twee.
Meer dan dat. Ik weet ook niet altijd of het verstandig is om door te gaan. Maar ja wanneer het verstand gaat zegevieren blijft en (bijna) geen modelvlieger meer over.
Met de Oosten wind die verwacht wordt voor dit weekend is het vliegen niet mogelijk op de Maasvlakte. Vooralsnog lijkt het er dus niet op dat we kunnen vliegen dit weekend.
De weersverwachting wordt steeds beter. De 3e en laatste wedstrijd in het kader van het NK gaat door. We verzamelen morgen zaterdag de 8e december rond 9:45 à 10:00 op de eerste 'nieuwe' parkeerplaats P3 Blauw. Rond die parkeerplaats of wat Noordelijker gaan we vliegen. Neem vooral ballast mee. Tomorrow Saturday at 9:45 - 10:00 at Maasboulevard parking place P3 Blauw (Blue). Take your ballast with you. Rick Ruijsink S/C F3F
Vandaag met lekker veel wind de 3e en laatste F3F wedstrijd dit jaar gevlogen. De wind stond recht op het 'nieuwe' deel tussen parkeerplaats P1 en P3. Het was daar niet vliegbaar door het zéér heftige zandstralen. We zijn weer uitgeweken naar de 'oude' hoge steile duin onder de windmolens, hoewel de wind daar niet geheel loodrecht stond. Met een wind van 16 tot 19 m/s en wel redelijk strak kon daar heel goed gevlogen worden. We hebben in vlot tempo 9 ronden kunnen vliegen. Het was niet de regen of de kou waarom we moesten stoppen rond 14:30. Rond 14:00 kwam de vloed, opgestuwd door de wind flink opzetten en om 14:30 heb ik de wedstrijd moeten beëindigen omdat er maar een paar meter strand was om te landen, én de kitesurfers wel erg dicht bij kwamen. Het zou gevaarlijk hebben kunnen worden als we waren doorgegaan. Vanaf de vliegplek is het strand om 15:00 helemaal niet meer te zien. We waren maar met 5 vliegers, ik had mijn reparaties nog niet klaar, maar met Gerben weer als wedstrijd leider en ik vast op rak B konden we vlot doorvliegen. Dat vlot vliegen klopte wel omdat Peter van start ging met een super vlucht van 39.47 seconden, waarbij we ons ter plekke afvroegen of dit een nieuw record was, maar daarover later. Het was toch niet echt makkelijk vliegen wand de helling is wel mooi steil, maar er zitten ook een aantal gaten in waardoor daar ineens een andere windrichting heerst. Omdat Peter en Frits druk bezig waren met de strijd om de eerste plaats op het NK, Frits had al één wedstrijd gewonnen, maar Peter ook één en die met een groter verschil. Beide vlogen dicht langs de rand om het uiterste uit de wind te halen, en beiden raakten ieder op een vlucht die grond wat voor beiden een nul opleverde en wat schade. De strijd bleef open. Frits won de wedstrijd uiteindelijk, maar met onvoldoende verschil om toch nog nederlands kampioen te worden. Dat werd Peter Aanen. Uitslag van vandaag in tijden (Startvolgorde): Code: Pilot Rnd 1 Rnd 2 Rnd 3 Rnd 4 Rnd 5 Rnd 6 Rnd 7 Rnd 8 Rnd 9 Peter Aanen 39.47 0 53.30 43.65 45.91 42.76 45.60 40.13 44.33 Erik Heijne 53.98 48.39 46.50 47.45 46.80 47.04 53.88 45.84 44.03 Arjen Van Vark 49.76 42.71 46.11 52.72 42.18 0 47.40 50.24 51.48 Stefan Bernardy 44.69 49.09 49.66 45.96 49.69 43.82 53.14 45.44 40.56 Frits Donker Duyvis 41.47 43.40 45.00 47.58 46.15 44.96 44.38 41.46 0 Plaatsing en punten vandaag 8 december 2018: Code: plaats Piloot % 1 Frits Donker Duyvis 100.00 2 Peter Aanen 99.54 3 Stefan Bernardy 95.20 4 Erik Heijne 93.69 5 Arjen Van Vark 92.63 Nu is ook de eindstand bekend voor het Nationaal Kampoienschap: Code: plaats Piloot 10-nov 11-nov 8-dec Totaal 1 Peter Aanen 100.00 97.23 99.54 296.8 2 Frits Donker Duyvis 89.53 100.00 100.00 289.5 3 Arjen Van Vark 94.00 96.27 92.63 282.9 4 Stefan Bernardy 87.94 89.51 95.20 272.7 5 Erik Heijne 43.11 91.86 93.69 228.7 6 Rick Ruijsink 82.30 51.15 133.4 7 Max De Vrueh 94.54 94.5 De dat zijn ook te zien in het aangehechte Excel sheet. Omdat er onduidelijkheid was over de tijd, en de vraag of dit een nieuw in Nederland gevlogen record is ben ik e.e.a. nagegaan. Hier de lijst met de snelste tijden die op Nederlandse wedstrijden gevlogen zijn. Het record staat nog op 38.13 seconden gevlogen door Frits Donker Duyvis op 19-03-2017 Ook toen in de allereerste vlucht van de wedstrijd! Code: 08-12-2013 52.91 PA 23-02-2014 53.28 FDD 19-10-2014 53.00 PA 01-11-2014 62.47 ST 14-12-2014 51.38 PA 17-01-2015 55.88 PA 28-02-2015 49.34 PA 14-11-2015 48.50 PA 28-11-2015 50.04 FDD 23-01-2016 61.75 PA 06-02-2016 46.00 FDD 11-12-2016 49.75 FDD 05-03-2017 51.43 AvV 19-03-2017 38.13 FDD Huidig record in Nederland gevlogen 14-10-2017 57.75 PA 10-11-2018 60.04 PA 11-11-2018 47.72 FDD 08-12-2018 39.47 PA Rick Ruijsink S/C F3F
Ik was mooi op tijd klaar met werken om even te komen kijken en ik ben diep onder de indruk van het stuurmans kunst van alle piloten! Er stond echt wel heel erg veel wind en ze vliegen echt heeeeel dicht bij het duin Erg mooi om jullie zo bezig te hebben gezien