Bedankt voor de tip, Jan! Nooit geweten dat die serie bestaat. Is een 1.6 spoed prop. Klinkt veelbelovend.
Hij vaart zeker al leuk! Maar ik ben het met Jan eens, in een rigger kan je wel wat meer toeren draaien. Als de motor het aan kan, zou je ook een 3S setup kunnen proberen. Dan is de huidige regelaar ook wel wat krap trouwens. Ik heb een 50cm rigger gehad met een 3900kV (binnenloper) op 3S en ik heb momenteel een Hydro met deze setup. Dat gaat met spektakel en zonder problemen
Dank. De 1.6 props zijn besteld. Op 3S is 30A idd krap, denk ik. 40A heb ik nu niet liggen. 60A wel. Ik ga nog eens passen en meten (mechanisch én elektrisch) Voorlopig eerst de boot zelf maar eens aanpassen. Kijken of het op 2S nog iets beter kan. Vraag: als de strut omlaag gaat, gaat de spiegel hoger komen, toch? Dan loopt ie minder nat en sneller met lagere stroom?
Ga eerst ‘ns met de drijvers aan de slag. Grote kans dat de strut daarmee automatisch goed komt te staan. De drijvers worden immers aan de onderzijde iets opgehoogd. Het gaat erom dat de as niet onnodig door het water sleept en de hydro prop enkel met de tip op het water slaat. Zie bewerkte foto van m’n hydro 1 en de hoeken (AoA) van strut en drijvers tov wateroppervlakte (= lijn in kleur geel).
Dat is wel het plan En ik heb de props e.d. gewoon graag maar alvast liggen. Altijd handig voor welk (nieuw) project dan ook.
Dat snap ik niet. Als je de 600W die de motor op papier kan leveren deelt door 2S(7,4V) kom je op ruim 80A, doe je hetzelfde met 3S, dan zit je maar op 54A. De regelaar krijgt het gemakkelijker bij een hoger Voltage. Groeten, Jan.
Nog even een schema'tje voor het aanpassen AoA van de drijvers.... dit is wat bij mij erg goed werkt: In een halfuurtje bouwtijd hebben de drijvers meer AoA en staat de voorzijde een paar millimeter hoger op het water. Dat laatste is in dit geval een mooie bijvangst. @pompebled De insteek van een S-prop (jouw suggestie) op 2s lijkt me de moeite van het proberen zeer zeker waard. In Duitsland worden wedstrijden in mini-hydro klasse gewonnen met props met hoge spoed (>1.6 pitch). Als je alleen van 2s naar 3s gaat... dan gaat de current uiteraard omhoog (ceteris paribus). Laat je de motorkeuze ongemoeid, maar kies je bijvoorbeeld voor een minder heftige propellor... dan blijft de current misschien in de buurt.
Zou dit kunnen werken voor een testje? 2 stukjes eindlijst 666253C5-2538-4059-B3E0-08768D28EE3C door HeliKoper geplaatst op 13 nov 2018 om 21:27 schuren 43A1695F-F8A2-48A2-B95A-E3C5C6C91DB2 door HeliKoper geplaatst op 13 nov 2018 om 21:27 VHB-tape erop 4B83AE33-C770-43CC-909E-18E63B3A83ED door HeliKoper geplaatst op 13 nov 2018 om 21:27 Epoxy plaatje erop 5C948D91-8839-4009-B43A-E9B9FB15E570 door HeliKoper geplaatst op 13 nov 2018 om 21:27
Zeer zeker... en als het werkt (je zult zeker verschil merken ) zijkant drijvers en achterzijde drijvers mooi vlak schuren ivm snel loslaten waterdruppels. Ben erg benieuwd naar je bevindingen.... Ps epoxyplaat lijkt ook iets te golven. Zul je in de praktijk wss niet veel van merken, maar voor de zekerheid die ook het liefst zo vlak mogelijk.... Balsa schuren doe ik zelf het liefst met korrel 160, dus redelijk grof.
Zo’n 30A PLUSH ESC kan meer hebben dan verwacht. De prop met 1.6 spoed mag dus wel wat kleiner. 918ED2C9-4703-46DA-B86F-14F801D5AF7A door HeliKoper geplaatst op 14 nov 2018 om 17:12 Filmpje waar deze stromen bij horen:
Zou je ook nog een foto willen maken vanaf de zijkant, waarbij drijvers en onderzijde strut op een tafel (vlakke plaat) steunen? (Turnfin en roer uitlijnen naast/ onder het vlakke oppervlak.) Als ik filmpje goed bezie, lijkt de rigger op het einde van het filmpje mooi ‘losjes’ over het water te planeren .... dat is goed. Aan het begin van het filmpje lijkt de achterzijde nog iets te veel door het water te slepen. Een ridepad (D: Wellenkast) kan uitkomst bieden. Maar strut-abgle in combi met prop-keuze doet ook veel. Ps als ik de log bekijk, zit je op een avg current van 20A (2s setup). Mijn redelijk optimale mini-hydro met 2s zit op 16.9A. Dus, nog een klein stukje te gaan.
980D7B3C-E039-40A2-A6E1-C802CF1E5B40 door HeliKoper geplaatst op 16 nov 2018 om 12:08 Strut stond in de filmpjes horizontaal. Nu iets omlaag om de achterkant omhoog te krijgen. Nog niet mee gevaren. Wellenkast is in de maak.
De verstelling van de strut naar positie op foto gaat enorm veel stroom/ snelheid schelen. Ook verbetering van de handling, niet stil laten vallen, mooie ovaaltjes proberen te varen, gaat ook enorm veel uitmaken. Grote kans als je drie minuten gaat loggen, dat de avg current in de buurt van de 17A komt. Een goede alu/ metalprop zul je als een flinke sprong vooruit gaan ervaren ten opzichte van de K-prop.
Dank je. Voordeel van de K-props is de prijs/kwaliteit. Op m’n Blackjack zit een s&b Octura X642 en dat is een wereldprop. Maarja, die prijs... Wellenkast: Balkje schuin gezaagd en uitgefreesd 741076E3-FF7E-4D32-BBE7-AA9BB3EC4575 door HeliKoper geplaatst op 16 nov 2018 om 18:58 Bodem zonder wk 0CA1CF2C-6055-48FF-B02F-C1506B8B54DE door HeliKoper geplaatst op 16 nov 2018 om 18:58 Bodem met wk 54945FCD-B0C7-478E-B68D-7E54FAFDA7A1 door HeliKoper geplaatst op 16 nov 2018 om 18:58 Wellenkast achter afgeschuind 16F0138B-B48C-46DA-B762-C781221462C4 door HeliKoper geplaatst op 16 nov 2018 om 18:58 Wellenkast staat nu in 2 lagen G4 te drogen. Morgen eerst zonder wk proberen en dan eventueel nog met. Denk dat ik hem tegen de bodem “aanepoxy”. Of is CA-lijmen beter/makkelijker?
Vorige week nog even gevaren met de nieuwe stut angle. Vaart wel losser, maar was niet goed te zien omdat er veel golven waren. Nu geen vaarweer, dus iets anders gedaan. Dekseltjes voor de romp geprint. 74CE0914-4502-4848-A08C-F67A5E055C32 door HeliKoper geplaatst op 2 dec 2018 om 12:38 VHB tape erop. 8CCEFB30-771A-48CF-8797-E2D05A01F545 door HeliKoper geplaatst op 2 dec 2018 om 12:38 Vastgeplakt. D6235965-3508-4DD4-8539-6DF89E01861F door HeliKoper geplaatst op 2 dec 2018 om 12:38 Deksels erop. 795F3EDC-24CD-40D9-925B-B91A91A4E711 door HeliKoper geplaatst op 2 dec 2018 om 12:38 In de rand kan nog rubber of kit als afdichting. 888510F9-1E0A-48F3-9F9F-C9BD9610CF75 door HeliKoper geplaatst op 2 dec 2018 om 12:38 De extra blokjes onder de drijvers heb ik opnieuw vlakgeschuurd en in de G4 gezet. Daarna gaan de epoxy plaatjes er weer met VHB tegenaan. De prop-collectie is intussen vrijwel compleet. C503365F-6958-458F-B932-0AD8215C3351 door HeliKoper geplaatst op 2 dec 2018 om 12:51 Nu zit er 36 1.4 op. Volgende keer een 31 1.6 proberen. Nu graag nog wat beter weer.
Uitweiding/toelichting: doordat vermogensverliezen/warmte evenredig zijn met stroom², is gemiddelde stroom geen goede indicator voor warmteontwikkeling. Een piekerige stroom kan dezelfde gemiddelde stroom waarde hebbben, maar de verliezen zullen veel groter zijn. Vergelijk het met autorijden, een constante snelheid is zuiniger dan een wisselende snelheid.
@HeliKoper Prachtige mods! Goed bezig. Mocht je op een gegeven moment een geschikte prop-maat gevonden hebben, en je kiest voor een metal-variant.... dan zul je nog een flinke sprong voorwaarts merken in prestaties. @Ron: waarheid als een koe .
Goede avond allemaal ik ben zelf een fast4ward rigger? Aan het bouwen is nu mijn 2de kan er niet veel van vinden wat de set UP is ik werk zelf met een buiteloper 4000KV heli motor en een 40 ampère regelaar van een vliegtuig prop van 28mm en dan op 3s lipo zit nu op het gewicht van 559 gram is dit een goed idee wat ik heb aan gehouden heb ik heb niet echt met elektrische gevaren dit is voor mijn nieuwe hoor het graag Mvg Jan
Hallo Jan, allereerst welkom... Was even benieuwd, heb je misschien ook foto's van de Fast4ward-riggers? (Uploaden van foto's kan op dit forum, zie Media-knop bovenin de menubalk, even albumpje aanmaken en de foto's plaats je erin. De link van foto kopiëren in je topic en done.). Wat de setup betreft, zou ik met deze 4000kV motor eerder kiezen voor 2s (LiPo 7,4V, max 110gr) in combinatie met een 30mm tot 32mm (1,4 pitch). De prop is erg belangrijk, dus dan liever iets goeds (aluminium props vanTenshock, H&M, etc.). Voor ovaal-wedstrijden in de mini-hydro klasse is het minimale model-gewicht 450gr. De meesten zitten daar iets boven. Voor plezier-doeleinden is 559gr nog steeds prima.