Explorer BF 3800

Discussie in 'F5J' gestart door Superior, 28 okt 2018.

  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    Motormount is idd koolstof. Heb dus wel een multimeter maar weet niet exakt waar en hoe te meten. Toch makkelijk als je met zijn tweeen bent.
     
  2. jeedee01

    jeedee01

    Lid geworden:
    4 mei 2015
    Berichten:
    26
    Had je de krimpkous bij je esc na je probleem aangepast of al voor het testen ?

    Alles hetzelfde als met je motortest. Alleen je ballast nu ook los van de tafel of op rubber/ plastic

    Dan motor aan en meten tussen je ballast en aarde
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
  3. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    De weerstand meet je tussen je ballast staaf en een willekeurig contact punt in het systeem. In principe zou je overal oneindig moeten meten, behalve waar het probleem zit. Daarvoor moet je er zeker geen spanning op zetten!
     
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo,
    Nog even voor zover van toepassing.
    Zwarte krimpkous bevat veelal ook koolstof.
    Weet niet of dat hier toegepast is
    Kwam hier achter na een artikel in het blad FMT.
    Hier waren de antennes van de ontvanger in zwarte krimpkous door een koolstof romp naar buiten gevoerd.
    De eigenaar had steeds het gevoel dat tijdens het vliegen het signaal zo nu en dan niet top was.
    Er zijn toen metingen verricht en inderdaad, de vermoedens klopten.
     
    P.L. en reing vinden dit leuk.
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Apart dat in een product wat bedoelt is om te isoleren (krimpkous) materiaal word gebruikt wat stroom geleid (koolstof)
    Maar, goed om te weten!
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb een flinke verzameling krimpkous en heb de zwarte eens doorgemeten. Bij zowel de PVC als de Polyolefine kous heb ik de oppervlakte weerstand als wel de weerstand van binnen naar buiten gemeten en die is met een normale universeelmeter niet meetbaar, dwz meerdere honderden MegaOhm.
    Dit kan dus geen kortsluiting en brandplekken veroorzaken.
    Deze krimpkous kan je dus gerust als isolatie gebruiken.

    Bovengenoemde opmerking hoeft niet in tegenspraak te zijn met mijn meting.
    Wanneer er voldoende kool is verwerkt in de kunststof zou het wél een afscheming kúnnen opleveren, hoewel de gelijkstroom geleiding nul is omdat er geen continue verbinding is van alle kooldeeltjes.
    Of het zo is weet ik niet, maar misschien wel een goed idee om het laatste (werkzame) deel van een antenne niet in zwarte krimpkous te stoppen.
     
  7. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    onderstaand een stukje tekst van de site kabelbinders.nl. Komt dus overeen met de bevindingen in het blad FMT
    Het gaat dus inderdaad om afscherming ..


    In welke kleuren kun je krimpkous kopen?

    Gekleurde krimpkousen zijn te koop en leverbaar in een groot gamma aan kleuren.

    Bijvoorbeeld zwart, blauw, rood, geel-groen, transparant, wit, grijs, geel,

    bruin, oranje, geel, violet, roze, groen, olijfgroen.

    Krimpkous/krimpbuis in de kleur zwart is uitstekend UV bestendig door de toevoeging van koolstof.

    Transparante krimpkous/krimpbuis vergemakkelijkt inspectie en beoordelingen bij service en onderhoud.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2018
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Hetgeen niet in tegenspraak is met wat ik stel.
     
    J.B vindt dit leuk.
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Om sluiting in je romp te maken, moet er ergens een plus, en ergens een min met de romp contact maken. Anders krijg je geen stroomkring.
    Klinkt simpel, maar betekent dat je naar twee punten op zoek moet.

    Een punt kan komen via de motor, als de wikkelingen niet goed geisoleerd zijn. Heel simpel te controleren, multimeter op een van de motoraansluitdraden en de ander op het huis of de montageschroefjes. Eventueel de motor een beetje opwarmen.

    Ik heb ooit een sluiting over de romp meegemaakt, met veel rook en ook vlammen, was aardig spectucalair.
    In dat geval bleek een schroefje van de gearbox te lang, net diep genoeg de motor in om de wikkeling te raken. Na wwat testen bleek de regelaar bij het remmen en als de motor uit stond, de accu-min constant door te schakelen naar de wikkelingen. En tsja als die verbinding maken met de romp heb je constant een min op de romp staan.
    Op zich nog niet dramatisch. Maar bij mij was de isolatie van de stroomshunt (die in de plusleiding zit) doorgeschuurd, die maakte dus ook sluiting met de romp. En zo ontstond er een prachtige stroomkring via accu min door de regelaar, door de motor wikkelingen naar motorhuis naar de romp en via de romp en de shunt naar accu plus. Oftewel kortsluiting wat mooie rookwolken opleverde. Nu ik erover nadenk had de schade groter geweest als dit bij jou gebeurd was en zou je denken dat de regelaar het niet overleefd zou hebben.

    Als er rook ontstaan is, moeten er ergens zwarte puntjes of smeltplekjes in de bedrading zichtbaar zijn.
    Komt het uit het motorcircuit trouwens? Een smeltend servodraadje kan ook enorm roken. Kan er servobedrading door de ballast klem gedrukt zijn tegen de romp en doorgesleten zijn?
     
    TheoV en jve vinden dit leuk.
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    IMG_0365.jpeg Weer iets verder met explorer. Gisteren accu's en servo's besteld. Accu's zijn al binnen.
    Nu wachten op de rest.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 dec 2018
  11. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    De Explorer is vliegklaar:) Het inbouwen van het IDS is me reuze meegevallen. Totaal geen speling en het draaid zeer soepel. Hier ben ik erg blij mee.:)
    Vlieggewicht met Tattu 650mah 3S komt op 1240 gram:yes:.
     
  12. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    Zwaartepunt exakt op 131 mm. Nog 10 mm van de romp moeten halen. Laat het mooie weer nu maar komen.;)

    IMG_0390.jpeg
     
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gaaf Adrie!! En hoe heb je nu het kortsluit probleem opgelost?
     
  15. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb wel een vermoeden waar de kortsluiting vandaan kwam. Op de motor van de leopard zitten de stekkers al gesoldeerd. Door de lengte van de motorkabels komt de regelaar dan wat verder in de romp te liggen.
    Daarom kort ik de kabels van de motor en de regelaar in zodat de regelaar vlak achter de motor komt. Nadat ik de stekkers op lengte had afgeknipt van de motor kwam ik erachter dat de kern maar uit 4 of 5 draden bestaat en isolatie kun je er zo afschuiven. Ten eerste zijn deze draden erg moeilijk te solderen omdat het soldeer niet wil vloeien. Ik heb het dan toch voor elkander gekregen om de goldconnectors er weer op te krijgen.Maar ik denk toch dat de soldeerverbinding van de motorkabels en conectors niet goed is. Ik denk dat het daar ergens verkeerd gegaan is. De isolatie kon je nog steeds heen en weer schuiven, daardoor is er waarschijnlijk toch contact geweest met de koolstof romp.Ik heb de motor gedemonteerd en de isolatie vast gezet zodat deze niet meer kan gaan schuiven, maar ik denk dat ik de motor toch ga vervangen voor een nieuwe en laat de stekkers er dan gewoon op zitten.. Alleen de regelaar komt dan iets verder achter de motor te liggen. Een losse motor kost een paar tientjes. Dat zijn de kosten niet.;)
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2019
    Lyckele vindt dit leuk.
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Motordraden inkorten betekent dat je terecht komt bij de gelakte wikkeldraden. Die zijn lastig te solderen en normaliter is het inkorten van de draden daarom niet aan te raden.
    Als er maar 4-5 draden uit komen, zou je ze nog elk apart met een mesje schoon kunnen krabben, maar het is vervelend klusje.

    Vaak komen er veel meer draden uit de motor (wikkelingen met heel veel dunne draadjes parallel) en is schoonkrabben niet echt een optie.
    Zijn de motordraden dan onverhoopt toch ingekort, kun je als redmiddel aspirine gebruiken om de draden nog te kunnen solderen. Motordraad op de aspirine leggen, en daar de soldeerbout op.
    Zou het wel buiiten doen, het rookt en stinkt geweldig en zal niet echt gezond zijn.
    In de aspirine zit acetylsalicylzuur (ik moest de spelling even googlen :) ), die de lak van de draden verwijderd. Vies klusje en ik zou het alleen in noodgevallen gebruiken.


    Als de regelaar dicht op de motor moet zitten, is het makkelijker de regelaar draden 'om te klappen'. Dus 180 graden om te buigen, zodat ze in de andere richting wijzen. Dan netjes op lengte knippen en aan de draden van de motor solderen. Zo kun je de regelaar direct achter de motor leggen, vrijwel zonder tussenruimte.
    Zal vanavond kijken of ik een fototje kan vinden.
     
  17. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    Ok, dank je voor de uitleg. Ik kan je nu al vertellen dat deze dus niet goed zijn gesoldeerd. Denk dat ik een nieuwe motor ga bestellen. Dit zijn gelukkig de kosten niet;)
    Van de motor die er nu in zit de methode van de aspirines maar eens proberen om te kijken of dit nog te redden is.

    Maar belangrijker is of hier nu die eventuele kortsluiting vandaan komt. Het enigste puntje wat ik heb kunnen ontdekken is waar de ballast de romp heeft geraakt. Daar zit een klein schroeivlekjeo_O
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Is dat achterin de romp? Ik zou toch eens goed naar de servobedrading kijken die daar ligt...
     
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    Nee hoor. De romp bestaat uit 2 delen. Zie foto in post 8. Het langste 2e deel zat er niet aan. De enigste bekabeling die er op dat moment in lag was van de regelaar met de altis.
    Aan de bekabeling is totaal niets te zien.
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Fototje gevonden van hoe je de regelaar dicht bij de motor kunt houden, zonder de motordraden in te korten.
    Laat je de draden aan de regelaar nog iets langer als in deze foto, kan de regelaar nog dichter bij de motor uitkomen:


    DSCN0964.jpg
     
    Justus en Thedo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina