Jet van Nederlandse bodem

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door skycat, 7 jan 2017.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Goed bezig die Gijs! :koud:
     
  2. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zo even de Explorer in elkaar gezet en begonnen aan de 2019 demo kist van Luuk.
    Dit wordt een Eurofighter met een K70 en vector sturing. Wel een aantal zaken doorgevoerd die we bij de kist van Berto gevonden hadden.

    47581005_2253651214879077_8568640947305316352_n.jpg
    47687974_2253649248212607_3326147232368951296_n.jpg
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed bezig :thumbsup:
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Naast de Jets is er ook de eerste propkist opgenomen in de Dutch RC Kits range, Fokker D-VII met 3mtr spanwijdte:
    [​IMG]
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    We aan gewoon rustig door. Vandaag even aan het stabilo gewerkt van de Explorer en hij is bijna klaar. 20181214_151030.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Gister heeft de Eurofighter bijna gevlogen, echt bijna, maar de piloot was bang voor de mist dus na 2,5uur wachten maar weer naar huis gereden.

    En van buum een pilootje gekregen voor in de Eurofighter die misschien wel durft te vliegen met wat mist.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    serge pot en nickos vinden dit leuk.
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Veel te vrezen heeft die piloot niet.
    Lopen wordt lastig, dus vliegen is een goede optie voor hem :hammer:
     
    Berto vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Vandaag was prima vliegweer althans bij ons op de hei wel waar ik was
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, I know, maar vandaag moest er weer gewoon gewerkt worden......................
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo nou is het weer genoeg. Binnenkort ruitje vastlijmen:
    [​IMG]
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    YES, de Dutch RC Kits Eurofighter heeft gevlogen :banana: :banana: :banana:
    Het weer was prima dus op naar Deelen en vliegen maar.

    Na keuring en controle van de roeren met Ray nog even doorgenomen hoe de eerste vlucht eruit zou gaan zien.
    Zowiezo zou ik de eerste vlucht doen zonder canard aansturing, omdat we hiervan niet weten hoe deze reageren.
    Canard neutraal stelling was ook ingesteld volgensde beschrijving maar deze ook op een slider gezet zodat de neutraal stelling daarvan aangepast kon worden.

    En ja, dan is er geen weg meer terug.
    Kingtech K70G starten en die liep zoals gewend als een zonnetje, naar de baan taxiën en dan moet het er maar van komen.

    Klein beetje wind van rechts, beetje gas erop, rollen, meer gas, beetje trekken en gaan!!!
    Na een korte aanloop vloog ie, met een paar klikken links vloog de kist neutraal op rol, moest nog wel constant wat trekken maar eerst maar eens een bochtje draaien.

    Oeps, op de rol een beetje giftig. okee vlak leggen en de canards wat getrimd om de hoogte neutraal te houden.

    Zo even lichtelijk wennen aan de giftige rolroeren, en aan het silhouet. We dachten dat de neuspoot niet geheel in was maar dat was de canard waar we tegen aan keken.

    Even een paar rondjes draaien, dat gaat goed. Rollen doet ie ook, en loops trekken ook zonder problemen. En dat geeneens met volgas.
    Hoogteroer uitslag is ook meer dan voldoende, zelfs met de loop zonder canards trok ik geeneens vol up en toch was de loop vrij kort.

    Even een flyby, ziet er ook goed uit en dan volgas wegtrekken. Tja, hoever wil je gaan met maar 1220mm spanwijdte en net 7,5Kg gewicht.
    De Eurofighter gaat dan oneindig als je wil met de K70G op vol pot.

    Bovenin gas dicht en dan zweeft de kist erg goed. Hij was vanuit die hoogte met gemak terug te brengen naar het veld, volledig circuit draaiden om vrijwel perfect weer uit te komen boven de baan voor de landing zonder maar 1 keer gas bij te geven.
    Neusje mooi hoog (al kan hij nog hoger) en touch down, en toen ging het mis, toen de neus naar beneden kwam stuiterde hij weer op, en dat nog een keer en toen begaf een lijmlaag van de neuspoot het waardoor de gehele retract losbrak en ik nu een geschaafd neusje heb.

    Dat had niet gehoeven als ik langere schroeven had toegepast die alle 5 plankjes mpx had vastgehouden en niet alleen de bovenste 2.
    Dat het nu 5 plankjes waren kwam omdat we de poot moesten verhogen (eigenlijk verlagen ;-) ) met de originele freesdeel set.
    Bij de huidige freesdelen hebben we dit al aangepast waardoor hetgeen ik nu heb gedaan niet meer nodig is.
    + een sterkere veer zal bovenstaand issue verhelpen. Een nieuwe neuspoot arm word weer gevreesd zodat er en kortere sterkere veer op kan.

    Maar dat was het enige.

    Na de vlucht even gekeken hoe de canards staan voor neutraal en maar die staan even iets te 'nose up' afgesteld.
    Volgende keer de hoogteroeren zelf even trimmen.

    Wat ons dus ook leert dat de canards niet zo verschrikkelijk veel invloed hebben mits de uitslag best groot is.
    Maar dat gaan we volgende keer eens goed testen.

    Daarnaast maakte de turbine een best fluit geluid op volgas tijdens de vlucht (op het werk daar niets van gemerkt op de grond en vandaag ook niet), zojuist de turbine even gedemonteerd voor controle omdat er compressorblad problemen kunnen zijn met deze versie, maar daar is niets aan te zien.
    Waarschijnlijk wordt het dus bij volgas veroorzaakt door een airfow hier of daar langs tijdens het vliegen maar dat zullen we ook eens gaan onderzoeken of we kunnen achterhalen waar dat in zit.

    Maar Ray en ik zijn zeer blij, zelfs met deze ene vlucht vandaag, de Eurofighter vliegt en vliegt goed.
    Komende dagen even de neuspoot weer goed bevestigen, nog wat afstel werk doen zoals iets meer dual-rate en expo op de roeren, neutraal stelling van de canards icm de hoogteroeren en dan snel weer eens wat vluchten zien te maken.

    Als dat gedaan is dan zal de kist verder aangekleed moeten worden en ga ik me eens echt druk maken met spuitwerk (al is gebleken dat dat ook best kan in de laatste 1,5 week voor een beurs ;-) ).

    2 zeer tevreden personen :)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018
    freekt, Jonkje, Vale Ouwe en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Top gedaan mannen.
     
    Berto vindt dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Thanks Patrick.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Top mannen, jullie doen het perfect zo. Super
     
    Berto vindt dit leuk.
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Thanks Serge.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    743
    Dat met die neuspoten dat weet wat :hammer: het blijft een leerproces:rofl:.

    Gaaf dat die zo lekker vliegt ,zag het al op FB. Mooi vliegbeeld !!
    Daar schreef ik de hoop uit voor een MIG 15 in ontwikkeling??
    Trek je een mal van die BYRON Mig, tekeningen invoeren, frasen and BoB is your uncle !!!
    Kan vlv mij ook een K70 of JetCat 60 in :banana:

    Fijne jaarwisseling en een heel mooi vliegjaar gr Hans
     
    Berto vindt dit leuk.
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Hans,

    yep, aja het houd ons bezig ;-)
    Zeer snel weer vliegen ermee :)

    MiG 15, mhhh, laten we daar nu al wel een 3D print mee gestart zijn ;-)
    Maar de delen die daar uitkwamen zijn veelste grof voor bewerking, of anders gezegd, om hem mooi strak te krijgen is er veelste veel bewerking nodig, niet zo 'glad' als de explorer. Daar moeten we dus nog wat mee.

    En die Byron, die zou prima vliegen met een P60 of K70 (overpowered zelfs), misschien dat ik ooit eens de tijd er voor vrij krijg (mhhhh, als de buurman klaar is met de Sting EVO...........).

    Vervelen doen we ons niet komend jaar ;-)

    Goede jaarwisseling en tot snel.
     
  18. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
  19. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Dit kan alleen als je met ABS print. Ik print met PLA. We gaan proberen met een 0.1mm laag dikte te printen.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Thanks.

    Even afgezien van PLA gebruik ipv ABS zou naast dat we dan een groot aceton bad moeten hebben wat voor de gezondheid iets minder is, verdwijnen daarbij ook alle details.

    Dus vanuit meerdere kanten geen optie.
     

Deel Deze Pagina