Ongeveer een jaar geleden dook er plotseling op sites een 1:16 model op van een amerikaans legervoertuig. Het was een "bobbed" 2,5 t oftewel de Deuce and a half in een 2 as uitvoering. Op zich een mooi stoer legermodel, helaas niet de veel bekendere 6x6 maar een moderne modificatie. De 6x6 wilde ik wel hebben, zijn leuke brandweervoertuigen mee te maken. Dus plan opgevat het model te kopen en er zelf een 6x6 van te maken duikt plotseling dat model ook op. 20180518_202110 door FredK geplaatst op 11 dec 2018 om 16:36 Ondertussen wel de 4x4 (met echt aangedreven vooras en achteras) gekocht en helaas..... De producent is niet zo goed met schaalberekening. Ondanks grote teksten op de doos 1:16, haalt het model net de 1:18 en in sommige delen eerder 1:19. Past dus helemaal niet bij de andere modellen. Maar het chassis is mooi, en zeer bruikbaar, alleen al voor de onderdelen. Dus maar met behulp van de binnen gekomen tweede cabine een poging gedaan er een 1:16 cabine uit te persen. En dat zal ik hier beschrijven. Het resultaat laat ik alvast zien, de weg daar naar toe volgt hieronder: 20180530_204341 door FredK geplaatst op 11 dec 2018 om 16:37
ik had hier ook al naar zitten kijken om een "vroege ginaf" te maken. ik ben benieuwd naar de volderingen ;-)
Allereerst wil ik even de dubbele achteras constructie bespreken. Dit is een heel mooie constructie die de assen onderling heel mooi onafhankelijk laat in- en uitveren. Hoewel van kunststof, is het toch een mooi werkend systeem. 20180518_155355 door FredK geplaatst op 11 dec 2018 om 16:52 Doordat ik van een andere kit het chassis en assen gebruikt had ( Bruder Unimog past perfect op een WPL chassis !) had ik een cabine in de voorraad kist. Dus kon ik gaan proberen om van twee cabines een grotere uitvoering te maken. Allereerst het dak hoger gezet. De maten heb ik afgeleid van een maat schets waardoor ik ook kon herleiden dat de originele cabine maar 1:18 is. Van de basis cabine het dak vlak onder de dakrand afgezaagd. Van de donor het dak met ca 6 mm dak stijlen gezaagd. dit op de basis cabine gelijmd en het dak is verhoogd. Volgende stap was het verbreden van de cabine naar ongeveer 143 mm. Hiervoor en strook uit het basis dak gehaald en deze in het midden van de cabine gelijmd. Net als een strook van dezelfde maat voor de motorkap aansluiting onder de voor ruit. Daarna de neus van de cabine verlengd met 100 mm en hiervoor moet de zijwand van de motorruimte van de wielkast gezaagd worden om dit weer met de verlenging mooi in een lijn te zetten. Doordat ik twee modellen gebruikte die verschillend van kleur waren zijn de wijzigingen goed terug te zien. 20180524_210611 door FredK geplaatst op 13 dec 2018 om 22:43 20180525_121632 door FredK geplaatst op 13 dec 2018 om 22:41
de asjes die ik onder mijn v1600 heb zitten van dit merk hebben geen diff. gewoon een pigon en kroonwiel. hoe het met de 6x6 is weet ik niet. mogelijk een messing pigon en kroonwiel. en heeeel misschien een diff. maar ik denk het niet ;-)
Even voor de duidelijkheid. De markt werd in 2017 overspoeld met goedkope 1:16 Rc modellen via o.a. Alie-express en Banggood. Zoekterm voor de eerste serie WPL -B1, B16 B24 etc. Deze hadden allemaal permanente 4x4 of 6x6 aandrijving met plastic tandwielen en slechte motoren en goedkope cardanassen. Inmiddels is hier een hele serie uitbreiding sets en verbeteringen leverbaar naast losse onderdelen. Zoals motoren, met 2-versnellingsbak, (mooi voor bijvoorbeeld een Unimog) metalen cardanassen, metalen tandwielen, kogellagers, verbeterde stuurassen en zelfs complete metalen assen. Daarna kwam er een serie JJ RC 60 (6x6) en 61,(4X4) die een Chinese/Sovjet licentievrachtwagen( International KB5) is. Deze hadden wel differentieel, weliswaar plastic maar metalen tandwielen in de achteras maar voor lichte vrachtwagens die geen zware lading hoeven te vervoeren een hele mooie achteras die zeer bruikbaar is voor 1:16 modellen. Ook een mooie is de Helifar truck, die de zelfde assen heeft maar een MAN militaire cabine is. Helaas ook weer 1:18 in plaats van de aangegeven 1:16. Ik heb al een Bruder Unimog model opgebouwd op het B1 chassis, met 2 versnellingsbak, en de assen van de JJ Rc serie dus met differentieel. Heb ik dus 4x4 aandrijving, maar mogelijk dat het differentieel nog wat roet in het eten gooit in het terrein maar daar komt het model zelden in te rijden. En dan nog zullen er altijd wel drie wielen grip hebben dus vooruitkomen zal wel lukken, zeker als de versnellingsbak in de lage gearing zet. en het bochten gedrag op de vlakke modelbaan is verder prima. Oja en voor de prijs hoef je het niet te laten, De JJRC assen zijn als sets en los leverbaar, vanaf ca, 6,- per stuk leverbaar, enige nadeel het duurt even voordat ze er zijn.
Zoals op de foto te zien was, sluit de motorkap nu niet meer aan bij het scharnierpunt. Hier is geen materiaal meer voor aanwezig door het doorzagen van de motorkappen in twee ongelijke delen. Dus wat gewoon PS plaat op maat gemaakt en de motorkap weer gesloten. 20180525_174642 door FredK geplaatst op 18 dec 2018 om 16:10 Omdat het front breder is geworden ook aan de voorzijde extra materiaal aangebracht, maar daar eerst de grille verwijderd. De imitatie lier heb ik weggehaald omdat ik mogelijk een werkende lier tussen de chassisbalken en bumper ga monteren. Gaas is afkomstig van een stukje benzine filter. 20180525_164721 door FredK geplaatst op 18 dec 2018 om 16:09 Als het model breder wordt is het noodzakelijk de bumper ook op de nieuwe maat aan te passen. Hier was even wat tegenslag. Alle onderdelen waren tot nu toe prima te lijmen, maar de bumper niet. Deze lijkt van een anders soort plastic te zijn, en zelfs seconden lijm was niet stevig. Daarom aan de binnenzijde strips aangebracht en het geheel dichtgemaakt met twee componenten lijm. De wielkasten zijn naar beneden verlengd, en omdat dan de treeplanken niet meer passen dat maar ook gelijk aangepast. 20180530_121038 door FredK geplaatst op 18 dec 2018 om 16:11
Piet, als je tijdens de avond wacht uren op de kazerne wat tijd heb kun je het hele internet afspeuren. Ik heb een oude tekening gevonden en die als richtlijn gebuikt. Bij een een breedte van 220 kom je in schaal op ...... 137,5 cm. En laat mijn model na de aanpassingen over de spatborden nou 140 mm breed zijn. Past best wel bij de overige modellen. En inderdaad zijn die oude trucks niet te vergelijken met de huidige voertuigen. Denk dat je gerust kunt zijn. Hieronder nog de laatste grote aanpassingen aan de cabine.De cabine deuren, of eigenlijk de deurnaad aan de slot zijde, heb ik gelijk getrokken met de naad in het dak door uit de donor cabine twee deurdelen uit te zagen en deze in een gemaakte opening te lijmen. 20180529_150848 door FredK geplaatst op 18 dec 2018 om 16:14 Laatste werk was het aanpassen van de achterzijde. Hier had ik een foutje gemaakt door de gehele achterraam opening bij de eerste verbreding door te zagen. Dat had beter gekund, nu moest ik veel stukjes plastic gebruiken om de achterzijde weer dicht te maken. 20180529_150858 door FredK geplaatst op 18 dec 2018 om 16:11
Cabine is nu net iets meer dan 1:16, maar net geen 1:15. Nu nog wat andere banden vinden maar die heb ik ook al gezien op Banggood.
Zo de cabine staat in de Primer. En om het verschil te laten zien even een standaard cabine naast mijn omgebouwde uitvoering gezet. Aandachtspunt zijn nog de banden die te breed zijn naar mijn zin. Met deze banden kan ik achter geen dubbel lucht aanbrengen, maar daar is al een oplossing voor in het zicht. Dan ontwerp ik ook nieuwe velgen en laat die 3D printen. Nu nog nadenken over de volgende stap in dit modelbouwproject, wat voor model gaat dit worden? 20180530_204049 door FredK geplaatst op 21 dec 2018 om 23:38 20180530_204449 door FredK geplaatst op 21 dec 2018 om 23:37 20180530_204529 door FredK geplaatst op 21 dec 2018 om 23:37 20180530_204247 door FredK geplaatst op 21 dec 2018 om 23:37 Het interieur in de cabine is nu ook niet meer passend. Stuurwiel zou wel groter mogen, stoel te smal etc. Maar ik heb de bijrijders plek opgeofferd voor een tweede accupack. Ik heb er nu twee van 6V parallel geschakeld onder de motorkap ondergebracht. Dit doe ik voor al om voldoende gewicht op de stuur as te houden en als contra gewicht. Maar daar later meer over.
Beste dit kwam ik tegen op een duits machine forum. https://up.picr.de/34618546ll.jpg Succe met jouw project
Ja dit is het zelfde chassis als de Chinese KB5 (JJRC 60-61), en de Helifar MAN. Zelfs een mooie kofferopbouw als militaire radiowagen leverbaar. Deze cabine zal ook wel te klein zijn, maar hier rijden wel mooie brandweer trucks op rond in de Staten van de voormalige Sovjet unie.