Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De romp is klaar, ik denk dat het aardig is gelukt.
    Spinner van 32 mm past precies .
    Het is een slanke romp geworden die naar onder toe taps loopt.
    Onder is hij vrijwel rond, en boven ook achteraan.

    IMG_20181212_143133.jpg IMG_20181212_143014.jpg IMG_20181212_142935.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2018
  2. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De verstoorder is zeg maar remklep, wel handig als je in stevige thermiek zit en je wilt naar beneden tevens handig als je het gebruikt bij de landing.
    Wat je ziet is de klep die omhoog gestuurd moet worden en zit net achter de hoofdligger.
    Het is maar 1.5 mm balsa hoor en een probeersel nog.

    Dan zijn we beiden groentjes hoor:)
    Maar we doen ons best lijkt me...

    Groet Hajo
     
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hajo, een woord: sprakeloos...

    Ow nee, toch nog meer: prachtig gemaakt en wat een mooie lijnen :)!

    Hoop dat die van mij op die van jou mag gaan lijken!

    Cheers Q
     
    Hajo.M vindt dit leuk.
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel mooi gebouwde romp zo:beer: Ziet er zeer netjes uit.
     
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dank je Huibert, moet wel zeggen dat Q mij zeer geïnspireerd heeft met zijn enthousiasme, werkt heel aanstekelijk..:) en dat ik het in zijn topic mag posten.

    Groet Hajo
     
  6. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ga toch voor polyestervlies voor de bespanning, als de vleugel klaar is dan waar ik zo tegenop zie..:) alleen ga geen spanlak gebruiken dat kan ik niet maken hier in huis.
    Het besluit komt omdat het toch minder kwetsbaar is en iedereen me het papier afraad ook vanwege het feit dat het zo snel beschadigd is en vooral als er geland word in een pas geoogst korenveld wat naast het veld ligt, wat ook met de vlies kan gebeuren natuurlijk.
    En het kan gespannen worden door de foliestrijkijzer te gebruiken.
    Met de 3 meter ben ik toch bezorgd over het kromtrekken ook door papier, ook door de verhalen dat het enorm kan spannen.

    De romp houd zijn houtkleur, vind ik wel mooi..

    Groet Hajo
     
  7. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Hajo,

    Ik ben benieuwd straks naar je polyestervlies. Dat gaat zeker heel mooi worden en papier is idd best heel fragiel! En het vlies zal ook een heel stuk sneller zijn en niet zo stinken :D

    Dit weekend heb ik ook niet stil gezeten en een paar mooie stappen kunnen maken om enigszins bijeen te blijven :rofl: (niet dat dat moet uiteraard, maar jij motiveert minstens net zo!):
    • De Servos zitten op hun plaats.
    • Kielvlak zit vast.
    • Beplanking zit voor het grootste deel op de romp.
    • De instelhoek van ca 1,7graden is voorbereid
    • De motor zit op z'n plaats en is helemaal ingebouwd.
    • De ESC is eraan gesoldeerd (nou ja de connectors dan) en ingesteld.
    • Grove opzet schuurwerk.
    • Slede is in hout gezet. Moet nog wel een stukje koolstof in.
    Niet alles ging goed trouwens;
    • Baal behoorlijk want heb hout weg gesneden van de cockpit (brak deels af) waardoor het kapje enzo nog wel even puzzelen wordt.
    • En het Kielvlak zit ongeveer een graad scheef. Maar deze hoop / denk ik nog recht te trekken bij vastzetten romp beplanking aan bovenkant!
    Ik kon et niet laten om het vleugel midden deel er ook even op te zetten en wat fotootjes te maken:

    CFD376F9-4325-43BE-9E57-5C9CC1C9449B.jpeg 9436B67E-9517-49D6-9259-293027A4C808.jpeg 3C6CA259-3EA4-40FE-8EFE-3451748ED929.jpeg BF36AC40-9337-4945-BDFC-273BE0CA5B8C.jpeg 17A3C0C4-E95D-4CA1-BFCA-4E525377D92A.jpeg BB1F6592-B927-44BA-BA0E-1ECCA4D4C2C3.jpeg E11D68CC-032A-44CC-BF3F-9A2A871179EC.jpeg

    Ik zit er nog wel aan te denken om nog wat ventilatie gaatjes te maken voor de motor. Die zit anders in een perfect isolate kistje opgesloten..

    Nu ga ik er niet mee stunten en verwacht ik eerder 3/4 gas te klimmen dan vol, maar toch best verstandig toch?

    Doe jij ook nog zoiets Hajo?

    Hopelijk komende week de romp verder afmaken en een begin aan het stabilo maken. Jij al aan de vleugel begonnen Hajo?

    Groet Q
     
    Ariel vindt dit leuk.
  8. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Nee Q, nog niet aan de vleugel begonnen, wel een testje gedaan om het polyester matje met PU lak vast te krijgen op de romp, en dat gaat prima.
    En gekeken waar ik decals kan krijgen, ik wil graag de naam op de romp onder de lak.
    Al geprobeerd met een zwarte stift, dat gaat perfect maar niet zo mooi als een print natuurlijk.

    Ook gekeken naar vleugel bouw natuurlijk en zag een vleugel van Sander Buitendijk die extra driehoekjes geplaatst heeft waardoor de torsiestijfheid behoorlijk beter werd en het lijkt nog top ook, zonder veel extra gewicht.

    Je schiet lekker op nu, en zo te zien kun jij ook nog heel wat weg schuren waardoor je ook een mooie slanke romp krijgt.

    Ik heb geen turbo spinner omdat ik ook alleen maar naar boven ga en daar zo lang mogelijk wil blijven, verwacht niet dat de motor over verhit raakt.

    Groet Hajo
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Ventilatie in de romp is altijd aan te raden, je hebt al een mooie turbo spinner. Zonde om dan de ventilatie te blokkeren toch.
     
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik ben dan toch maar aan de vleugels begonnen en gelijk een vraagje..
    De stalen pen/buis die de vleugels aan elkaar bevestigd daar is de buis 8 mm en moet schuin afgeslepen worden, kan er een dunnere buis geplaatst worden bv 6 mm en dan een 2e voor de eindlijst van 4 of 5 mm verenstaal?

    messing buis.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2018
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor jullie reactie. Zal je zeggen dat ik niet eens wist dat het een turbo spinner was. Of wat een turbo spinner was ;-))

    Maar dit is super om te weten want nu zijn ventilatie gaatjes aan de zijkant van de romp voldoende.. Top!

    Inmiddels een stabilo deel klaar. Dat ging bijzonder makkelijk met alles perfect op maat van de CNC.

    Vanavond de laatste delen frezen, dus met een beetje eigen tijd ben ik na oud en nieuw een heel eind!

    Gr Q
     
    Sikorsky en Hajo.M vinden dit leuk.
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,


    Hmm ik kan er zo op stel en sprong niet super ontcijferen, maar lijkt erop dat je tussen de liggers en webbing e.a. Volledig met balsa vult. Met jou mooie tafel kan je er dan misschien met een hoek gaten in boren en er koolstof in zetten?

    Of misschien makkelijker:

    1. Onderste ligger.
    2. Ribben.
    3. Sheeting onderzijde.
    4. Webbing voor (of achter).
    5. Uitsparing uit ribben halen.
    6. Balsa wig op maat plaatsten.
    7. Buis plaatsen.
    8. Wig bovenzijde plaatsen.
    9. Bovenste Ligger.
    10. Andere webbing.
    Aanbrengen vaan eerste webbing kan je doen met de bovenste Ligger op z'n plaats (maar zonder plakken).

    Ben benieuwd, maar zou er echt geen staal on doen. Daar is beters voor tegenwoordig...!

    Gr Q
     
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Hajo, persoonlijk zou ik gewoon bij een dikke stalen pen blijven verwacht dat dat meer sterkte geeft dan twee dunnere.
    En Q. je hebt gelijk wanneer je zegt dat er veel mooiere en modernere materialen zijn dan staal maar bv koolstof moet al duidelijk groter gedimensioneerd worden voor dezelfde sterkte en is erg gevoelig voor kerfwerking waardoor het gaat breken. Ook een groot voordeel van staal tov. koolstof is dat waar de koolstof met een klap breekt staal alleen verbuigt en je de kans geeft om nog veilig te landen, is toch wel een grote plus:koud:
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  14. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dank jullie..:)
    ik had al ergens gelezen dat een koolstof staaf wel 10 mm moest worden om zon beetje dezelfde krachten te kunnen hebben als verenstaal en dat past er al helemaal niet tussen.
    En het andere argument wat je noemt Huibert van buigen en barsten van verenstaal t.o.v koolstof is ook een goed argument.
    Ik maak er een wig voor hoor Q onder en boven en dan misschien opvullen met epoxy en microbaloons.
     
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Wanneer zoals bij de BOT de pen van ligger naar ligger loopt is het opvullen van de ruimte noodzakelijk. Zou ook op deze plek ook triplex als webbing gebruiken.
     
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ga ik zeker doen.. dank je Huibert voor het meedenken..word zeer op prijs gesteld.
    Groet Hajo
     
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dit moet op de romp, klein natuurlijk en op de vleugel en dan nog klein op de vin.
    Het is een ander lettertype als origineel .

    BOTime logo.png
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  18. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Absoluut geen dunnere stalen buis en pen gebruiken. Heb mijn BOT aan de hoogstart met 2bft al een keer meer V-stelling gegeven doordat de pen doorboog (brak niet gelukkig). En deze is de origineel genoemde dikte. Dus lekker houden zo! Gewoon zo uitvoeren als op tekening. Werk dan prima. :)
     
  19. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Persoonlijk zou ik helemaal niets op de romp en vleugels plakken. De vorm en het materiaal maken het helemaal af. Heeft verder gewoon niets nodig. Hooguit een streep onder de vleugel mocht je dat prettig vinden voor oriëntatie in de lucht.

    Maar het is slechts mijn bescheiden mening hoor ;)

    Vond het in de jaren 90 ook altijd verschrikkelijk al die Robbe en Graupner zwevers met van die spuug lelijke stickervellen. Het maakte het geheel tot kinderachtig speelgoed
     
  20. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ben het gedeeltelijk wel met je eens Discus, maar op de romp vind ik het wel top en dan niet gekleurd (het oranje) maar een zwart silhouet.(lijnen)
    Om maar duidelijk te maken dat het de Bird of Time is, mij viel op dat toch veel "oudere piloten" geen idee hadden wat de Bird of Time was terwijl het toch al een klasieker is, maar zal te maken hebben met interesses van de piloten.
     

Deel Deze Pagina