Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mijn persoonlijke indruk, is dat dit een niet veilig ontwerp is.
    Het gas stroomt binnen in een kamer, die naar buiten is afgedicht met op beide schroeven een Teflon snoer. Het is een gegeven, dat na enkele keren verdraaien/instellen dit soort pakkingen gaan lekken. Daarom wordt Teflonsnoer altijd toegepast in nastelbare pakkingdrukkers.
    Voor mij MOET gashouderdeel/gaskamer met een ondoordringbaar membraam van de buitenwereld worden afgesloten.
    Mijn keteldruk gestuurde gasregeling met waakvlam vraagt een behoorlijke inbouw ruimte, LxBxH : 80x30x80mm.
    De waakvlam dient voor het herontsteken van de hoofdbrander, indien deze door het bereiken van de maximale keteldruk is gedoofd.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, ik bedoel de regelafsluiter waarmee je de snelheid van je machine regelt. Die bepaalt hoeveel stoom je "trekt" en daarmee hoe hard de brander moet branden om die hoeveelheid stoom te leveren.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zat ik ook al een beetje verwonderd naar te kijken.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Deze regelaar is alleen voor het sturen van de gasdruk naar de brander en is niet gestuurd door de keteldruk.
    Wel ideaal om op afstand de brander uit te kunnen zetten.
    Laatste voor treintjes, bij schepen moet je gaan zwemmen.
     
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    IMG_0677.JPG


    IMG_0676.JPG


    Voor geen missingen te hebben , bedoel je dit dan?
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Nee dat klopt newbie, ik ben niet zo'n (stoom)ervaringsdeskundige als de andere heren hier, maar vindt - ervan uitgaande dat de RC niet verstoord - het wel fijn zelf nog een beetje eigen controle over de brander tijdens het varen te hebben.
     
    newbie vindt dit leuk.
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik gebruik hem niet zozeer om de brander uit te kunnen zetten (servo op minimaal is bij mij zo'n beetje waakvlam grote) maar om tijdens het opwarmen of een verhoging van de vaarsnelheid wat meer gas te geven en bij stationair draaien of langzaam varen wat gas te kunnen minderen en zo wat zuiniger of effectiever met de gas- en watervoorraad om te gaan.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik vlaams en frans begrijp: ja, ik denk het wel....
     
  9. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Wat stellen jullie dan voor, plaats is geen probleem, ervaring van de bouwer wel !
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mijn keteldruk geregelde eenheid is gebaseerd op het ontwerp van Dieter Miedek.
    Ik heb deze her berekend, omdat ik kleiner bereik wilde hebben, waarbinnen de keteldruk van 2,5 tot 3,0 bar geregeld wordt.
    Bij de laatste test vaarten blijft de keteldruk op ca. 2,7 bar.

    Als bijlage mijn uitleg, zoals gepubliceerd in het maandblad "De Modelbouwer".
    Eveneens een foto van de huidige opstelling.
    SAM_1632.JPG

    Het mooie is, dat deze keteldruk gestuurde gasregeleenheid gebruik maakt van universele autoband ventielen.
    De regelaar staat aan de bovenkant naast de dubbele brander met waakvlam en thermokoppel bewaking.

    Indien interesse, dan hoor ik dit wel. Daar ik geen PC tekenprogramma heb, zal ik mijn handtekeningen moeten omzetten naar.pdf.

    Aanvulling:
    Origineel van Dieter Miedek.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 dec 2018
    kaapstander vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij mijn keteldruk gestuurde regeling blijft de keteldruk tussen de 2,5 en 3 bar.
    De stoommachine van de Dockyard heeft een Stephenson schaar.
    Door het verstellen van de schaar reageert het schip zeer snel, vooral bij manoeuvreren.
    Als je met de brander sturing, vlamgrootte, snel wil reageren, dan kan je dit vergeten.
    Voordat je bij rustige vaart, lage stand brander=lage keteldruk, ineens gedwongen volle vaart moet geven, dan heb je een probleem.
    Voor de ketel weer op volle druk is, machine bekrachtiging, ben je misschien minuten verder.
    Overigens, als je de ketel op druk houdt, is alleen de waterafname(verdamping) afhankelijk van de machine snelheid.
    Verder, de keteldruk geregelde vlamregeling knijpt de gastoevoer, zodat de brander niet onnodig hoog blijft staan.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2018
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    de meeste "industriele" copieer/printmachines kunnen gescande documenten naar PDF omzetten met 1 druk op de knop.
    Loop als dat kan een copy shop binnen en zij kunnen dat regelen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zelfs dat goedkope Canon printertje van 6 tientjes wat hier in huis staat kan dat....
     
    John33 vindt dit leuk.
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Hoe mijn boot gaat varen, wat het water/ gas/ stoomverbruik gaat zijn, weet ik totaal nog niet.

    Normaal gaat hij rustig moet varen ,behalve als ik maneuvers moet gaan doen. Dan vermoed ik volle vaart vooruit ,volle vaart achteruit enz, op dat moment veel stoomvrerbruik en de brander moet dan vol vermogen gaan.

    De stoombouwer in de club gebruikt druk en gasregelaars van Laspe (gele blokjes) maar door ziekte zijn die niet meer verkrijgbaar.

    upload_2018-12-14_21-58-22.jpeg

    De gadruckminderer van Dieter lijkt er wel op.

    Indien je denkt dat deze geschikt is voor mijn installatie, dan wil ik proberen om hem eens te bouwen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2018
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Je kunt het ook electronisch doen.
    Een thermistor (ntc) tegen de ketel bevestigen, aansluiten op een Arduino en deze een Servo laten bewegen die aan de gaskraan vast zit.
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Is een perfecte regelaar. Ik heb 2 gekochte versies hiervan, een franse en een chineese (om in de toekomst ook na te kunnen maken :D) en ze werken een beetje zoals een carburateur met een hoofd - en stationair sproeier. In tegenstelling tot wat Stoompomp zegt over de afdichting met teflonsnoer, wordt/is de afdichting verzorgd door rubber/viton o-ringen zoals het hoort ;)
     
  18. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    En heb je misschien nog een linkje waar je ze hebt gekocht ??
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg

    Gasregelaar/spindelafdichtingen:

    De Chinese is een kopie van de Franse?
    Dunz versie een kopie van de Franse of Chinese?
    Italianen zij ook erg goed in gasregelapperatuur.

    De spindelafdichtingen die ik ken van gasregelkranen acetyleen, propaan, zuurstof etc
    zijn vaak van NBR 70 rubber. De o-ring is dan in een groef gelegd in de spindelschacht.
    De spindel draait in de schacht (met inw. o-ring) via de stelschroef naar onder of boven.
    De spindelverstelling is mechanisch begrenst en geborgd naar onder en naar boven.
    Maximale uitgaande gastroom kan zo begrenst worden.
    Als voorbeeld bij autogene handgrepen kan de gasdruk zuurstof op de gaskraan oplopen tot wel 10 bar.

    Andere afdichting van een spindel kan met een teflon kneldichting die opgesloten zit in een kamer.
    De spindel draait in de dichting.
    De knelling van de dichting op de spindel kan ingesteld worden met een stelschroef.
    Lang geleden was dit bij heet en koudwaterkranen ook zo maar dan met met hennep en vet.

    Veel bouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2018
    kaapstander vindt dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    http://www.microcosm-engine.com/

    Heb er al een aantal onderdeeltjes gekocht en het is van perfecte kwaliteit :kwijl: en in mijn geval tot nu toe altijd gratis verzonden :banana:

    De franse is van Anton Vapeur. Google daar maar eens op.
     

Deel Deze Pagina