Waar houdt electrisch op en begint brandstof?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 19 nov 2016.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 13 dec 2018
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit was door een collega die zich niet aan de afspraken hield om na elke 4 accu's een verbinding open te laten.
    Ik ging er met de bovenkant van mijn arm overheen en raakte de polen, dus mijn hand verkrampte wel alleen had ik niks vast.
    Ik ben wel een keer out gegaan omdat dezelfde collega een systeem niet goed geinstalleerd had en ik de kast aanraakte waar 600V gelijkspanning op stond.
    Gelukkig sloeg ik achterover maar ik werd wakker met een lelijke man die naast me zat en vreselijke hoofdpijn.

    Een 18S lipo zou ik zelf niet aan durven sluiten zonder rubber handschoenen.
    En mocht je per ongeluk sluiting maken dan brand echt alles weg en je ziet de hele dag een zon, ook al doe je je ogen dicht.(ook ervaring mee met 10S)

    GJ
     
  3. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik weet dat het gevaarlijk is, nu heb ik nog losse 5.5mm bullets, dat gaat naar ieder pakket een XT90.
    Hierdoor wordt het een stuk moelijker om twee polen aan te raken. Ik plak ik wat HV stickers in de kist :)

    Ik laat wel weten of the Futaba sensor heel blijft. heb geen zin meer om met vol gas zo'n handheld
    RPM sensor achter de prop te houden. Als er dadelijk een 27x12 op zit met 6800 rpm is het voor nu
    allemaal wat te veel en ben toch wel wat gewend.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    @GJVO
    Ik zou die collega toch een zacht edoch gevoelig tikje geven, gevolgd door een prachtig verwoorde samenvatting van de situatie.
    iig zodanig dat hij voortaan gezellig zelf zijn installaties controleert..

    daarnaast vind ik die vlammen bij aansluiten helemaal niets..
    paar keer erbij gestaan (en zelf gedaan) dat er een 12 volt vrachtwagen accu door verkeerd gebruik ontplofte, of een pool verloor.
    op het veld een keer een persoon met een verkeerd aangesloten 12S systeem gezien, waardoor hij ff een paar weken brandwonden over zijn hand had.

    Geef mij maar brandstof.
    dan maar een beetje poetsen. maar daar weet ik tenminste wanneer hij gevaarlijk is.

    Maar dat is mijn gebrek :D
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    dit is de ergste tot nu toe, niet meer uit elkaar te krijgen.
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan mag je blij zijn met een tin-soldeer verbinding als soort van "smeltzekering"....
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij gelijk vermogen van de motoren, is brandstof veiliger. Zowel qua motoren/electronica als qua energiedrager/accu/(ont)laden.

    Hoe is dat gebeurd Bart?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volledig mijn idee! EN... langere vliegtijden :D :D :D
     
  9. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik vlieg in serie en laad in parallel. Praten en lipo's van de lader halen gaat niet samen. :)
    Ik zetten de lipo al in serie voordat ik de balanceerkabels los haalde. Alle balenceerdraden
    doorgebrand en in de lipo waren gedeeltelijk de verbindingen weggesmolten.
     
    MicropropSport en ron van sommeren vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... zoiets heb ik ook ooit eens gehad... Twee accu's achter elkaar laden, bij het wisselen de ene accu van de lader halen en in plaats van de tweede accu aan de lader te hangen, hing ik beide accu's aan elkaar.... Blij dat ik brildragend ben, had een druppel gesmolten koper in een brilleglas zitten....
     
  11. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Goed om te lezen dat het je beviel Wil. Voor de andere lezers: dat was mijn Charter met OS Max 40 FS Surpass. Daar kan geen elektro tegenop. Half uur vliegen op een klein tankje. Weinig geluid en start fantastisch, ook bij koud weer. Tik rechtsom tegen de compressie en het loopt. Tanken en weer gaan.

    Groeten, Maarten
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het was: tikken-lopen.
     
    MaartenX vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D half uurtje maar???

    (geintje....)
     
    MaartenX vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina