Klassiekertje!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 15 dec 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag dit juweeltje opgehaald.
    Was voor mij een grote verrassing, ik had wel foto's gezien, maar die gaven de werkelijke toestand niet geheel accuraat weer, dus ik dacht een "ouwetje" op te halen, leuk voor een prutsprojectje.

    Wat ik echter aantrof, was een in relatief pico bello conditie verkerende Kavan Alouette II.
    Drijvers, origineel, maar nog helder van kleur, soepel, en luchtdicht.
    Cockpit, kunststof is nog soepel, en helder, niet echt vergeeld of verkleurd.

    IMG_20181215_222242.jpg
    Staartboom heeft wat kleine gebrekkigheidjes (redelijk wat verbogen driehoekjes, losse lijmverbindingen) en heeft aandacht nodig, maar mechanisch tip top, al zit wel alles vast in de wonderolie. Maar het ziet er uit alsof het slechts een paar keer gelopen heeft: ik zie geen echte gebruiks of slijtage sporen, de hekrotorbladen zien er bijvoorbeeld uit alsof ze nieuw uit de verpakking komen, geen contactsporen aan de tips, de rotorbladen hebben werkelijk nergens een deukje of slijtspoortje of aanraakspoortje, de uitlaat is blinkend, de motor ziet er van bovenaf brandschoon uit, zonder ook maar een spoortje van hitteverkleuring,

    IMG_20181215_224341.jpg maar van onder is het (dun, maar duidelijk) toch wel opgedroogde wonderolie in het motorcompartiment, De stuurhevels lopen ook typisch "plakkerig", en de motor zit muurvast.
    IMG_20181215_224413.jpg
    Dat word dus een kandidaat voor de frituurpan!
     
    heimhelicopters, MicropropSport en Jonkje vinden dit leuk.
  2. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Bert, veel plezier er mee. Ik ga je volgen
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ga mijn best doen! Het zal geen heel snel projectje zijn hoor!
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Schitterend Bert! Komt de antivries weer mooi van pas Prachtige aanwinst.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die zal inderdaad hard nodig zijn, motor zit werkelijk muurvast....
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Naar alle waarschijnlijkheid ook mooi geconserveerd..
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoop het wel, en eerlijk gezegd, denk ik van wel: dat is een van de weinige voordelen van wonderolie....
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... Omdat ik geen ASP heb om in Henk zijn oude Saphir te bouwen, vanavond maar wat anders gaan doen.
    En dat had de oplettende lezer vast al geraden, dat was niet de afwas, of stofzuigen, maar eens wat nader gaan kijken naar de Kavan Alouette.

    En dat viel helemaal niet tegen. De bouwbeschrijving en tekening zullen ongetwijfeld glashelder zijn als je een doos losse onderdelen voor je hebt liggen, en "schroef dit pieletje tegen dat lummeltje" volgt, maar het viel me tegen, hoe weinig die bouwbeschrijving hielp bij het uitvogelen hoe de constructie nu precies in elkaar zat.
    Dus ik heb eerst een uurtje of anderhalf alles van alle kanten bekeken, met zaklampjes, spiegeltjes en dergelijke, voorzichtig aan schroefjes morrelen om te kijken wat los kwam, en waar aan de achterkant een (uiteraard meedraaiend) moertje zat, etc etc etc.

    Aangezien dit toch een beetje een vorm van "reverse engineering" is, met spullen die niet zo 1, 2, 3 vervangen kunnen worden, voorzichtig begonnen.
    Eerst de bodemplaat er onder weg. Dat was een lastige, omdat ik de koelfan er niet af kreeg, en de bodemplaat van heel dun ABS is, maar het is zonder scheuren of schade gelukt.
    IMG_20181216_194316.jpg
    Bij het loswerken, zat alles onder de opgedroogde wonderolie... yegh! het trok gewoon draden....
    De motor zit nog steeds loeivast, maar nadat ik de koelfan losgewerkt had, kon ik die weliswaar niet geheel verwijderen, maar in elk geval draaien, zodat met wat beleid de plaat om de fan heen gewurmd.

    Hier word het even tijd voor een kort tussenstapje, want Danny, van wie ik de heli overgenomen heb, kwam vlak voordat ik weer in de auto zou stappen opeens met: wacht even... er hoorde geloof ik ook nog een startkistje bij.
    Dat startkistje was een alleraardigst ding en leek speciaal voor de heli gemaakt.
    IMG_20181216_202538.jpg
    Toen ik het luikje op de achterkant openmaakte, lag daar een kavan starter in, een gloeiplugsnoer, EN.... er zaten drie speciale sleuteltjes bij:
    IMG_20181216_202551.jpg
    Plugsleutel (leuk maar niet kritiek), propmoersleutel (ditto), maar het juweeltje was de speciale "poelietrekker" voor de koelfan. En dáár was ik natuurlijk wel heel erg blij mee....

    Goed. Verder met de heli:
    Bodemplaat is weg, en laat een redelijk normaal beeld zien.
    IMG_20181216_200009.jpg
    Maar het belangrijkste, was dat ik nu kon zien welk boutje wat vastzet, en dus kan ik nu verder.

    Het lijkt er sterk op, dat het hele mechaniek met 4 boutjes in de romp vast zit, en dat er aan de motor alleen een stroomdraadje (voor de plug), een gasstang, en twee slangen zitten. Allemaal vlot los gewerkt.
    Maar de hekrotoraandrijving, die overigens hetzelfde is als van zijn grote broer de Kavan JetRanger, bestaat uit een platgeslagen 2 mm staaldraad, die in een platgeslagen buisje geschoven is, en op die manier inkoppelt. Dus moet de hele aandrijf-as naar achteren, en DUS moet de hekrotor-eenheid er uit.

    Dat blijkt een klusje van één schroefje te zijn:
    IMG_20181216_195947.jpg
    Dan schuif je de unit en as zo naar achteren.

    Vier schroefjes los, en dan komt het hele mechaniek er in een geheel uit:
    Neem gerust even de tijd om dit moois te bekijken, dat moest ik ook even doen... Ik was verbaasd, van dat er een vrijwel nagelnieuwe, vrijwel geheel schone, zo goed als zeker bijna ongebruikte motor naar buiten kwam.
    IMG_20181216_200650.jpg
    Ik zie geen loopsporen op de poelies en riem, ik zie geen loopsporen op de tandwielen van de tweede trap, ik zie geen loopsporen op de konische tandwielen van de hekrotor-aftakking.... Helemaal niets!
    IMG_20181216_200706.jpg
    En wat meer is: ik kom oude bekenden tegen.... Die konische tandwielen, lijken uitermate sterk op wat er in de Kavan jetranger zat, en die zijn weer behoorlijk sterk gelijkend op wat er in een SkyFox zit.... En daarmee, zouden die dus modificeerbaar moeten zijn, wat in elk geval íéts aan opties voor onderdelen oplevert.
    Deze tandwielen tref ik ook in de hekrotor aan, en uiteraard even slijtage-vrij.
    IMG_20181216_200723.jpg

    En daarna komt toch ook nog een leuke verrassing: er zaten twee gekleurde plastic blokjes in het rompje, waar "Kavan Electronics" op stond, en die met wat puzzelen het volgende bleken te zijn:
    IMG_20181216_200808.jpg
    Het rode blokje rechts (op de foto wat oranje i.v.m. de flits) is een knipper-apparaatje voor de navigatie verlichting, die, heel charmant, nog met gloeilampjes werkt i.p.v. LED-jes.
    Het blauwe blokje links is nog veel leuker: die stuurt het buiklicht aan, en is een "laag brandstof niveau" alarm. DÁT vond ik nou nog eens een leuke verrassing....

    Nou... We gaan vrolijk verder met het demonteren van de motor, en dan kijken wat die in de frituurbak oplevert....
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2018
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En nog even een "kijk-eens/-postje", met bijna alleen maar foto's.
    De motor hééft gelopen, dat kan ik zien aan de dikke druppels wonderolie, en aan de plekken wáár die zitten, zoals in de schroefdraad van de uitlaatdemper, maar het is absoluut bijna niks geweest, want zuiger en cylinderkop zijn letterlijk brandschoon, ik zie geen loopsporen op poelies en riem, niet op de zijkant van de zuiger (dat kleine stukje wat ik zien kan) en de uitlaatdemper is vetvrij en blank aan de buitenkant, en aan de binnenkant een héél dun lichtbruin laagje.

    De carburateur gaat nog een uitdaging worden, want die zit echt MUUR-vast, en die wil ik i.v.m. de O-ringen niet in de frituur gooien...

    IMG_20181216_205358.jpg IMG_20181216_205406.jpg IMG_20181216_205412.jpg IMG_20181216_205426.jpg IMG_20181216_205447.jpg IMG_20181216_205908.jpg IMG_20181216_205918.jpg
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En als korte update: de motor is weer los na slechts een uurtje in de frituur, wat me wel verbaasde omdat hij ERG vast zat (heb echt héél veel kracht gezet zonder ook maar de geringste beweging). Maar ik klaag niet :D en hij light nog weer een uurtje te weken, daarna spoel ik hem uit. Hij is van binnen zo schoon, dat ik hem denk ik niet eens uit elkaar haal. Tenzij hij geen compressie heeft, dan moet de zuigerveer even losgewerkt worden.

    EDIT: motor Is schoongemaakt in de Frituur, uitgespoeld met remmenreiniger en in de olie gezet, en hij blijkt een werkelijk beestachtige compressie te hebben, dus die zuigerveer is zo los als maar kan.
    Ga ik helemaal niks meer aan doen.

    Nu die carburateur nog. Dat lijkt een uitdaging te gaan zijn... :( De gashevel beweegt t.o.v. de barrel, en ik kan nergens een moer of andere bevestigingsmethode ontdekken. Als dat een klinkverbinding was die losgekomen is, heb ik een probleem....
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2018
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ziet er goed uit! Ga je deze met oude electronica vliegen of gaat alles er nieuw op?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, geen oude electronica… De electronica van vroeger was de helft van de ellende van vroeger. En mijn gevoel voor nostalgie gaat niet zo ver dat ik dáár op zit te wachten :D :D :D
    Er gaat niks bijzonders in komen (gewone standaard servootjes, maar goed, zoals S3001) en ik ga ook niet op zoek naar een tolgyro, komt denk ik gewoon een G300 o.i.d. in (als ik die nog heb liggen tenminste, anders word het een GY401 of een Align GP780).

    Wat ik eventueel wel zou willen, is (als ik er aan kan komen) een collective pitch rotor, die heeft Kavan ooit gemaakt voor dit ding. Maar die kans acht ik klein.
    Het rotorsysteem is het zwakke punt (allemaal glijlagertjes en busjes, erg veel speling), maar met een fatsoenlijke rotorkop zou het gewoon een "alledag-vliegertje" kunnen zijn, want het mechaniek is in principe net zo degelijk en slijtvast als Heim of Vario.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  13. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Leuk Bert.

    Mijn eerste heli
    De mijne was toeten geregeld.
    Deze ook?

    Henk.
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Anders heb ik nog wel een tolgyro liggen Bert, mits de andere niet defect is (reverse).

    Maar het zal een leuke duo op hey veld zijn samen met de Hegi Cobra. Een decibelfestijn
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... gewoon fixed pitch, en meer of minder gas.... Niet ideaal, maar voor kleine heli's niet onoverkomelijk.

    Neuh… ik ga gewoon voor piëzo…. zoals ik al zei, mijn hang naar nostalgie gaat niet zo ver dat er per sé een tol in moet.
    Qua decibel-festijn: het lijkt er sterk op, dat ik de motor nog helemaal in moet laten lopen....
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Korte update: De carburateur heeft wat meer aandacht gekost, maar is ook weer beweeglijk. Voelt nog heel lichtjes "hakerig" aan, omdat ik toch wat kracht heb moeten zetten, en dat heeft mogelijk een paar braampjes veroorzaakt.
    Het gashendeltje zit met een soort "klinkverbinding" vast aan de gasklep, niet iets waar je vrolijk van wordt, maar het is me min of meer gelukt dat ding weer vast te klinken.
    Hopelijk houdt dat, want het is wel zo'n beetje het allerbelangrijkste hendeltje van het hele apparaat (als het gas naar "vol open" wandelt, ben ik ZEER zwaar de pineut....).
    De vettigheid die daar tussen zit valt haast niet te verwijderen, dus borgen met loctite of vastlijmen met UHU plus is niet echt een optie....
    Harder slaan durf ik ook niet, want dan loop ik het risico de schroefdraad van de stationairsproeier te vernaggelen.

    Dus als er nog iemand een helemaal goede carburateur voor een Webra Blackhead 40 heeft liggen....
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    of een extra servo, die bij inschakelen de leiding van de carb trekt :D
    ouderwetse dodemansknop..

    lijkt me de meest simpele JBF methode.
    of idd andere carb.

    En die webra.. volgens mij heb ik nog een complete liggen..
    alleen een .60 als ik mij niet extreem vergis.. lang gelden dat ik hem zag.
    alleen wil ik daar zelf nog een keer wat mee doen ;)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D die moet je dan gewoon lekker compleet laten! :D

    Zat al wat te denken aan zulke oplossingen, maar daar schiet je ook zo weinig mee op, het enige wat je voorkomt is dat hij wegvliegt, maar verder heb je nog steeds brokken: geen AR vrijloop, en geen collective, dus motor uit=brokken....
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    altijd beter dan dat hij eerst 30 meter omhoog klimt, en dan alsnog brokken maakt..
    kwestie land hij een beetje hard, of zeker weten dat er niets te redden valt..

    en dan moet je nog hopen dat je hem op 30 meter weer hebt.. als hij in het begin van de tank loslaat, heeft ie wel ff om ergens te komen..
    zoiets gebeurt altijd als je niet hoovert..

    je kan geen draad tappen erin om wat zekerheden te krijgen?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... het is een opstaand randje van ongeveer 1,5~2 mm, waar het heveltje omheen zit, en dan plat gefelsd is... Het enige wat ik kan doen is er met een drijfstift een flinke klap op geven....

    Helaas... zo werkt dat niet: als de motor afslaat, begint het ding gelijk te spinnen als een dolle, door het afremmen van de hoofdrotor (die remt op de koppeling en de stilstaande motor). Een stoppende motor is ongeacht de hoogte, gewoon een kapotte heli, tenzij hij op de grond stond....
     

Deel Deze Pagina