Verlichting op een schaaltoestel.

Als echte schaalvliegers volgen jullie vast en zeker het draadje van Hezik met zijn Cessna Skylane 182. In dit draadje beschrijft hij ook de verlichting welke in zijn toestel komt.

Hier wil ik graag op voortborduren. Ik ga, samen met een collega, een verlichtingmodule maken welke voor veel toestellen gebruikt kan worden. Ik wil graag aan jullie vragen om onderstaand lijstje compleet te maken of te voorzien van op- en aanmerkingen. Het geheel moet uiteindelijk resulteren in een bouwverslag voor een dergelijke module met printontwerp, onderdelen en sourcecode om het PIC'je te programmeren.

Schakelbaar (op afstand)
Landingslichten neus (van het vliegtuig)
Landingslichten staart
Blinker bovenop vliegtuig (anti collision)
Lampjes welke geschut moeten voorstellen.

Niet schakelbaar (altijd aan)

Blinker op linker en rechter vleugeltip
Het rode en groene licht op de vleugeltips
Rotating beacon (op de staart)

Extra functionaliteit
Voltspy-aansluiting

Alsvast bedankt voor het meedenken.
 
Landingslichten in de vleugelneus? :?

Landingslichten op de wielpoten? :?

Of zeg ik nou maar wat? :wink:


jan.
 
Denk dat je niet zozeer in termen van 'landingslichten' moet denken. Ik zou er gewoon een 3 of 4 tal 'knipper' aansluitingen op zetten, 1 of 2 'rotating beacon' aansluitingen en dan nog een aansluiting of 3 welke vrij schakelbaar zijn. Dan heb je alle aansluitingen die iemand maar ooit nodig kan hebben, en kan men zelf besluiten wat waarop aan te sluiten..
 
Kom op modelpiloten en piloten; jullie kunnen toch wel wat aanvullingen geven? Volgens mij verschilt (meer of mindere mate) de verlichting op gevechtsvliegtuigen en lijntoestellen behoorlijk van een model als een Cessna.

Vul maar aan en doe wellicht jezelf en je mede-hobbyisten een plezier. :)
 
@Jan,
Dat zijn x-raampjes en ze zitten 2-5-3 dus dat is........uhm...veel verlichting.
Ik moet je teleurstellen Jan, er blijft geen ruimte meer over voor motor en elektronica. :) :D

@Noah,
Bedankt voor je aanvulling. Dat betekent dat je naast de 'verlichting' ook de geluidsmodule heschakelt moet worden. Kijk dat interessant. We vullen het lijstje ermee aan.
 
Als je dat gaat maken dan wil ik wel gaan testen :)
zoek daar namelijk al heel lang naar.

Geweldig toch om met een fly by het effect van een afvurend gebeuren te zien. :)

Ik maak gebruik van een picoswitch om dergelijke dingen via de zender aan te sturen. Geluidsmodules zijn er zat te krijgen alleen niet van dat soort geluiden.. en tjah.. een remmende auto op een warbird slaat ook nergens op.

Het zou mooi zijn (en gewicht besparen) als je de printplaat modulair op gaat bouwen.. alleen die delen inschuiven die van toepassing zijn. Met name op kleinere modellen is gewicht zo belangrijk. ;)

Bijv..

{MODULE1} WING LIGHTING
{MODULE2} SOUND ADDON

enz..

De eerste afnemer heb je dan al gevonden :)
 
waarom het wiel opnieuw uitvinden?
ik heb een c-control printje gekocht bij conrad voor 45 euro geloof ik.
deze print heeft 16 vrijprogrammeerbare digiale in en uitgangen en een aantal analoge in/uitgangen
het printje word geleverd met software/kabels.
ik heb dit printje geprogrammeerd voor navigatie verlichting(flitsers) maar er zijn 1001 toepassingen voor te bedenken, echt geweldig
groeten gertjan
 
Dag Hans, ben erg benieuwd waar je de strobes (witte tip flitsers) van gaat maken. Heb zelf ervaring met "gewone" lampjes met verdeelde succes, bij normaal daglicht zijn deze zeer slecht/niet zichtbaar. Heb wel eens eea gelezen over echte flashers, omgebouwd van goedkope camera´s. Echter de flits module kan nogal wat storing op radio apperatuur geven..... Daarnaast zijn de meeste flitsbuizen té groot om mooi schaal weg te werken, heb jij iets beters??? (Zou ze graag in mijn F16 zien... 8) )

Had op mijn F15 een landingslamp gebouwd mbv lens/lamp uit een mini-Mac-lite die in hobbykamer heel sterk leek. Geschakeld via de retract zodat ik kon zien of deze daadwerkelijk down en gelocked was. Echter in approach was deze dusdanig slecht waarneembaar dat ik heb hem later weer heb afgekoppeld.
normal_NLG%20front-side.jpg


Groet,
Gerald
 
ik zal morgen wel ff een klein filmpje plaatsen het is echt fel hoor, de interval tussen de flitsen is op elkemogelijke maniet te programmeren.
 
@Gertjan,
Klopt, er zijn best wel wat modules te verkrijgen. Deze moet je programmeren wat voor vele weer een drempel. We maken iets wat kant-en-klaar is en direct toepasbaar.

@Gerald,
Tja, die flitsers. Ze zijn mooi maar inderdaad moeilijk zichtbaar te maken. Nu zijn er LED's welke 15.000 mcd geven en dus erg fel zijn (erin kijken geeft je voor een bepaalde tijd een balck spot 8O ). Deze ga ik proberen. Ik kan niet voorkomen dat er een experimentele factor aan blijft hangen. :)

Ontstoren is inderdaad iets waar we extra veel aandacht aan gaan besteden. Ook als de module uitvalt mag het geen storing veroorzaken. Gelukkig hebben we een sterke troef achter de hand die het concept aan een kritische blik wil onderwerpen: Corrien.
 
In principe kun je doen wat ik ook gedaan heb.. de servo-signalen via een optocoupler koppelen. Als je dan zorgt dat je dat gedeelte op een apart stuk van de print houdt en de print in z'n geheel voorziet van GND vlakken, dan zouden er geen problemen moeten zijn. Zonder optocoupler en GND vlakken heb ik gemerkt dat er wel storing ontstaat..

Voor de rest.. ik zou het simpel houden als ik jullie was, het Kiss principe. Iedereen heeft wel speciale wensen, maar als je daaraan gaat voldoen wordt het printje voor de meeste mensen te duur.

Modulair zou ik niet aan beginnen, tenzij je echt serieuze productieplannen hebt. Ik denk als je gewoon een print maakt zoals je zelf in de TS beschrijft, dat je dan 90% van de mensen blij hebt. De overige 10% moet zelf maar aan het klussen slaan.. althans, dat is hoe ik het zou doen. Het KISS principe (keep it simple, stupid)
 
naast de nodige navigatie verlichting (op de tippen, de staart, onder het toestel etc) heeft mijn p51 een langingslicht nodig, en er bevinden zich 3 lampen onder de rechter vleugel (rood, groen en oranje) die dienst deden als signaal lampen naar mensen op de grond.

Maar ik ben alang blij als ik een standaard setje kan krijgen met een rotating beacon, en wat flipslampjes op de tips.

Peter
 
Misschien een idee om kanalen te sparen , een 3 standen schakelaar gebruiken.
stand 1 alles off
stand 2 navlights + rot beacon on
stand 3 navlights + rot beacon + landinglight on

Bij de 1:1 kom je toch ook geen ander Kominaties tegen (of mischien even voor en tijdens het starten van de motor alleen rot beacon zonder nav lights)
Als je elk lampje afzonderlijk aan-uit wilt zetten ben je anders 3 kostbare kanalen kwijt nu maar 1
 
Ik kan je vraag niet helemaal volgen, Jan, weet ook niet aan wie die gesteld wordt, maar verwijs je hier misschien naar?

Hannes zei:
Ik ga, samen met een collega, een verlichtingmodule
maken welke voor veel toestellen gebruikt kan worden.
 
Back
Top