heli vliegt schuin?

  • Topicstarter Topicstarter Shark
  • Startdatum Startdatum
S

Shark

Guest
wanneer ik hoover, merk ik dat de volledig heli, ook de main blades, ongeveer 10 graden naar rechts hangt, of iets meer. dacht zelf dat het kwam door misschien wind? die ik op dat moment niet voelde, maar kon misschien enorm plaatselijk zijn? :roll: dus dacht om even de staart rond te draaien en nose in te vliegen, op dat moment begon mijn heli opeens enorm snel (gezien vanuit mijn standpunt) naar links te gaan, stuur dan even bij tot hij weer stabiel blijft hooveren en merkte dat hij weer een 10 graden scheef hing, voor mij in de andere richting (links), voor de heli zelf, nog steeds naar rechts.

Het raarste dat ik vind is gewoon het feit dat deze nog recht voor mij blijft hooveren, op het moment dat deze letterlijk de wind van boven rechts naar onder links blaast met de main rotor en toch blijft hangen op dezelfde plaats :?

Wat kan dit zijn? het is een raptor 30 V2, heeft nooit geen crash meegemaakt, geen onderdelen vervangen,... tip top in orde.. maar toch is er iets mis? Merkte dit vooral toen ik hooverend met de tail rondjes draaide, dat hij niet stabiel bleef hangen. Het enige wat ik veranderd heb, is een header tank eraan gehangen. Dacht even dat het hierdoor kwam, deze hangt rechts, zit steeds vol brandstof, dus heli kan langs daar wel eens doorhangen? maar lijkt volgens mij totale onzin..

zal morgen er een filmpje van maken EN zorgen dat mijn kamera loodrecht ergens opstaat :). Ik vind het enorm raar en beetje moeilijk om uit te leggen, hopelijk verstaan jullie het probleem?

mvg Kevin
 
Niets aan de hand, dit doet iedere heli.
Dit komt door de rotatierichting van de kop.
Kijk maar bij anderen.

Als je een Vario bekijkt (met links draaiende kop) dan zie je dat deze juist precies de andere kant op hangt.

Het zal wel iets met de torgue te maken hebben van de mainrotor maar waarom precies weet ik niet :oops:
 
is door de stuwkracht van de tailrotor denk ik. afhankelijk of je clockwise of neit hebt, zal ie naar links of rechts hangen
 
Dat klopt, de staartrotor blaast de heli eigenlijk opzij, om dit tegen te houden stuur je eigenlijk altijd een beetje naar een kant waardoor de heli schuin gaat hangen. Als je een pirioette maakt tegen de draairichting van je rotor in wil de heli er vandoor omdat de staartrotor harder gaat blazen.

Dit effect is vooral goed merkbaar bij microhelies.
 
bedankt al voor de uitleg

heb laatst ook de rpm opgedreven doordat iemand mij vertelde op de club dat deze nog vrij laag waren en men heli soms ongewenst daalde in toeren, waardoor hij net nog kon hooveren met pitch volledig open..

merkte dit vroeger niet, en logisch ook misschien? hoe sneller de main blades draaien, hoe meer "kracht" de tail blades moeten geven om de heli recht te houden en hoe schuiner hij dan zal hangen 8) weer iets bij geleerd vandaag :wink:
 
Ik heb een flauw vermoeden dat als de heli niet schuin zou hangen , de resultante van alle krachten 0 zou zijn , met als gevolg dat de heli niet zou vliegen. :?

Luc
 
De officiele benaming voor dit fenomeen is "Rolling tendency"en kan worden verminderd door de mast "Off-set "te plaatsen.
dat wil zeggen dat de mast (vanaf de staart gezien) een fraktie uit het midden, naar links of recht wordt geplaatst.

Ook door de tail rotor hoger te plaatsen verminderd Rolling tendency bijvoorbeeld bij de BO - 105


En de helikopter( Romp)zodanig te balanceren door extra gewicht dan is dit ook te verminderen.

Groetjes

Leo
 
laurens zei:
Dat is juist andersom, de resultante zorgt ervoor dat de heli schuin hangt.

Laurens ,

Lees nu mijn zin nogeens goed , neem hen in je op .... en dan moet je jouw zin eens lezen... CONCLUSIE ?

OK ! :D

Luc
 
Luc volgens mij heb ik toch gelijk.

Heli recht= resultante van de krachten nul volgens jou.

Maar het totaal zorgt er JUIST voor dat de heli schuin gaat hangen.
 
ik zou niet weten waarom de helicopter niet meer zou vliegen als ie recht zou hangen? kamov's hangen toch niet schuin(2 schroeven in tegengestelde richting boven elkaar).je verwart 2 dingen volgens mij luc.
als de stuwkracht/lift(als vector gezien) groter is dan de zwaartekracht, gaat de heli vliegen. de heli blijft hangen/hooveren in de lucht als in een evenwichtsstand, omdat de resultante nul is(hoofdrotor, en staartrotor kracht).

de heli vliegt door de lift, niet doordat ie schuin hangt :? . helicopters als de blackhawks dacht ik hebben hier minder last van(zitten met een hoge staartrotor, en die staat dan ook nog wat schuin(minder effect).
 
laurens zei:
Maar het totaal zorgt er JUIST voor dat de heli schuin gaat hangen
Uiteraard , waarom hangt hij anders schuin. ?
Alles wat je ziet is het resultaat van een uiteindelijke resultante. :?

@ Maxime : nee hoor , ik haal geen 2 dingen door elkaar.

Ik weet wel zeker dat ik gelijk heb , ik heb het eens in een eindwerk gezien van een laatstejaar-student ingenieur. ( collega )
Ik zou het nogeens moeten bekijken.

Luc
 
Hallo,

Ik heb dit ff opgezocht in mijn boeken en zo over geplaatst.

Deze gegevens komen uit "Principles of Helicopter Flight "van W.J.Wagtendonk
Een van de vele studie boeken die je nodig hebt om prive vlieger te kunnen worden
Het is engels maar moet geen probleem zijn.
Er zitten normaal gesproken een 3 tal tekeningen bij maar die kreeg ik niet over gezet

Translating Tendency (Tail Rotor Drift)

You can see in Figure 9-4 that one part of the main rotor torque couple (the forward part) points to the right and the tail rotor thrust points to the right as well. The other part of the main rotor torque couple (the part behind the mast) points to the left.
As soon as the helicopter lifts off, there is a tendency for the aircraft to drift to its right under the influence of these uneven forces (two to the right and one to the left). This movement is known as translating tendency, or tail rotor drift. Translating tendency must be corrected by moving the cyclic to the left so that the disc tilts slightly left and stops the drift to the right.

Some designers incorporate methods that automatically correct for tail rotor drift. The most common ones are:

1. Construction of the main rotor mast so that it tilts slightly to the left and
the rotor disc is automatically oriented to the left.

2. The use of a "bias" in the cyclic control mechanism. This involves an
arrangement in the cyclic control linkage which holds the cyclic stick
slightly to the left, so that the pilot does not have to place it there.

Translating tendency occurs anytime in flight when power is in use; it must be corrected. In forward flight and especially at speeds approaching cruise speed or higher, the directional stability of the aircraft reduces the require¬ment for anti-torque so that tail rotor drift becomes less significant

During a maximum performance takeoff from a confined area, however, where the power use is high and the airspeed is low, if tail rotor drift is not corrected properly, the aircraft tends to drift to its right. The reverse applies when a large amount of tail rotor thrust is used to maintain a constant head¬ing in a hover and the throttle is closed rapidly (to simulate engine failure). A rather abrupt drift to the left then occurs if the disc is not leveled (with right cyclic) as the power is reduced.

Rolling Tendency

After translating tendency has been corrected for by slightly tilting the disc to the left, the horizontal component of total rotor thrust points left while tail rotor thrust points right. These two vectors form a couple tending to roll the helicopter to its left (Figure 9-6).

A number of design features and procedures can reduce this tendency.

1. Reducing the couple lever arm. By placing the tail rotor on a pylon, the vertical distance between the horizontal component of the total rotor thrust and tail rotor thrust is smaller, and the couple strength is reduced. A similar result is obtained by slanting the tail boom upward, as seen on a number of helicopters.

2. Offsetting the mast to the left causes the lateral center of gravity of the aircraft to be to the right of the mast, which tends to oppose the roll¬ing tendency.

3. Correct loading. Flying the aircraft from the right seat when solo or placing heavier passengers on the right will ensure that the lateral center of gravity is on the right of the butt line. Take particular note, however, weight and balance limits must not be exceeded and the Flight Manual instructions regarding pilot-in-command position must be obeyed.

met vr gr

Leo
 
De officiele benaming voor dit fenomeen is "Rolling tendency"en kan worden verminderd door de mast "Off-set "te plaatsen.
dat wil zeggen dat de mast (vanaf de staart gezien) een fraktie uit het midden, naar links of recht wordt geplaatst.

Dit zit er volgens mij net naast.
Rolling tendency is het effect dat de staart de heli een beetje laat rollen. Dit is alleen maar een verstoring van het "ideale" vlieggedrag en heeft niks te maken met de reden voor schuin hangen in een hover.
Anders gezegd, schuin hangen in de hover is bewust, omdat de heli anders niet stil zou hangen. Rolling tendency is een verstoring die je eruit wil trimmen om de heli zo neutraal mogelijk te laten vliegen.
 
Hoofdrotor levert een koppel dat de romp tegengesteld aan de hoofdrotor wil laten draaien (Newton: actie is reactie). De staartrotor gaat dit tegen. Maar ... behalve dat de staartrotor de draaiïng (rotatie)van de romp tegen gaat, levert de staartrotor ook een kracht. Deze kracht duwt de heli opzij (translatie, verschuiven). Om dit tegen te gaan moet een heli met een rechtslopende hoofdrotor naar de tuimelschuif naar rechts getrimd worden. Bij een linkslopende rotor moet de tuimelschijf naar rechts getrimd worden.

Let maar eens op, zowel bij modellen als bij mensdragende toestellen, een rechtslopende heli zal altijd eerst met het rechterlandingsgestel de grond raken en eerst het linkerlandingsgestel lostrekken. E.e.a. mits er niet te veel zijwind staat.

En dan is er nog een effect dat op kan treden omdat de staartrotor niet opdezelfde hoogte staat als hoofdrotor.
 
Ik heb een flauw vermoeden dat als de heli niet schuin zou hangen , de resultante van alle krachten 0 zou zijn , met als gevolg dat de heli niet zou vliegen

Volgens mij vliegt de heli ook wel als hij wel schuin hangt. Wat te denken van een mooie bocht of een roll?
Maar het gaat hier toch over hoveren, niet over vliegen.

Als je het hebt over hoveren, dan nog is deze opmerking uitermate verwarrend. "als de heli niet schuin zou hangen" ==> de heli hangt recht. Als hij recht hangt is de som van de krachten NIET 0 immers de staart duwt naar links en er is niks dat naar rechts duwt
 
hier is al eens een draadje over geweest wat erg informatief was

de quote van john uit dat draadje met de enigste juiste uitleg :

jvsjvs zei:
Elwin Bedankt, wellicht geloven ze het nu wel :-) Mogelijk dat zelfs de vader van Nando het gaat geloven :-)

Als ik eerlijk ben, word ik een beetje ziek van die onzin uitspraken, en dan met de onderbouwing : "ik weet het wel zeker want mijn pa zegt het" :-) :-) :-)

Nog wat meer overtuiging wellicht:

Hier een tekening waar het zelfde staat uitgelegd, precies conform wat ik, jij en Rick zij:
csm12_a.gif


Dit is een plaatje in een artikel geschreven door Colin Mill, CsM gyro's weet je wel, de wat betreft simulatie nog steeds de beste simulator CSM is van hem weet je wel. Dus deze jongen weet ook waar hij het over heeft. Hij heeft les gegeven in de natuurkunde op de universiteit! Lijkt me dat hij dan wel vectoren kan ontbinden :-)

(P.S. Nando, zelf ben ik ook tweevoudig ingenieur, ik heb de technische universiteit in Eindhoven gedaan, dus ik heb mijn portie natuurkunde ook gehad hoor :-))


Edit:

Hier nog een van: "Helicopter Dynamics" van de "The Hellicopter Aviation Home Page":
"Translating tendency
During hovering flight, the single rotor helicopter has a tendency to drift laterally to the right due to the lateral thrust being supplied by the tail rotor. The pilot may prevent right lateral drift of the helicopter by tilting the main rotor disk to the left. This lateral tilt results in a main rotor force to the left that compensates for the tail rotor thrust to the right.
Helicopter design usually includes one or more features which help the pilot compensate for translating tendency.

Flight control rigging may be designed so the rotor disk is tilted slightly left when the cyclic control is centered.
The collective pitch control system may be designed so that the rotor disk tilts slightly left as collective pitch is increased to hover the aircraft.
The main transmission may be mounted so that the mast is tilted slightly to the left when the helicopter fuselage is laterally level
"

Edit:

Hier het zelfde verhaal op: "Dynamic Airodynamics":

translating.gif


"
Translating Tendency
During hovering flight, the single rotor helicopter has a tendency to drift laterally to the right due to the lateral thrust being supplied by the tail rotor. The pilot may prevent right lateral drift of the helicopter by tilting the main rotor disk to the left. This lateral tilt results in a main rotor force to the left that compensates for the tail rotor thrust to the right.
Helicopter design usually includes one or more features which help the pilot compensate for translating tendency:


Flight control rigging may be designed so the rotor disk is tilted slightly left when the cyclic control is centered.
The collective pitch control system may be designed so that the rotor disk tilts slightly left as collective pitch is increased to hover the aircraft.
The main transmission may be mounted so that the mast is tilted slightly to the left when the helicopter fuselage is laterally level.
"

Deze informatie had je allemaal kunnen vinden door gewoon op mijn site rond te kijken, al deze links staan in de links sectie onder aerodynamics.

Pfeww, ik hoop dat dit genoeg overtuiging is, want ik houd er mee op!

draadje vind je overigens hier : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...ostdays=0&postorder=asc&highlight=heli+schuin
 
Doh. Elke 2e jaars MBO'er met natuurkunde, een geo en een stukkie ruitjespapier kan dit zelf bedenken toch? Wel vaag dat er nog steeds discussie's ontstaan over dit soort dingen... Terwijl er geen discussie is ;)
 
Back
Top