Spectrum systeem vs. Futaba 2.4 GHZ systeem

Ik zit met het idee om misschien over te stappen op het spectrum systeem maar ik zit nog met enkele vragen. Dit voor gebruik met een Robbe/futaba T3-VC zender en een 1/10de nitro auto.
Er is al veel gezegd over het spectrum systeem, positief en negatief.

Maar nu heb ik ook nog de keuze tussen:
- het bekende spectrum systeem
- Robbe/Futaba 2.4 GHz systeem (ontvanger heeft geen lange antenne maar een ingebouwde antenne)

Het spectrum systeem is dus algemeen bekend maar heeft iemand ervaring met het systeem van Robbe/Futaba. Dit systeem werkt dus ook op de 2.4 GHz. Maar werkt het ook op dezelfde manier? Dus het automatisch binden van zender en ontvanger en het automatisch zoeken naar een vrij kanaal. Het spectrum systeem heb ik al vaak gezien maar het futaba systeem nog niet.

Het spectrum systeem zou ook gevoelig zijn voor trillingen. Wat een probleem heeft bij het gebruik in een 1/10 of 1/8 nitro onroad. En daarom niet zo veel te zien is op grote wedstrijden. Klopt dit?
Iemand ervaring met het futaba systeem?
 
andyr74 zei:
Het spectrum systeem zou ook gevoelig zijn voor trillingen. Wat een probleem heeft bij het gebruik in een 1/10 of 1/8 nitro onroad. En daarom niet zo veel te zien is op grote wedstrijden. Klopt dit?
Is niet elke ontvanger gevoelig voor trillingen? Er wordt dan ook altijd aangeraden deze zo schokbestendig als mogelijk in de ontvangerbox te stoppen... Rij zelf off-road (FG MT en Hormann HT1), geen problemen met het spektrum systeem... ontvangers wel goed opgeborgen in de ontvangerbox... en geloof me, ik stuiter wat af met beide auto's...
 
andyr74 zei:
Het spectrum systeem is dus algemeen bekend maar heeft iemand ervaring met het systeem van Robbe/Futaba. Dit systeem werkt dus ook op de 2.4 GHz. Maar werkt het ook op dezelfde manier? Dus het automatisch binden van zender en ontvanger en het automatisch zoeken naar een vrij kanaal. Het spectrum systeem heb ik al vaak gezien maar het futaba systeem nog niet.
Is de DSS module in de Futaba niet gewoon een Spektrum module? Voor zover ik heb begrepen werken de Spektrum SR3000-series ontvangers gewoon op de DSS module van de Futaba. Het logo van Spektrum staat zelfs op die modules.

Het spectrum systeem zou ook gevoelig zijn voor trillingen. Wat een probleem heeft bij het gebruik in een 1/10 of 1/8 nitro onroad. En daarom niet zo veel te zien is op grote wedstrijden. Klopt dit?
Iemand ervaring met het futaba systeem?[/quote]
Nou, bij ons stuiteren we wekelijks alsof ons leven er vanaf hangt (wielen en ophangingen breken af, bodies die scheuren), maar geen van de Spektrum rijders heeft ooit problemen ondervonden. In welk opzicht zou het gevoelig zijn voor trillingen? Losrammelen van soldeerverbindingen is niet specifiek voor Spektrum, dat kan bij elke ontvanger (of zender of welke elektronica dan ook) voorkomen. Blijft lage lonen landen arbeid of geautomatiseerd zonder controles.

Of een Spektrum beter of slechter is betwijfel ik. Voor de Spektrum zijn ook twee soorten ontvangers: de normale en de Pro uitvoeringen. De Pro's reageren sneller (lagere responsetijd), maar of je dat zult merken... Dan moet je wel een heeeeel ervaren coureur op asfalt zijn, offroad is de response door de ondergrond dermate verwaarloosbaar dat dat niet merkbaar is. Het is net als die hifi-freaks die kunnen horen wat voor kleur kabel gebruikt is en die hun glasvezelkabel gaan afschermen en verschil in geluid horen of beeld zien. 8O
 
Ik had gewoon hier en daar gehoord dat een spectrum ontvanger gevoeliger is voor trillingen dan een klassieke ontvanger. Waarom dit gezegd werd of waarop dit gesteund werd weet ik niet.

Daarnaast heb ik ook ergens gelezen dat je bij het Futaba 2.4GHz systeem digitale (futaba) ontvangers moet gebruiken. Dat heb ik gelezen op een ander forum maar die persoon wist ook niet het hoe en waarom hiervan.
 
Voor o.a. de Futaba FP-T3PK zender zijn er inmiddels twee 2,4 GHz spectrum-systemen verkrijgbaar.

Allereerst levert de firma Spektrum via Horizon Hobby (de Amerikaanse importeur van JR) naast de DX2- en DX3-zendersets ook losse zendermodulen + ontvangers voor diverse merken/typen zenders van andere fabrikaten. Hieronder bevindt zich dus ook een set voor de T3PK, waarbij er twee soorten ontvangers worden geleverd: een standaard ppm-ontvanger (SR3000) en een (ppm-)hrs-ontvanger (type weet ik niet uit het hoofd; er staat in ieder geval duidelijk 'hrs-system' op). Deze setjes worden hier in Europa op de markt gebracht door de firma Graupner.

Sinds een maand of 3 a 4 is er ook een 2,4 GHz set van Futaba leverbaar voor de T3PK. De ontvanger, die hierbij wordt geleverd, herkent zelf of de zender in standaard-ppm of in ppm-hrs mode uitzendt en past zich dus aan. Ervaringen met deze sets zijn mij nog niet bekend. Bij de servicedienst zijn in ieder geval nog geen klachten binnengekomen, maar dat zegt natuurlijk niet alles.


Bij beide systemen ben je in hrs-mode verplicht om digitale servo's te gebruiken. Dit heeft dus niets te maken met het spectrum-systeem, maar met het modulatie-type hrs. Ook met de 40MHz sets is dit het geval. Zowel in ppm- als in pcm-mode kun je elk type servo gebruiken, maar in hrs-mode zijn digitale servo's verplicht.
 
Corrien zei:
een standaard ppm-ontvanger (SR3000) en een (ppm-)hrs-ontvanger (type weet ik niet uit het hoofd; er staat in ieder geval duidelijk 'hrs-system' op).

Standaard:
SR3000 Normale ontvanger
SR3500 Micro ontvanger

HRS:
SR3005 Normale ontvanger (ook bekend als de SR3000 Pro)
Micro ontvanger in Pro nog niet gevonden op de internets

Verschil in grootte tussen standaard en micro ontvanger is aanmerkelijk. De micro ontvanger heeft een jumper om te binden met de zender, de normale heeft een mooi knopje. Het LEDje op de normale is groen en in de micro oranje. En de antenne van de normale ontvanger is zo'n 30 cm, van de micro slechts 8,5 cm. De micro ontvanger is ideaal voor kleine modellen als 1:18 auto's.

spektrum_sr3500.jpg
 
Voor de 3PK zijn er 3 setjes van spektrum te krijgen....

- Normale Spektrum (SR3000)
- Spektrum Pro (SR3001) (Verbeterde versie van de normale. Iets sneller en geen last meer met statische elektrisiteit.)
- Spektrum HRS (SR3000 HRS) (Alleen voor de 3PK en de 3VCS? geschikt)
 
Pasqual zei:
Voor de 3PK zijn er 3 setjes van spektrum te krijgen....

- Normale Spektrum (SR3000)
- Spektrum Pro (SR3001) (Verbeterde versie van de normale. Iets sneller en geen last meer met statische elektrisiteit.)
- Spektrum HRS (SR3000 HRS) (Alleen voor de 3PK en de 3VCS? geschikt)


Ik gebruik de Spektrum pro set in mijn 3pk en het is echt een aanrader.

Ik rij wedstrijden met een 1:8 onroad auto en gebruik digitaal voor gas/rem (Futaba 9550) en analoog voor stuur (Sanwa erg VRX) en het werkt gewoon perfect.
Momenteel is de verhouding Spektrum tov FM/AM ongeveer 50/50 in de wedstrijdscene.

Als je eenmaal Spektrum gebruikt, wil je niets anders meer.
NOOIT meer wisselen van frequenties, kleine antenne en geen risico dat je auto raar reageert omdat een of andere eikel zijn zender (per ongeluk) aanzet zonder te kijken of de frequentie al bezet is. :bad-words: In een woord: RELAXED :P
 
Heb een 3PKs. Wil graag over naar spectrum. Twijfel alleen tussen spectrum modules
Pro of HRS en Fasst van Futaba zelf.

Ik rij brandstof en electro.

HRS zou storen op de ESC.

Wie heeft ervaringen met deze modules?
 
Bij HRS moet je altijd digitale servo's gebruiken. Ook hebben diverse elektronische regelaars problemen met de veel hogere herhalingstijd van HRS. Dit geldt trouwens niet alleen voor 2,4 GHz, maar ook voor 40 MHz en elke andere frequentie. Analoge servo's zijn namelijk berekend op een herhalingstijd van zo'n 16 à 20 milliseconde en ook de software van veel elektronische regelaars gaat hiervan uit. HRS kent een herhalingstijd van zo'n 6 à 7 milliseconde.
De Futaba FASST ontvangers kunnen overigens zelf kiezen tussen 'gewoon' en HRS. Je hoeft dan alleen de zender maar om te schakelen, de ontvanger zoekt het zelf uit.
 
Wbt HRS: De servo's zijn het probleem inderdaad niet, maar de esc daar in tegne wel, het is me nu al 3 keer voorgekomen, dat ik door mijn 40mhz HRS systeem de regelaar niet kon gebruiken. Zeer frustrerend. Ook een aantal gevallen, waarbij het deels wel werkt en deels niet. Ook erg vervelend.

Wbt de spectrum:
Daarnaast heb je ook nog de ASSAN modules, welke prima schijnen te werken!
Ik heb een setje besteld, nadat ik het bij een kamaraad in werking heb gezien. Ik was redelijk verbouwereerd dat dat "goedkope" spul zo goed werkte. Ik heb me verdiept in de Assan reviews, en kwam tot de conclusie dat ik de gok maar waagte, en heb me een setje besteld.

Wel schijnt er nog wat onduidelijkheden te zijn omtrent de CE keurmerk, maar hier heb ik me niet mee bezig gehouden.

Mijn verzekeringsmaaatschappij gebeld, en uitgelegd. Zodra er een CE keurmerk opzit, ben ik verzekerd. Ook als de fabrikant het er moedwillig opzet, en het schijnt niet rechtsgeldig te zijn, ben ik verzekerd. Ook al inporteer ik het uit het buitenland, zolang er maar een CE keurmerk op de doos, of op de bijgeleverde brief, papiertje, certificaat zit,whatever, en het zit er origineel , vanaf fabriek in, ben ik verzekerd.

Hoe het met vliegtuigen zit weet ik niet, maar als autorijder, ben ik gewoon verzekerd, en valt dit binnen mijn wa verzekering.
 
Als het om een 3VC gaat heb je geen HRS en kan je die optie vergeten.

Ga je voor de Spektrum zou ik wel de Pro nemen, deze is niet alleen sneller maar ook een betrouwbaardere doorontwikkeling. Aangezien deze sets geen grote verkoopcijfers kennen heb je de kans dat je met een oudere Spektrum set (met de grijze behuizing) ook echt een oude versie in huis haalt.
 
Dank voor alle antwoorden. Ben in bezit van de laatste generatie 3PK. met HRS.
Denk dat ik voor de Futaba versie ga.
Op mijn brandstofwagen zitten al 2 digitale servo's, voor de electro ligt er al 1 klaar.
Keuze zit hem vooral in de ESC. Wil daar geen storingen mee.

Hoe snel zijn die ASSAN ontvangers? Die futaba is 6 á 7 mS.
 
Een aspect dat vaak buiten beeld blijft: Futaba ontvangers zijn 3 à 4x zo duur als Spektrum ontvangers.
Assan ontvangers zijn nog weer eens de helft goedkoper van Spektrum.
Vooral als je een stuk of wat modellen hebt (en niet steeds de ontvanger wil ombouwen) kan het verschil aardig oplopen.
 
Hoe snel ze zijn weet ik niet, maar ben altijd hrs (t3pk 40mhz)gewend in de buggy, toen met jumpen ,met snelle servo's...

Ik moet eerlijk zeggen, heb niet echt het gevoel dat ze vel langzamer zijn, dan wat ik gewend ben, en ik ben een pietlut!
Assan beweert sneller te zijn dan normale ppm ontvangers.

Ik heb de gok genomen,was na het testen overtuigd, en mijn setje komt hopenlijk dinsdag of woensdag binnen.....
 
Hoe snel ze zijn weet ik niet, maar ben altijd hrs (t3pk 40mhz)gewend in de buggy, toen met jumpen ,met snelle servo's...

Ik moet eerlijk zeggen, heb niet echt het gevoel dat ze vel langzamer zijn, dan wat ik gewend ben, en ik ben een pietlut!
Assan beweert sneller te zijn dan normale ppm ontvangers.

Ik heb de gok genomen,was na het testen overtuigd, en mijn setje komt hopenlijk dinsdag of woensdag binnen.....

Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Mag ik weten welke je besteld hebt?
(desnoods een PB)?

Thanks
 
Een Assan module kan een zender niet sneller maken.

Een PPM-zendmodule in de zender krijgt ongeveer 50 maal per seconde alle servopulsen aangeboden. De zendmodule verwerkt deze direct en verzendt de informatie direct naar de ontvanger.

Als de PPM-module wordt vervangen door een Assan 2.4 GHz module, dan worden daar nog steeds dezelfde servo-impulsen aan aangeboden, dus ongeveer 50 maal per seconde.

De 2.4 GHz module kan deze niet direct verwerken, maar moet de PPM-impulsen geschikt maken voor digitale verwerking. Dit kost (een beetje) extra tijd.

De totale keten wordt dus niet sneller, maar (een beetje) trager.
 
Ik ben het voor het overgrote deel met je eens N.P.S. maar volgens mij wordt de zaak niet trager! De herhalingsfrequentie is inderdaad ongeveer 50Hz. De periodetijd is dus 20ms. Stel je hebt een 6 kanaals zender dan zal de maximale tijdsduur van de pulstrein ongeveer 15,5ms zijn. Dit signaal wordt direct gedigitaliseerd en gedurende de 4,5ms die over zijn wordt het digitale signaal overgestuurd.
Er komt dus geen extra tijd bij maar die tijd wordt ook echt niet korter zoals door sommige wel gedacht wordt.
 
Wordt hier sample rate niet verwisseld met latency? Sample rate blijft gelijk maar latency neemt toe. Dus stuurimplusen komen even vaak aan maar later t.o.v. elkaar.

Praktijk betekend dit dat servo's iets later beginnen te lopen in geval van PPM-2.4Ghz als in geval van direct PPM.
 
Back
Top