Soms kom je iemand tegen waarvan je denkt, "had ik die maar eerder ontmoet". In het geval van Hans, had ik dat gevoel wel. Hans bouwt al veel langer zwevers dan dat ik nu doe met behulp van vacuumbaggen enzo. Dit is mijn eerste project, Hans heeft er al veel meer achter zijn kiezen. Hans staat hier met zijn Supra vleugel naast mijn zwever.
Ik heb erg veel geleerd. Goed, we spraken dan wel op vrijdagavond af, maar het was toch echt zaterdag toen ik weer naar huis reed. De tijd is wel nuttig besteed geweest.
Min zwever is geinspecteerd. Gewogen en "zwaar genoeg bevonden" :wink: Allen de speling op die flaps he, da's net jammer. En , oee, wat heeft die epoxylijm raar gedaan op de huid van het middenpaneel. Tja, allemaal redenen om weer tzt een nieuw project te beginnen.
Ik heb ook veel F3J achtige zwever voorbij zien komen en eens kunnen voelen hoe stijf/slap de "echtes"zijn.
Ik heb een hand vol truuks meegekregen.
Hoe je zelf vierkante liggerverbinders van koolstof maakt, in elke gewenste hoek en maat.
Hoe je daar dan weer de bussen voor maakt.
Hoe je nette neuslijsten maakt.
Welke layups lekker licht zijn, maar voldoende sterk
Hoe je een V-ligger voor een V-staart maakt.
Hoe je de layup zo op de mylar en dus op de schuimkern aanbrengt ZONDER veel schuurwerk snel klaar bent.
Misschien vergeet ik nog een tip. Dat komt hopelijk weer boven borrelen. (gaat meestal zo, mijn geheugen is net een rommelzolder, alles wat je nodig hebt ligt onderop..)
Kortom, genoeg stof voor een nieuw project. Iets met een spanwijdte van 3.7mtr, vlieggewicht van 2300-2400 gram, Vstaart, slankheid >18. Profiel HD48A. Toch maar eens een romp uit een mal maken... Kijken of er ergens een tweedehands borstelloos setje zwerft, binnenloper met vertraging en regelaar. Moet ook weer zo'n 70 gram op kunnen leveren denk ik.