Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

@Lex,

Ik ga vragen of het mogelijk is. Het zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Overigens ga ik een los schot ca. 3 cm naar achteren plaatsen. Zoals op onderstaande foto te zien is:

PICT3321.JPG


Hierdoor wordt mijn WTC weer iets langer wat toch weer een klein beetje extra ruimte oplevert.




Groetjes:

Mathijs
 
Hoi Mathijs,

Dan ga je dus als ik het goed begrijp een stukje van de plastic romp van het achterschip als wand van de wtc gebruiken? Ik weet niet of dat verstandig is, er zijn in dit draadje al meerdere meldingen geweest dat het plastic na verloop van tijd broos kan worden, en de druk niet kan hebben.
 
Hoi Lex,

Dat wilde ik inderdaad gaan doen. Ik wil het stukje (ca. 2 cm) nog wel gaan verstevigen met expoxy/glasvezelmat.


M.v.g.

Mathijs
 
hallo mathijs

mijn ervaring met de skipjack
ik had die romp langs binnen ook met polyetser verstevigd
met als resultaat dat de romp nu na een paar jaar toch aan het lekken was gegaan
en de polyester er gewoon als het ware afpelde
maar nu spreek ik wel over een hele romp en jij maar over een stukje van 2 cm
maar ik zou wel niet te zuinig zijn met die glasdoek
en zeker de want dik genoeg maken


groetjes raf
 
Hallo Matthijs,

je schrijft dat je de romp wil verstevigen met polyester.

Ik wil het stukje (ca. 2 cm) nog wel gaan verstevigen met expoxy/glasvezelmat.

doe het niet.
Ik weet iemand die een type XXI (2540) helemaal met polyester verstevigde.
Beide produkten hebben een andere rek en krimp.
De hele polyester in de XXI heeft losgelaten.
En dat was niet na een paar jaar maar na een paar weken al.
Probeer het dan met stukjes van dezelfde kunststof als de boot gemaakt is.
Plak dat er tegen zover als het gaat.
Dat "Bouwdoos plastic" is er niet geschikt voor.
En voorkomen is beter dan genezen he.

Hein
 
hallo


Hein je slaat de spijker op zijn kop
nu je het zegt ik heb nooit een verklaring kunnen vinden waarom de polyester van de plastiek was gelost
ik heb met het model 1 a 2 jaar sporadis gevaren en dan is het op de kast geraakt doordat ik een lek had en niet kon vinden waar het zich ergens bevond

en na je uitleg hier boven moet ik zeggen dat dit de enige oorzaak kan zijn waarom ook de polyester er zo makkelijk vanaf ging
aan de plastiek zag je wel dat de polyester er wat aan gewreten had maar niet echt een goede verbinding tot stand had gebracht

groetjes raf
 
Hallo Raf, Hein,

Weten jullie ook hoe dat met epoxy lijm zit? Niet dat ik straks een bajonetring in de romp verlijm en dat die na een tijdje ook weer los komt.... :evil:
 
hallo lex

met epoxy is de hervaring dat de bajonet sluiting en wel erg makkelijk uit kon gehaalt worden
de epoxy had wel op de alu koppeling gehecht maar kwam in zijn geheel los van de romp

met stabilit express
da lijmt als zot en blijft ook goed zitten
ik had het achter schot er ingelijmt met stabilit express en daar heb ik veel moeite mee gehad om dat er terug uit te halen

ik had eerst het schot gezet met de doorvoeren en de motor as en dan het spant er in gelijmt
extra lijm aan de buiten kant gelegd

daar tegen kwam dan de bajonet sluiting met epoxy
de voorste ring zat op de zelfde manier in de romp en van daar tegen vertrok de polyester naar voor
de polyester had zichg wel aan de epoxy/aluminium gehecht maar kon je zo van de plastiek afpellen als een appelsien zeg maar

dus ik zou gaan voor de goede oude vertrouwde stabilit expres
en vooral de plastiek heel veel opruwen

groeten raf
 
Hoi,

na al dat bouwgeweld van Mathijs kreeg ik de kriebels weer te pakken. De XXI wacht op wat onderdelen, dus de Gato maar weer's bekeken. De resultaten laten zich zien...
Ik presenteer hier het prototype van mijn 'KISS' richtingsroer-aansturing. Bijna houtje-touwtje-heveltje (vervang houtje door messing). Maar 't werkt wel! Nu alleen nog het touw vervangen door wat gemener onderhoudsvrij spul (heeft iemand misschien nog aramide-draad in de aanbieding?), twee veertjes toevoegen en klaar...

DSC04051.jpg


DSC04054.jpg


Verder maar weer...

Jos
 
Bedankt voor 't aanbod Joop maar dat heb ik (20Kg versie) en dat ga ik waarschijnlijk ook gebruiken. Ik ben bang dat ik voor Aramide vezel m'n kogelvrije vest of m'n motorpak moet gaan demonteren en dat is 'n beetje jammer...

:D

Jos
 
Hoi Jos,

Ik ben bang dat ik voor Aramide vezel m'n kogelvrije vest of m'n motorpak moet gaan demonteren en dat is 'n beetje jammer...

Jij een kogelvrij vest? Is het zo erg? :lol: :lol: :lol:
Douglas
 
Hallo Gato-ers,

Ik heb ook nog wat bedacht voor het roer. Ook KISS, maar met stangetjes i.p.v. touwtjes. (maar op zich gaat de tandwiel-oplossing van Mathijs natuurlijk ook werken!)

Men neme het idee van een stoom locomotief.... Hoe, wat ?? Die heeft twee stoomzuigers die de wielen op twee 90 graden verzette punten aandrijven. Zo is er altijd minstens één stang die kracht uit kan oefenen. Bij onze Gato betekent dat dan een roerarm op de roerkoning met twee armen. (ongeveer 12mm lang) Hoek tussen die twee een graad of 75. Exact zo'n zelfde hevel op een hulp-spant met hulp-as verder naar voren, waar er meer ruimte is. Onder die tweede een grotere arm waar de eigenlijke stuurstang aan vast gaat. Tussen de armen twee stangetjes van exact dezelfde lengte. Als je dan de voorste draait (met de stuurstang) draait de achterste met het roer exact mee met een hoek van in dit voorbeeld rond de 60 graden. Zoiets lijkt mij voldoende, misschien zelfs nog teveel. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

roeraansturing.jpg


------------------------Rechtuit -------------------------------------- Vol links ---------------------------------Vol rechts (blauwe roerstang gaat straks onder de gele hevel draaien)
Ook een optie??
 
Dat lijkt me ook een hele goeie, Lex. Omdat het roer van de Gato maar een beperkte uitslag heeft (de achterste duikroeren geven precies aan hoe weinig) is deze constructie heel goed mogelijk. Omdat het een onderhoudsvrije constructie is wel wat betrouwbaarderderderder dan mijn houtje touwtje.
Een kleine opmerking: hou wel rekening met de positie van de 2e as. Deze zit nu volledig centraal op de kiel en dat betekent dat je de stuurstang voor de achterste duikroeren schuin moet laten lopen. De hevel van de achterste duikroeren zit immers ook exact in lijn met de kiel.
Morgen 's kijken of ik dit kan nabouwen....

Leuk stukkie denkwerk. Nu de stoomfluit nog ergens plaatsen...


Jos
 
Hoi Jos,

Ja klopt met die duikroer-stang... even niet aan gedacht. :roll: Maar je kunt de 2e as zonder problemen uit het midden plaatsten. Zolang de dubbele stuurstangetjes maar niet in de knoop komen. Is misschien zelfs makkelijker, dan kun je aan de 'brede' kant makkelijker een grotere hevel kwijt voor de roerstang.

Hoofdstuk onderhoud: Als je de achterste dubbele hevel met een klemring met inbus vastmaakt kan hij altijd los gemaakt worden, en kan de roeras naar beneden uit de lagerbussen getrokken worden.

WiiiiHHIIIIIIIhhiiiiiiiiiiii, tsjoeketsjoeketsjoek, Lex.
 
Hallo medebouwers,

Omdat ik een speed 400 motor in gedachten had voor de Gato, maar een 6 of 7,2 volt uitvoering gewoon veel te veel vermogen leveren ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik heb nu, denk ik, een leuk motortje gevonden voor de Gato. Een Igarashi van Conrad:

244503_LB_00_FB.EPS.jpg

(word geleverd zonder statorring)

IGARASHI N2738-125 12V E-MOTOR
Bestnr.: 244475 - 89

Type N2738-125
Unom (V) 12,0
Uwerk (V) 6 - 24
Anker: 5 polig
Onbelast: Toerental (omw./min.) 5800
I (A) 0,08
Bij max. belasting: Toerental (omw./min.) 4750
I (A) 0.35
Draaimoment 0,50 Ncm
Gewicht 66 g

Prijs 7,95 EUR

Dit motortje heeft de afmetingen van een 400-type motor. Het asje is iets langer dan bij een 400, handig bij het plaatsen van de afdichting. Bij een test met de standaard schroeven van Revell deed hij het prima. Ik heb test gedaan bij 7.2, 9.6, en 12 volt. Waarschijnlijk is 9,6 het beste, maar dat is pas goed te testen als de boot vaart (duurt nog even .... :wink: ). Het ding loopt erg mooi rond en verbruikt niet veel stroom.
 
Howdy,

Ik ben wat aan het pionieren gegaan met Lex' idee van de dubbele-hevel-van-stoomloc-aandrijving van het roer en er is goed nieuws: vergeet de dubbele hevel!!!
Dan bedoel ik niet 'vergeet de dubbele hevel-techniek van Lex' maar: er is maar 1 hevel nodig! De grap is namelijk dat het vrij simpel is om een roerkoning te maken van een klembus en een vierkant plaatje messing (12x12mm). De klembus soldeer je dan 'strak' in een hoek en je kiest het scharnierpunt voor de stuurstang in de aanliggende hoek links of rechts. Omdat het messingplaatje horizontaal om de roeras heen draait, en zowel linksom als rechtsom vrij snel blokkeert tegen het achterste schot met de torpedoluiken krijg je bij de stuurstang nooit een hoek waardoor deze kan blokkeren. Het roer draait dan exact (echt waar) zowel linksom als rechtsom de maximale uitslag die mogelijk is binnen de duikroeren. Er is dus géén tweede stang nodig!
Wel wonderlijk dat het schot met de torpedoluiken eerst een probleem leek maar juist nu goed van dienst is.

De nieuwe roerkoning in detail:
normal_DSC04067.jpg
normal_DSC04068.jpg


normal_DSC04066.jpg
normal_DSC04059.jpg


Maximale roeruitslag stuurboord: schot met torpedoluiken functioneert als eindstop. Let op de stand van het roer t.o.v. de opening in de duikroeren:

normal_DSC04060.jpg
normal_DSC04064.jpg


Maximale uitslag naar bakboord. Stuurstang staat hier nog steeds in een kleine hoek t.o.v. de lengteas, dus probleemloze hevelwerking:

normal_DSC04063.jpg
normal_DSC04062.jpg



Er is nog wat speling tussen scheepswand en het plaatje van 12x12mm; dit zou dus nog wat breder kunnen zodat de hevel-werking nog wat groter wordt. Eventueel veranderen van de posities van de boorgaten voor de stuurstang kan ook nog.
Lijkt mij in ieder geval een zekere, simpele en onderhoudsvrije constructie.
Een hulpas zoals in de tekening van Lex is nu niet meer noodzakelijk maar kan hoogstens handig zijn om een hoogteverschil tussen servo en roerkoning goed te maken.


:pim:

Jos
 
Back
Top