Howdy,
Ik ben wat aan het pionieren gegaan met Lex' idee van de dubbele-hevel-van-stoomloc-aandrijving van het roer en er is goed nieuws: vergeet de dubbele hevel!!!
Dan bedoel ik niet 'vergeet de dubbele hevel-techniek van Lex' maar: er is maar 1 hevel nodig! De grap is namelijk dat het vrij simpel is om een roerkoning te maken van een klembus en een vierkant plaatje messing (12x12mm). De klembus soldeer je dan 'strak' in een hoek en je kiest het scharnierpunt voor de stuurstang in de aanliggende hoek links of rechts. Omdat het messingplaatje horizontaal om de roeras heen draait, en zowel linksom als rechtsom vrij snel blokkeert tegen het achterste schot met de torpedoluiken krijg je bij de stuurstang nooit een hoek waardoor deze kan blokkeren. Het roer draait dan exact (echt waar) zowel linksom als rechtsom de maximale uitslag die mogelijk is binnen de duikroeren. Er is dus géén tweede stang nodig!
Wel wonderlijk dat het schot met de torpedoluiken eerst een probleem leek maar juist nu goed van dienst is.
De nieuwe roerkoning in detail:
Maximale roeruitslag stuurboord: schot met torpedoluiken functioneert als eindstop. Let op de stand van het roer t.o.v. de opening in de duikroeren:
Maximale uitslag naar bakboord. Stuurstang staat hier nog steeds in een kleine hoek t.o.v. de lengteas, dus probleemloze hevelwerking:
Er is nog wat speling tussen scheepswand en het plaatje van 12x12mm; dit zou dus nog wat breder kunnen zodat de hevel-werking nog wat groter wordt. Eventueel veranderen van de posities van de boorgaten voor de stuurstang kan ook nog.
Lijkt mij in ieder geval een zekere, simpele en onderhoudsvrije constructie.
Een hulpas zoals in de tekening van Lex is nu niet meer noodzakelijk maar kan hoogstens handig zijn om een hoogteverschil tussen servo en roerkoning goed te maken.

im:
Jos