Finish verslag Top-flite p-47

jan brilman zei:
Het is zonder plaatje lastig uit te leggen, maar waar het op neer komt is dat je 'de twee hoeken' moet optellen
en delen door twee.

Het resultaat is de hoek waaronder de retracts moeten worden ingebouwd: zowel 'schuin' als 'gekanteld'.

Maar zoals gezegd, zonder plaatje . . . etc.etc.

Inderdaad zoals je het beschrijft, het is alleen heel moeilijk uitleggen zonder plaatje erbij. Ik heb dezelfde configuratie uitgevoerd op mijn Spitfire. Het is bij de Spit ook dat de struts onder een hoek (schuin naar achteren) staan als deze zijn ingetrokken. Als het landingsgestel uitgeklapt is staan de struts ook weer onder een bepaalde hoek naar voren. Ik zal een paar fotootjes schieten van deze setup om het visueel te ondersteunen.
het betekent dan wel dat de retracts ook onder een dubbele hoek in de vleugel zijn ingebouwd om de hoek in uitgeklapte toestand te verkrijgen en schuin naar achteren bij ingetrokken toestand zoals de illustratie weergeeft...

Ingetrokken: (schuin naar achteren)

spitfire_3.jpg



Uitgeklapt: (schuin naar voren)

spitfire%20copy.jpg



Grt,

Tjen il-vec
 
Zo heb ik het inderdaad exact uitgevoerd op mijn Spitfire. De reden dat het met mijn Spit zonder problemen lukte om deze manier de retracts in te bouwen is dat de gehele vleugel uit styropor bestaat, zo zit er dus, zoals bij de P47, inderdaad de hoofdligger in de weg.

Dank voor de geleverde illustratie :wink:
 
Het landingsgestel werkt voorlopig en we nemen een reserve mee voor als de intrekbare weigert, het blijkt nu trouwens ook dat het landingsgestel te licht is voor dit toestel. Ik had maar gewoon gekocht wat ze bij de kit hadden aangeraden maar dat had ik dus beter niet kunnen doen. De 606HD is voor toestellen van 2,2 tot 4,5 kilo en die van mij is bijna 6 :oops: Iemand ervaring met landingsgestellen van Eurokit? Die lijken me wat sterker :D


Zo staat ie er nu bij nadat we de motor met de kap getest hadden. Met de motorkap erop heeft de motor namelijk te weinig koeling en valt ie uit. We hebben daarom de volgende kleppen erin gebouwd.

Helaas raakt de motor nog steeds te heet :( Er zal dus wat weg gehaald moeten worden. Kan ik gewoon een gedeelte aan de onderkant weg snijden of moet er rond de gehele kap evenveel worden weggehaalt zodat er door de gehele kap evenveel lucht weg kan :?: Het liefst heb ik gewoon een wat groter gedeelte aan de onderkant weg maar als t niet kan dan kan t niet. :nooo:
 
Even zoeken op 'baffle'.

Ik kan het zo gauw niet vinden, maar ik heb een aantal pagina's uit handboeken gekopieerd waarin uitgelegd staat hoe je je motor moet koelen.

Succes.


jan.
 
Ik kan het ook niet vinden, misschien is het al weg. Maar ik wou eigenlijk alleen even weten wanneer je een gat in de onderkant van de kap maakt, of dat ook de bovenkant van de cilinder koelt. Kan me voorstellen dat de lucht dan onderin de kap blijft stromen maar dat de bovenkant dan niet koelt.
 
Hey Ruben !

Wellicht iets om aan te denken is dat de luchtuitstroom minstens (zo niet nog meer) belangrijk is als de luchtinstroom.
Zo te zien is de luchtinlaat groot zat, maar als de warme lucht slecht weg kan schiet je er nog niets mee op.

Ik hoor wel eens dat dit euvel regelmatig voor komt.

Wellicht helpt dit.....

Succes ! Ziet er mooi uit !

Bob
 
je luchtinlaat is belangrijk maar dat de warme lucht uitlaat is net zo belangrijk
Sommige fabrikanten schrijven dat de koellucht uitlaat 3 tot 4 keer zo groot moet zijn als de luchtinlaat
 
jetpropdlx zei:
je luchtinlaat is belangrijk maar dat de warme lucht uitlaat is net zo belangrijk
Sommige fabrikanten schrijven dat de koellucht uitlaat 3 tot 4 keer zo groot moet zijn als de luchtinlaat

Wat ik zei ;)

Dank je voor de bevestiging jetpropdlx ! :D
 
eey broedertje, met afstellen (rijker zetten) kom je er ook niet? Anders maar de luchtuitlaat flappen op je kap wat inzagen, of gaten in boren (een heleboel kleine).

Enne, nu je toch bijna vakantie hebt.... naast de hobbyruimte in de schuur moet je misschien ook maar eens de omgeving gaan opruimen.... die oude drainagebuizen op de foto kunnen echt niet meer hoor..... :wink:
 
Er zit nu een gat aan de onderkant en samen met de kleppen erin blijft ie wel lopen. Maar ik vind hem toch nog wel erg warm worden. Meer dan 100 graden! Ik zal binnenkort eens gaan meten wat de temperatuur is zonder kap. Dan net zo lang ruimte maken in de kap tot dat de temperatuur gelijk is..... Kan 1 Juli natuurlijk niet met een kaploze thunderbolt aankomen :wink:
 
Hij is wel zo'n beetje klaar vind ik, misschien ooit nog eens een paar echt goede retracts ervoor kopen maar deze houden het tot nu toe ook nog vol. Hij is afgespoten, kleppen zitten in de motorkap. Alles werkte zoals het moest zondag dus ik ben tevreden :D Hij vliegt echt perfect dus de komende tijd ga ik vliegen met de P-47. Voor het bouwen heb ik een nieuw projectje gevonden. De Sea fury
Hier nog een paar plaatjes van het uiteindelijke resultaat:
dsc0423sg9.jpg

dsc0391nm8.jpg
 
En nu zo'n low pass met je ingetrokken landingsgestel. Mooi hoor!!
 
Hoi Ruben,

Ziet er gaaf uit, mooie kist.
Heb jij het zwaartepunt van Wat Topflite opgeeft aangehouden, of heb jij een ander CG punt gebruikt. :?: :?: :?:

Hier ben ik wel benieuwd naar.. 8O

Met vriendelijke groet,


Martin Barbier
 
Martin Barbier zei:
Hoi Ruben,

Ziet er gaaf uit, mooie kist.
Heb jij het zwaartepunt van Wat Topflite opgeeft aangehouden, of heb jij een ander CG punt gebruikt. :?: :?: :?:

Hier ben ik wel benieuwd naar.. 8O

Met vriendelijke groet,


Martin Barbier

Hey Martin,

Wat gebeurt er dan volgens jou als het aangegeven CG van TF gebruikt?

Grt,

Tjen :wink:
 
@Tjen.

C.G. klopt gewoon van TF, je moet alleen de hoogteroer uitslag aan de kleine kant houden.
Als je het zwaartepunt te voorlijk maakt wordt ie wat slomer in de landing, en hebt dan minder gevoel in het hoogteroer.
En altijd aanvliegen tijdens de landing, dus niet doodhangen voor/boven het veld maar blijven vliegen met iets vermogen, nog mooier gaat dat met de flaps, blijft dan langzaam doorvliegen met het hoogte en richtingroer aangeblazen.
Deze kist moet je netjes aan de grond vliegen, is een kwestie van veel oefenen.

Grt Ger.
 
Back
Top