Lipo's, vol of leeg wegleggen?

Ooh, ja ik trok uit dit topic de conclusie dat het eigenlijk niet mogelijk was ok lipo's lange tijd te bewaren zonder er iets mee te doen.
 
eigenlijk.. vind ik dat nog heel normaal ook..
het staat namelijk overal geschreven..
zelfs nicds hebben een bewaaradvies, loodaccu's hebben zo'n advies, etc..

en inderdaad, asl je als winkel je accu's te veel op voorraad hebt, worden ze onverkoopbaar als mensen weten dat die akku's al 3 jaar op de plank liggen..
 
Alexander zei:
en inderdaad, asl je als winkel je accu's te veel op voorraad hebt, worden ze onverkoopbaar als mensen weten dat die akku's al 3 jaar op de plank liggen..
Dan moeten ze die op tijd in de aanbieding doen net als de verse melk.
Ik heb 3 lipos 540mA voor en prikkie kunnen kopen en die doen het nog goed.
Merk Ele.
Waren wel de laatste. :(
 
modelvlieger zei:
Ooh, ja ik trok uit dit topic de conclusie dat het eigenlijk niet mogelijk was ok lipo's lange tijd te bewaren zonder er iets mee te doen.

Deze Lipo´s zijn van Kokam en stammen uit de begintijd van Lipo´s (5-6 jaaroud al :?: )
Nog nooit gebruikt of geladen
Even alle gemeten, alle tussen 3,78V en 3,80V

pict0015us6.jpg


pict0017rc7.jpg


Mvg Johan
 
ja.. maar dat zegt niets over hoeveel c ze nog aankunnen, en of dat ze nog echt goed zijn.. daarbij, begintijdperk waren de lipo's sowiso niet zo goed imho.. maar het kan ook zijn dat deze lipo's stabiel zijn gebleven en nu nog net zo goed zijn als toen ze gemaakt werden.. geef je weinig kans daarop.. maar toch..

en ja, ik doelde min of meer op de lipo's die in de uitverkoop waren bij RCT, maar ook op conrad, die loodaccu's verkoopt die al 3 jaar *uit productie* zijn.. en als die al 3+ jaar op het schap staan.. wil je die liever niet.. :P
 
Lipo's lijden aan een verouderingseffect. Zelfs als ze nooit gebruikt worden verliezen ze toch langzaam hun capaciteit. Dit komt doordat er oxidatie (ik dacht van het lithium maar ben niet meer zeker) optreed in de cel, wat onvermijdelijk en onomkeerbaar is. Door de cel halfgeladen en koel te bewaren kan je dit vertragen, maar niet stoppen.

Die lipo's die 5 jaar oud zijn kunnen best nog 3.8 volt geven, maar leveren ze nog hun normale capaciteit ? Een lipo die volgeladen op kamertemp bewaart wordt verliest 20% van zijn capaciteit per jaar. Halfvol en op 0°C is dit nog 4% per jaar blijkt uit een studie van een universiteit waarvan de naam me ontglipt.

Als die 5 jaar oude lipos dus nog altijd hun normale capaciteit en C rating aankunnn zou ik snel een lipo fabrikant contacteren om de cellen te onderzoeken. Daar valt namelijk een flinke stuiver mee te verdienen als je het lithium batterij verouderingsprobleem hebt opgelost :-)
 
Accu's worden gemaakt om te gebruiken, niet om ze ergens ongebruikt voor lange tijd te laten liggen. Helaas zullen alle accu's daar echt van achteruit gaan.
Bij heel veel accu's is het electroliet en de seperator de oorzaak van die achteruitgang. Het elektroliet is meestal een vloeistof. Dat kan een zuur maar ook een base zijn. In loodaccu's wordt meestal verdund salpeterzuur gebruikt. In Nicad en NiMH accu's wordt vaak verdund natronloog gebruikt.
Andere zuren en basen zijn natuurlijk ook mogelijk! Het hangt voor een groot deel af van de fabrikanten. Één ding is zeker, het is vrijwel altijd niet best voor je en ook niet voor je kleren.
In elke accu zitten twee platen, de + en de - pool, die van elkaar worden gehouden door een seperator. Die seperator is bij Nicad en NiMH accu's meestal een soort nylon of polypropyleen. Door de zuurstof die er vrij komt tijdens het overladen in combinatie met het electroliet zal de seperator aangetast worden. Als de seperator kapot gaat zullen er langzaam maar zeker kleine "kortsluitinkjes" gaan ontstaan tussen de + en de - pool. De accu "loopt" snel leeg, de capaciteit gaat hard achteruit en de maximale stroom loopt ook terug.
Dat is de reden waarom je de accu's nooit langduring moet overladen. Zeker niet met hoge stromen want dan ontstaat er veel zuurstof.

LiPo's hebben één heel groot verschil met alle andere accu's. In LiPo's wordt GEEN vloeibaar electroliet gebruikt. Er zit dus geen zuur of base in die accu's, er zit zelfs helemaal geen vloeistof in! LiPo's hebben ook geen seperator, hoewel die is er wel maar dan is er iets speciaals mee. De seperator is van een hele speciale kunststof gemaakt, een zogenaamde polymeer. Deze polymeer is tegelijkertijd het electroliet!
Ook tijdens het laden van LiPo's komt er zuurstof vrij dat in de accu opgeslagen moet worden want bij het ontladen is het weer nodig. Dat "opslaan" van de zuurstof kost enige tijd en energie. Als je snel gaat laden dan zal er veel zuurstof ontstaan en die kan niet zo snel opgeslagen worden waardoor de druk in de cel oploopt. Een tweede probleem is dat zuivere zuurstof heel erg makkelijk en snel reageert met heel veel stoffen. Als je bepaalde stoffen in de zuivere zuurstof houdt vliegen ze spontaan in de fik.
Lithium is een alkali metaal dat snel en heftig reageert als het in aanraking komt met zuurstof. Lithuim kan je ook niet als zuiver metaal blootstellen aan de lucht. Net als natrium zou het in de fik vliegen, je moet het onder de olie bewaren. NIET in water want dan krijg je ook direct "BOEM".
Omdat lithium zo gevaarlijk is kon het lange tijd niet gebruikt worden voor accu´s hoewel men al heel lang wist dat het daar uitermate geschikt voor is. Voor militaire toepassingen heeft men al heel lang geleden lithium accu´s gebruikt. Men moest er alleen HEEL zorgvuldig mee omgaan want één foutje en je had een flinke fik aan de hand die niet makkelijk te blussen was.
Pas toen men ontdekte dat je voor een accu niet persé zuiver lithium nodig hebt maar dat een litiumzout ook goed werkt kon men LiIon accu´s gaan maken die voor "huishoudelijk" gebruik geschikt waren. Deze LiIon accu´s gebruiken nog steeds een vloeibaar electroliet maar ze hebben al wel een veelvoud van de capaciteit van een NiCad accu met dezelfde afmetingen.
Na verloop van tijd heeft men een andere vorm van electroliet bedacht, een vaste stof, een polymeer om presies te zijn. Nu kon men de accu in elke vorm maken die men wil en dat was vooral nodig voor de GSM telefoontjes, digitale camera´s, mp3 spelers en ga zo maar door. Ook was er geen harde metalen bus meer nodig die druk bestendig moet zijn. Bij dit nieuwe electroliet ontstaan er geen grote hoeveelheid gassen meer die vastgehouden moeten worden door die metalen bus.

Dus zolang je goed met je LiPo´s omgaat is er geen enkel gevaar. Ga je te ver opladen dan bestaat het gevaar dat je het lithiumzout gaat ontbinden. Er ontstaat dan wel zuiver lithium en omdat er ook zuurstof ontstaat bestaat er een heel duidelijk brandgevaar.
Als je chemisch naar de cellen gaat kijken dan zie je dat er een heel duidelijk verschil bestaat tussen een geladen en een ontladen accu. Waarom weet ik niet maar als een LiPo ontladen is zal de chemische stabiliteit van de seperator/electroliet gering zijn en vervalt het materiaal veel sneller. Het "verteerd" sneller zou je kunnen zeggen. Daarom moet je een LiPo gedeeltelijk opladen want onder die omstandigheden is de chemische stabiliteit het grootst.
Je moet de accu niet helemaal opgeladen wegleggen want dan loop je het risico dat het foutgaat met het lithiumzout. Dat kan heel langzaam gaan ontbinden waardoor er lithium vrij komt dat langzaam "verbrand". Dat gaat zo langzaam dat je geen warmte voelt en dat er geen brandgevaar is maar het gaat wel ten koste van de capaciteid van je accu.
 
Voor het langer niet gebruiken van LiPo accu's kun je ze het beste 40 tot 50% laden. Sommige laders hebben deze functie ingebouwd.

Groeten,
Eelco
 
Maar hoe weet je dat nou wanneer ze dat niet hebben?

Is misschien kijken hoelang je met een accu 'doet' van vol tot leeg, en dan de helft van die tijd nemen goed genoeg?
 
modelvlieger zei:
interessant, die is goed, met scheikunde! :lol:
Nee hoor, gewoon veel zoeken op het internet en veel lezen. Wat ik hierboven allemaal geschreven heb is allemaal terug te vinden maar het wordt meestal wel veel uitgebreider en omslachtiger omschreven. Ik heb heel veel weggelaten en veel vereenvoudigd het gaat hier om de principe werking, de details zijn niet van belang. Wil je die ook weten dan moet je op zoek gaan en heel veel lezen. :wink:
 
Johann,

Nee, gewoon de helft van de tijd laden is niet gelijk aan 50% capaciteit laden. Het laadproces gaat in het begin veel sneller. Als je b.v met 2C laad, duurt het zo'n 10 minuten extra om van 90% tot 100% te laden.
Als je lader deze functie niet heeft, maar wel het aantal mAh dat geladen is weergeeft, kun je daar naar kijken en zelf het laden onderbreken.

Groeten,
Eelco
 
Het voltage is een goed meetpunt. Een vers geladen lipo zal rond de 4.2 volt geven. Ontlaad die tot ca. 3.7 volt en je zit redelijk veilig.

3.2 volt is al te weinig. Lipo's houden hun nominale spanning (3.7 volt) lang vast en gaan dan ineens inzakken. Als ze dus onder de, grofweg, 3.4 volt zitten, zijn ze eerder bijna leeg dan halfleeg.
 
Ik heb hier 6 lipo's liggen, door het slecht weer kon ik niet al mijn accu's leegvliegen :( Nu wil ik mijn lipo's ontladen naar 3,7 volt per cel, hoe kan ik dit het beste doen of hoe doen jullie dit? Om hem nou aan te sluiten op mijn vliegtuig vind ik ook weer een beetje te :D
 
elektro motortje onbelast met een regelaar. of zo;n mechanische regelaar heb je geen ontvanger nodig. Niet volgas laten draaien accu rustig laten leeglopen is beter en je kan het beter controleren. Echter iedereen roept dat je de spanning in de gaten moet houden ben het hier niet helemaal mee eens.

thunder-power-extreme-v2-lipo-discharge-chart.jpg


vlak na de 3,7V is de accu al leeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een ontlaadfunctie op mijn snellader.

In jouw geval zou ik hem gewoon op het vliegtuig aansluiten.
 
Ik heb hier 6 lipo's liggen, door het slecht weer kon ik niet al mijn accu's leegvliegen :( Nu wil ik mijn lipo's ontladen naar 3,7 volt per cel, hoe kan ik dit het beste doen of hoe doen jullie dit? Om hem nou aan te sluiten op mijn vliegtuig vind ik ook weer een beetje te :D


Ik wacht dan gewoon tot het weer beter is en vlieg ze dan leeg .

Heb nog nooit een lipo ontladen zonder te vliegen .
Ze worden ook gelijk weer opgeladen en blijven liggen tot de volgende keer. :D

Mvg Johan
 
http://www.hardingenergy.com/pdfs/LiPolymer.pdf

6.8 Lithium Polymer Storage Guidelines
! Store the cell in a dry location between –20°C and 30°C. Keep out of direct sunlight.
! When storing for an extended period, store between 10°C to 30°C
! Store at 40% of capacity.
! When charging the first time after long-term storage it may take several cycles to achieve original
performance.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top