welke eisen moet een modelvliegtuig

  • Topicstarter Topicstarter ludo
  • Startdatum Startdatum
L

ludo

Guest
Graag had ik wat infomatie gehad over de keuring van een modelvliegtuig.
aan welke eisen moet een modelvliegtuig voldoen, ik begin pas met deze hobby, en heb onlangs een modelvliegtuig met brandstof motor samengesteld, alles werkt perfect maar moet dit vliegtuig niet aan bepaalde regels voldoen om te mogen vliegen.
Ik hoor her en der wel zeggen dit moet zo en dat moet zo, maar nergens vindt ik een regelement dat zegt dat dit vliegtuig aan bepaalde voorwaarde moet voldoen, voorbeeld verzegelen van hechtingsschroeven van de servo enz.
 
Naar mijn weten zijn erg geen algemeen vastgelegde normen. Er zijn wel enkele clubs die zelf zo'n lijst hebben gemaakt. Het is wel handig om bij een club het toestel door een ervaren vlieger te laten nazien. Het is wel belangrijk dat het toestel vliegwaardig en veilig is, zeker als nieuwkomer zie je snel iets over het hoofd. Het gaat vaak over het degelijk vastzitten van de servoplaat en servo,s de stuurstangen enz. Ook of het toestel degelijk gebouwd is met betrekking op goede lijmverbindingen en versterkingen op de juiste plaats. Veel dingen zijn toch een beetje gebaseerd op inzicht en ervaringen.
 
Hij mag niet zwaarder zijn dan 25kg (geloof ik) en je naam/adres moet aanwezig zijn in het model als je gaat vliegen. Daarnaast kan het zijn dat er in de omgeving waar je wilt vliegen geluidsnormen gelden.

Let op dat je niet zomaar overal mag gaan vliegen. Het best is om bij een club te gaan vliegen, zeker met een brandstoftoestel. Deze kunnen het toestel ook helemaal voor je nalopen of alles goed is. Het is erg verstandig om dit wel te doen; zeker als beginner zie je een hoop zaken over het hoofd die je een model kunnen kosten.

Ga sowieso nooit zomaar ergens alleen vliegen voor de eerste keer; dat is een bijna absolute garantie voor een crash; hoeveel je ook op de simulator geoefend hebt.
 
De meeste clubs zullen bij een beginner het nieuwe toestel beoordelen op degelijkheid, veiligheid en vliegwaardigheid. Die dingen gaan grotendeels samen. Er wordt dan gekeken naar zaken als:
- Bouwkwaliteit: is alles wat vastgelijmd moet worden ook goed gelijmd
- Zitten de roeren goed vast, evt met geborgde scharnieren
- Uitlijning: vleugel recht; uitgelijnd tov tip/staart; v-stelling uitgelijnd; uitlijning stabilo en kielvlak
- Zwaartepunt op de goede plaats
- Motor goed ingebouwd: stevig vast op een degelijke motordrager; correcte side- en downthrust
- Past de propellormaat bij de motor
- Is de tank goed ingebouwd (incl. slangen)
- Zijn accu en ontvanger in schuim verpakt en correct ingebouwd (accu vóór ontvanger)
- Is de ontvangerantenne correct aangelegd
- Is bekabeling netjes aangebracht zonder risico op losgaan tijdens de vlucht
- Zijn de servo schroefjes allemaal aanwezig, inclusief de borgschroef van de hevel
- Zijn stuurstangen spelingvrij en lichtlopend bevestigd
- Is de kwaliteit van de kwiklinks OK
- Controle opbewegende metaal op metaal verbindingen ivm knakpulsen
- Zijn de accu's geladen (min. 14 uur op 0,1C)
- Is de motor ingelopen en correct afgesteld (m.n. stationair)
- Zijn de uitslagen van alle roeren correct, zowel de richting van de uitslag tov de knuppel als de grootte van de uitslag
- Reikwijdte test met lopende motor
 
De wet schrijft niets expliciet voor over de contructie van het vliegtuig .... het enige wat "dwingend" voorgeschreven wordt is, dat je er alles aan moet doen om "veilig" te vliegen (*) ...... dus als je maar zorgt dat het terrein waar je vliegt, zich geen hond bevind. kan je rustig veilig vliegen met de meest gammele constructie .... de modelvlieger wordt in de luchtvaartwet(ten) ("Besluit luchtvaartuigen", Artikel 3, sub a) juist ontheven van o.a. een (periodieke) keuringsplicht, zoals die bij 1:1 vliegtuigen bestaat en alles wat daar mee te maken heeft ....

(*) dit staat niet (meer) in de "Regeling Modelvliegen" van 2005 zelf, maar is af te leiden uit de onderliggende artikelen uit de luchtvaartwetten die nog wel van toepassing zijn op het modelvliegen .....
 
@ludo
Tips en aandachtspunten voor beginners:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php
-> modelvliegen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Een forum is slechts een beperkt hulpmiddel, zoek ervaren hulp om je te leren vliegen (neemt starten en landen van je over), bespaart je tijd, geld, frustraties en onveilige situaties. Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs:
www.airtoi.com -> clubs
www.modelvliegsport.nl -> clubs
 
knvvlsport zei:
Kijk eens op www.modelvliegsport.nl -> Informatiemap -> 15. Instructie en veiligheid -> bijlage 2: handleiding keuring van modelvliegtuigen.

Peter Keim

Staan wel een aantal blunders in o.a. accu's zijn vrij moeilijk te formateren (gaat echt niet) ........ en gezien de snelle ontwikkelingen, nu al behoorlijk "outdated" op sommige punten ....
 
Een aantal zaken moet je gewoon goed voor elkaar hebben wil je lang plezier hebben van deze hobby. Als je vliegtuig de grond in gaat omdat er bijvoorbeeld een servo kabeltje niet goed vast zit o.i.d dan is dat gewoon zonde. Op een vliegclub zijn er natuurlijk altijd mensen die je willen helpen kijken (=het keuren) of er nog dingen zijn waarmee je niet de lucht in kan. Hiervan heb je zelf alleen maar plezier want een goed vliegend model is iets waar je zelf veel plezier van hebt.
 
Dirk zei:
knvvlsport zei:
Kijk eens op www.modelvliegsport.nl -> Informatiemap -> 15. Instructie en veiligheid -> bijlage 2: handleiding keuring van modelvliegtuigen.

Peter Keim

Staan wel een aantal blunders in o.a. accu's zijn vrij moeilijk te formateren (gaat echt niet) ........ en gezien de snelle ontwikkelingen, nu al behoorlijk "outdated" op sommige punten ....

Hallo Dirk,

We houden ons aanbevolen voor de verbeteringen. Kunnen we het gebruiken voor de al geplande update en kunnen er meer modelvliegers van je ervaringen profiteren!
Gaarne naar knvvlmod@xs4all.nl

Peter Keim
 
Back
Top