Zweefvliegtuig "SALTO "van WIK

Ach , dat komt er echt wel . Maar wildvliegen met meer dan honder+ leden is niet echt een optie.
Toch fijn die trage :sniper: AMBTELIJKE rot-molen. Getver@$!!*&%¤!!!

Maar de maiden-vlucht zal toch wel aan een lange(privé) lijn geschieden. Dus ik ben niet bang dat ik
tussentijds niet zal vliegen.
 
Als je hulp/morele ondersteuning nodig hebt geef je maar een gil. Je hebt nog wat hulp tegoed.
 
Je hebt nog 6 dagen de beschikking over een veld :yes:
Dat moet toch lukken?

Als de maiden gelukt is gooi je hem gewoon van een duin af (met de juiste wind)
 
Het is denk ik wel een goede kist om mee te hellingen. Niet al te slank, rolroeren, prima! En bij wat minder wind pak je je K10. Ik heb je daar nog niet mee op het duin gezien.
 
Hier volgen nog wat aanvullingen met betrekking tot gewichten :

Vleugeldeel klaar p/stuk = 260 gram
Romp klaar m. servo's = 580 gram
V-Staart 2x25gr. = 50 gram
Receiver met accu = 120 gram
Lood voor C.G. =±150 gram
_______________________________

Totaal gewicht vliegklaar is dan ong. 1420 gram
 
Hoi iedereen,
Ik ben nog van de generatie die ook zo'n ding uit die tijd in de rommelhoek heeft staan. Lekker vuil met aangeplakt stof, enfin dat ken je wel.
Orgineel zit er een mechanische mix met twee servo's in. Functioneerde uiteraard lang zo mooi niet als nu met een echte mix op je zender. En de ailerons bediend door een stijve staalkabel was ook een bron van onnauwkeurig sturen. Maar toen wist je niet beter.
Ik herinner me de allereerste handstart nog. Zo hard mogelijk om toch, door te veel uitmelken, steeds op de kop te landen. Dat was lachen. En het bleef een kreng bij overtrekken. Hetzelfde verhaal aan de lier, daar heeft hij ook heel wat keren op de kop gelegen.
Misschien ga ik hem nog wel een keer opknappen maar dan direct met stripjes op de vleugeltippen van een 35 cm lang. Het mooiste vliegen was na een lift op een Big lift. En het is een echte stunter die je met storm kunt vliegen dan pas is hij in zijn element.
Veel plezier ermee, hij doet zijn naam salto veel eer aan!
 

Zo , vandaag 1 april heeft de
SALTO zijn eerste vluchten gemaakt.Weersomstandigheden waren gunstig, onbewolkte hemel met een lekkere temperatuur en een stevige wind. :wink:

Uiteraard eerst een fotoshoot van het model alvorens te vliegen :


Ziet er toch weer leuk uit voor een oud beessie :D



En vervolgens een handstart , windkracht 5 vlagerige wind ,gemaakt door Peter C.(clubgenoot) neusje lichtjes omhoog bij starten en gáán........
Jahóór daar gaat die dan !!! Korte glijvlucht maar reageerde goed op z'n roeruitslagen wellicht te goed , vervolgens een nette landing. :D :D

Dan moet ie maar aan de hoogte-startlijn.

1e start : Zodra hij losgelaten werd ging die mooi omhoog ff later iets te steil en hij schoot los van de lijn. 8O 8O
vervolgens bemerkte ik dat ie wel heel erg gevoelig reageerde op de rolroer-uitslagen en op de v-tail uitslagen.
na een korte gecontroleerde vlucht een snelle landing ingezet en alles was weer heel terug op aarde :P

Ik besloot om alle uitslagen te halveren omdat die wel heel erg vinnig aan de knuppels hing.
Vervolgens kwam de tweede lijn-start:

2e start : Ditmaal scheerde hij weg maar bereikte maar weinig hoogte. Ook met vol up boekte ik maar weinig hoogtewinst.
Vervolgens omgedraait verrek zeg!!! , weinig reactie ook op rol!!! Na enkele hachelijke momenten aan de bosrand met een overtrokken vleugel waardoor hij compleet
wegviel kon ik toch nog een geslaagde zachte landing maken :oops: :oops: :lol:

Thuisgekomen gaan we eerst effe de uitslagen vergroten en een nieuwe pot moed indrinken.
Samenvattend kan ik wel zeggen dat het een snelle jongen is met streken maar toch zeker een nieuwe leuke uitdaging.
:D :D :D
 
Misschien zijn er wel collega-Salto-eigenaars die je de 'fabrieks-uitslagen' kunnen vertellen.
Toch :?
 
Hallo Jakkie takkie,

Ik heb een nog complete, dik onder het stof, zonder servo's, maar daar zou je toch niets aan hebben want hij is indertijd voor Simprop Tiny's ingericht met de mechanishe mix. voor €50 voor je liggen. Kijk maar even voor een glimp op de achtergrond: http://home.hetnet.nl/~pietjeduc5/Modelbouw foto's/Mijn boeltje nov 2006/index.html Hij is oranje/zwart, of: http://home.hetnet.nl/~pietjeduc4/Bauermann Electro/index.html
Ik woon ook in Zutphen dus als je interesse hebt kom maar een keer buurten, de koffie staat klaar.
 
Hmm, is hij nog een beetje in redelijke staat?
Is wel weer een heel aanlokkelijk aanbod, als het goed is heb ik van de week weer wat ruimte omdat er het eea is verkocht. Ik stuur je even een pb'tje Piet!
 
:D :D :D :D :D :D

Deze:

saltojako001wy8.jpg


saltojako003xy8.jpg


Is nu in mijn bezit, kan niet wachten tot ik hem vliegklaar heb. Moet nog wel wat aan gebeuren maar ik ga hem eerst vliegen.
Daarna heb ik een soortgelijke operatie als die van John voor ogen.
 
He Jaco, laat je ook nog wat Playmobil poppetjes over voor de kinderen!? Of zijn deze van jezelf... :D
 
Gefeliciteerd :celebrate: Jakkie Takkie !!!!!!!

Dan ben ik erg benieuwd hoe die gaat worden !!!

Hoe worden jouw rolroeren op 't moment aangestuurd ?? Mechanische mixer ?? ( Fotootje ?? )

En ben ook zéér benieuwd naar 't vliegklare gewicht op dit moment en waar jouw zwaartepunt ligt. :wink: :roll:

Laat 't me weten als je wilt.....

Groetjes John
 
Hoi, ik zal hem even wegen, ik meen dat Piet zei dat hij nu kaal zonder servo's op 1200 gram zit. Op de ene servo die er nog in zit (en deze is zeer antiek :) ) zit inderdaad een mechanische mixer. Ik denk niet dat ik die ga gebruiken. Verder is de aansturing van de roeren met staalkabels gerealiseerd (!!) volgens Piet ijzersterk! We hebben zelfs gesproken over elektrificatie maar dat gaat mij toch een ietsje te ver...
 
Mooi Hé die Saltos!

Heb die van mij wel voorzien van een aandrijving en kan wel zegen dat dit zeer aanbevelenswaardig is als je een hellingzwever hebt ipv thermiek.
Modelletje is erg snel en zit zelfs tegen het uitbreken op hoge snelheid aan!

Toch ben ik aan het overwegen om een grotere aan te schaffen voor de winter. Zijn jullie soms bekent met fabrikanten die ze produceren want die zijn niet zo makkelijk te vinden. Eis is wel dat het een vol gfk versie is die kunstvlucht aan kan en tussen 3.5-4.5m spanwijdte. Bij voorkeur helling zodat ik bij hoge snelheden niet gigantisch veel lift heb weg te mixen.

grtz! Erik





vliegt ongeveer als dit:
http://airtoimedia.nl/web/upload/Emile/LiftOff_Minifan_Erik.wmv
 
Zeker Erik !! Een erg mooi model om te zien. :D :D:D

Zou jij wellicht mij kunnen vertellen of jij ook de houten ribbenvleugel-uitvoering hebt ???

Zo ja , ben ik erg benieuwd alwaar jij het gewichtszwaartepunt hebt zitten t.o.v. de voorlijst.

Electrificatie in dat filmpje vond ik wel erg hárd gaan hoor!!! Hoe weet jij je vleugels heel te houden?? Als ik een keer een vlotte lijnstart maak dan
krijgen mijn vleugels al gauw een banaan-vorm. Vlot met vliegen issie zéker wel ja, maar ik doe graag F3B-achtige manouvres op snelheid met andere kissies :D:D:D
 
Back
Top