escapades en stom kadaver

Hoi Loet,

ik heb redelijk ruime ervaring met 'exposed' carbon op mijn F1A modellen. Ze hebben het in de zinderende zon in Frankrijk goed uitgehouden (43 graden in de schaduw). Belangrijk is wel dat je goede Epoxyhars gebruikt. De Ciba 5052 is er zo eentje, die na temperen een zeer hoge glasovergangstemperatuur bezit (80 graden of hoger).
Bij een temperatuur boven deze waarde wordt de hars 'rubberachtig', en zal je laminaat bij belasting vervormen. Deze truc wordt nog wel eens gebruikt om vleugels te 'stomen' (als er een verkeerde verdraaing in zit).
De R&G harsen komen zelden boven een Tg van 50 graden, en een zwarte vleugel kan (bij geen langsstrijkende lucht) al rap deze waarde bereiken.
De belasting op jullie vleugels is relatief gering (wij sleuren over de 20 kgf lijnspanning bij een 9 mm profieldikte en 2m30 spanwijdte).
De thermische capaciteit van een CF huid is zeer gering. Dus als er ook maar wat lucht (=vliegen) over het laminaat strijkt, zal het zeer snel weer afkoelen.
Dus, als de kist tussen de ronden op de grond ligt: of de schaduw opzoeken, of een Mylar sok eromheen. tijdens het vliegen geen enkel probleem.
 
Hoi,

De gebruikte hars van loet geen R&G heeft ongetemperd een Tg van 65 to 80 graden afhankelijk van de gebruikte verharder H285 of H287 met temperen 15 uur op 55 graden komt daar ongeveer 15 graden bij.

Dus ruim genoeg voor onze toepassingen,wel is het beter om je spullen uit de volle zon te houden tijdens niet vliegen.

zelf gebruik ik deze hars met harder H287 voor mijn voll cfk pylon modellen welke zijn uitgelegd voor belastingen tot 65 G zonder problemen.

In 25 grams is zeker verschil te vinden,maar wat ik lever komt zoals van emc vega van interglass en is zeker een van de beste en toegelaten weefsels en speciaal behandeld voor het gebruik met epoxy.

Loet zet je vorderingen voort het resultaat loont zich altijd.

Groeten Ruud
 
Loet Wakkerman zei:
Alex Hoekstra zei:
Ziet er goed uit Loet, Maar het is wel een erg zwarte kist.

Dank je, het stabilo en kielvlak zijn van balsa en niet met belgisch carbon ingekleurd :D

Denk je dat een een probleem kan zijn in de zon?

Loet

Zwart onder en zwart boven kan wel voor verwarring zorgen over de stand van het model in de lucht.
 
He Allard,

Bij Ruud natuurlijk... composite models
Als materiaalverzamelaar heb ik in huis (zowel de 285 als de 287) en gebruikt voor
de Oeka Bulli. Ik vind het zeer goede epoxy (beter dan die van R & G) het wordt
namelijk harder. Als je vandaag contact opneemt met Ruud heb je de epoxy
1 a 2 dagen later thuis. Perfect.
Cheers

Bart
 
de materiaalverzamelaar zei:
He Allard,

Bij Ruud natuurlijk... composite models
Als materiaalverzamelaar heb ik in huis (zowel de 285 als de 287) en gebruikt voor
de Oeka Bulli. Ik vind het zeer goede epoxy (beter dan die van R & G) het wordt
namelijk harder. Als je vandaag contact opneemt met Ruud heb je de epoxy
1 a 2 dagen later thuis. Perfect.
Cheers

Bart

Ik moet ook eerlijk zeggen, niets dan lof voor Ruud. Ik heb bij hem ook een stille vacuumpomp gekocht en die staat op zolder en we kunnen gewoon slapen. Voorheen deed ik het vacuumgedeelte in de woonkamer (het verst weg van de spaalkamer) vanwege de herrie.

Loet
 
Loet, heeft het 58 grams glasweefsel (als het laminaat echt niet veel zwaarder is) niet als voordeel dat je lichter balsa kunt gebruiken? Het lijkt me wel meer stijfheid toe te voegen dan het 25 grams weefsel, of is dat ook niet echt te voelen?
 
crins zei:
Loet, heeft het 58 grams glasweefsel (als het laminaat echt niet veel zwaarder is) niet als voordeel dat je lichter balsa kunt gebruiken? Het lijkt me wel meer stijfheid toe te voegen dan het 25 grams weefsel, of is dat ook niet echt te voelen?

Het lijkt me wel maar omdat ik blijkbaar niet het goede 25 grams heb gehad durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Mijn balsa is inderdaad licht. 30 gram voor een 5 mm plankje.

Loet
 
Hola,

Leuk en leerzaam om te lezen! Nog over de verschillende epoxy varianten, we hebben op de NLC ook inmiddels verschillende epoxy varianten gehad (EMC vega, R-G enz.) Uiteindelijk uitgekomen op R-G hars L of L20 in combinatie met EPH 161 of EPH 943. EPH 161 heeft potlife van 90 min. en kan na tempering op 100 C temperaturen tot 130-140 C hebben. Vooral erg tof spul voor D-dozen en dunne huiden e.d., word echt veel en veel harder (bij d-doos mooi te horen aan het metaalachtige geluid wat ie maakt als je er tegen aantikt). Voordeel van de EPH 943 harder is dat de potlife wat langer is, nml. 120 min, deze kan na de juiste tempering temperaturen hebben tot 120 C.

Grtz,
Roel
 
De vorderingen gaan gestaag. Als het niet uitkomt is het natuurlijk druk op het werk.



Scharnieren gaat op het glas. Het M3 boutje is een eigenbouw uit aluminium, met een mooie grote dunne kop.
Het pylonnetje voor het stabilo moet morgen gemaakt worden, nu vanavond eerst een feestje.


De inbouw van de spullen in de romp.

Loet
 
[quote="Loet Wakkerman"
De inbouw van de spullen in de romp.

Loet[/quote]

Vergeet niet een plakkertje over dat kristal in die Jeti ontvanger te zetten; stuurt ontzettend L***ig zonder ............. :?
 
Kevin, het geheim ligt in 41 jaar modelvliegtuigjes bouwen. En als je dan bedenkt dat ik de eerste 5-6 jaar geen fatsoenlijk model kon maken is dit dan ook heerlijk om te kunnen maken.

Het is te lang om hier even uit te leggen hoe ik het doe. Ik zal de volgende keer als ik wat maak hier weer foto's plaatsen.

Arno. Het kristal zit met tape vast. Het is zogenaamd cristal clear tape. Misschien dat het op deze foto beter te zien is. Ik ga alle stekkertjes ook nog vasttapen aan de ontvanger. In mijn korte carrière heb ik dat wel geleerd. Maar bedankt voor je bezorgdheid.

 
En gevlogen en ook al brood gehaald bij de bakker. :D :D

Gemiddeld 5.8 m/s en nogal rommelig omdat ik bij deze windrichting achter een dijkje sta.
Wat valt er van te zeggen: weinig want er valt niet met goed fatsoen af te stellen met deze rommelige wind.


Wat je wel merkt bij het werpen, is dat je een model en vooral vleugel in handen hebt die stijf is. Ik had nog wel eens flutter met de glasvleugels maar dat is nu in ieder geval niet hoorbaar/zichtbaar.



Hopen dat het weer nog wat opknapt en dat ik een ander veldje vind. Moet wel allemaal voor 13.00 uur want dan gaan we naar een feestje in Amsterdam. Kunnen we dit verhaal mooi afsluiten met een paar borrels :proost: :proost:
 
Back
Top