Hoi Mathijs, Rob,
Ja, waarom het wiel opnieuw uitvinden, niet? :wink:
Voor dat beveiligen heb ik al iets bedacht. Mechanisch beveiligen moet je niet doen, en spanning van een servo afhalen is ook niet ideaal. Hij blijft dan staan zoals hij staat, op een mogelijk gestuurde uitslag, maar kan ook nog even een klein klapje geven. :?
Ik ga het volgende doen. Op de klapservo komt een micro-switch die schakelt als de roeren vanuit horizontaal net beginnen in te klappen. Deze switch komt in de pulsdraad van de stuurservo te zitten. In de uitgeklapte stand staat de pulsdraad van de stuurservo naar de ontvanger geschakelt. Die werkt dan dus als normaal. Als de roeren dan net beginnen in te klappen schakelt de switch die pulsdraad naar de uitgang van een servotester. Die staat afgestelt op 'neutraal roer', en de roeren gaan dan in de veilige inklap-stand. Bovendien kun je dan de roeren ingeklapt ook niet meer onbedoelt bewegen. Bij het uitklappen komt de ontvangerpuls weer op de stuurservo te staan als de roeren bijna volledig uitgeklapt zijn, en we kunnen weer sturen. Ik heb dit zo ook in de U 2540 gedaan, en dat werkt perfect. Geen 'human error' meer mogelijk, en de ingeklapte stand van de roeren is met de servotester ook nog eens netjes af te stellen, onafhankelijk van de uiteindelijke neutrale trim. :wink: :lol: