Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Hallo medebouwers,

Een paar pagina's hiervoor is er al een tekening geweest van m'n "locomotief"-aansturing voor het roer. Hier het resultaat:

loco-besturing.jpg


De twee dubbele roerhoorns moeten exact gelijk zijn qua afstanden tussen de gaten onderling, als ook de lengte van de twee stuurstangen. Maar dan loopt het spelingvrij en exact aanstuurbaar. De roeruitslag kan ongeveer naar 80 graden naar beide zijden gaan !! Dat gaat niet helemaal lukken door de duikroeren, en is ook niet nodig. Maar je kunt tot in de uiterste standen kracht zetten in ieder geval, zonder risico van knikken of doorzwiepen van de stuurstangen.
 
Lex,

Ziet er heel erg mooi uit! Daarnaast vind ik het leuke aan topic dat er heel verschillende oplossingen komen voor preceis dezelfde problemen. Het ia grappig te zioen hoe een ieder de gestelde problemen voor zichzelf oplost gebruik makend van zijn eigen expertise en ervaring!



Groetjes:

Mathijs
 
Ziet er zeker mooi uit lex.

Hoeveel cc of ml wordt de zuigertank?

Wat ik mij tevens afvraag is ik zie dat er heel veel "zware" koperen en rvs koppelingen en draadeinden gebruikt worden zijn jullie niet bang dat het een beetje te zwaar wordt daar achterin? Ik ben zelf zeer gecharmeerd naar de oplossing die David Mariman gebruikt.

Ik ga morgen met mijn project beginnen en zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Ben zeer benieuwd naar het tweede deel van lex over zijn project.

gr. gert
 
Hallo Gert,

Welkom in de Gato-club!

Het gewicht zal niet het grootste probleem zijn. Op de foto ziet het er aardig massief uit, maar de stangetjes in het achterschip zijn bijvoorbeeld maar 1,5mm dik ... Maar mocht het problemen gaan geven kan er altijd nog wat schuim in de vrijvloedruimtes geplaatst worden. Dat is het leuke met deze constructie van romp en WTC, heb je te veel drijfvermogen moet er wat lood bij, heb je te weinig zet je wat schuim onder de waterlijn tussen romp en buis.

Hoe groot de zuigertank gaat worden weet ik nog niet. De buis is nu nog 30cm lang en gaat ingekort worden zodra ik het juiste benodigde volume weet. Dat kan alleen pas fatsoenlijk opgemeten worden als de Gato voor bijna 100% in elkaar zit en kan drijven. Maar ik schat ergens rond 500ml uit te gaan komen.
 
Best Lex,

Bedankt voor je snelle reactie, ja op de foto's lijkt alles groter en dikker. Moeders de vrouw heeft daar ook last van op de vakantie foto's :lol: :lol:
 
Ja hoor, weer één. OK, ik geef het toe, niet origineel. Maar ook ik heb vandaag de bouwdoos van de GATO maar aangeschaft. Ik wil heel graag een sub bouwen om de technische uitdaging, maar die uitdaging mag best in een mooi jasje. Dus de GATO. Ik zal verder het topic pas vervuilen als ik wat leuks aan het bouwen ben, dat duurt nog wel even.

Toch maar even twee vragen, alvast; ik lees over een 75 mm diameter WTC, 60 cm lang. Zou een buis van 80 ook passen? Ik heb deze leverancier gevonden, dat lijkt leuk materiaal voor niet al te veel geld.
Daarnaast heb ik deze Revell lijm erbij gekregen, maar is deze wel goed voor onderwater gebruik? Hij lijkt me goed voor statische modelbouw, maar houdt dit spul ook goed onder water?

Zo, nu weer verder brainstormen over de duiktanks...

Groeten,

Hugo
 
Beste Hugo,

Leuk er nog een Gato bouwer bij te hebben. Allereerst je vraag betreffende 80 mm of 75 mm ronde buis. Zelf heb ik een 75 mm hemelwater afvoer gebruikt omdat er waarschijnlijk aan het eind van de bouw toch niet meer door de buis naar binnen kan worden gekeken (de gato romp zit er omheen). Bovendien ga ik een tech rack bouwen zodat de ingewanden mooi toegangkelijk (en te bezichtigen zijn) boven water.

Als ik het zo bekijk kun je ook nog wel een 80 mm buis kwijt. Deze zal wel iets korter moeten zijn dan de 60 cm die ik met 75 mm kon halen. Tenzij je de buis "verjongt" (smaller maakt) aan de boeg- en stevenzijde van de buis.

Betreffende de lijm kun je prima de Revell lijm gebruiken. Deze lijmt smelt als het ware het plastic waarna het verdampt. Zodra de lijm verdampt is stollen beide plasticdelen weer aan elkaar. Wel is het belangrijk te weten dat je deze lijm alleen kunt gebruiken om plastic-op-plastic (dan bedoel ik ook nog eens Revell-Plastic) te lijmen. Voor het lijmen van bijvoorbeeld metaal of kunstharsonderdelen op plastic kun je beter andere lijm gebruiken.

Heel veel succes toegewenst tijdens de bouw en ik hoop binnenkort wat plaatjes van je te mogen zien op het forum.


Groetjes

Mathijs
 
Hallo allemaal,

Weer een stapje verder, nu met het mechaniek voor de voorste duikroeren. Dit naar het idee van David Meriman, met tandwieltjes die de roeren via stangetjes bedienen. Waar die jarenlang bewaarde ouder servo-tandwieltjes al niet goed voor zijn!

gatovoorsteduikroeren.jpg


In beweging:

[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo lex dat heb je mooi gefixt zo, het werkt perfect zo te zien. :idea:
is het stuurstangetje niet wat te dun? het buigt zo door,
mooi werk
groeten gertjan
 
Hoi Lex,

Ziet er hell mooi uit zeg! Ik ben zelf ook bezig met een "Meriman"-achtige oplossing (voor degene die nu hiet spoor bijster zijn, kijk eens op www.subpirates.com).

Ik moet overigens nog wel een manier vinden om het inklappen van de roeren mechanisch te beveiligen. Immers het roer mag alleen maar in/uitklappen wanneer het in de horizontale positie staat. IK denk dat ik een maniertje ga zoeken om de spanning van de in/uiklap servo af te halen wanneer het roer een uitslag heeft.


Groetjes:

Mathijs
 
Hoi Lex,

Dat ziet er gelikt uit, zeker wat betreft die tandwieltjes
Ik ben er ook mee begonnen.

Maar kalm aan anders loop ik mezelf voorbij. 8O
Ik hou het Gato forum in de gaten


Gr.Rob
 
Hoi Mathijs, Rob,

Ja, waarom het wiel opnieuw uitvinden, niet? :wink:

Voor dat beveiligen heb ik al iets bedacht. Mechanisch beveiligen moet je niet doen, en spanning van een servo afhalen is ook niet ideaal. Hij blijft dan staan zoals hij staat, op een mogelijk gestuurde uitslag, maar kan ook nog even een klein klapje geven. :?

Ik ga het volgende doen. Op de klapservo komt een micro-switch die schakelt als de roeren vanuit horizontaal net beginnen in te klappen. Deze switch komt in de pulsdraad van de stuurservo te zitten. In de uitgeklapte stand staat de pulsdraad van de stuurservo naar de ontvanger geschakelt. Die werkt dan dus als normaal. Als de roeren dan net beginnen in te klappen schakelt de switch die pulsdraad naar de uitgang van een servotester. Die staat afgestelt op 'neutraal roer', en de roeren gaan dan in de veilige inklap-stand. Bovendien kun je dan de roeren ingeklapt ook niet meer onbedoelt bewegen. Bij het uitklappen komt de ontvangerpuls weer op de stuurservo te staan als de roeren bijna volledig uitgeklapt zijn, en we kunnen weer sturen. Ik heb dit zo ook in de U 2540 gedaan, en dat werkt perfect. Geen 'human error' meer mogelijk, en de ingeklapte stand van de roeren is met de servotester ook nog eens netjes af te stellen, onafhankelijk van de uiteindelijke neutrale trim. :wink: :lol:
 
hallo


in de u2540 heb ik het nog een beetje anders gedaan en is mischien hier ook van toepasing

de klap servo schakel namelijk niet op het zender signaal maar op het signaal van een servo tester
de potmeter van deze teste is dubbel uitgevoerd en is verbonden doormiddel van een omschakel relais
de ene geeft roeren volledig open de andere volledig dicht
het relais wordt door een schakel kanaal bedient en
kan alleen maar bedient worden als de roeren in 0 stand staan

want je roeren half uitklappen heeft geen zin en zo kan je door de twee potmeters de juiste stand kiezen en heel juist afregelen


groeten raf
 
hallo


daarstraks nog bij albatros geweest
en ik heb me weer moeten inhouden om geen gato te kopen
alle zo een kleintje he want ik heb nog een rompje liggen van 2.40 meter
maar daar er reeds een heel pak van deze boten gebouwd gaan worden heb ik het toch maar niet gedaan
prop's voor de u2540 zijn besteld en een nieuw setje cristallen kanaal 400

groeten raf
 
hallo lex

puchen hahahaha
wacht tot mijn gato klaar is dan lijken jullie subjes op cargo hahahah
maar eerst nog mijn kriek goed aan het varen krijgen dan de XXIII nog en een speciale russiese ijsbreker sub en de kula en dan nog wat vis en dan maar eerst de gato
maar 2.40 meter is wel een hele boot
en de techniek om zulke boot aan het varen te krijgen is niet zo eenvoudig
bij de kleintjes heb je plaats problemen bij een boot van 2.40 heb je power problemen
welke motoren om voldoende power op de schroeven te hebben
elk roer een servo of jumbo servo's
veel van de opgedane ervaring van de mini gato's kan worden gebruikt in de jumbo gato
alleen alles moet groter en steviger uitgevoerd worden
nog niet over het kosten plaatje te spreken wat het gaat kosten aan accu's

maar het is dan ook wel een boot waar je een tafel alleen reserveert wat plaats aangaat


groeten raf
 
Hallo Raf

Zware motoren moet toch geen probleem zijn.

In al mijn boten zitten kachelvetilatoren van auto's in ,bij mij uit zuzuki auto's en zijn ook nog twaalf polig en nemen bij een vierbladschroef van 60 mm doorsnede 6 Amp. op.Deze motoren zijn 60 mm rond en mooi glad ,dwz dat er geen steunen of andere uitsteksels aan zitten.Mijn XXI is 2 mtr. lang en weegt 30 kilo en vaart nog een behoorlijke snelheid.


Gr.Joop
 
Back
Top