Clik! 124 gram AUW + Strecker modificatie foto's / info

  • Topicstarter Topicstarter Koen
  • Startdatum Startdatum
Bert heeft me dit ooit verteld...
...ik meen me dit te herinneren, maar kan de plank volledig mis slaan:

Mijne 80cm span 124 gram, jouwe 87 cm span = 1,0875 groter, immers 1,0875 X 80cm = 87 cm, dus mag de jouwe voor zelfde vleugelbelasting (1,0875 X 1,0875) X 124 gram = 1,1826 X 124 gram = 146,6 gram wegen...

Ben ook wel benieuwd hoe je dit moet berekenen, dus wie o wie?
 
Met 146 gram heb je dezelfde vleugel belasting. Maar let op waar gevlogen wordt. Onder een laag plafond is het snel op met de ruimte. Vandaar dat in de kleinere ruimtes vaak met kleinere modellen gevlogen wordt.
 
Koen zei:
En Alex, hoeveel weegt je 87cm Clik?

148 grammetjes, maar ik heb 'm nog even nagemeten, hij is bijna 88cm zelfs :D Zaterdag ga ik 'm indoor flink aan de tand voelen, vandaag kwamen er 4 nieuwe accu's binnen van ACW, ik heb nu totaal 7 accu's dus :D

Grt.
 
Hallo!

Ik zag een paar keer de vraag in dit draadje waar de Clik! te koop is. Ik heb er een aantal in bestelling staan bij de ontwerper in alle drie de kleurvarianten die binnenkort binnenkomen. Stuur me even een PB als je meer details wil en interesse hebt.

Gr
ruud
 
Horen de vertical fins op de leadingedge in vliegrichting te staan, of staan deze onder hoek?
Volgens mij staan de stippellijntjes nml. onder een hoek!
 
Die side-force-generators? Bij mij lopen ze evenwijdig aan de romp, lijkt me niet de bedoeling dat deze niet evenwijdig zouden lopen?

Grt.
 
Alexzzz zei:
Die side-force-generators? Bij mij lopen ze evenwijdig aan de romp, lijkt me niet de bedoeling dat deze niet evenwijdig zouden lopen?

Grt.
Ze bouwen zo veel extra weerstand in bij die dingen dat het me ook niets zou verbazen dat deze met de achterkant naar binnen gericht zijn!
Het lijkt er op de de aangegeven stippellijntjes dat wel staan nml.
Dus ik heb ze maar in de richting van die lijntjes geplakt.

Martijn
 
M.l.v.Doesburg zei:
Ze bouwen zo veel extra weerstand in bij die dingen dat het me ook niets zou verbazen dat deze met de achterkant naar binnen gericht zijn!

Ok, het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt hoor, ik heb ze wel recht gezet, gewoon voor extra draagvlak in meskant.

Grt.
 
De fins die op de tip zitten moeten evenredig lopen met de romp.
Ze dienen niet om extra oppervlakke te creëren bij meskant maar als extra stabilisatie.

Wanneer je b.v. uit een looping door je eigen turbulentie komt zal de clik niet of nauwelijks waggelen door de tips.


normal_IMG_2812.JPG
 
Jeroen van Gog zei:
Ze dienen niet om extra oppervlakke te creëren bij meskant maar als extra stabilisatie.

Door meer draagvlak wordt hij toch stabieler :wink:

Maar ze moeten dus inderdaad gewoon evenwijdig aan de romp, dan heb ik ze gelukkig goed zitten :D

Grt.
 
Jeroen van Gog zei:
Wil je dit dan even uitlegen?

Ik heb altijd begrepen dat de stabiliteit gunstig wordt beinvloed door (o.a.) meer draagvlak, maar ik ben ook geen aerodynamica-expert, dus als iemand denkt dat het anders is (met argumenten) dan vind ik dat ook prima :D Hoe dan ook, ze zullen ook een positieve bijdrage hebben in meskant, net als bijvoorbeeld de hoge romp van de Bling Bling V3....

Grt.
 
Dat kan lichter :lol: deze week nog alle uurtjes in mijn Q500 steken ( zondag mijn 1ste wedstrijd ) :oops:

Volgende week ga ik de Clik bouwen..


Ba®t
 
Hoi Koen,
hoeveel uitslag heb je op de roeren, hoeveel exponentieel gebruik je, en waar ligt het zwaartepunt?
En waar heb je de accu's gekocht? :D

Groeten van Erik
 
Koen heeft zijn accu's bij Aircraftworld vandaan, ik ook tegenwoordig :D

Mijn uitslagen; alles maximaal met standaard servohevels en de roerhevels zo dicht mogelijk bij de scharnierlijn. Expo is altijd persoonlijk, maar in mijn geval; ailerons 80%, elevator 60%, rudder 60%.

Bert vertelde mij dat het CG op 78mm ligt voor de inkeping van de ailerons. In de praktijk gewoon alles zo ver mogelijk voorin inbouwen, en het klopt precies :D

Grt.
 
Back
Top