Mini Titan 325 kit ( http://minititan325.hyves.nl/)

Er viel mij nog iets op aan mijn tailbladen. Als ze ronddraaien dan dan zijn de bladen niet exact
op lijn. 1 van de tailbladen wijkt iets af.....dit zie je eigenlijk alleen bij het uitdraaien op het laatst.
Is dit een probleem.....of is het nooit exact gelijk.
 
EricW zei:
Het enige wat het kan zijn is een van je lagers m.i.
Heb je er al veel vluchten op zitten, een keer gecrashed misschien?

Eric

Het is begonnen na een vluchtje of vijf en de totaalteller staat nu ongeveer op 10 dus slijtage (van de lagers) lijkt mij niet waarschijnlijk. Ik vlieg nu wel met de motor op 90% en iemand suggereerde dat het misschien de motor zelf geluid maakt doordat de regelaar "problemen" heeft met de timing.... Dit zal ik nog eens uitzoeken.

Groeten,
Marc
 
Ik vlieg ook op 90% (normal timing) en heb zeker meer dan 100 vluchten gemaakt (tel ze niet meer ;) ) maar heb nog nooit een knarsend of piepend geluid gehoord.
Het zou heel goed kunnen dat het van de ESC/motor combo afkomt als anderen daar al ervaring mee gehad hebben.
Piepen baart mij iets minder zorgen dan knarsen...
Of het nu een mechanische of electronische oorzaak heeft.
Ik heb niet genoeg heli (electronische) ervaring om zomaar te zeggen wat er mis is, maar ik zou hem toch uit elkaar plukken en alles even door mijn vingers laten gaan voor de zekerheid.
Ook nieuwe onderdelen kunnen wel eens defect zijn.

Eric
 
Leuk om te zien dat er zoveel mensen ondertussen met de MT vliegen en er zoveel lol aan beleven. Heb zelf ook ruim een maand een MT en ben er nu een aan het bouwen voor mijn zwager. Ik heb twee brandstof raptor (30 en 50), maar beleef op dit moment het meeste lol aan de mini.

Ik heb de volgende setup

Stock Motor
Stock ESC
3X ace 1016 op de tuimelschijf (werken verrassend goed voor die prijs)
1X Futaba 3154 op de heck
Futaba GY401 gyro
325 Radix carbon bladen
TT metal swash
TT metal mixing arms (boven en onder)
TT metal washout base
TT metal bladeholders
3X flightpower Evo 25C 2170

Eerste MT meeting moet er maar eens van gaan komen.... :D
 
Even een vraagje.....ik vlieg nu met gas pitch curves. Nu vloog ik vandaag binnen
en na ongeveer 5 minuten zette ik de heli even aan de grond. Nu wilde ik na 10 seconden de
heli weer opstarten maar de motor verzette eerst maar een paar kleine tikjes. De kap er even afgehaald
en even 20 seconden gewacht en toen werkte alles weer perfect. Leek net of de timing even niet goed was.
Ik heb de timing op normaal staan.....is de autotiming misschien beter??? Kan het hier aan gelegen hebben dat de
regelaar even niet goed communiceerde met de motor??, of was de regelaar/motor iets te heet geworden??
Ik wil nu ook wel met de governer mode gaan vliegen......moet dit in de normal mode al op b.v. een vlakke curve van
90 ingesteld worden of in idle up???
Iemand tips
 
ICE,

Omdat ook jij de FS61 BB's hebt , hoe heb jij de servo's vast gezet, want die kleine schroefjes wat bij de servo's zit zijn te klein, want het gat er achter is te groot , van die servohouders.

En ik zie namelijk ook verder niets wat bij de kit zit.... Mis ik misschien wat in me bouwpakket of .........?

Of had je zelf wat thuis liggen , en die gebruikt ?
 
bassman zei:
Even een vraagje.....ik vlieg nu met gas pitch curves. Nu vloog ik vandaag binnen
en na ongeveer 5 minuten zette ik de heli even aan de grond. Nu wilde ik na 10 seconden de
heli weer opstarten maar de motor verzette eerst maar een paar kleine tikjes. De kap er even afgehaald
en even 20 seconden gewacht en toen werkte alles weer perfect. Leek net of de timing even niet goed was.
Ik heb de timing op normaal staan.....is de autotiming misschien beter??? Kan het hier aan gelegen hebben dat de
regelaar even niet goed communiceerde met de motor??, of was de regelaar/motor iets te heet geworden??
Ik wil nu ook wel met de governer mode gaan vliegen......moet dit in de normal mode al op b.v. een vlakke curve van
90 ingesteld worden of in idle up???
Iemand tips

Ik heb dat nog niet meegemaakt...
Maar het zou wel eens een ingebouwde beveiliging (ESC) kunnen zijn zodat je jezelf niet perongeluk scheert nadat je hem hebt neergezet??

Ik vlieg in idle-up met Governor aan.
Ik heb mijn gas Curves als volgt staan:

Normal: 0-70-90-90-90
Idle 1: 90-90-90-90-90
idle 2: 95-95-95-95-95
Throttle hold: 0-0-0-0-0

Mijn Pitch curves:

Normal: 25-37-50-75-100
idle 1: 0-25-50-75-100
idle 2: 0-25-50-75-100
Throttle hold: 0-25-50-75-100

Eric
 
Bedankt eric.....ik zal het ook eens met deze instellingen gaan proberen.
Wel vreemd dat de regelaar probeert om de motor te starten maar dit even weigert. Ik had de timing
op auto staan.........zal hier ook het probleem in kunnen zitten??? Het leek namelijk op een timingprobleem.
Voor de rest werkt alles weer perfect. Ik heb nu de timing op standaard timing staan.
 
EricW zei:
bassman zei:
Even een vraagje.....ik vlieg nu met gas pitch curves. Nu vloog ik vandaag binnen
en na ongeveer 5 minuten zette ik de heli even aan de grond. Nu wilde ik na 10 seconden de
heli weer opstarten maar de motor verzette eerst maar een paar kleine tikjes. De kap er even afgehaald
en even 20 seconden gewacht en toen werkte alles weer perfect. Leek net of de timing even niet goed was.
Ik heb de timing op normaal staan.....is de autotiming misschien beter??? Kan het hier aan gelegen hebben dat de
regelaar even niet goed communiceerde met de motor??, of was de regelaar/motor iets te heet geworden??
Ik wil nu ook wel met de governer mode gaan vliegen......moet dit in de normal mode al op b.v. een vlakke curve van
90 ingesteld worden of in idle up???
Iemand tips

Ik heb dat nog niet meegemaakt...
Maar het zou wel eens een ingebouwde beveiliging (ESC) kunnen zijn zodat je jezelf niet perongeluk scheert nadat je hem hebt neergezet??

Ik vlieg in idle-up met Governor aan.
Ik heb mijn gas Curves als volgt staan:

Normal: 0-70-90-90-90
Idle 1: 90-90-90-90-90
idle 2: 95-95-95-95-95
Throttle hold: 0-0-0-0-0

Mijn Pitch curves:

Normal: 25-37-50-75-100
idle 1: 0-25-50-75-100
idle 2: 0-25-50-75-100
Throttle hold: 0-25-50-75-100

Eric

welke settings gebruik je voor de governor dan?
 
De governor zet je aan of uit door het programmeren van de ESC.
Mijn ESC settings nogmaals:
- discharge protection disabled ♪-♪♪♪
- standard timing ♪♪-♪♪♪
- no brake ♪♪♪-♪
- Quick throttle ♪♪♪♪-♪♪♪
- heli mode with governor ♪♪♪♪♪-♪♪

De ESC gaat dan zelf electronisch zijn best doen om het toerental constant te houden en alle belastingen die optreden in de motor te ondervangen.
Zet je hem op helimode "without governor" dan moet je zelf gas curves (V-curves) maken om de motor belasting (pitch verdraaiing = meer arbeid) op te vangen.
Vervolgens breng je de motor op gang tot bijna half gas (nog op de grond) en schakel je om naar idle-1 mode op je zender.
Je vliegt, zet hem neer en schakel de throttle hold in.
Daarna kan je de idle-up schakelaar weer terugzetten op normal, ik laat hem gewoon staan en start met mijn volgende lipo door gewoon de throttle hold eraf te halen en gebruik te maken van de ingebouwde soft-start functie van de ESC.
Hij toert dan rustig op naar 90%, ik houd hem iets onder mid-stick.
Als hij op toeren is stijg ik op door meer pitch te geven.

Eric
 
Hoi Henry,

Als je andere schroefjes gebruikt (wat gewoon kan natuurlijk) die je in kunststof bevestigd moet je op een paar dingen letten.
De diameter van het schroefje zonder de spiraal draad moet even dik zijn als het gaatje waar hij ingaat, een gaatje kan je altijd groter boren natuurlijk.
rechte schroefjes met grove draad, dus niet conische gebruiken.
en een beetje CA-lijm erop voor je ze erin draait.
Als alternatief kan je M1,5 (normale draad)boutjes met moertjes (loctite)erachter gebruiken.
Of als de schroefjes lang genoeg zijn kan je zelf kunststof moertjes maken, klein vierkantje van bijv. servohoorn met een kleiner gaatje (ca-lijm op het schroefje).
Algemene modelbouwtip:
schroefjes speciaal voor kunststof zijn niet makkelijk te vinden, ik recycle zelf altijd m'n electrische apparaten en oude computer troep waar ik alles uitsloop, dus ook de schroefjes ;)

Hoop dat je er wat aan hebt.

Eric
 
EricW zei:
De governor zet je aan of uit door het programmeren van de ESC.
Mijn ESC settings nogmaals:
- discharge protection disabled ♪-♪♪♪
- standard timing ♪♪-♪♪♪
- no brake ♪♪♪-♪
- Quick throttle ♪♪♪♪-♪♪♪
- heli mode with governor ♪♪♪♪♪-♪♪

De ESC gaat dan zelf electronisch zijn best doen om het toerental constant te houden en alle belastingen die optreden in de motor te ondervangen.
Zet je hem op helimode "without governor" dan moet je zelf gas curves (V-curves) maken om de motor belasting (pitch verdraaiing = meer arbeid) op te vangen.
Vervolgens breng je de motor op gang tot bijna half gas (nog op de grond) en schakel je om naar idle-1 mode op je zender.
Je vliegt, zet hem neer en schakel de throttle hold in.
Daarna kan je de idle-up schakelaar weer terugzetten op normal, ik laat hem gewoon staan en start met mijn volgende lipo door gewoon de throttle hold eraf te halen en gebruik te maken van de ingebouwde soft-start functie van de ESC.
Hij toert dan rustig op naar 90%, ik houd hem iets onder mid-stick.
Als hij op toeren is stijg ik op door meer pitch te geven.

Eric

Ik doelde ook meer op de settings in de zender, hoe stel ik dit b.v. in mijn FF9 in? Net als mijn TJ Pro bij de Raptor50?
 
Nee,
Een governor op een brandstof heli regel je voor zover ik weet (heb er geen :) ) met een apart kanaal op je ontvanger.
En je stelt dan i.d. je governor in met je governorfunctie in je zender, is allemaal wat uitgebreider.
Ik heb de Governor functie gewoon op INH (uit)staan.
De regelaar (ESC) doet dit volledig zelfstandig en met je curve bepaal je het stationaire toerental.
Dus als je bij vlak 90% 2800 toeren draait regelt de ESC zelf naar boven of onder bij om die 2800 vast te houden.
Je moet wel de ESC programmeren met Governorfunctie aan dan...(- heli mode with governor ♪♪♪♪♪-♪♪ )

Eric
 
Het probleem is echter dat het gat van die kunstof houder , waar je dus de servo op vast zet, groter is dan het gat van de servo zelf... dus het gatje in die rubbers , waar dat koperkleurig busje nog inzit.
Dus bijv.
het gat van de servohouder is M2 maat
Het gat van de servo is M1,5
Maar ik zou dus wel M2 in die servo's kunnen krijgen , maar dan moet dat koperkleurig busje eruit :-( die er dus juist voor zorgt dat ik die rubbers niet te ver samendruk.

Maar ik snap dus dat je waarschijnlijk/moet zelf iets moet gaan maken met wat je zei M1,5 of M2 ..... maar waar haal je die in hemelsnaam ?
 
Bassman,

Ik heb dit ook eens gehad, met als reden dat de regelaar te heet werd en door zijn interne veiligheid niet meer werkt. Is hij weer afgekoeld en ander een bepaalde temperatuur gekomen, loopt hij direct weer. Ik zelf vlieg ook zowel indoor (gymzaal basisschool) als outdoor. Indoor vlieg ik nagenoeg altijd zonder kap. Geeft weer net wat extra koeling en voor het zicht heb je hem niet nodig gezien de meer beperkte ruime. Vanaf het moment dat ik met een lineaire gascurve (van minimaal 90%) ben gaan vliegen en de bladen heb vervangen voor de Radix carbon bladen is dit niet meer voorgekomen en blijft de hele zaak keurig handwarm.

Overigens toen ik vanochtend ging vliegen en het was maar 4 graden buiten koelde het boeltje prima, inclusief mijn duimen :D

Succes!
 
Henry zei:
Het probleem is echter dat het gat van die kunstof houder , waar je dus de servo op vast zet, groter is dan het gat van de servo zelf... dus het gatje in die rubbers , waar dat koperkleurig busje nog inzit.
Dus bijv.
het gat van de servohouder is M2 maat
Het gat van de servo is M1,5
Maar ik zou dus wel M2 in die servo's kunnen krijgen , maar dan moet dat koperkleurig busje eruit :-( die er dus juist voor zorgt dat ik die rubbers niet te ver samendruk.

Maar ik snap dus dat je waarschijnlijk/moet zelf iets moet gaan maken met wat je zei M1,5 of M2 ..... maar waar haal je die in hemelsnaam ?

In principe is het helemaal niet nodig om rubbers te gebruiken bij een electro heli.
De rubbers zijn een bescherming voor de electronica van de servo tegen het trillen van een brandstofmotor.
Je kan dus gewoon plastic op plastic plaatsen.
is dit hem, of heeft hij dezelfde behuizing?:

ROB8520.jpg


Zo ja, Zitten er niet van die hard kunststof vul stukjes bij die in de grotere gaten passen?
Kleine boutjes haal ik altijd bij een plaatselijk gereedschapswinkeltje, modelbouwzaken hebben ze ook liggen.
 
@ ErickW

Dank je , je hebt me ineens wakker gemaakt , en zag inderdaad , wat ICE hier net ook aangaf , die plasticen dingen zitten , waarmee je dus ook , wat jij zei ErickW vast kun zetten.
Moet nog een paar dingetjes doen , en dan is hij klaar voor zijn eerste vlucht :-D

Thnx.
 
Back
Top