Hallo,
-UPDATE 23 dec 2007: nu ook met een tabblad gegevens van "gewone"elektrisch aangedreven vliegtuigen, niet enkel zwevers!-
Je vindt een database met gegevens van allerlei electrozwevers in deze link :
http://members.ziggo.nl/familieharmans/downloads/Electro%20glider%20%20database.xls
Daarin is opgenomen:
Vliegtuig: merk, type, span, AUW, categorie (V(leugel), T(hermiek), W(arm)L(iner), H(ot)L(iner)
Motor: merk en type, type (B(orstel), BLI (inrunner), BLO (outrunner) , kV, gewicht, vertraging
Overig: regelaar, prop, accu merk, type, capaciteit
Voor de prestaties van de setup twee "cijfers": één voor de kracht en één voor de vliegduur.
Power:
A= meer dan voldoende vermogen, verticale klim (bijna) mogelijk en vol gas eigenlijk te sterk;
B= ruim vermogen, stevige klim mogelijk
C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.
Endurance is de vliegtijd zonder thermiek (bij benadering)
A- langer dan 30 minuten;
B- 15-30 minuten;
C- max. 15 minuten.
Daarmee kan een ieder die op zoek is snel een idee kunnen krijgen van de mogelijkheden. Het mooie van Excel is natuurlijk dat je de gegevens kunt rangschikken op alle genoemde onderdelen.
Deze database wordt steeds beter bruikbaar als veel mensen hun gegevens beschikbaar stellen. Dat kan in dit draadje, per PB of door ze me te mailen. HIER vind je een leeg format dat je in kunt vullen en opsturen. Het handigst is als je de gegevens zo compleet mogelijk aanlevert. Ik zorg dat gegevens snel verwerkt worden zodat steeds de meest complete versie online staat. Als je niet alles weet is dat geen ramp maar het vermindert wel de bruikbaarheid. Dus ga er héél even goed voor zitten
Gevraagde gegevens:
Vliegtuig
Merk
type
span (mm)
AUW (vliegklaar gewicht) (g)
Categorie V/T/W/H
motor
merk en type (wees hierbij zo duidelijk mogelijk; "Speed 400" zegt niet zoveel. Geef liefst de complete benaming van de fabrikant)
soort B/BLO/BLI
bij borstelloos: kV
gewicht
vertraging
kwalificatie power A/B/C
A= meer dan voldoende vermogen, verticale klim (bijna) mogelijk en vol gas eigenlijk te sterk;
B= ruim vermogen, stevige klim mogelijk
C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.
regelaar (merk, type, max amp)
prop (afmetingen, merk, soort)
accu
merk
type (bij NiXX aantal cellen en celtype, bij Lipo aantal cellen serie/parallel en C-waarde)
capaciteit
Kwalificatie endurance A/B/C
A- langer dan 30 minuten;
B- 15-30 minuten;
C- max. 15 minuten.
En als je op -of aanmerkingen hebt hoor ik het ook graag natuurlijk.
Omdat ik nogal eens vragen krijg hoe lang je met een accu kunt vliegen bijgaand tabelletje.
Je kunt hierin zien hoe lang je de motor vol gas kunt laten lopen totdat de accu voor 80% ontladen is.
Let op: door fabrikanten of online rekenprogramma's opgegeven motorstroom is vaak HEEL ERG INCORRECT. Zelf heb ik waardes gemeten waarbij de motorstroom meer dan het dubbele was van wat de fabrikant of een rekenprogramma aangaf. Investeer in een goede Amperetang of leen die van iemand zodat je het zeker weet!
-UPDATE 23 dec 2007: nu ook met een tabblad gegevens van "gewone"elektrisch aangedreven vliegtuigen, niet enkel zwevers!-
Je vindt een database met gegevens van allerlei electrozwevers in deze link :
http://members.ziggo.nl/familieharmans/downloads/Electro%20glider%20%20database.xls
Daarin is opgenomen:
Vliegtuig: merk, type, span, AUW, categorie (V(leugel), T(hermiek), W(arm)L(iner), H(ot)L(iner)
Motor: merk en type, type (B(orstel), BLI (inrunner), BLO (outrunner) , kV, gewicht, vertraging
Overig: regelaar, prop, accu merk, type, capaciteit
Voor de prestaties van de setup twee "cijfers": één voor de kracht en één voor de vliegduur.
Power:
A= meer dan voldoende vermogen, verticale klim (bijna) mogelijk en vol gas eigenlijk te sterk;
B= ruim vermogen, stevige klim mogelijk
C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.
Endurance is de vliegtijd zonder thermiek (bij benadering)
A- langer dan 30 minuten;
B- 15-30 minuten;
C- max. 15 minuten.
Daarmee kan een ieder die op zoek is snel een idee kunnen krijgen van de mogelijkheden. Het mooie van Excel is natuurlijk dat je de gegevens kunt rangschikken op alle genoemde onderdelen.
Deze database wordt steeds beter bruikbaar als veel mensen hun gegevens beschikbaar stellen. Dat kan in dit draadje, per PB of door ze me te mailen. HIER vind je een leeg format dat je in kunt vullen en opsturen. Het handigst is als je de gegevens zo compleet mogelijk aanlevert. Ik zorg dat gegevens snel verwerkt worden zodat steeds de meest complete versie online staat. Als je niet alles weet is dat geen ramp maar het vermindert wel de bruikbaarheid. Dus ga er héél even goed voor zitten

Gevraagde gegevens:
Vliegtuig
Merk
type
span (mm)
AUW (vliegklaar gewicht) (g)
Categorie V/T/W/H
motor
merk en type (wees hierbij zo duidelijk mogelijk; "Speed 400" zegt niet zoveel. Geef liefst de complete benaming van de fabrikant)
soort B/BLO/BLI
bij borstelloos: kV
gewicht
vertraging
kwalificatie power A/B/C
A= meer dan voldoende vermogen, verticale klim (bijna) mogelijk en vol gas eigenlijk te sterk;
B= ruim vermogen, stevige klim mogelijk
C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.
regelaar (merk, type, max amp)
prop (afmetingen, merk, soort)
accu
merk
type (bij NiXX aantal cellen en celtype, bij Lipo aantal cellen serie/parallel en C-waarde)
capaciteit
Kwalificatie endurance A/B/C
A- langer dan 30 minuten;
B- 15-30 minuten;
C- max. 15 minuten.
En als je op -of aanmerkingen hebt hoor ik het ook graag natuurlijk.
Omdat ik nogal eens vragen krijg hoe lang je met een accu kunt vliegen bijgaand tabelletje.
Je kunt hierin zien hoe lang je de motor vol gas kunt laten lopen totdat de accu voor 80% ontladen is.
Let op: door fabrikanten of online rekenprogramma's opgegeven motorstroom is vaak HEEL ERG INCORRECT. Zelf heb ik waardes gemeten waarbij de motorstroom meer dan het dubbele was van wat de fabrikant of een rekenprogramma aangaf. Investeer in een goede Amperetang of leen die van iemand zodat je het zeker weet!

Laatst bewerkt door een moderator: