Voorbereiding 2008.
2007 zit erop en na een heel jaar gevlogen te hebben met mijn tweede keus Aspirientjes is het dus tijd wat conclusies te trekken en om vooruit te kijken naar 2008.
Wat heeft 2007 me geleerd; nou in elk geval dat de toestellen niet verkeerd zijn, dat ik na het toepassen van een andere starttechniek nu een redelijke uitgangshoogte heb (Linkje) en dat de gebruikte apparatuur dik in orde is. (Linkje) Maar nu verder…………
Twee zaken moeten verbeteren. Op de eerste plaats, het vliegen zelf en op de tweede plek moet ik van de winter toch ook maar eens nog wat andere oefeningetjes gaan doen ……….
Voor wat het vliegen betreft zal ik wat meer vliegtijd moeten gaan maken en wat minder moeten gaan gooien (alhoewel één keer smijten en dan de hele middag vliegen à la Bas is niet echt mijn ding …) En met wat andere indooroefeningen moet ik maar eens gaan proberen mijn oude lijf wat soepeler te krijgen; hopelijk levert dat dan ook wat extra metertjes hoogte op…
Blijft natuurlijk open met welke modellen ik in 2008 aan de slag ga. Natuurlijk zijn daar mijn twee Aspi’s, die niet echt fout zijn. Maar wat ik vooral anders zou willen zien is het vermogen om grotere gebieden af te kunnen zoeken; kisten met een nog betere glijhoek dus. Een manier om de glijhoek te verbeteren is het toevoegen van ballast maar daar liggen bij een Aspirine duidelijk grenzen. Een en ander heeft te maken met het profiel maar een bij Aspi zwaarder als 330 gram wordt de glijhoek duidelijk minder. Nou ben ik ook bezig met een Kisal; die had ik er al bij in Zoetermeer. De Kisal heeft inderdaad een beter glijhoek maar ik moet eerlijk bekennen dat ik na toch al heel wat met dit ding gevlogen te hebben (30+uur!) ik er niet echt goed mee weg kom. Zoals gepland c.q. te verwachten was kan ik een groter gebied afzoeken en kom ik dus vaker/sneller thermiek tegen, maar wegkomen in zo’n belletje is moeilijker. Zeker in vergelijk tot een Aspi…
Licht vast en zeker aan mijn vliegtechniek en/of gewoonte maar deze Kisar is het voor mij toch niet helemaal. Misschien dat een lichtere vleugel de zaak verbetert maar Claus Schnarrenberger die deze vleugels maakt is niet echt “zo’n hele snelle….”.
Gezien mijn best wel goede kontakten met Franz Demmler, de bouwer van de Aspi, stond voor 2008 eigenlijk op mijn programma om aan de slag te gaan met de opvolger van de Aspi, de Salpeter. Deze Salpeter is er gekomen omdat ook Demmler en de club om hem heen in de gaten had dat de Kisal een kist was die beter “loopt”, beter grote afstanden aflegd. Hierop is de Salpeter gebouwd met een ietsje tapser toelopende vleugeltip en een wat dunnere profielstraak. Na de Salpeter dit jaar enkele keren in actie gezien te hebben in de handen van Henrik Vogler moet ik zeggen dat onder relatief rustige omstandigheden deze kist inderdaad super is. Bij wat meer wind en turbulentie komt de Salpeter echter minder goed uit de verf. Wel is het dan nog altijd een toestel dat boven de middenmaat uitsteekt maar niet meer als dat…..
Omdat ik Franz en consorten sinds augustus niet meer te spreken heb gekregen en omdat Henrik Vogler mij wist te melden dat er voor de “productieversie” van de Salpeter nog het een en ander aangepast moest worden (rompbreuk en flutter problemen !!) ben ik gaan kijken voor alternatieven. Een nieuw seizoen beginnen met modellen die dan nog ingevlogen moeten worden vind ik niet echt optimaal .....
Aangezien ik niet echt (meer) zo’n zelfbouwer ben en er buiten de hier genoemde drie modellen geen ander model is wat er naar mijn mening uitspringt moest er dus een keuze gemaakt worden hoe in 2008 van start te gaan.
Alles nog eens een keer nuchter op een rijtje zettend was de keuze niet eens zo heel moeilijk. Wat zoek ik namelijk:
· a. een kist die goed te gooien is
· b. een kist die goed vliegbaar is en (relatief) makkelijk thermiekt
· c. een toestel met een goede glijhoek en
· d. een toestel dat snel/goed/betrouwbaar verkrijgbaar is.
Natuurlijk mag ik dat als “buitenlander” niet zeggen maar wat ligt er dan meer voor de hand als een product uit eigen land te nemen.(lol) Voor 2008 heb ik dus bij Alex vleugels besteld idem aan de kist die Alex in Zoetermeer vloog. (de rompjes maak ik er zelf bij)
Buiten het hierboven genoemde punt d. wat ik belangrijk vind is de Twister, afgaande op Alex’s verhalen te ballasten tot ver boven de 350 gram wat weer zijn positieve uitwerking zal hebben op “c”.
Ik zal hier in dit draadje wat foto’s plaatsen hoe een en ander er uit gaat zien…….
De vleugels en de staartgroep zijn inmiddels “binnen” (4 weken levertijd) dus ik kan aan de slag.
Arno
2007 zit erop en na een heel jaar gevlogen te hebben met mijn tweede keus Aspirientjes is het dus tijd wat conclusies te trekken en om vooruit te kijken naar 2008.
Wat heeft 2007 me geleerd; nou in elk geval dat de toestellen niet verkeerd zijn, dat ik na het toepassen van een andere starttechniek nu een redelijke uitgangshoogte heb (Linkje) en dat de gebruikte apparatuur dik in orde is. (Linkje) Maar nu verder…………
Twee zaken moeten verbeteren. Op de eerste plaats, het vliegen zelf en op de tweede plek moet ik van de winter toch ook maar eens nog wat andere oefeningetjes gaan doen ……….
Voor wat het vliegen betreft zal ik wat meer vliegtijd moeten gaan maken en wat minder moeten gaan gooien (alhoewel één keer smijten en dan de hele middag vliegen à la Bas is niet echt mijn ding …) En met wat andere indooroefeningen moet ik maar eens gaan proberen mijn oude lijf wat soepeler te krijgen; hopelijk levert dat dan ook wat extra metertjes hoogte op…
Blijft natuurlijk open met welke modellen ik in 2008 aan de slag ga. Natuurlijk zijn daar mijn twee Aspi’s, die niet echt fout zijn. Maar wat ik vooral anders zou willen zien is het vermogen om grotere gebieden af te kunnen zoeken; kisten met een nog betere glijhoek dus. Een manier om de glijhoek te verbeteren is het toevoegen van ballast maar daar liggen bij een Aspirine duidelijk grenzen. Een en ander heeft te maken met het profiel maar een bij Aspi zwaarder als 330 gram wordt de glijhoek duidelijk minder. Nou ben ik ook bezig met een Kisal; die had ik er al bij in Zoetermeer. De Kisal heeft inderdaad een beter glijhoek maar ik moet eerlijk bekennen dat ik na toch al heel wat met dit ding gevlogen te hebben (30+uur!) ik er niet echt goed mee weg kom. Zoals gepland c.q. te verwachten was kan ik een groter gebied afzoeken en kom ik dus vaker/sneller thermiek tegen, maar wegkomen in zo’n belletje is moeilijker. Zeker in vergelijk tot een Aspi…
Licht vast en zeker aan mijn vliegtechniek en/of gewoonte maar deze Kisar is het voor mij toch niet helemaal. Misschien dat een lichtere vleugel de zaak verbetert maar Claus Schnarrenberger die deze vleugels maakt is niet echt “zo’n hele snelle….”.
Gezien mijn best wel goede kontakten met Franz Demmler, de bouwer van de Aspi, stond voor 2008 eigenlijk op mijn programma om aan de slag te gaan met de opvolger van de Aspi, de Salpeter. Deze Salpeter is er gekomen omdat ook Demmler en de club om hem heen in de gaten had dat de Kisal een kist was die beter “loopt”, beter grote afstanden aflegd. Hierop is de Salpeter gebouwd met een ietsje tapser toelopende vleugeltip en een wat dunnere profielstraak. Na de Salpeter dit jaar enkele keren in actie gezien te hebben in de handen van Henrik Vogler moet ik zeggen dat onder relatief rustige omstandigheden deze kist inderdaad super is. Bij wat meer wind en turbulentie komt de Salpeter echter minder goed uit de verf. Wel is het dan nog altijd een toestel dat boven de middenmaat uitsteekt maar niet meer als dat…..
Omdat ik Franz en consorten sinds augustus niet meer te spreken heb gekregen en omdat Henrik Vogler mij wist te melden dat er voor de “productieversie” van de Salpeter nog het een en ander aangepast moest worden (rompbreuk en flutter problemen !!) ben ik gaan kijken voor alternatieven. Een nieuw seizoen beginnen met modellen die dan nog ingevlogen moeten worden vind ik niet echt optimaal .....
Aangezien ik niet echt (meer) zo’n zelfbouwer ben en er buiten de hier genoemde drie modellen geen ander model is wat er naar mijn mening uitspringt moest er dus een keuze gemaakt worden hoe in 2008 van start te gaan.
Alles nog eens een keer nuchter op een rijtje zettend was de keuze niet eens zo heel moeilijk. Wat zoek ik namelijk:
· a. een kist die goed te gooien is
· b. een kist die goed vliegbaar is en (relatief) makkelijk thermiekt
· c. een toestel met een goede glijhoek en
· d. een toestel dat snel/goed/betrouwbaar verkrijgbaar is.
Natuurlijk mag ik dat als “buitenlander” niet zeggen maar wat ligt er dan meer voor de hand als een product uit eigen land te nemen.(lol) Voor 2008 heb ik dus bij Alex vleugels besteld idem aan de kist die Alex in Zoetermeer vloog. (de rompjes maak ik er zelf bij)
Buiten het hierboven genoemde punt d. wat ik belangrijk vind is de Twister, afgaande op Alex’s verhalen te ballasten tot ver boven de 350 gram wat weer zijn positieve uitwerking zal hebben op “c”.
Ik zal hier in dit draadje wat foto’s plaatsen hoe een en ander er uit gaat zien…….
De vleugels en de staartgroep zijn inmiddels “binnen” (4 weken levertijd) dus ik kan aan de slag.
Arno