Hoi Allemaal,
We gaan het toch nog maar eens proberen met een bouwverslag, wel wil ik gelijk even duidelijk maken dat ik dit verslag kan en mag “editten”. Laten we hopen dat het niet nodig is, we zijn immers allemaal volwassen modelbouwers
, maar zaken die helemaal niets te maken hebben met het bouwverslag verhuizen (direct) richting de digitale prullenbak.
Het origineel
Eerst maar even wat over het echte schip, de Smit-Lloyd 115 maakt deel uit van de 100S-klasse welke tussen 1973 en 1977 gebouwd zijn. In totaal zijn er op verschillende werven in Nederland 13 schepen gebouwd en in Amerika ook nog eens 2 wat dus uitkomt op totaal 15 schepen. De schepen zijn uitgerust met twee Stork Werkspoor 6TM410 motoren van elk 3750pk welke twee schroeven in vaste straalbuizen aandrijven. Natuurlijk heeft elke schroef zijn eigen roer en om het manoeuvreren nog makkelijker te maken is ook nog een boegschroef van 310pk geplaatst.
Foto; via Tugspotters
De schepen zijn gebouwd als bevoorradingsschepen van booreilanden, maar zijn ook geschikt voor ankerbehandeling en sleepwerk. Het zijn dus eigenlijk multifunctionele schepen
.
De Smit Lloyd 115 is in 1975 bij de Arnhemse Stoomsleephelling Maatschappij te water gelaten en haar loopbaan begonnen. Tegenwoordig vaart ze als Eide Fighter voor Eide Marine Services.
Foto; via Tugspotters
Het model
Modellen van de 100S-klasse schepen komen we op de diverse vaardagen/tentoonstellingen nog regelmatig tegen. Dat is niet helemaal zonder reden, want er is genoeg informatie over deze schepen. De Nederlandse Vereniging van Modelbouwers heeft een uitgebreid pakket met tekeningen, verder worden ook kant en klare polyesterrompen nog steeds aangeboden en Modelwork Holland heeft een bouwdoos gemaakt van de Smit Lloyd 100S klasse.
Tekeningen en polyesterrompen zijn tegenwoordig nog makkelijk te krijgen, maar de bouwdoos helaas niet meer. De firma Modelwork Holland bestaat niet meer en de bouwdoos wordt dus ook al jaren niet meer gemaakt.
Bij toeval stuitte ik laatst op een nog ongebouwde en complete bouwdoos van Modelwork Holland op Marktplaats. Na wat heen en weer gemail met de verkoper mag ik me sinds kort de trotse eigenaar van deze bouwdoos noemen.
Eigenlijk is het een bouwdoos van de Smit-Lloyd 109, maar aangezien alle 100S schepen in grote lijnen hetzelfde zijn is het geen probleem om van de Smit-Lloyd 109 de Smit-Lloyd 115 te maken.
Tot zover de inleiding, binnenkort gaat de bouw beginnen en kunnen jullie die hier volgen.
Groetjes, Danny.
We gaan het toch nog maar eens proberen met een bouwverslag, wel wil ik gelijk even duidelijk maken dat ik dit verslag kan en mag “editten”. Laten we hopen dat het niet nodig is, we zijn immers allemaal volwassen modelbouwers

Het origineel
Eerst maar even wat over het echte schip, de Smit-Lloyd 115 maakt deel uit van de 100S-klasse welke tussen 1973 en 1977 gebouwd zijn. In totaal zijn er op verschillende werven in Nederland 13 schepen gebouwd en in Amerika ook nog eens 2 wat dus uitkomt op totaal 15 schepen. De schepen zijn uitgerust met twee Stork Werkspoor 6TM410 motoren van elk 3750pk welke twee schroeven in vaste straalbuizen aandrijven. Natuurlijk heeft elke schroef zijn eigen roer en om het manoeuvreren nog makkelijker te maken is ook nog een boegschroef van 310pk geplaatst.

De schepen zijn gebouwd als bevoorradingsschepen van booreilanden, maar zijn ook geschikt voor ankerbehandeling en sleepwerk. Het zijn dus eigenlijk multifunctionele schepen

De Smit Lloyd 115 is in 1975 bij de Arnhemse Stoomsleephelling Maatschappij te water gelaten en haar loopbaan begonnen. Tegenwoordig vaart ze als Eide Fighter voor Eide Marine Services.

Het model
Modellen van de 100S-klasse schepen komen we op de diverse vaardagen/tentoonstellingen nog regelmatig tegen. Dat is niet helemaal zonder reden, want er is genoeg informatie over deze schepen. De Nederlandse Vereniging van Modelbouwers heeft een uitgebreid pakket met tekeningen, verder worden ook kant en klare polyesterrompen nog steeds aangeboden en Modelwork Holland heeft een bouwdoos gemaakt van de Smit Lloyd 100S klasse.

Tekeningen en polyesterrompen zijn tegenwoordig nog makkelijk te krijgen, maar de bouwdoos helaas niet meer. De firma Modelwork Holland bestaat niet meer en de bouwdoos wordt dus ook al jaren niet meer gemaakt.
Bij toeval stuitte ik laatst op een nog ongebouwde en complete bouwdoos van Modelwork Holland op Marktplaats. Na wat heen en weer gemail met de verkoper mag ik me sinds kort de trotse eigenaar van deze bouwdoos noemen.

Eigenlijk is het een bouwdoos van de Smit-Lloyd 109, maar aangezien alle 100S schepen in grote lijnen hetzelfde zijn is het geen probleem om van de Smit-Lloyd 109 de Smit-Lloyd 115 te maken.
Tot zover de inleiding, binnenkort gaat de bouw beginnen en kunnen jullie die hier volgen.
Groetjes, Danny.