Beste Alex,
Ik las op RC-groups dat er een mal voor de Twister wordet gebouwd?? Ben benieuwd...
Ik ben nog steeds bezig met het voorbereidend werk voor mijn DLG. (3 kleine kinderen, allebei werken etc, kortom, wat ik vroeger in een week deed kost nu 2 maanden maar ik houd moed...)
Ik zou jouw mening graag horen over het volgende:
Een citaat van jou uit de "still air" discussie van Loet Wakkerman vorig jaar: (Ik heb nog steeds niet uitgevogeld hoe ik moet quoten....)
""Ik ben net terug van een avondje stil air vliegen met mijn Liddle Twister. Het was hier zo dood dat ik de windrichting niet eens kon bepalen en invloeden van thermiek heb ik alleen in de eerste vluchten gemerkt. Na 19.30 uur was het Zo dood als een pier. Het veld waar ik vloog is gras even als alle omliggende velden
Vliegtijden vielen niet tegen. Met de LT 1 (koolstof romp) vloog ik gemiddeld 1min 51. (232 gr). na het toevoegen van 30 gr lood ging de gemiddelde tijd omhoog tot 2 min 8. De starthoogte nam hiermee aanzienlijk toe wat tot hogere tijden lijde.
Daarna ben ik gaan vliegen met de LT 2 (alu/carbon/alu romp) De tijden gingen toen gemiddeld naar 2 min 5 sec. (240gr). Na toevoegen van 30 gr lood gingen de tijden naar 2min 27. Aangezien mijn starthoogtes waarschijnlijk dichter bij 40 dan bij 50 meter liggen lijkt het mij geen slechte waardes. In iedergeval bewees dit dat de stijvere romp toch iets hoger gooit. en dat het weinig zin heeft om met een te lichte kist te vliegen. Ik moet hierbij wel opmerken dat een lichte kist iets beter reageert op lichte avond thermiek (heb ik niet meegeteld voor de gemiddelde score).""
In alle bouwdraadjes over hi-tech DLG's speelt gewicht zo'n grote rol. Epoxy met spiritus verdunnen, eindeloos afdeppen met keukenpapier etc.
Maar als zelfs in perfect stille omstandigheden een kist van 270 gram beter vliegt dan lichtere kisten, hoeveel zin heeft het dan om te blijven proberen om ultra licht te bouwen?
Groet,
Patrick
Ik las op RC-groups dat er een mal voor de Twister wordet gebouwd?? Ben benieuwd...
Ik ben nog steeds bezig met het voorbereidend werk voor mijn DLG. (3 kleine kinderen, allebei werken etc, kortom, wat ik vroeger in een week deed kost nu 2 maanden maar ik houd moed...)
Ik zou jouw mening graag horen over het volgende:
Een citaat van jou uit de "still air" discussie van Loet Wakkerman vorig jaar: (Ik heb nog steeds niet uitgevogeld hoe ik moet quoten....)
""Ik ben net terug van een avondje stil air vliegen met mijn Liddle Twister. Het was hier zo dood dat ik de windrichting niet eens kon bepalen en invloeden van thermiek heb ik alleen in de eerste vluchten gemerkt. Na 19.30 uur was het Zo dood als een pier. Het veld waar ik vloog is gras even als alle omliggende velden
Vliegtijden vielen niet tegen. Met de LT 1 (koolstof romp) vloog ik gemiddeld 1min 51. (232 gr). na het toevoegen van 30 gr lood ging de gemiddelde tijd omhoog tot 2 min 8. De starthoogte nam hiermee aanzienlijk toe wat tot hogere tijden lijde.
Daarna ben ik gaan vliegen met de LT 2 (alu/carbon/alu romp) De tijden gingen toen gemiddeld naar 2 min 5 sec. (240gr). Na toevoegen van 30 gr lood gingen de tijden naar 2min 27. Aangezien mijn starthoogtes waarschijnlijk dichter bij 40 dan bij 50 meter liggen lijkt het mij geen slechte waardes. In iedergeval bewees dit dat de stijvere romp toch iets hoger gooit. en dat het weinig zin heeft om met een te lichte kist te vliegen. Ik moet hierbij wel opmerken dat een lichte kist iets beter reageert op lichte avond thermiek (heb ik niet meegeteld voor de gemiddelde score).""
In alle bouwdraadjes over hi-tech DLG's speelt gewicht zo'n grote rol. Epoxy met spiritus verdunnen, eindeloos afdeppen met keukenpapier etc.
Maar als zelfs in perfect stille omstandigheden een kist van 270 gram beter vliegt dan lichtere kisten, hoeveel zin heeft het dan om te blijven proberen om ultra licht te bouwen?
Groet,
Patrick