Spitfire's e/o Hurricane's gezocht!

  • Topicstarter Topicstarter Goldfish
  • Startdatum Startdatum
Wie van jullie is er vandaag gaan kijken???
Zelf kon ik spijtig genoeg niet aanwezig zijn....ben heel nieuwsgierig hoe het verlopen is..

Zijn er foto's??

Tom
 
Tja, ben bang dat ze allemaal nog van de catering zitten te genieten en daarom nog niemand de tijd heeft gehad om ons wat te melden.

We zullen nog even geduld moeten hebben :-(
 
Ik heb zelf geen foto's, maar die zullen ongetwijfeld nog wel volgen.

Er zijn vandaag meerdere opnames gemaakt, zowel van de spits als van de heli. Helaas zijn beide spits nooit samen in de lucht geweest, was geloof ik ook niet de bedoeling. Ook met pijn staan kijken hoe een spit-romp (dus niet 1 van deze 2 spits) opgeblazen werd en vervolgens affakkelde. Wat mij overigens wel verbaasde, was hoe goed zo'n glasromp wil branden.

Het was weer mooi weer, het veld was er weer iets beter aan toe dan gisteren, en er stond 's ochtends weinig wind, 's middags meer.

De 1e keer dacht eigenlijk iedereen die stond te kijken, vlak na het opstijgen van de spit, 'die gaat het niet redden'.. het zag er even uit als een veel te achterlijk zwaartepunt, maar ik vermoed dat er flink down getrimmed is en daarna vloog de spit gewoon mooi. Grootste probleem waren de landingen en het opstijgen. De 1e landing was op zich goed, maar eindigde in een neusstand bij uitrollen. Daar doe je weinig aan, grote zware kist met retracts op het zwaartepunt zo ongeveer.

Daarna werd het opstijgen ineens problematisch, heb denk ik 5 of 6 pogingen zien stranden in een neusstand. Het rare is dan altijd dat die keer dat het wel lukte, het er gewoon prima uitzag.

De laatste landing was helaas 'noodlottig', nou ja, naar verhouding dan. Wat er nu precies gebeurde, durf ik niet te zeggen, maar het toestel kwam harder op het veld dan de bedoeling was en daarbij is 1 retract uitgebroken. Voor zover ik kan zien was er niet meer schade, maar ik heb ook niet lang staan aasgieren ofzo.

Het zijn toch zware kisten met niet gruwelijk veel vleugeloppervlakte en kleine stabilo's. Het leek er vanuit mijn plek op dat het idee was om het toestel niet te snel een meter ofzo boven het veld te plaatsen en dan de motor naar idle om 'm te laten zakken. Als dat zo was, dan zou dat een verkeerde keuze geweest zijn, het kwam op mij over alsof deze kisten echt 'aan de grond gevlogen' wilden worden.

Volgens een andere clubgenoot sloeg de motor af toen hij vlak boven het veld was, wat mogelijk een betere verklaring is.

Het vliegwerk zelf was verder prima verzorgd en niets op aan te merken. Zag zelfs een slow-roll voorbij komen die er geheel niet onverdienstelijk uitzag, zeker als je je bedenkt met wat voor toestel die gevlogen werd.

Je houdt bij dit soort situaties natuurlijk altijd een soort 'parels voor de zwijnen' idee. De filmers hebben uiteraard geen idee van de moeilijkheidsgraad van sommige opdrachten, of basale dingen als bv. hoe ze een toestel moeten vasthouden, of waar.

Voorbeeld.. Ben moest met z'n Bell 230 met een 'lading' eronder vliegen, iets wat aan een touwtje hing. Op dat moment was er een wat turbulente wind, ik denk rond kracht 4. Het ding wat er onder hing was, grofweg, 6x3 cm ofzo. De opnameleider gooide doodleuk een plankje neer van hooguit 15x15 en zegt 'daar moet je 'm neerleggen' (de lading dus). Dat lukte Ben ook nog, respect dus :P

Ook opdrachten als 'zo laag mogelijk en zo lang mogelijk recht op de camera afvliegen, heb ik vandaag meerdere malen voorbij horen komen.

Hoe dan ook, voor zover ik weet hebben ze alle opnames kunnen maken die ze wilden hebben en nu is het dus wachten op het eindresultaat.

Op persoonlijk vlak ben ik benieuwd of mijn Cessna nog in het eindproduct zal voorkomen.. hij is wel bij meerdere opnames als 'decor' gebruikt, dus het zou kunnen :)
 
Ola,

er zijn inderdaad meer foto's gemaakt door een clublid van ons.

Zodra ik er wat meer heb ontvangen zal ik er een paar posten.

alvast een voorproefje.
Deze zijn met mijn telefoon gemaakt. maar ach toch redelijk...



spit1.jpg


spit2.jpg



Harry
 
Hoi Danny,

Door het slechte weer van de voorbije weken is alles een beetje naar achter opgeschoven...vermoedelijk laten ze nog wel weten wanneer alles op de tv zichtbaar zal zijn.

Tom
 
Er zijn ook vliegende opnames gemaakt, als in, het toestel vliegend. Vliegende camera's heb ik niet gezien :P

Sommige dingen kun je niet zo even 'vliegen en filmen', dat hebben ze op die manier opgelost.

Heb stukjes gezien (meegegluurd) en er zitten hele mooie shots tussen, maar weet niet of die in het eindproduct komen. 't is even afwachten tot het resultaat er is ;)

Hoop wel dat ze veel vliegmateriaal gebruiken, want de vliegende spit zag er mooi uit, een heel mooi vliegbeeld en ook netjes gevlogen. Het kwam op mij realistisch over, maar zie dan ook geen 1000-den 1:1 spits vliegen. Het detail van de rook die 'echt' uit de uitlaat komt, is erg mooi om te zien.
 
Hezik,
Leuk je daar even te spreken was een lange dag en was eerlijk gezegd ook wel blij dat we zo rond half 8 weer naar huis konden Ger en ik.


:pc:
Hoewel ze het leuk voor elkaar hadden duurde alles toch een eeuwigheid met die modellen op die steunen. Telkens weer een nieuwstandje en een lading rook en olie over mijn broek en jas, ziet ernaar uit dat de broek in de vuilnisbak kan en hoop de jas met stomen nog te kunnen redden, ach dat is tenslotte showbiz:rolleyes:. Dat die mannen en met name Kees niet bang waren was wel duidelijk, hij stond met zijn rookpotje bijna 3 keer in de brand tot schrik van iedereen. Is gelukkig na de derde keer maar afgeblazen omdat de modellen en steunen ook al onder de Benzine en de Diesel zaten en het veel te link was om te blijven proberen.

Door het blijven zoeken naar mooie shots waren we al flink uitgelopen en moest Ben vliegen net toen de wind toenam en hij ook nog eens met een lastige zijwind te maken had. Was wel een heel knap stukje vliegwerk wat hij liet zien.

Het uiteindelijke vliegen met de Spitjes liep niet geheel volgens plan.
De eerste start liep lekker en volgens mij is Ger met de Spit ook nog door de rookwolk gegaan en wist de vlucht af te ronden met een redelijke landing.

De tweede gaf problemen met het wegkomen waarbij een duwtje het alleen maar verergerde, met rustig gasgeven en voorzichtig snelheid opbouwen lukte het Ger de Spit los te krijgen. In de tussentijd ook nog een poging gedaan maar we kregen de motor niet meer aan de praat, doordat er een hele lading diesel van het Smokesysteem de motor was in gelopen en we zelfs een brandstof lok voelde. De MVVS heeft zelfs na het uithalen van bougie en schoonmaken geen enkele kik meer gegeven. Wel goed voor mijn motivatie om voor 100% zeker bij Electro te blijven:p was al geen twijfel, maar die zal vanaf nu zeker ook niet meer komen. Het op de camera vliegen door Ger verliep daarna ook niet lekker meer omdat door al dat gekl**t Ger ook niet echt lekker meer stond te vliegen en het model niet echt lekker op de camera gevlogen kreeg.

Rond 6 uur werd nog even bespoten dat men nog even een Spit voor een greenscreen wilde filmen waarna om half 8 het sein het its a Rap of zoiets kwam en naar huis konden.

Mogelijk dat er nog deze week gevloegn gaat worden, omdat ze nog enkele aanduikvluchten van de Spit willen filmen maar dat is nog niet zeker.

Dagored, dank voor de plaatjes en heb er zelf ook nog een paar zie maar:

spitfiretom46xk9.jpg

By tvm at 2008-02-11
spitfiretom47jw0.jpg

By tvm at 2008-02-11
spitfiretom48qo4.jpg

By tvm at 2008-02-11
spitfiretom49or1.jpg

By tvm at 2008-02-11
spitfiretom50cv7.jpg

By tvm at 2008-02-11
spitfiretom51mz5.jpg

By tvm at 2008-02-11
spitfiretom52ny6.jpg

By tvm at 2008-02-11
spitfiretom53fp0.jpg

By tvm at 2008-02-11
spitfiretom54zg8.jpg

By tvm at 2008-02-11
spitfiretom55me3.jpg

By tvm at 2008-02-11

Hoop dat er nog meer plaatjes zijn.

Ton
 
Hoi Ton,

Begrijp ik het goed of begrijp ik het fout, is de motor van de 3W15 stuk?
Waarom hebben ze die toestellen niet telkens een tijdje laten draaien op hoge toeren?

Tom
 
Tom,

Nee hoor de motoren zijn nog prima ze wilde alleen die smoke hebben en ja dat werkt niet met zo'n laag toerental.

Ze wilde de motoren nog wel volgas laten draaien maar heb daar geen toestemming voor gegeven, waarna het kwartje viel en men het toch ook wel te gevaarlijk vond dit te doen.

Ton
 
Leuke foto`s wij hopen er daar meer van te mogen zien.


Mooi he die film lui die geen enkel benul hebben wat wel en wat niet kan.
Zo moest ik een keer met een Cessna 150 voor een spotje een acteur de motor laten aanslaan :shock:
Dat heb ik dus direct afgeketst, da`s een No-Go, ikzelf doe het nog geeneens.

Okee, de filmcrew hebben toen de plannen helemaal omgegooid, de acteur zou net doen of hij de motor aan zou slaan en ik zou dan op dat moment de motor starten :shock: :shock: :shock:

"Ehhh, zijn jullie nou dom en hebben jullie nou net niet naar mij geluistert???????"

Okee, weer de plannen omgegooid en uiteindelijk is het wel wat geworden, 2 volle dagen met die mannen in touw geweest voor een reclamespotje van nog geen 5 minuten:confused:


Naja, het is film en daar kun je alles van verwachten, hoop wel dat ze ook echte vliegbeelden toe gaan voegen en wij kijken uit naar het uiteindelijke resultaat :yes:
 
Hoi Ton,

Er zijn nog veel meer plaatjes... Bertus heeft zijn digitale camera volgeschoten met foto's. Ik zie hem op de clubavond, en dan hoop ik dat hij voor ons al een cd heeft gemaakt.
Als je wilt, kan ik wel vragen of hij voor jullie ook een cd brand.

Harry
 
Ondanks dat ik geen deel heb uitgemaakt van dit project geeft het toch een zelfvoldoenend gevoel dat op deze manier de modelvliegsport zéér serieus genomen wordt! :zon:

Ik heb het filmpje even mogen bekijken en ik vind het er allemaal zeer indrukwekkend uitzien!

Maar wat ik me nog eens afvroeg; in hoeverre is er aan een mooi spitfiregeluid gedacht? Dat lijkt me het wel waard om achter de gemaakte film met geloofwaardige modellen ook een geloofwaardig geluid te plakken toch?

Ik heb even zitten mixen editen etc etc ... en ik heb iets wat er heel erg op lijkt maar ik wet even niet zo gauw waar ik dat .wav file'tje kan neerzetten voor download....:rolleyes:


Tjen ;)
 
Tom,

Nee hoor de motoren zijn nog prima ze wilde alleen die smoke hebben en ja dat werkt niet met zo'n laag toerental.

Ze wilde de motoren nog wel volgas laten draaien maar heb daar geen toestemming voor gegeven, waarna het kwartje viel en men het toch ook wel te gevaarlijk vond dit te doen.

Ton

Ton, als de koeling gebouwd is met luchtgeleiding zoals ik aan Tom voorgesteld heb, is het best mogelijk om een korte periode volgas te draaien. De grafietcoating op de zuigers verhindert schade, zelfs als de cylinderkop temperatuur kortstondig naar meer dan 200 graden oploopt. De olie moet hier natuurlijk geschikt voor zijn (Putoline RS959)
 
Back
Top