KNRM reddingboot

KNRM reddingboot Dorus Rijkers

In mijn andere topic heb ik ook al het een en ander beschreven van de reddingboot die ik aan het bouwen ben.

b-bouwverslag-kameleon-b en radar-werkend-maken

Heb besloten om het nu in dit topic verder te doen.

Bijgaand een update aangaande de radar.

Eindelijk weer een middagje kunnen bouwen, kregen nog wel visite dus toch nog ff naar binnen.
De radar heb ik inmiddels werkend (los) op het model staan.
Heb uiteindelijk toch maar een micromotortje van Conrad gebruikt. Helaas was deze iets dikker dan de voet van de radar maar ja, je bent niet voor niets een modelbouwer....
Heb de voet doormidden gezaagd, uitgefreesd en een ring van hout gemaakt die er tussen past. Het geheel is nu weer inelkaar gelijmd met de motor erin!! Toch draaide de motor nog te snel dus de simpelste schakeling om snelheid te regelen ertussen gezet en ja hoor... kan de snelheid nu perfect regelen!! van bijna stilstand tot propellor snelheid!

Iedereen weer bedankt voor de reacties en de foto's volgen nog.

{update}

Radar en blauw zwaailicht in de mast
Radar_en_zwaailicht_in_mast.JPG


Hier is ook de motorsturing te zien
Radar_in_mast1.JPG


Radar met de ring van hout ertussen, dit moet nog wel verder afgewerkt worden.
Radar_in_mast2.JPG


Motorsteunen uitgetekend
Motorsteun_uitgetekend.JPG


Motorsteun klaar, moet alleen nog in andere kleur worden gespoten. De afgeronde hoeken komen naar elkaar toe te staan. Het model heeft een V-bodem en zo kunnen ze naast elkaar staan zonder elkaar te raken.
motorsteun-3.JPG


Motorsteunen, linker al met waterkoeling.
Motorsteun-1.JPG


Nogmaals de motorsteunen.
Motorsteun-2.JPG


Tot zover de update.

Roelof.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Draaiende radar

Update:

Hier is de radar draaiend te zien met het zwaailicht aan.


Duurde even want had problemen met youtube:(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb net uitvoerig het model vergeleken met de diverse boten van de KNRM op hun website en uiteindelijk meer overeenkomsten gevonden tussen de Johannes Frederik
dan de Arie Visser...
De tekeningen van de KNRM die ik in bezit heb zijn wel van de Arie Visser en ook met die tekening erbij heb ik doen besluiten dat er meer overeenkomsten met de JF zijn.

Mijn boot wordt daarom bij deze oficieel de Jan en Titia Visser die in de Eemshaven gestationeerd is.

Jan_en_Titia_Visser.JPG
 
Het is inderdaad een zeer verwarrend model.. Heb zelf eerst ook goed moeten kijken waar het nou uit eindelijk het meest op leek.. De opbouw lijkt meer op de Arie Visser.. ( kijk maar eens naar de volgerde van de ruiten) Maar bekijk je bijvoorbeeld de ruimte vanaf de tube achteraan tot de opbouw dan zie je dat deze afstand weer erg kort is als je dat vergelijkt met een Arie Visser.. Eigenlijk zou je dus de romp de schuld kunnen geven.. Ik had dus van die tekeningen een goede Arie Visser romp gemaakt.. en die passen gemaakt voor de opbouw die je nu hebt.. Want die romp is al helemaal niet meer natuur getrouw..

Christian
 
Het schijnt dat de Arie Visser een van de eerste modellen is geweest. Op dit model is een aanpassing gekomen door de ramen naar beneden te plaatsen zodat de overige bemanningsleden ook beter/meer zicht hebben.
Dus: Het model "Arie Visser" is er ook met verspringende ramen!

Dit heb ik me laten vertellen op een ander forum.

Roelof.
 
Het schijnt dat de Arie Visser een van de eerste modellen is geweest. Op dit model is een aanpassing gekomen door de ramen naar beneden te plaatsen zodat de overige bemanningsleden ook beter/meer zicht hebben.
Dus: Het model "Arie Visser" is er ook met verspringende ramen!

Dit heb ik me laten vertellen op een ander forum.

Roelof.


Niet helemaal correct. Vervang in bovestaande tekst "Arie Visser" door "Johannes Frederick" en dan klopt het verhaaltje namelijk wel.

Bij de eerder boten van het JF-type zaten de ramen allemaal op één lijn.
Bij de later boten zijn de achterste (twee?) ramen wat lager gezet.
Mee varende bemanning kon nooit naar buiten kijken door de hoge ramen.
Door deze nu wat lager had de bemanning, die niet op "de bok" zaten ook, de mogelijkheid om wat van de omgeving te zien.
 
Zelf hebben wij nu hier in Elburg de koningin beatrix liggen.. Dit was de eerste uit de johannes frederik klasse.. Al is dat ding zo lelijk als strond en lijkt die er totaal niet op.. De snelheid is trouwens ook niks bij dat ding.. De Arie Visser was dacht ik ontwikkeld omdat de Johannes Frederik toch niet overal bij inzet baar was.. Zijn actieradius.. (gebied waar die kan komen) is veel minder dan de Arie VIsser.. enz.. Maar goed.. Die raampjes vallen trouwens wel mee.. Vorig jaar in de meivakantie had de anna magretha pech gekregen met reddingbootdag.. Paar dagen later was ik met me pa op Ameland.. Natuurlijk even een bezoek gebracht.. Maar omdat de Anna margretha pech had lag er als vervanging de dorus rijkers.. Met me lichaam lengte van 1.95 kon ik daar nog moeilijk door heen kijken.. Maar weer ontopic.. IK zal dit draadje in ieder geval met veel plezier volgen :wink:

Christian
 
Ha, weer wat geleerd.

Mijn model heeft namelijk een kort achterdek. Dat komt niet overeen met het model van de Arie Visser, vandaar dat ik nu ga voor de Jan en Titia Visser. Die heeft volgens de foto's etc. wel een kort achterdek.

Roelof.
 
Zelf hebben wij nu hier in Elburg de koningin beatrix liggen.. Dit was de eerste uit de johannes frederik klasse..

Herstel: De Koningin Beatrix was de eerst groote RIB, welke ontwikkeld is uit de Engelse expirimentele Medina klasse door de toenmallige "Zuid".
De "Noord" heeft hierna de JF-klasse ontwikkeld en heeft hiervoor hoogstwaarschijnlijk ook de ervaringen van de Koningin Beatrix in mee genomen.
De Beatrix hoort dus niet tot de JF-Klasse maar is een éénling.
 
OK.. Dank je voor het herstel :mrgreen: Ik wist wel dat dit de eerste grote RIB was.. Maar dacht dit een soort prototype was waar uit eindelijk de johannes frederik klasse uit is gekomen.. noujaah maakt eigenlijk niet zoveel uit..

:ontopic:

Christian
 
Roelof..

Hier hadden Adam en ik het over :wink:

309abbe4-0928-4636-bfe4-d6a044f17c60.jpg


766_bodytext3_image.jpg


Ding heb maar een vermogen van ongeveer 750 pk dacht ik.. Terwijl de jf klasse 1300 aan boord heeft.. Volgens mij heb dit ding ook maar een topsnelheid van zo'n 25 knopen.. Ik vind het maar een gek ding.. Hij heeft jaren in Urk gelegen.. Deze hebben nu de kapiteins hazewinkel gekregen.. Daarom ligt de koningin beatrix voor de verkoop hier in Elburg nu.. Dus Misschien moet je nog een bootje er bij ? :wink:
 
uh nee.... vind dit een van de lelijkste die de KNRM er ooit heeft gehad, te blokkerig.
Na dit project volgt de Gebroeders Luden dan nog de Arie Visser (heb van deze twee tekeningen van de KNRM) en heel misschien dan nog de Insulinde.
(Heb altijd op zo'n 5 km. van de ligplaats in Oostmahorn gewoond).

Aangezien ik ook een duikfannaat ben wil ik misschien de Calipso ook nog wel eens gaan bouwen, ben ik ondertussen een jaartje of 70 denk ik.....
Heb gewoon gebrek aan (bouw)tijd. Zullen wel meer van ons last van hebben ;)

Heb voor mijn zoontje van bijna 2 de Kameleon al klaar liggen, moet er nu alleen nog eentje bouwen want nr. 2 is er ook bijna. :)


Roelof.
 
Hoi

De konining Beatrix die je daar ziet is overkocht van de RNLI uit Engeland. Inmiddels is de Beatrix uit dienst en op Urk vaart nu de Kaptein Hazewinkel.

Groeten Justin
 
De konining Beatrix die je daar ziet is overkocht van de RNLI uit Engeland. Inmiddels is de Beatrix uit dienst en op Urk vaart nu de Kaptein Hazewinkel.

ECHT NIET!
De KB is gewoon in Nederland gebouwd en als ik me niet vergis bij Damen in Hardinxveld!
 
Hmmm, net even weer bij de KNRM op de site gekeken...
Moet toch weer veranderen want de Jan en Titia Visser heeft geen verspringende ramen, je komt dan eigenlijk alleen op de Graaf van Bylandt uit of de Dorus Rijkers.
Aangezien de Graaf van Bylandt al gebouwd is doe ik dan de Dorus Rijkers.

Zal mijn onderschrift ook ff aanpassen.

Grt,
Roelof
 
Back
Top