Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Hey Reinier,

je bouwsel ziet er netjes uit hoor, zo te zien bouw je vrij nauwkeurig :D

Ik zou de tip van Huibert ter harte nemen, al het gewicht in de staart weegt zwaar mee. Denk maar eens aan je natuurkunde lessen. Vanaf het "center of gravity" naar de achterzijde is de afstand groter (dan naar de voorzijde waar je moet compenseren), dus er geldt een vermenigvuldigingsfactor...

Verder heb je met het plaatsen van je control-horn (of roerhoorntje) ook nog wel wat mogelijkheden en kan je je pushrod (of stuurstang) er naar toe brengen met wat buigwerk. Kijk maar ...
img0702ac5.jpg


Let wel goed op bij het plaatsen van de control-horn dat je roeruitslag er niet door beperkt wordt. Daarnaast is het zaak de gaatjes van de control-horn uit te lijnen met de spleet tussen het roer en je stabilo, anders slaat je roer naar de ene kant meer uit dan naar de andere ...

Succes !

Grtz,
Menno
 
hier zijn we weer. alleen nu nog een keer met de fohne eroverheen gegaan en de gele lijntjes erop gefrutseld.
gewicht toestel zonder accu = 280 gr
3 cellen accu 1500 map = 135 gr
nu zoek ik nog een goede motor met regelaar voor dit gewicht.
iemand iedeeen

als ie helemaal klaar is zal ie ogv met de accu en al niet boven de 450 gr komen







p.s. heel goed idee om die rode spa fles te nemen.
 
Marcel,

ik zeg STRAK !!!

Ziet er goed uit hoor, alles recht gebleven ? :D

Wat betreft je setup, daar kan ik je niet goed in adviseren. Ik heb mijn setup ook gekozen op advies van iemand anders.

Wellicht dat er iemand kan reageren die ons eens laat zien hoe je het echt berekend, ik ben er nog niet uit. :( Heb wel wat basisregels gevonden, maar om nu jou een advies te geven gaat me nog iets te ver ...

Grtz,
Menno
 
dat neem ik dan maar aan als een compliment hahaha.

ik ben er ook zeer tevreden over en ben nu nog aan denken om straks de motor cap ook helemaal geel te gaan maken.

en idd ik heb al veel gelezen over motortjes maar ik merk toch steeds dat iedereen weer wat anders neemt. als je op een site lijkt word je al gek van de type's

volgende week begin ik aan de tiger moth maar dan ook in balsa
 
dank je, vraag hoe kom je aan deze berekening.

ik weet er staat te veel over te lezen maar word daar niet echt wijs van.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag zijn de 2 servo's en de CA hinges binnengekomen:D Maar van de handleiding op de achterkant van de hinges wordt ik niet veel wijzer...... Kan iemand dit even uitleggen??:rolleyes:
 
Hee mannen,

dat neem ik dan maar aan als een compliment hahaha.

ik ben er ook zeer tevreden over en ben nu nog aan denken om straks de motor cap ook helemaal geel te gaan maken. \
Dat mag je ook zo zien ... :) hahaha. Oh ja bij dat geel heb je wel een zonnebril op :cool:?

en idd ik heb al veel gelezen over motortjes maar ik merk toch steeds dat iedereen weer wat anders neemt. als je op een site lijkt word je al gek van de type's
Is ook best ingewikkeld, ik probeer wel wat te rekenen, maar adviezen geven waag ik me nog even niet aan ... :?

ik denk dat deze motor wel wat is voor dat kistje: Hobbycity Online R/C Hobby Store : SCM 3213 1250kv Brushless Outrunner $15.10

met een 18A regelaar zoals bijv. deze: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro n18A Brushless Speed Controller $9.99

ok, de regelaar kan beter maar deze doet het erg goed, heb hem zelf ook.

stijn

Hoi Stijn, ik denk dat je wat meer info moet geven. Zo kan Marcel (en anderen) er nog niet veel mee. Hoe kom je tot deze keuze ? Verder denk ik dat hij nog een accu nodig heeft, hoe kiest hij die ? Ondanks je goed bedoelde advies, zal hij behoefte hebben aan meer advies denk ik.

Het is een 42 grams motor, die geschikt is voor toestellen tot 600 gram. Afhankelijk van zijn accukeuze en bouwwijze zou dit best krap kunnen zijn ... Was de regel niet 10 % van het vliegklaar gewicht = motorgewicht ? 20 % van het vliegklaar gewicht = (Lipo) accugewicht ?

Vandaag zijn de 2 servo's en de CA hinges binnengekomen:D Maar van de handleiding op de achterkant van de hinges wordt ik niet veel wijzer...... Kan iemand dit even uitleggen??:rolleyes:

Hoi Ceybot, CA hinges heb ik al een keer wat over geschreven in het draadje, blader even door dan kom je het wel tegen :)

Grtz,
Menno
 
Vandaag zijn de 2 servo's en de CA hinges binnengekomen:D Maar van de handleiding op de achterkant van de hinges wordt ik niet veel wijzer...... Kan iemand dit even uitleggen??:rolleyes:

Niet spannend. Gewoon dikke snee op de plek waar je ze wil hebben. Hinges er in en druppel(s) dunne CA erop. Das voldoende.

grtz

b
 
Heb er net 2 vastgezet, alleen nu is de CA op :( Morgen maar even nieuwe kopen, en de rest vastzetten. Heb donderdag nog een excursie naar Zwolle, kijken of ik in de pauze nog even langs de modelbouwzaak kan gaan om controlhorns te kopen:rolleyes:
 
dank dat hoor ik graag hahha.
dit weekend gebeurt er bij mij niet veel op.
maandag bij ww laat ik me wel een motortje adviseren. denk een robbe roxxy die zijn daar als ik weer geluk heb nog in aanbieding.
en dan landings gestel ernog onder met cocpit en klaar is ie

ben benieuwd naar die van jou bb
 
Volgens mij zit het zo
(ga nou niet meteen een setup kopen na dat je dit bericht hebt gelezen want zo zeker weet ik het nou ook weer niet:()
===

Aller eerst ga je kijken na wat je met de kist wilt gaan doen, lekker rond vliegen of ook 3D etc. Dit heb je nodig om de power-to-weight ratio te "berekenen"

Power-to-weight ratio geeft aan hoeveel stuwkracht je hebt t.o.v. je gewicht. een 1:1 ratio wil niet zeggen dat je kunt hoveren op volgas, er gaat namelijk ook best veel stuwkracht verloren aan de aerodynamica van je kist. Leuk vliegen en kunnen hoveren en ook uit de hover kunnen trekken begint bij ongeveer 1,5:1 power-to-weight ratio.

Ik ga even vanuit dat je kist zonder motor (wel met lipo etc) 600 gram weegt
Als je dus een Power-to-weight ratio ven 1,5 wilt hebben moet je motor met een bepaalde prop dus een thrust van 900 + 2 keer het motor gewicht hebben Hiermee valt dus meteen de motor van Tip af...

In princiepen kan deze motor dus want;
900g + 2 keer 77g = 1054 gram
En de motor is voor toestellen tot 600~1300g geschikt.

In theorie moet dit dus lekker omhoog gaan:D

Als regelaar zou ik dan voor een 40 amp gaan want dit staat bij "Related" en uit de reacties maak ik ook op dat ie het echt nodig heeft.

Als lipo iets rond de 2000 mah
Bv deze en hij is nog lekker goedkoop ook :cool:

===
Dit is 1 manier, je kan het ook met het aantal watt etc berekenen maar daar ben ik nog niet helemaal in thuis...
En ik denk dat dat ook meer "theorie is"/ grover werkt dan dit.
====
Ik hoop dat iemand deze theorie kan bevestigen :confused:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat hij met die setup echt meteen naar de maan kan vliegen :wink:
echt dik overpowerd:)
weegt hij echt 600 gram zonder motor? da's best zwaar voor zo'n kistje.

stijn
 
ik denk dat hij met die setup echt meteen naar de maan kan vliegen :wink:
echt dik overpowerd:)
weegt hij echt 600 gram zonder motor? da's best zwaar voor zo'n kistje.

stijn

ik denk dat ik rond de 450 gram zit met 3 cellen accu 1500 map erin.
 
ik denk dat hij met die setup echt meteen naar de maan kan vliegen :wink:
echt dik overpowerd:)
weegt hij echt 600 gram zonder motor? da's best zwaar voor zo'n kistje.

stijn
Ik dacht dat ik het ooit ergens ha zijn staan, heb nog terug gezocht maar kon het nergens vinden vandaar.
Deze "berekening" kan je natuurlijk met ieder gewicht aanpassen ;)
 
Eerste bericht van deze draad staat dat het een speed 400 kistje is. Tadango heeft hem uitgerust met een Axi 2808/16 Prop : 8x3,8 - 9x4 Accu : 8 x KAN950 Als je dus iets in die trend zoekt zit je goed.

Eigenlijk zou alles wat minimaal speed 400 power heeft goed moeten zijn, maar ga niet te hoog in vermogen, dat is ook weer niet goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste bericht van deze draad staat dat het een speed 400 kistje is. Tadango heeft hem uitgerust met een Axi 2808/16 Prop : 8x3,8 - 9x4 Accu : 8 x KAN950 Als je dus iets in die trend zoekt zit je goed.

Eigenlijk zou alles wat minimaal speed 400 power heeft goed moeten zijn, maar ga niet te hoog in vermogen, dat is ook weer niet goed.
Maar zou mijn "berekening" over het algemeen wel kloppen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal,

vandaag kreeg ik een ingeving. In mijn cessna 182 heb ik een bm 2408-21 motor zitten. gewicht van cessna is ogv de zelfde zwaarte. Toestel vliegt er heel goed mee motor is eigenlijk zefs nog een beetje te kractig ervoor en heb er nog geen problemen mee gehad. vandaar dat me inviel dat dit dan ook goed moet zijn voor dit toestelletje
 
Back
Top