Tekening PlingPling

epoxy is ook weer een stuk zwaarder, en als je stokje losschiet is er ook heel veel piepschuim los, ik raad je echt CA met activator aan voor dit soort klusjes. Je bent misschien wat duurder uit, maar het is veel handiger. Je kan ook CA zonder activator gebruiken, gaat ook goed, alleen wat meer geduld.
 
koolstof staf kun je heel gunstig halen bij een vliegerwinkel. Dat scheelt flink op de prijs vergeleken bij de prijzen in de modelbouwhandel. Er gaat 4 1/2 meter koolstof staf in, dat tikt wel aan.
Ik haal het in Schiedam (vliegershop de Paddelstoel). In de buurt van Bergen op Zoom zal ook wel een vliegerzaak zijn.

Erik
 
Hier in bergen op zoom in ieder geval niet, hier zit 1 vaag winkeltje voor auto'tjes vooral en trijntjes.

Die vroegen voor 1 staafje dun carbon 10 euro!

Daarna hebben mijn ouders het bij coenraad gekocht in tilburg, goedkoopste was iets van 90 cent en de duurste was iets van 2.80 dacht ik.

Verder over de lijm, welke ca (foamfree?)?

Liefst bij Rc-tech

Igor
 
Nu nog even de tekening uit zien te printen zodat hij ook echt recht is... (de vorige poging al een hele tijd geleden bij de knuffel bleek hij scheef te zijn:rolleyes:)

Hier is volgens mij nergens een drukkerij/copyshop die in het formaat van de tekening van de plingpling print, en die maten zijn ook niet echt bekend bij een bijbehorende papiermaat (1245 bij 900 mm)

Hoe hebben jullie dit gedaan?
Igor
 
en truukje die ik geleerd heb van alexzzz.

Zet het pdf bestand om naar jpg (met een programma die dat kan, pdftojpg op google intikken)

Dan de afbeelding importeren in office excel. En dan ff de maten van de afbeelding maken zodat de maten hetzelfde zijn als in de JPG. en dan uitprinten. Je afbeeldingen worden automatisch "getiled"
 
Heb eindelijk de tekeningen uit kunnen printen... (Adobe acrobat pro ge*kuch*down*kuch*load*) Kan je ze meteen getiled uitprinten :D
Ook kan je instellen dat ze elkaar een beetje overlappen zodat je ze nog rechter aan elkaar kan plakken!

Gister trouwens (graupner :P) depron gekocht en carbon, volgens mij heb ik nog 1 staafje 1.5 mm nodig want heb er maar 1 en dat is te weinig voor dat kruis..

verder heb ik nergens carbon band kunnen vinden, waar hebben jullie dat vandaan of hebben jullie daar iets anders voor gebruikt?

Igor
 
Zozo, bijna alles in huis! Nog het volgende:

- Setup moet binnen komen uit hongkong.
- Nog 1x extra carbon 1.5 mm nodig voor het kruis onder de vleugels.
- Shockflyer setje (wieltjes, roerhorentjes ect...)
- Stuurstangen (welke dikte ect...???)
- Carbon band 0.4x3 mm (of een vervanger hiervoor!?)
- Extra (foamfree seconde?) lijm? Ik heb nu Epoxy en UHU por...


Dus even voor de duidelijkheid, ik heb al:

- Depron
- Snijmat
- Mesjes
- Carbon:
0.5 mm
0.7 mm
1 mm
1x 1.5 mm (voor kruis onder de vleugel)
2 mm (landingsgestel)
- Uhu Por
- Epoxy
- Tekeningen

Ben ik nog iets vergeten?

Verder nog de vragen:
Als ik de tekeningen aan elkaar plak, moet ik ze dan op de haar nouwkeurig aanelkaar plakken zodat het niet scheef zit?, lijkt me eigenlijk wel... maar ik weet niet hoe nouw dat dat zit.

Moet ik wachten op mijn setup voordat ik hem verder in elkaar kan zetten?

Heb ik nog andere lijm nodig??

Welke dikte stuurstangen, en hoeveel?

Waar vind ik carbon band? en is er een alternatief voor?
 
Igor,

Koolstof band (platstaf ?)is niet echt nodig. Waar wilde jij het plakken? voorlijst?
Bouwvolgorde: het liggende rompdeel op de bouwplank, het onderste verticale deel opplakken, dan de rompversteviging, de vleugel erop de vleugelversteviging, servo inbouw. Dan omdraaien en de bovenste verticale rompdeel en de motor als laatste.
Steeds zorgen dat alles plat en recht blijft ...... en dan heb je een prima shockje.

Erik
 
Ja, er zit redelijk veel carbon band (staaf/balkje van 1x3 mm heb ik trouwens wel) maar er word dus ook gevraagd om carbon band van 0.4x 3 mm.

Komend weekend (dus nu) waarschijnlijk de rest van de spulletjes, en dan ga ik van start :).

De setup bouw ik als laatst in, die staat nog in backorder :(

Misschien nog naar in indoormeeting om te kijken, en anders laat ik het door een clublid meenemen.
 
Bedankt!

Dan print ik de V4 uit, heb nu de V3 uitgeprint.

Inmiddels ook alle carbon, depron, wieltjes en roerhorentjes in huis, dus er kan gebouwd worden!

Ik doe wel rustig aan, want de setup komt pas over ong een maand.

Edit:
Werken die remdingen aan de rolroeren goed? Of breken die voor outdoor (te) snel af?
 
Tekeningen, depron, lijm, nieuwe mesjes in huis. Nu nog wat extra depron om een mal te maken voor het geval het mis gaat binnenkort. (ik heb nog nooit met een shock gevlogen, alleen op de simulator.)

Dus binnenkort foto's denk ik!
 
Hallo,

Gister en vandaag nog even gebouwd, en eigenlijk is hij bijna af. Setupje er in en vliegen!

De setup is al bestelt alleen moet nog komen... (ontvanger in backorder :()

Hij weegt tot nu toe 64 gram met landingsgestel en alle carbon verstevigingen.

Dus snel uit de duim gezogen gewicht + overige bevestigen van de onderdelen
Motor 25 gram
Ontvanger regelaar 10 gram
ontvanger 8 gram
2x 5 grams servo's 12 gram
1x 9 gram servo ongeveer 10 gram
daar tel ik dan nog eens 5 gram bij op

134 gram.

Dus als ik onder de 140 gram haal ben ik dik tevreden!

Het is mijn eerste shockflyer, en hij is voornamelijk voor outdoorgebruik op windstille dagen.

Foto's volgen
 
zeer net gewicht hoor, zeker met de setup die je hebt, maar ik vraag toch af hoe jij op de 140 gram komt, en ik (als ik dezelfde accu zou nemen) rond de 160. hoe kan dat??

Hij weegt nu naar schatting 140 gram, maar er komt altijd wat bij, denk aan alle roerhoortjes, stuurstanger voor hoogte ailerons etc. Ook moet je bij de motor die je hebt nog een motortmount en propsaver erop doen. Ik weet niet of die 25 gram inclusief die dingen is, maar denk dat je met 150 gram ook heeel tevreden mag zijn:D:mrgreen:

uitleg waarom die schatting van 134 gram niet echt haalbaar is--> mensen die ik ken uit het F3P vliegen gebeuren komen(en dan bedoel ik in dit geval alexzzz) heeft een model wat ook rond dat gewicht ziet(132 of 136 gram, dat weet ik niet precies meer) en hij heeft een motortje van 10 gram lichter en ook een regelaar die minder zwaar is, alsook ipv een 9 grams servo daar ook een 5 grams servo zitten.

als je dus ff gaat rekenen denk ik dat je gewicht rond de 140-150 gaat zitten, maar als je eronder zit, mag je trots zijn
 
Laatst bewerkt:
Da's waar ook! ik was de lipo vergeten :D

De motor is zo'n 21 gram dacht ik, en de rest heb ik redelijk hoog geschat, niet dat het me veel uitmaakt...

Verder heb ik ook niet zuinig gedaan met lijm o.i.d. gewoon normaal.

Foto's:
(hoofd even draaien)
Totaalplaatje:
09-04-08_2110.jpg

Kruis van de motorbevestiging zit gewoon los :)

bovenkant
09-04-08_2111.jpg


Rompdeel, de andere kant is iets minder mooi, maar ok...
09-04-08_2112.jpg


Onderkant
09-04-08_2113.jpg


09-04-08_2114.jpg


09-04-08_2116.jpg


09-04-08_2117.jpg


Igor

Edit:

Toen ik hem gewogen had zaten de wieltjes er ook al op enzo.
 
Bedankt :D

Ja, die onderkant vond ik ook goed gelukt! Is gewoon met een rol schilderstape gedaan, en daar met edding stiften rondjes omheen getrokken.

De bovenkant van het horizontale deel is ook met edding stiften gedaan, en heel het vertikale deel is geverfd.

De ''sidewings'' of hoe heten ze, moeten nog worden vastgelijmd en ik moet die rem stukken nog maken, maar hoe krijg ik daar van die mooie ronde gaatjes in?

snijden lukt niet.

Iemand tips?
 
, maar hoe krijg ik daar van die mooie ronde gaatjes in?

snijden lukt niet.

Iemand tips?

Jeneemt een passend buisje van koper,alu of ander metal en slijp je een scherpe kant aan een uiteinde , dan heb je een rond mesje en als je dan nog een langsaam draaiende standboormaschine hebt is het helemaal perfekt . :D

je kan het buisje er ook van hand door draaien , wel stukje hout er onder . ;)

Mvg Johan
 
Back
Top