Ik zal eens een poging wagen, ook gelijk voor andere geïnteresseerde

Verbeter me maar als ik fouten maak heren...
De werking van elk vleugelprofiel is in principe gelijk.
Of het nu een vleugel, rotorblad of paddle is.
We gaan hier even uit van een symmetrisch rotorblad profiel.
zolang de lucht laminair over de boven en onderzijde van een profiel stroomt geld de volgende regel,
PxV
boven = PxV
onder, oftewel: druk x snelheid
boven = druk x snelheid
onder.
Zodra we de aanvalshoek van het blad positief gaan veranderen moet de lucht boven een langere weg afleggen dan de lucht onder het profiel.
De laminair stromende (aan het profiel plakkende) lucht wil aan het eind van je profiel tegelijk weer samenkomen.
Nu geld dus dat V(snelheid)
boven groter is geworden, de lucht moest namelijk een langere weg afleggen.
Om de formule te laten kloppen moet dus de druk
boven (P)omlaag gebracht worden om weer gelijk te komen met PxV
onder.
bovenzijde profiel minder druk dan onderzijde profiel = LIFT.
Zodra je het profiel te ver verdraait wordt de lucht plotseling turbulent en blijft het als het ware niet meer aan het profiel plakken, dan treed er
stall op.
In turbulente/wervelende lucht kan een profiel geen lift creeren en valt de formule in duigen.
Zodra de lucht weer met voldoende snelheid laminair langs het profiel kan stromen onstaat er weer lift
In de praktijk zou dat met een heli betekenen dat de bladen of paddles totaal geen lift meer creeren tijdens een stall, je zal het wel kunnen corrigeren door snel minder uit te sturen, maar theoretisch valt de heli bij een continu overdreven pitchhoek van de hoofdbladen als een steen uit de lucht.
Met je paddles geld hetzelfde, ze creëren dan geen lift meer en kunnen dus ook niets meer aansturen in de rotorkop.
De rollbeweging zal dan bijv. zeker niet vloeiend zijn en zeer ongecontroleerd.
Wat de exacte stall hoek van jouw bladen is, is moeilijk te zeggen m.i...
Je kan het testen
Eric