leuk speedbootje?

Hi Mike,

Qua vermogen zou je aan de T-35 (227483) of de T-50 (227484) voldoende hebben, echter, dit zijn vliegregelaars (met softstart) en niet waterdicht!
Als 'ie nat wordt is de kans op 'smoke on the water' levensgroot aanwezig.

De waterdichte regelaars zijn minstens twee keer zo duur en eigenlijk auto regelaars, niet altijd geschikt voor een boot én voor een boot, onnutte zaken als rem en achteruit.

Ik zou, met het feit in het achterhoofd, dat een boot bijna nooit 100% dicht is, een MIMIR adviseren, die werkt ook nog onder water (alleen is dan je ontvanger waarschijnlijk al verzopen, maar ja...

Als je Duits een bezwaar is, om een MIMIR te bestellen, wil ik wel een bestelling voor je maken en naar je toe mailen, hoef je 'm alleen maar te versturen, of je schrijft gewoon Engels, gaat ook goed.

Groeten, Jan.
 
Mijn Duits is geen probleem alvast bedankt voor alle tips :D

Zojuist zat ik nog even op ebay te kijken en kwam ik deze tegen, dit is dus dezelfde boot alleen RTR.
Voor wat zouden jullie gaan?
 
Voor omgerekend €227.63 is dat een koopje!

Helemaal, als je geen tijd/zin hebt om zelf te assembleren.
Persoonlijk ben ik geen fan van pistoolgreepzenders, maar dat is maar net wat je gewend bent.

Groeten, Jan.
 
Na een lange tijd weer een update over mijn Purple Light.

Ik had eindelijk de tijd om eens door te bouwen, gestript had ik de boot al een week of wat geleden.
Dat was nog een hele klus, omdat de toegang tot de romp smal (50mm) en diep is.
Met een Dremel de ergste harsresten eruit gefreesd en natuurlijk een paar keer door het toch wel dunne laminaat heen gegaan...

Tape'je erover aan de buitenkant en de rompbodem van binnen van twee laagjes glas en epoxy voorzien.

Het complete binnenwerk is eruit en vervangen door een kogelgelagerde as met een koppelingsflens, zodat je niet met uitrichten zit.
Aandrijving is een 600 HS BB van HeLeN (22000 rpm 7,2V) op zeven cellen en een 37,5K Graupner prop.

De as steekt 70 mm uit de spiegel, de trimflapjes zij eraf en het roer is d.m.v. een stuk hoeklijn 40 x 40 naast de prop gekomen.
De servo is een mini servo met metalen tandwielen, die, op de kop hangend, de rechte stuurstang bediend.

Vanmiddag met loeiharde wind een tweetal acuusetjes leeggevaren en het resultaat valt me niet tegen; de snelheid in de rechte lijn is zo'n 35 - 40 km/h, niet helemaal zo snel als onze wedstrijdboten, maar deze boot is ook een stuk zwaarder.

Tegen de wind in varen met volgas is een uitdaging, ondanks het zwaartepunt verder naar voren dan noodzakelijk, heeft de brede romp de neiging tot opstijgen, vooral als de neus even omhoog komt op een golfje, dan heeft de wind een heel groot aangrijpingsvlak ...

Ik heb me niet druk gemaakt om de kap waterdicht te maken, ik tape gewoon de romp-opening onder het deksel af, die is tenminste vlak.

Nodig was dat ook, want ik heb al een paar keer op m'n dak gelegen...
De 'reling' op het voordek gaat er ook nog af, de verlijmingen (zo die er ooit geweest zijn) zijn niet dicht.

Meer dan een paar druppen komen er echter niet binnen.

In de toekomst krijgt de boot een kantelkamer, door de linkerzijde af te schotten, dan is 'ie ook foolproof.

Maar eerst op vakantie!

Groeten, Jan.
 
Zo, even een aanvulling na een (half) seizoen varen met deze boot.

Afgeplakt als boven beschreven blijft de boot keurig droog, ook als 'ie eens op z'n dak blijft drijven.

De vleugel is er na de eerste serie wedstrijden afgehaald, daar blijft veel teveel aan hangen..., bovendien scheelt het weer in gewicht.

Het laminaat blijkt extreem kwetsbaar, daar was ik al bang voor, het witte vulmiddel (kleurstof) is ruimschoots gebruikt, wat de stevigheid niet ten goede komt, als je wat raakt, heb je een scheur in de gelcoat.
Wat zeg ik, je hoeft niks te raken; alleen de klappen op het water zijn al voldoende voor een bodem, die, ondanks de extra glasweefsel en epoxy, vol zit met scheuren.

Op vakantie heb ik die met secondenlijm gevuld, zodat ze niet verder gaan, eenmaal thuis heb ik de boel weer vlakgeschuurd.

Als wedstrijdboot is 'ie domweg te zwaar, ik kan niet meekomen, mede door de relatief lage steps, komt de boot niet voldoende vrij om echt snel te zijn.
Met een turnfin is het bochtengedrag netjes.

Als bootje erbij is het een leuk speedbootje.

Nu de fabrikant er nog van overtuigen, dat 'ie epoxy moet gebruiken i.p.v. inferieure polyester met teveel vulmiddel, dan wordt het nog wel eens een (competatieve) wedstrijdboot.

Groeten, Jan.
 
Back
Top