het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Nog maar even een lipo'tje gevlogen...

En da's nou het mooie van een 4#3. Buiten is het donker hier in Zoetermeer regent het, maar ik kan lekker vliegen. Had ik nou zo'n dure Trex of iets dergelijks gekocht, dan had ik nu niet kunnen vliegen.

Maar goed, eerst effe een paar minuutjes de giro opgewarmd (heb nog geen oplossing voor dit probleem), zender en heli gereset en weer de lucht in. Heb ik hem toch lekker stil hangen gedurende wel 5 seconden! Hoefde geen stick aan te raken, ik had de zender zo op tafel kunnen zetten (heb ik maar niet gedaan); daarna begon ie langzaam (daarna steeds sneller) naar links af te glijden. Ik heb em dus nu super stabiel. Dit is me zonder het Bic-veertje nog niet eerder gelukt.

Paul
 
Pff, het is al wat laat maar ik ben dan ook even lekker bezig geweest met een veertje van een pen...
Zie hieronder de foto's. Wie weet was een Bic aanstekerveertje een nettere oplossing maar die heb ik hier niet liggen.
Is dit veertje dunner dan die van een pen, Paul?

Ik ben begonnen het veertje strak om een klein kruiskopje te draaien waardoor hij dunner werd. Dit vond ik nodig omdat hij anders niet nét onder het balletje van de swashplate kwam en hierdoor ook tegen de zijkant van de plate zou drukken. Extra weerstand veroorzaken doen we niet natuurlijk... :-) De onder en bovenzijde van het veertje zijn precies om het asje gebogen om zo goed mogelijk aan te sluiten aan het balletje én het stopje.


Hier kun je duidelijk het balletje zien wat ik bedoel...
43Bswashmod1Small.jpg


Hier zie je dat een pennenveertje (nieuwe spelling??) een iets te grote diameter heeft voor netjes onder het balletje van de swashplate te drukken...
43Bswashmod2Small.jpg


Kleiner maken van het veertje. En daarna even doorgeknipt anders zou hij te strak gaan zitten en dat is niet echt nodig...
43Bswashmod4Small.jpg


Past 'ie beter...
43Bswashmod3Small.jpg


Even afstellen...
43Bswashmod5Small.jpg


Eindresultaat...
43Bswashmod6Small.jpg


En oh ja, Paul56, bedankt voor je tip!
Morgen vertel ik wat ik er van vind... Nu eerst even op één oor liggen.

Groeten,

Danny
 
Laatst bewerkt:
He Danny,

Mooie foto's man!

Ja, mijn Bic-veertje is dunner en kon ik zonder speling naar links en rechts op de as schuiven.

Jouw veertje moet mi ook prima voldoen. Het veertje draait gewoon mee met de as, we hebben dus nergens een draaiend deel waar het veertje langs zou kunnen schuren. Zelfs al zou die tegen de binnenste ring van het kogellager (van de swash) aanliggen, is er nog geen probleem, want die binnenring van dat lager draait net zo snel als de as (toch ???).

Ben benieuwd of je verschil merkt in de vliegeigenschappen. Ik hoor het straks wel.

Paul
 
Zoo Danny leuk in beeld gebracht man die operatie heeft je even zoet gehouden denk ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat
 
Hoi Danny,

Ik ben zelf nog wel een tijdje bezig geweest met de juiste spanning van het veertje. Als ie te strak staat, dan beweegt je paddle-stang niet meer soepel heen en weer. Elke keer weer een stukje van het veertje geknipt, het busje onder het veertje even vastgezet om te kijken hoe groot de spanning was.

Als jouw paddles niet meer soepel omhoog en omlaag gaan, hoef je niet de hele boel weer uit elkaar te halen. Duw met je nagel het veertje van onderaf (vanaf het zwarte busje) een paar keer flink omhoog, dan neemt de spanning af.

Ik heb ook nog eens nagedacht over die koelslangen voor de giro.......

Waarom zou ik iets gaan koelen als het goed werkt op de normale bedrijfstemperatuur? De giro verloopt alleen de eerste 3 - 4 minuten, als hij op een constante temperatuur is gekomen, verloopt hij niet meer.

Als we er nou van uit gaan dat de giro niet wordt opgewarmd door de hoofdmotor, maar alleen door zichzelf en/of de rest van de electronica in de 4-in-1, dan zouden we het volgende kunnen doen. Accu van de heli aansluiten, zender aan en 4 minuten wachten (giro warmt op), de heli zall niet heel veel stroom trekken want de motoren doen niets. Vervolgens heli-accu los, zender uit. Na een paar seconden heli weer aansluiten op de accu en de zender aandoen, zodat de giro (nu op bedrijfstemperatuur) opnieuw kan calibreren, dan vliegen.

Ik ga het straks eens uitproberen, mijn lipo's moet ik eerst laden.

Paul
 
Paul ik ben erg benieuwd naar jou bevindingen mbt van het verloop van de giro.Jou stappenplan dus.Ik denk ook dat de rest van de electronica en dan met name de motorregeling hier verandwoordelijk is ipv de motorwarmte Gr jaap
 
Heren er schiet mij nog een tip te binnen:

Toen ik vorig weekend dat veertje heb geplaatst, ging het bijna mis.

Ik was met een speld het borgpennetje uit het hoofdtandwiel aan het drukken, om de hoofdas uit de heli te krijgen. Het eerste stuk moest ik flink kracht zetten om die borgpen in beweging te krijgen. Het laatste stuk ging natuurlijk heel soepel en het pennetje schoot er dus ineens uit. Ik vond hem terug op de hoofdmotor (aangetrokken door de magneten), maar op een milimeter of twee naast dat ronde gat in de motor. Als tie erin geschoten was, had ik em er nooit meer uitgekregen denk ik. Tevens kan je de motor weggoien denk ik.

Sindsdien plak ik een stukje tape over het gat als ik aan de heli sleutel. Vergeet niet de tape te verwijderen voordat je weer gaat vliegen.

Paul
 
Haha, Paul... De gouden tip!

Ik ben er uit waarom mijn stuurrotorasje niet mee soepel beweegt! Dit was net, tijdens mijn 1e testflight van 6min, het probleem. Ik vond hem best stabiel na de mod mits ze niet teveel van richting bewoog. Klinkt erg normaal maar wat ik wil zeggen is dat als ze iets te lang in een richting beweegt ze er als een haas vandoor ging en moeilijker te controleren was. Dus toen ik ging bekijken waar het aan kon liggen dacht ik direct aan deze afgenomen souplesse van de paddlestang. Je bent me voor, scheelt me een hoop werk denk ik. Ik had nog geen 10 minuten de bovenste quicklinks reeds gedemonteerd om te troubleshooten waar het euvel zat... Nu jij dit omschrijft is het heel simpel idd. Even een schroevedraaiertje of touwje ertussen en de veervoorspanning ietsje verminderen. En ik had het veertje idd ook al verkort waardoor ik hooguit één millimeter moest opspannen.
Bij mijn copter zaten het tandwieltje en het hoofdtandwiel van de rotor niet exact met elkaar opgelijnt. Door de kromming van het grote zwarte tandwiel loop hij op enkele kwadranten niet geheel netjes in lijn met het motortandwieltje. Ik heb dit kunnen oplossen door toen mijn heli uit elkaar lag, dus het tandwiel gedemonteerd, ietjes met een schroevedraaiertje het witte tandwieltje van de motor omhoog te wrikken. Heel voorzichtig uiteraard omdat ik niet wist of het geperst was of geborgt. Het blijkt dus gewoon geperst te zijn. Zolang je dit niet tien keer doet is het geen ramp en zal het niet gaan slippen op het asje. Succes!

We gaan aan het werk! Tot later,

Danny

PS: goede tip van het plakband. Ik gebruik met deze kleine schroefjes zelf altijd een magneetje waar ik alle schroefjes op vastplak. En plakband om schroefjes/pennetjes gewoon ergens op te plakken zodat je ze niet kwijtraakt. Dit kleine borgpennetje is volgens mij van titanium... het kleefde bij mij niet aan de magneet...
 
Laatst bewerkt:
Nou, dat idee werkte niet.....

De staart begon toch weer naar links te verlopen. Maar ik heb nu echt serieuze problemen. Aan het eind van de vlucht kon ik hem met de stick en de trim helemaal naar rechts, niet meer recht houden.

Lijkt er toch op dat de staartmotor aan het overlijden is. Ik kijk het nog een lipo'tje aan en dan maar een nieuwe bestellen...........

Paul
 
Laatst bewerkt:
Titanium ???

Da's gek, de mijne kleeft wel aan de magneet, is dus van staal. Gebruiken ze dus verschillende materialen voor dezelfde onderdelen bij Walkera.

Zullen we wel een verschillende produktieversie hebben.

Paul
 
Nou, ik moet zeggen dat de oplossing idd erg simpel was voor mijn laatste euvel. De vrij stroef bewegende stuuras.
Ik heb het kleine zwarte ronde schijfje welke aan de onderzijde van het veertje zit even losgedraaid. Daarna met een klein puntangetje enkele malen geheel naar boven geduwd om het veertje geheel in de drukken. Dat gaf verbetering na enkele keren indrukken. Daarna weer vastgezet en hij vliegt inderdaad ietsje beter hoor!!

Heeft iemand van jullie enig idee waarom dat kleine aluminium schijfje aan de bovenzijde van de kop zit, geheel bovenop de upperplate?
Ik kan hem verwijderen en vliegt exact hetzelfde. Aan de uitslag veranderd niets... Ik heb geen enkel idee of het behalve esthetisch doel ook vliegtechnisch iets toevoegt.

Greez
 
Hoi Danny,

Leuk dat ik je heb kunnen helpen om je heli stabieler te krijgen; vliegt toch wat makkelijker he?

Mijn staartmotor is dus toch het probleem. De rotor draait nog wel maar geeft gewoon te weinig kracht om de heli recht te houden, zelfs met de stick helemaal naar rechts.

Ga een nieuwe bestellen, voorlopig wordt het weer even met de Lama vliegen.

Paul
 
He, da's jammer zég! En na hoelang is hij nu in deze conditie geraakt dan? Vind het toch wel gek hoor. Zoals je al schreef wordt de moter niet veel warmer dan 'handwarm', toch? Hier ook niet hoor, ik verbrand mn handen werkelijk aan de hoofdmotor maar die kleine is nauwelijks warmer dan omschreven.
 
Ja, ik vind het ook wel snel, lipo'tje of 30 schat ik. Hij werd nooit warmer dan iets meer dan handwarm (graadje of 40 misschien). Heb ook geen rare crashes meegemaakt die tot een vroege dood zouden kunnen leiden.

Hoofdmotor daar brand je bijna je vingers aan (graadje of 70, wat denk jij?), maar die is dus nog heel.

Paul
 
Nieuwe motoren besteld. Gelijk maar 2 staartmotoren en 2 hoofdmotoren.

Je moet het maar zien als "brandstof" voor je heli denk ik. Iemand die een brandstofheli vliegt, is ook een paar euro kwijt aan brandstof als hij een middagje vliegt.

Paul
 
Ja, da's een rare plek, dan zakt zo je hoofdtandwiel naar beneden lijkt me.

Ik heb net mijn spares besteld bij RCvliegshop.nl, heb er ook nog maar een schroevensetje bij gedaan, voor eur 1,48 kan je toch niet zonder zitten, heb laatst een kwartier gezocht naar een weggeschoten schroefje van een rotorblad.

Enne, dat alu schijfje op de rotorkop, ik denk gewoon voor het uiterlijk.

Paul
 
Laatst bewerkt:
Hoi Danny,

Mijn digitale camera heeft geen macro-stand, dus al die kleine details fotograferen is dus voor mij niet mogelijk.

Op het web toch een foto'tje gevonden van iemand die een Bic-veertje heeft gebruikt. Van hem heb ik ook dit idee gepikt.

De mijne ziet er exact hetzelfde uit als op deze foto:

Paul

a1599659-235-IMG_0243.jpg
 
Back
Top