het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Hoi Danny,

Brushless is misschien toch wel overkill zoals anderen hier terecht melden. Echter brushless is een (de enige ???) optie om van die stockmotoren af te komen, maar daar komt nog al wat bij kijken als je zowel de hoofd- als de staartmotor brushless wil maken (2 motorregelaars, 2 brushless-converters plus een berg werk en afstellen).

Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed stel brushed motoren, waarvan je de koolborstels kan vervangen. Dan hoef je verder niets te veranderen. Maar ja,.... bestaan die ???

Paul
 
Die originele motoren kosten een paar dollar.
Ik vlieg zo af en toe eens met de heli en heb er nu zo'n 15 a 20 vluchten op zitten, nog niet veel dus.
Ik denk dat als je echt veel wilt vliegen je beter af bent met een wat grotere heli , een 450size. Dat kost veel meer maar daar krijg je dan ook veel meer voor terug.


Ik ben een indoor-piloot. Na vele jaren gevlogen te hebben met dingen die vleugels hebben, ben ik het een beetje zat om steeds weer niet te kunnen vliegen op het moment dat ik daar zin in heb. Dan weer regen of harde wind en 's-winters op een zonnige windstille dag blauwe vingers van de kou, zodat je je sticks niet meer voelt....... , nee, ik vindt zo'n indoor-heli perfect, ik kan nu vliegen wanneer ik dat wil. En op een mooie dag met de 4#3 naar buiten.... ja dat kan dus ook. voor mij dus geen 450-size.

En dat het stabieler en strakker (en helaas duurder) kan, ja..... dat neem ik dan maar voor lief. Klinkt allemaal wat negatief misschien, maar is zo niet bedoeld, ik ben zeer tevreden over de 4#3, maar het kan natuurlijk altijd beter, zoals de motoren.

Paul
 
Laatst bewerkt:
Ja Paul dat indoor element is een groot pluspunt kunnen vliegen waneer je maar wil.Elke keer naar buiten moeten ivb ruimte is te beperkt.Ik ga toch eens dat lossi autotje demonteren en dat motortje wat beter bekijken misschien is het een oplossing voor ons (hoofd)motorprobleem.Dat tailmotortje blijft een probleem in mobiele telefoons zitten ook micromotoren zouden die beter zijn en aan de specs voldoen?
 
Hoi allemaal,

Ik heb net weer 2 lipo'tjes leeggevlogen. Ik heb de paddles nu weer helemaal vlak staan. Dan is ie wat moeilijker te hanteren (reageert feller op de sticks), maar als je em eenmaal hebt stilhangen, loopt ie minder snel weg.

Heeft iemand al onderzocht hoe die paddles vastzitten op de stang? Ik kan ze gewoon verdraaien en weer terugdraaien, dat gaat natuurlijk een keer speling vertonen. Er zitten geen schroefjes op of zo.

En Jaap, die motortjes in mobiele telefoons, dan bedoel je die voor de trilfunctie denk ik. Ik heb niet even een oude GSM voorhanden om te slopen, ik verwacht echter iets aan te treffen van het formaat Picoo-z tailmotor. In mijn GSM (motorola V3i) zit wel een NiMh-accu van 3,7 volt, dus wellicht is het voltage ok, maar ik verwacht dat het vermogen van zo'n motortje een stukkie minder is.

Paul
 
err de flybar word op zijn plaats gehouden door 2 schroefjes in de zwarte houders van de rotorkop. Zelfde geld voor de 2 gewichtjes op de flybar zelf, en de flybarpaddles zitten op een schroefdraad gedraaid van de gewichtjes.

De schroefjes vallen in platte stukjes op de flybar, zodat de gewichtjes / flybar etc niet kunnen draaien.
 
Ja, ja...

Ik snap het nog niet helemaal, maar ik zal em eens uit elkaar halen om te kijken hoe het zit. Moet 8 september geopereerd worden aan mijn knie (meniscus), dan moet ik een week rust houden. Mooi de tijd om dat ding eens volledig uit elkaar te schroeven en weer op te bouwen. Krijg ik een beetje inzicht hoe alles in elkaar zit.

Paul
 
Sorry bedoel geen nieuw huwelijk alleen maar intrest Danny deze vlieger blijf ik trouw en zijn aanhangers

Haha, gelukkig! Ik werd al bang een moderator het topic zou moeten gaan splitsen ;-) We kunnen dus gewoon door gaan ouwenelen hier over dit kleintje.

@ Paul
Dat is niet zo mooi, een operatie. Wat nodig is moet natuurlijk. Maar hopen dat je niet teveel last ondervindt hiervan. Wordt je Medical van je brevet nu ook tijdelijk ingetrokken?
 
Ha Ha danny OUWENELEN wat een uitspraak.Maar je hebt je tailboom ingekort dus carbonstaaf is te koop in die maat per meter.Je had het er al eens over dat een langere tailboom het motortje zou ontlasten? maar dan moet hij toch harder werken om zijn taak te verichten?Meer massa toch.Paul suc met je knie zitten op de bank en 4#3b bestuuren!Dat is het mooiste wat er is .nee Gijntje Suc Gr jaap
 
Jaap, ik heb m uit nood even moeten inkorten anders kon ik die dag niet verder aangezienmijn reserve boom(je) thuis lag. Ik weet niet of het per meter te koop is. Ik denk zeker dat als het de staart verlengt het motortje onlast wordt inderdaad. Langere arm verhaal... Dat carbon weegt werkelijk helemaal niets. Dus een of twee centimer verlengen heeft praktisch geen invloed op gewicht (voor rekening hoofdmotor), des te meer op kracht die nodig is de staart tegen om het moment op te heffen.
Ik kan wel eens proberen mijn nieuwe boom met twee cm te verlengen van mijn oude staartje. Dus een centimeter breed High Speed Tape eromheen om ze te koppelen. Wie weet een idee...
 
Stukje van een lege ballpointvulling afzagen, zo'n messing ding, geen plastic denk ik. Je moet wel je motordraden verlengen.

Paul

En bedankt voor het meeleven mbt mijn knie
 
Yep lange armverhaal daar zit iets in minder toeren zelfde resultaat .Ja carbonBUIS is te koop bij vliegerwinkels in alle diameters dus boom van 1 meter.Servoarmpjes bijstellen voor meer forward flight en tailmotortje gaat drie keer langer mee
 
Wat dachten jullie van deze???

thumbextendedboom43rg2.jpg


Paul.
 
Laatst bewerkt:
hahaha en dan een 5000mah accu voorin om het zwaartepunt goed te krijgen ;).
is het proberen waard natuurlijk!

Ik heb gister trouwens mijn 1e mod maar eens gedaan en dat is wat koelingsgaten door het kapje maken.. vandaag wel nodig! :roll:
ook een koelribje op de hoofdmotor. Hij lijkt gelijk al wel minder warm te worden, maar moet nog ff verder testen...

In mijn kleine nieuwe kamertje heb ik trouwens een stuk meer last van het syteem van ronddraaiende lucht... In de groter huiskamer kan je rustig hoveren, dan vlieg ik laag naar het smalste deel onder mijn bed (hoogslaper) en dan heb je ineens echt een stuk meer vermogen nodig.. denk doordat de lucht gaat ronddraaien en van bovenaf de heli weer naar beneden drukt... Had ik hiervoor nog niet zo duidelijk gemerkt.
 
Zo heb er ook 1 gekregen uit hong-kong, zonder extra kosten gelukt om door de duane te krijgen :D
Lekker goedkoop zo.

Maar wat is dit lastig om te besturen zeg!

Wat mij wel opvalt is dat de servo's, tja zeg maar piepen.
hebben jullie dat ook?

Ik kan nog niet hooveren, maar dat zal wel aan de afstelling liggen, heb nog niet de tijd genomen om hem af te stellen, is de eerste lipo nog maar.

weer iets leuks om te leren besturen.
 
Hoi lafox,

Ja, dat piepen is normaal, doen ze allemaal.

Wat ik gedaan heb is de fly-bar-paddles een graad of 5 positieve pitch geven (gewoon met de hand verdraaien). Dan vliegt ie een stuk stabieler, alleen reageert ie minder op je rechter stick, maar dit is in het begin wat makkelijker vliegen.

Paul
 
Hoi Lafox,

Welkom bij de 4#3 club. Je hebt dus ook zo'n speeltje. Leuk! Intussen staat er op veel van de totaal 28 pagina's heel wat leuke tips. Ook over het piepen is er gesproken. Andere mods en tips staan hier ook bij maar het is het lezen vast waard. Heel veel plezier en oefen intussen lekker door. Hij gaat vanzelf hoveren hoor ;-)

Succes,
Danny
 
Hoi Danny (en de anderen natuurlijk),

Op Rcgroups zijn er ook veel piloten die de tailboom vervangen door een alu exemplaar. Dan heb je veel minder last dat de schroefjes de boom slopen.

Alu buis van de juiste diameter kun je in elke modelbouwwinkel per meter kopen en is nauwelijks zwaarder.

Paul
 
Ok, ik zal s kijken of ik hier in de buurt wat kan vinden. Denk zelf dat ik uit het oogpunt van de broodnodige crashes liever voor een lengte carbon ga dan alu. Ik vervang liever een gescheurd tailboompje dan een behuizing van de heli.
Het is vreselijk sterk dat alu en zal daarom niet snel buigen of knakken binnen de radius van een paar millimeter. Ben daarom bang dat het de behuizing waar het boomje inschuift zal scheuren. Aardig wat meerwerk dit te vervangen...
 
Ja,

Daar heb je wel een punt, Danny.... had ik nog niet aan gedacht. Mijn oorspronkelijke tailboompje is nu zo langzamerhand wel aan vervanging toe. Aangezien ik laminaat in mijn woonkamer heb liggen krijgt de staart bij een harde landing, flinke tikken, waardoor de schroefjes aardig in het carbon "vreten". Heb de boom al een paar keer een kwartslag gedraaid, dan hebben de schroefjes weer "vers" carbon onder zich. Zal deze week eens kijken of ik met secondenlijm de boom weer een beetje kan verstevigen. Die lijm zal ik eerst effe flink laten inharden, voordat ik de boel weer in elkaar schuif, anders krijg ik hem er nooit meer uit.

Paul
 
Back
Top