speedboot (eigen ontwerp) beginner vragen!

  • Topicstarter Topicstarter jimmytje
  • Startdatum Startdatum
Balanceer de boot met alles erin (en op z'n plaats) op je vingers, de plaats waar de boot in evenwicht is, is de plaats van je zwaartepunt.

Zet twee streepjes op de buitenzijde van de romp op 28 en 32%, tussen die streepjes moet de boot in balans zijn.
Dit is natuurlijk een richtlijn; ook de rompvorm bepaalt (mede) waar het zwaartepunt moet liggen, om een goed vaargedrag te krijgen.

Groeten, Jan.
 
Nou heb mijn as binnen gekregen. wat een ging joh!!! :shock: (maar eigenlijk wel duur voor zo`n ding)

motorsteuntje gemaakt en vast gezet gat in romp voor de as!

ik moet zeggen dat de as toch redelijk vlak ligt t.o.v de romp!
einde schroefdraad zit op +- 52mm vanaf de spiegel! en einde schroefdraad zit ongeveer 2 a 3 mm boven de tafel als ik hem vlak houdt!

heb ook even en gewichts en zwaartepunt meting gedaan.
accu er even in gehangen en ik kan het punt gemakkelijk halen :)
hij weegt nu 880 gr kompleet,maar de motor die echt in moet weegt 70 gr meer! en de regelaar moet er nog bij en wat sileconeslang voor de koeling dus denk dat ik net onder de 1000 gr blijf! ik hoop dat dat goed is!?!?

zal morgen wat foto`s maken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Môge Jimmy,

Denk er om, dat er nog een koelspiraal om je motor komt, die zorgt ervoor, dat de hoek wat groter wordt, het gat in de spiegel moet dus wat omhoog, om de naaf op de gewenste plaats boven de tafel te houden.

Tja, zo'n as is inderdaad prijzig; ik heb er éentje gekocht, op tekening gezet en als ik een koppelingsklok (plus eindstuk met kogellagers) nodig heb, laat ik er eentje draaien bij een bevriende draaibankeigenaar. de aluminium buis haal ik bij de lokale ijzerwarenwinkel.

Groeten, Jan.
 
het koel spiraal heb ik wel besteld maar ik heb er cancooling op gemaakt!
een koperplaatje van 0,15mm rond het motorhuis dan 3mm rubber als rand dan weer 0,15mm koper er rond met in en uitgang er op! dit geeft volgens mij een beter rendement!
even foto van inet geleend
rb_motor1.jpg

aleen mis je op de plaats van de aansluiting 5mm koeling dit wil ik oplossen door nog een stukje koperbuis(remleiding) vlak te veilen en er tussen te steken.

overigens te zien op de laatste foto`s!

en wat betreft de as! eigenlijk is het ook heel simpel die constructie!maar te moeilijk om zonder draaibank zelf te maken!

vanmiddag de as er in lijmen en de romp wat bijwerken!

ik wil er graag 2 verspringing in maken zie tek:
Foto-FH7FWXRZ.jpg

ik kan even niet op de naam komen maar Je begrijpt waarschijnlijk wel hoe ik op het idee kom ;) thnx to you!

zou dit een positief of juist negatief effect opleveren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jimmy,

Let erop, dat je voor de borstelkoeling niet een te grote diameter buis neemt, de kans op kortsluiting, tegen de motorcan is dan levensgroot.

Die 'verspringingen' noem je steps.

De achterste zit te ver naar achteren, trouwens, bekijk de modificatie tekening maar even voor de verdeling over de romplengte. Ik zou ze gepijld naar achteren maken, niet domweg over de breedte van de bodem (da's ouderwets).

Steps worden ingezet om een romp met zwakke motorisering toch aan wat snelheid te helpen, de rechte lijn snelheid wordt groter, door de lucht onder de romp, het bochtengedrag van een romp zonder steps is over het algemeen beter.

Een 'racebootbenadering' (= lichter) van de cancooling, is een stukje polyestertape om de fluxring, om de roestvorming tegen te gaan, en het rubber (bij voorkeur zelfklevend) aan de buitenste laag koper te plakken; het water loopt direkt op de fluxring en er is minder materiaal nodig, die 3mm rubber is ook aan de forse kant, mijn koelingen hebben maar een waterfilm van 1-1,5 mm, meer dan zat.
Als je wilt, heb ik nog wel een serie foto's en een 'how to' voor je, om dit type koeling te maken.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hey Jan,

ik zou heel graag een foto`tje willen zien van je constructie als je die hebt!

Ik vond 3 mm ook al fors maar had even niets anders liggen!
heb nu op m`n werk nog een 1,5mm liggen :o
ik heb een step gemaakt de step zoals je vertlede schuin naar achter laten lopen! de punt van de step ligt nu op het zwaartepunt.
hij verspringt 2,5 mm (hoogteverschil).

Ook mijn as vastgezet en een beugeltje voor mijn stuur servo gemonteerd!

ff in acad een indeling met en schetsje van strap gemaakt:
Foto-VWRPTGE8.jpg

de volgorde van koeling :
--regelaar--cancooling--borstelkoeling-->

step vorm :
Foto-FMFCOXZT.jpg

Het ziet er echt heel erg bruut uit in het echt! heeft een beetje een stealth effect :o haha

Wat is de beste plaats voor de inlaat van de koeling?
hij kan bij het roer of achter de schroef.

Voorlopig wil ik hem bij het roer plaatsen!

p.s; Krikke belde dat ze mijn spullen binnen hadden aardige mensen trouwens ik had ook een spiraal koeling, as en koppeling besteld .die heb ik dus niet meer nodig en dat was geen enkel probleen .ze steken het overige bedrag (was al overgemaakt) gewoon in het pakketje.
heb morgen dan mijn speed600race en een graupner 37,5K ,36K dus ben benieuwd.
groeten jimmy
 
Hoi Jimmy,

Wáár precies wil je een foto van?

Naar achteren gepijld, wil zeggen, dat de punt naar de spiegel wijst, dat had ik even beter moeten uitleggen, sorry.

Volgorde waterkoeling: regelaar, borstelhouders, cancooling, de borstels geven meer warmte af en hebben een kleiner oppervlak, vandaar.

Ik neem aan, dat de servo niet helemaal vóórr in de boot komt, zo'n lange stuurstang moet dan erg zwaar zijn, wil het niet een slap geheel worden...

Koelwater inlaat, in volgorde van weerstand:
- in de bodem rechts naast de motor, uitlaat in de step (zuigt).
- spray pick-up.
- inlaat in roerblad.
- pijpje, dat onder de romp uitsteekt aan de spiegel (slechtste oplossing wat weerstand betreft).

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jimmy,

Wáár precies wil je een foto van?

Naar achteren gepijld, wil zeggen, dat de punt naar de spiegel wijst, dat had ik even beter moeten uitleggen, sorry.

Volgorde waterkoeling: regelaar, borstelhouders, cancooling, de borstels geven meer warmte af en hebben een kleiner oppervlak, vandaar.

Koelwater inlaat, in volgorde van weerstand:
- in de bodem naast de motor, uitlaat in de step (zuigt).
- spray pick-up.
- inlaat in roerblad.
- pijpje, dat onder de romp uitsteekt aan de spiegel (slechtste oplossing wat weerstand betreft).

Groeten, Jan.

ow naja nu is de step andersom maakt dat uit?

kwa koeling thnx voor de tip!
een foto van :

Een 'racebootbenadering' (= lichter) van de cancooling, is een stukje polyestertape om de fluxring, om de roestvorming tegen te gaan, en het rubber (bij voorkeur zelfklevend) aan de buitenste laag koper te plakken; het water loopt direkt op de fluxring en er is minder materiaal nodig, die 3mm rubber is ook aan de forse kant, mijn koelingen hebben maar een waterfilm van 1-1,5 mm, meer dan zat.
Als je wilt, heb ik nog wel een serie foto's en een 'how to' voor je, om dit type koeling te maken.



en ja sorry voor al de vragen hoor! maar met pijpje in de bodem bedoel je dat je een pijpje een beetje schuin door de romp plaatst(tegen het water in), vast lijmt en vervolgens met de vorm van de romp gelijk maakt!op die manier zou je een vacuüm kreëren lijkt mij!?
als je dan de uitlaat in een step maakt (met de waterlijn mee)waar meer druk is dan word het water er daar uit gezogen zeg maar? of zit ik nou na te denken als een mol!!

alvast heeeeel erg bedankt voor al de hulp tot nu toe!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ow naja nu is de step andersom maakt dat uit?
Eerlijk gezegd weet ik dat niet, omdat ik het nog nooit ben tegengekomen.
De steps staan óf haaks op de kiellijn, of zijn naar achteren gepijld.

Ik vermoed. dat het effect van de step nu te verwaarlozen is, of remmend zal werken.
Eerst vaarklaar maken en testen.

en ja sorry voor al de vragen hoor! maar met pijpje in de bodem bedoel je dat je een pijpje een beetje schuin door de romp plaatst(tegen het water in), vast lijmt en vervolgens met de vorm van de romp gelijk maakt!op die manier zou je een vacuüm kreëren lijkt mij!?
als je dan de uitlaat in een step maakt (met de waterlijn mee)waar meer druk is dan word het water er daar uit gezogen zeg maar? of zit ik nou na te denken als een mol!!

alvast heeeeel erg bedankt voor al de hulp tot nu toe!

Zo schuin mogelijk, 10 - 15 ° naar voren gericht en, na het uitharden van de lijm, vlak gevijld met de romp. De waterstroom loopt nu naar binnen als de boot vaart.
De uitlaat in de step zuigt, waardoor het koelsysteem drukloos is en dus geen extra weerstand oplevert.

Groeten, Jan.
(foto's e.d. mail ik je).
 
hallo!

ben net terug van italie heb m`n bootje los gelaten op et garda meer! en hij ging als de brandweer! met 7 cellen het as o zo jammer dat na 2 sessie`s m`n schroef was gebroken door het raken van een tak :(
maar hij ging goed! en hard haha.
ik wet het het is moeilijk te bepalen maar ik denk zo rond de 25/30 km/h best leuk!

ik ga nu aan de slag met een betere romp kijken wat dat doet!

gr jimmy
 
Foto's, foto's, foto's! Please?

Graupner props kun je ook in Italie wel krijgen, maar da's wel zoeken...

Groeten, Jan.
 
ik heb er een filmpje van :) niet zo goed gefilmt! maar die komt er aan!

ik heb gezocht in italie maar nix gevonden jammer genoeg!

de eerste test op de kreek bij mij thuis was niet zo chil hij kwam niet in planee. het water kroop op tot de boeg.

vervolgens heb ik aan bijde kanten 2 randjes geplamuurd zodat het water afboog. ook de step verwijderd.

daarna ben ik op vakantie gegaan en heb ik daar met 7 cellen gevaren. zodra hij in plane kwam ging tie als en gek! maar ik kon hem niet vlak houden hij maakte sprongen van 1mtr lang achter elkaar.. iets geschoven met de accu het werd beter maar toen was m`n prop kapot :( ik had er 2
de 37,5 en de 36. met de 36 ging hij nog beter maar ook die ging kapot door een steen aan de kant :mad:

tevens is water buiten houden best moeiijk bij een zelfgemaakt projectiel haha

ik heb net zitten kijken op 2brothers.
voor een leuk rompje!

ik weet niet zo goed welke ik voor mijn hardware moet nemen .
zat te denken aan een:

Mono 1 romp (Hydro & Marine, No-step 1, mono romp.)89,00 euro

of een : MHZ Gecko maar die zijn zo klein vind ik
of een : MHZ Micro Ice Berg (cat.) maar en cat vind ik niet zo mooi.

en of mijn 600race zwaar genoeg zal zijn! om de mono 1 vooruit te krijgen. ?

wat zou u kiezen ik wil onder de €100 blijven voor de romp.

anders kan ik altijd nog aan de slag met u tekeningen ;) maar heb de komende tijd even geen tijdgenoeg om weer zolang de schuur in te duiken.
 
Hallo Jimmy,

Door de step te verwijderen, is de kiellijn waarschijnlijk wat ronder geworden; in combinatie met de potente aandrijving begint de boot te wippen, als het maar hard genoeg gaat, komt 'ie helemaal vrij.
Ik weet precies hoe 'avontuurlijk' dat vaart, mijn zoon heeft ook zo ''Hüpfkaninchen' gehad, met joekels van trimvlakken was het een beetje vaarbaar.

Reserve props heb je nooit te veel, stenen aan de waterkant dan weer wél...

De Nostep1 ( Hydro & Marine ) is in principe een boot, die met een 600 motor wel vooruit wil, ik vind 'm echter te groot.

Een collega vaarder heeft er ook een en heeft er een borstelloze motor op 7 cellen in, dat gaat pas hard...
Met een Speed 600 en een goede afstelling zul je een 30-35 km/h kunnen halen, omdat de romp geen steps heeft (duh) en vrij breed is t.o.v. een 'typische 600 motor gestepte romp', is het natte oppervlak een stuk groter en dat kost snelheid.

Deze: Dr.Psycho Team - EVO 7 UP
is speciaal voor de 600 motor ontwikkeld evenals de Tripple X van Hopf, om eens een paar te noemen.

Dit is een al wat ouder ontwerp, maar wél ontworpen voor een 600 motor:

MHZ Modellbau[strana]=test1&X[lng]=2&X[par3]=1701&X[par4]=2&X[par5]=1&X[par6]=test5%09%2A%092%091

Mompel mompel, stomme website..., ga naar de MHZ site, klik op het duitse vlaggetje (anders kom je in de USA terecht), dan preisliste, modelle, en rumpf. Vervolgens is het nummer 1701.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jimmy,


Dit is een al wat ouder ontwerp, maar wél ontworpen voor een 600 motor:

MHZ Modellbau[strana]=test1&X[lng]=2&X[par3]=1701&X[par4]=2&X[par5]=1&X[par6]=test5%09%2A%092%091

Mompel mompel, stomme website..., ga naar de MHZ site, klik op het duitse vlaggetje (anders kom je in de USA terecht), dan preisliste, modelle, en rumpf. Vervolgens is het nummer 1701.

Groeten, Jan.

dus dit is een leuk rompje? ziet er wel stoer uit haha
en ook niet duur!

aleen bestellen in buitenland he!! oei oei ben al flink belazerd in duitsland :S

maargoed ik heb zojuist op bestellen geduwd en hij is onderweg :) zal hem wel zien verschijnen.

owja betaalmethode :NN kweet niet wat het is maar heb geen credit card dus kon niet anders.

ik moet alleen nog een fatsoenlijk roer hebben. die zelfgemaakte (1,5mm alu) was rot verbogen door waterplant.
 
owja betaalmethode :NN kweet niet wat het is maar heb geen credit card dus kon niet anders.

Oei!

NN betekent Nachname, da's onder Rembours, meestal is dat flink duurder...

In het Europese buitenland kun je gewoon per bank betalen met het IBAN & BIC systeem, de kosten worden gedeeld, werkt niet supersnel (dag of vijf, vóór het op de buitenlandse rekening verschijnt) maar wel betrouwbaar.

Als ik jou was, zou ik morgen gelijk even bellen en vragen of je de betalingwijze kunt veranderen van NN in Überweisung (overmaken per bank). 0049 9544981113

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Oei!

NN betekent Nachname, da's onder Rembours, meestal is dat flink duurder...

In het Europese buitenland kun je gewoon per bank betalen met het IBAN & BIC systeem, de kosten worden gedeeld, werkt niet supersnel (dag of vijf, vóór het op de buitenlandse rekening verschijnt) maar wel betrouwbaar.

Als ik jou was, zou ik morgen gelijk even bellen en vragen of je de betalingwijze kunt veranderen van NN in Überweisung (overmaken per bank).

Groeten, Jan.


hehe oke,

ik heb ooit een klepdeksel van mijn kadett (willen) laten verchromen. ik 180 euro over gemaakt naar dat bedrijf en uit eindelijk nooit meer iets van ze gehoord! dus ben ik een beetje voorzichtig mee!

dit staat in de bestlling :

Zum Gesamtpreis wird Porto und Verpackung angerechnet.
Preis Total : 55.00 EUR

dus ik neem dan aan dat het ttl 55 is naja zal wel zien.

kun je me een richtlengte geven voor het roer.
die van 2brothers is (roer)1 is 95 hoog en 73 lang dat moet genoeg zijn lijkt mij!
 
Zum Gesamtpreis wird Porto und Verpackung angerechnet.
Preis Total : 55.00 EUR

Übersetzung (vertaling): bij het totaalbedrag komen nog de kosten voor verzending en verpakking.
Reken op minstens €25-30 extra.

Ik zou er morgen een belletje aan wagen.

Groeten, Jan.
 
Back
Top