
Mijne heren,
Na jaren lang afzien heb ik dan toch eindelijk besloten om de overstap naar elektro te maken. Ondertussen hebben een aantal Nederlanders voor mij het wiel al uitgevonden dus hoefde ik alleen nog maar de bandensporen te volgen. Zeer gecharmeerd van Michiel’s werk aan zijn geslaagde Synergy N9 ombouw, leek het mij ook een spannend idee om mijn eigen ombouw te gaan doen. De JR Vibe fifty mag er in mijn geval aan geloven en is er naar mijn idee ook wel geschikt voor. Het is niet alleen een prachtige heli om te zien, maar de kwaliteit van het materiaal en de afwerking is ook gewoon subliem, niet te vergelijken met de Align 600N modellen. Daarnaast vind ik het een mooie uitdaging om “mijn eigen” heli te ontwerpen.
Dit zal de setup worden:
- JR Vibe Fifty
- Custom conversion
- JR X9303 2.4Ghz
- JR DS8915 x3
- JR DS8900G
- Mikado V-bar
- Kontronik Jive 80+ HV
- Kontronik Pyro 30-20
- 10S (2x5S) FlightPower Eon-X 30C 4350mAh
Het plan van aanpak is als volgt. Ik ben begonnen met het natekenen (Acad) van de standaard Vibe 50 frames en al haar componenten en onderdelen. Hierin zit wellicht het meeste werk aangezien je alles met een schuifmaatje moet opmeten. Hierbij moet je erg op de maatvaste maatvoering letten. Zo staan bijvoorbeeld de posities van de lagerblokken van de hoofd-as vast. Deze hebben weer een vaste afstand met het staartblok. De servo uitsparingen zijn verbonden aan die van de linkage naar de swashplate. Zo zijn er dus veel zaken die “vast” staan en waar je niet mee moet gaan zitten knoeien. Vervolgens ben ik de elektronische onderdelen gaan uittekenen. Hier een aantal overzichten van de standaard Vibe 50 onderdelen en de elektra:



Nou ik alle componenten heb uitgeketend kan ik kijken of ik het standaard frame digitaal in elkaar kan zetten, als het goed is is dat geen probleem. Gelukkig was het goed en kon ik de heli in elkaar bouwen op een schermpje zonder schroefjes en loctite. Vervolgens nog wat controles gedaan door de frames 1:1 uit te printen en die te vergelijken met het origineel.

Het saaie werk is achter de rug, de componenten zijn klaar. Straks kan ik alles in elkaar schuiven en is Nederland een elektro heli rijker. Maar voor het zo ver is moet ik eerst een besluit nemen over het ontwerp. Ik heb vier layout mogelijkheden bedacht met elk hun voor- en nadelen:

Layout optie 1 :
Rudder servo naar achter gebracht. 2x 5S pack naast elkaar. Motor rechtop.
+ Minste werk
+ Servo layout blijft het zelfde
- Saai

Layout optie 2 :
Rudder servo naar achter gebracht. 2x 5S pack achter elkaar. Motor rechtop.
+ Servo layout blijft het zelfde
+ Mooier ontwerp
- Aanpassing aan voorkant

Layout optie 3 :
Rudder servo naar achter gebracht. 2x 5S pack op elkaar. Motor op kop.
+ Custom look
+ Gecentreerd zwaartepunt
- Aanpassing in servo en linkage layout

Layout optie 4 :
Rudder servo naar achter gebracht. 2x 5S pack achter elkaar. Motor op kop.
+ Custom look
+ Verhoogd zwaartepunt
+ Mooi design
- Aanpassing in servo en linkage layout
- Aanpassing aan voorkant
Zelf vind ik optie 4 de mooiste en het gaafst om te doen. Ik ga zeker kijken of dit mogelijk is, maar heb al wel gezien dat dit erg veel problemen gaat opleveren met de linkage. Daarbij moet het ook allemaal nog onder de canopy blijven passen.
Wat zijn jullie ideeën over de layout opties? Meningen, adviezen en andere commentaar zijn zeer welkom.
Stay tuned,
Tjerk
