prop-er
Forum veteraan
Tijdens het boodschappen doen bij de Aldi, bij ons in het dorp, viel mijn oog op een setje van vier AA NiMH 2300mah cellen voor het schamele bedrag van € 4,79. Kon de weerleiding niet weerstaan, en heb ze meegenomen, met als bedoeling hier een ontvanger accu van te maken. Eerst maar eens hier op het MBF gezocht naar info. Gezien de vele dode links na de overstap op Vbulletin, heb ik besloten om maar eens wat foto's van mijn werkzaamheden te maken, zodat een ieder die zoekt naar info mbt het solderen van een ontvanger accu (of het solderen van een andersoortig pack) gebruik kan maken van mijn ervaringen.
Dit is de eerste keer dat ik cellen ga solderen. Ik heb hiervoor de volgende materialen en gereedschap verzamelt:
- Koperdraad 2,5mm². Ik gebruik gestripte installatiedraad. (te vinden in elk willekeurig stopcontact...)
- Drievoudige elektradraad met servostekker, van oude servo geknipt.
- Ducttape (bouwmarkt)
- Soldeerbout Weller 80 Watt, (~ €25,-, bouwmarkt)
- Griffon Soldeer electro, tin-lood 40/60 (bouwmarkt)
- Klein werkbankje (ooit voor €5,- bij de Lidl gekocht, aanrader!)
Op advies van Theo in een oud draadje, begin ik met oefenen op oude cellen. Ik gebruik hiervoor 600mah NiMH AAA cellen, die ik heb bewaard nadat de draadloze telefoons steeds meer problemen gingen geven, en toe waren aan nieuwe vapextech cellen. (werken perfect)
1. Laadt alle cellen individueel op aan de lader. Ik gebruik hiervoor een Ultramat 10 van Graupner. Om een betrouwbare elektrische verbinding te krijgen, plak ik mbv een stuk plakband een stuk koperdraad op elke celpool.
Vervolgens druk ik beide stukken koperdraad stevig tegen de celpolen met een lijmtang. Op de einden van de beide stukken koperdraad zet ik de krokodillenklemmen van mijn laadsnoeren.
Let op dat de beide polen nooit met elkaar in contact kunnen komen!!!
Nadat alle cellen geladen waren, heb ik de spanning van de cellen met elkaar vergeleken. Deze waren allen keurig 1,35V.
2. We beginnen met de kleine groene AAA cellen. Verbind twee cellen met een stuk tape, pluspool bij een minpool, en schuur de polen iets op:
Ik zet de cellen stevig vast in een werkbankje.
De 80 Watt Weller aanzetten, en wachten totdat deze heet is.
Dit is mijn eerste resultaat. Ziet er niet uit. Maar daarvoor zijn het dus oude cellen. Bedankt Theo! Verbinding is overigens wel in orde.
De tweede verbinding. Ziet er al een stuk beter uit. Oefening baart kunst...
Laatste verbinding solderen, en het servodraadje op zijn plaats monteren.
Ducttape eromheen wikkelen, en voila: 5,48V. Mooi resultaat, kwartiertje werk.
Nu het echte werk met de nieuwe cellen:
Cellen tegen elkaar plaatsen, stukje tape eromheen, in de werkbank.
Polen netjes opgeschuurd.
Soldeerbout met de punt op de pool zetten, en voorzichtig een beetje soldeer toevoegen. Klein druppie soldeer is genoeg.
Prachtig! Twee blubjes soldeer.
Stukje koperdraad op maat knippen, met een tangetje vasthouden, één zijde verwarmen, andere zijde vertinnen, koperdraad omdraaien, en andere zijde vertinnen.
Dan ziet het stuk vertinde koperdraad er als volgt uit.
Stuk koperdraad op zijn plaats houden, en nu 1 seconde de soldeerbout met de platte zijde op de koperdraad drukken. Dan versmelt de koperdraad keurig met het bluppie soldeer op de pool, zonder dat de cel warm wordt. Daarna de andere pool op dezelfde wijze. Eitje.
Ziet er keurig uit.
Servodraad met stekker, ik heb de signaaldraad afgeknipt.
De draad zit op zijn plaats.
Stukje ducttape, om te voorkomen dat kortsluiting kan ontstaan als de isolatie van de servodraad ooit mocht beschadigen.
Beide zijden met ducttape isoleren. Klaar!
Vooralsnog ben ik (nog) niet van plan deze accu's in mijn modellen in te zetten, maar alleen te gebruiken voor mijn servotester. (die ik veel gebruik)
Succes,
Vincent
Dit is de eerste keer dat ik cellen ga solderen. Ik heb hiervoor de volgende materialen en gereedschap verzamelt:
- Koperdraad 2,5mm². Ik gebruik gestripte installatiedraad. (te vinden in elk willekeurig stopcontact...)
- Drievoudige elektradraad met servostekker, van oude servo geknipt.
- Ducttape (bouwmarkt)
- Soldeerbout Weller 80 Watt, (~ €25,-, bouwmarkt)
- Griffon Soldeer electro, tin-lood 40/60 (bouwmarkt)
- Klein werkbankje (ooit voor €5,- bij de Lidl gekocht, aanrader!)
Op advies van Theo in een oud draadje, begin ik met oefenen op oude cellen. Ik gebruik hiervoor 600mah NiMH AAA cellen, die ik heb bewaard nadat de draadloze telefoons steeds meer problemen gingen geven, en toe waren aan nieuwe vapextech cellen. (werken perfect)
1. Laadt alle cellen individueel op aan de lader. Ik gebruik hiervoor een Ultramat 10 van Graupner. Om een betrouwbare elektrische verbinding te krijgen, plak ik mbv een stuk plakband een stuk koperdraad op elke celpool.
Vervolgens druk ik beide stukken koperdraad stevig tegen de celpolen met een lijmtang. Op de einden van de beide stukken koperdraad zet ik de krokodillenklemmen van mijn laadsnoeren.
Let op dat de beide polen nooit met elkaar in contact kunnen komen!!!
Nadat alle cellen geladen waren, heb ik de spanning van de cellen met elkaar vergeleken. Deze waren allen keurig 1,35V.
2. We beginnen met de kleine groene AAA cellen. Verbind twee cellen met een stuk tape, pluspool bij een minpool, en schuur de polen iets op:
Ik zet de cellen stevig vast in een werkbankje.
De 80 Watt Weller aanzetten, en wachten totdat deze heet is.
Dit is mijn eerste resultaat. Ziet er niet uit. Maar daarvoor zijn het dus oude cellen. Bedankt Theo! Verbinding is overigens wel in orde.
De tweede verbinding. Ziet er al een stuk beter uit. Oefening baart kunst...
Laatste verbinding solderen, en het servodraadje op zijn plaats monteren.
Ducttape eromheen wikkelen, en voila: 5,48V. Mooi resultaat, kwartiertje werk.
Nu het echte werk met de nieuwe cellen:
Cellen tegen elkaar plaatsen, stukje tape eromheen, in de werkbank.
Polen netjes opgeschuurd.
Soldeerbout met de punt op de pool zetten, en voorzichtig een beetje soldeer toevoegen. Klein druppie soldeer is genoeg.
Prachtig! Twee blubjes soldeer.
Stukje koperdraad op maat knippen, met een tangetje vasthouden, één zijde verwarmen, andere zijde vertinnen, koperdraad omdraaien, en andere zijde vertinnen.
Dan ziet het stuk vertinde koperdraad er als volgt uit.
Stuk koperdraad op zijn plaats houden, en nu 1 seconde de soldeerbout met de platte zijde op de koperdraad drukken. Dan versmelt de koperdraad keurig met het bluppie soldeer op de pool, zonder dat de cel warm wordt. Daarna de andere pool op dezelfde wijze. Eitje.
Ziet er keurig uit.
Servodraad met stekker, ik heb de signaaldraad afgeknipt.
De draad zit op zijn plaats.
Stukje ducttape, om te voorkomen dat kortsluiting kan ontstaan als de isolatie van de servodraad ooit mocht beschadigen.
Beide zijden met ducttape isoleren. Klaar!
Vooralsnog ben ik (nog) niet van plan deze accu's in mijn modellen in te zetten, maar alleen te gebruiken voor mijn servotester. (die ik veel gebruik)
Succes,
Vincent