[FAQ] Het solderen van een ontvangeraccu

prop-er

Forum veteraan
Tijdens het boodschappen doen bij de Aldi, bij ons in het dorp, viel mijn oog op een setje van vier AA NiMH 2300mah cellen voor het schamele bedrag van € 4,79. Kon de weerleiding niet weerstaan, en heb ze meegenomen, met als bedoeling hier een ontvanger accu van te maken. Eerst maar eens hier op het MBF gezocht naar info. Gezien de vele dode links na de overstap op Vbulletin, heb ik besloten om maar eens wat foto's van mijn werkzaamheden te maken, zodat een ieder die zoekt naar info mbt het solderen van een ontvanger accu (of het solderen van een andersoortig pack) gebruik kan maken van mijn ervaringen.

Dit is de eerste keer dat ik cellen ga solderen. Ik heb hiervoor de volgende materialen en gereedschap verzamelt:

- Koperdraad 2,5mm². Ik gebruik gestripte installatiedraad. (te vinden in elk willekeurig stopcontact...)
- Drievoudige elektradraad met servostekker, van oude servo geknipt.
- Ducttape (bouwmarkt)
- Soldeerbout Weller 80 Watt, (~ €25,-, bouwmarkt)
- Griffon Soldeer electro, tin-lood 40/60 (bouwmarkt)
- Klein werkbankje (ooit voor €5,- bij de Lidl gekocht, aanrader!)

Op advies van Theo in een oud draadje, begin ik met oefenen op oude cellen. Ik gebruik hiervoor 600mah NiMH AAA cellen, die ik heb bewaard nadat de draadloze telefoons steeds meer problemen gingen geven, en toe waren aan nieuwe vapextech cellen. (werken perfect)

DSCN3979.JPG


1. Laadt alle cellen individueel op aan de lader. Ik gebruik hiervoor een Ultramat 10 van Graupner. Om een betrouwbare elektrische verbinding te krijgen, plak ik mbv een stuk plakband een stuk koperdraad op elke celpool.
Vervolgens druk ik beide stukken koperdraad stevig tegen de celpolen met een lijmtang. Op de einden van de beide stukken koperdraad zet ik de krokodillenklemmen van mijn laadsnoeren.

DSCN3968.JPG

Let op dat de beide polen nooit met elkaar in contact kunnen komen!!!

Nadat alle cellen geladen waren, heb ik de spanning van de cellen met elkaar vergeleken. Deze waren allen keurig 1,35V.

2. We beginnen met de kleine groene AAA cellen. Verbind twee cellen met een stuk tape, pluspool bij een minpool, en schuur de polen iets op:

DSCN3986.JPG


DSCN3987.JPG


DSCN3988.JPG

Ik zet de cellen stevig vast in een werkbankje.

DSCN3976.JPG

De 80 Watt Weller aanzetten, en wachten totdat deze heet is.

DSCN3990.JPG

Dit is mijn eerste resultaat. Ziet er niet uit. Maar daarvoor zijn het dus oude cellen. Bedankt Theo! Verbinding is overigens wel in orde.

DSCN3991.JPG

De tweede verbinding. Ziet er al een stuk beter uit. Oefening baart kunst...

DSCN3992.JPG

Laatste verbinding solderen, en het servodraadje op zijn plaats monteren.

DSCN3994.JPG

DSCN3993.JPG

Ducttape eromheen wikkelen, en voila: 5,48V. Mooi resultaat, kwartiertje werk.

Nu het echte werk met de nieuwe cellen:
DSCN3995.JPG

Cellen tegen elkaar plaatsen, stukje tape eromheen, in de werkbank.

DSCN3996.JPG

Polen netjes opgeschuurd.

DSCN3997.JPG

Soldeerbout met de punt op de pool zetten, en voorzichtig een beetje soldeer toevoegen. Klein druppie soldeer is genoeg.

DSCN3998.JPG

Prachtig! Twee blubjes soldeer.

DSCN3999.JPG

Stukje koperdraad op maat knippen, met een tangetje vasthouden, één zijde verwarmen, andere zijde vertinnen, koperdraad omdraaien, en andere zijde vertinnen.

DSCN4000.JPG

Dan ziet het stuk vertinde koperdraad er als volgt uit.

DSCN4001.JPG

DSCN4002.JPG

Stuk koperdraad op zijn plaats houden, en nu 1 seconde de soldeerbout met de platte zijde op de koperdraad drukken. Dan versmelt de koperdraad keurig met het bluppie soldeer op de pool, zonder dat de cel warm wordt. Daarna de andere pool op dezelfde wijze. Eitje.

DSCN4005.JPG

DSCN4006.JPG

DSCN4007.JPG

Ziet er keurig uit.

DSCN4008.JPG

Servodraad met stekker, ik heb de signaaldraad afgeknipt.

DSCN4009.JPG

De draad zit op zijn plaats.

DSCN4010.JPG

Stukje ducttape, om te voorkomen dat kortsluiting kan ontstaan als de isolatie van de servodraad ooit mocht beschadigen.

DSCN4011.JPG

DSCN4012.JPG

Beide zijden met ducttape isoleren. Klaar!

DSCN4013.JPG


Vooralsnog ben ik (nog) niet van plan deze accu's in mijn modellen in te zetten, maar alleen te gebruiken voor mijn servotester. (die ik veel gebruik)

Succes,

Vincent
 
Vincent, in plaats van die instalatiedraad kun je beter desoldeerlitze gebruiken of de normale stroomkabels die we in de modelbouw gebruiken, die kun je beter plat drukken dan die dikke instalatie draad en is dan ook makkelijker te zolderen. Of eventueel als je dat in huis hebt dunne stripjes messing (koper) plaat.
 
Bij gewone draad gaat dan de isolatie smelten, wordt de hele boel week, kun je 'm niet lekker vasthouden met het tangetje, enz.

Messing/koper plat lijkt me inderdaad een voor het oog mooier resultaat te geven. Maar ach, het verdwijnt toch achter het tape. (of krimpkous, als je het in het juiste formaat hebt liggen)

Dit ging eigenlijk wel prima zo. Erg makkelijk, en zo na de verbouwing is ettelijke honderden meters koperdraad beschikbaar...Het ziet op deze vergrootte foto's misschien allemaal wat bruut uit? ;)
 
Geen idee. zoals gezegd is dit een ontvangeraccu. Stel dat ik dit in een zwever durf in te bouwen (en ik durf veel...) op 5V hooguit zo'n 2A...
 
dan is er geen probleem....:)
ik heb uit deze cellen eens kontinue 20 ampere getrokken
batterijen worden kokend heet....
zelfs de folie aan de buitenzijde was gesmolten....


steffe
 
ff een practische vraag over dit geheel, moet je perse een soldeerbout hebben met veel watt?? ik heb 1 van 40 wat en hier heb ik ook nog een paar pakjes batterijen liggen van de aldi. deze worden wel vaker als ontvangeraccu gebruikt bij ons op de club.
 
Hoe zwaarder (niet: hoe heter) de soldeerbout, hoe beter. Als het soldeer niet mooi uitvloeit, bolvormig blijft, of uitsteekseltjes vertoont, was de soldeerbout te licht. Vooral de (-) pool van een accucel (de beker) trekt meteen veel warmte weg. In een dikke soldeerbout zit veel warmte opgeslagen.

Soldeertps:
s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-en-zijn-grote-bagger
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ff een practische vraag over dit geheel, moet je perse een soldeerbout hebben met veel watt?? ik heb 1 van 40 wat en hier heb ik ook nog een paar pakjes batterijen liggen van de aldi. deze worden wel vaker als ontvangeraccu gebruikt bij ons op de club.


Zo als Ron al zegt de bout moet dik zijn om veel warmte te kunnen houden.

Ik werk met een Rothenberger van 75 watt die een dikke bout heeft .

Ook de Aldi hatte een setje met 2 bouten waar van de 80 watt ook gaat .

Een 100 watt Soldeerpistool werkt niet omdat die geen massa heeft om de warmte vast te houden .

Ik werk verder met koperenstrips en de polen van de accu´s worden met de Dremel bewerkt (groene slijpschijfje)

Paar Foto´s:

Strip vertint
pict0001nm6.jpg


Stripjes geknipt en gebogen .
pict0002xy6.jpg


Polen geslepen met de dremel
pict0003gv4.jpg


Polen vertint
pict0004ks1.jpg


Resultaat
pict0005ha2.jpg


pict0006ra7.jpg


pict0007rj0.jpg


Er moet alleen nog een krimpkous over de polen (effe halen nog)
pict0008np5.jpg


Mvg Johan
 
Op deze zelf samengestelde accupakketten mis ik drie belangrijke zaken:

1. Een trekontlating van de aansluitkabel op het accupakket.

2. Een krimpsokje op de plaats waar de kabel ket accupakket verlaat. Hier wordt de kabel het vaakst gebogen en is dus ook de kans op draadbreuk het grootst.

3. Een fixering van de individuele draden na de soldering. Door de warmte van de soldeerbout veranderd de structuur van het koper. Als een draad kan bewegen breekt hij ooit een keer vlak achter de soldering.

De ontvangeraccu is één van de belangrijkste onderdelen in het model. Deze dient dus meer dan tiptop in orde te ziijn en dan zijn kleine details heel belangrijk. Als je niet heel goed kan solderen moet je er absoluut niet aan beginnen. Een goede raad aan prop-er: Ga eerst eerst heel veel oefenen met solderen voor je je weer aan een ontvangerpakket waagt. Dit soldeerwerk wordt plakken genoemd. Hierbij ben je verzekerd van slechte verbindingen met alle daarbij behorende problemen.
De doorverbindingen hoeven echt niet dikker te zijn dan de draden naar de ontvangeraccu. Draadstukjes met een doorsnede van 0,5 mm zijn echt voldoende en het werken met deze dunne draden gaat echt veel makkelijker dan met die boomstammen.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.
 
Zelf lijm ik de cellen eerst met hotmelt aan elkaar. Na het solderen als bescherming karton op de uiteinden plaatsen dan het pakket inpakken in Oracover.
 
...
3. Een fixering van de individuele draden na de soldering. Door de warmte van de soldeerbout veranderd de structuur van het koper. Als een draad kan bewegen breekt hij ooit een keer vlak achter de soldering....
Geeft het krimpkousen van het pakketje dan nog niet voldoende stijfheid?
 
Op deze zelf samengestelde accupakketten mis ik drie belangrijke zaken:

1. Een trekontlating van de aansluitkabel op het accupakket.

2. Een krimpsokje op de plaats waar de kabel ket accupakket verlaat. Hier wordt de kabel het vaakst gebogen en is dus ook de kans op draadbreuk het grootst.

3. Een fixering van de individuele draden na de soldering. Door de warmte van de soldeerbout veranderd de structuur van het koper. Als een draad kan bewegen breekt hij ooit een keer vlak achter de soldering.

De ontvangeraccu is één van de belangrijkste onderdelen in het model. Deze dient dus meer dan tiptop in orde te ziijn en dan zijn kleine details heel belangrijk. Als je niet heel goed kan solderen moet je er absoluut niet aan beginnen. Een goede raad aan prop-er: Ga eerst eerst heel veel oefenen met solderen voor je je weer aan een ontvangerpakket waagt. Dit soldeerwerk wordt plakken genoemd. Hierbij ben je verzekerd van slechte verbindingen met alle daarbij behorende problemen.
De doorverbindingen hoeven echt niet dikker te zijn dan de draden naar de ontvangeraccu. Draadstukjes met een doorsnede van 0,5 mm zijn echt voldoende en het werken met deze dunne draden gaat echt veel makkelijker dan met die boomstammen.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

1 : Ontvanger accu zit vast in het model en er is niemand die daar aan trekt . :D

2 : Ook de kabels zijn vast gemaakt in het model , langere kabels liggen in rietjes .:D

3 : aansluiting ligt tussen 2 x krimpkous en daar doet sich niks bewegen . :D

Het enigste wat nog moet gebeuren is de krimkous over de polen .

pict0009ft0.jpg


pict0010gx9.jpg


pict0011rc5.jpg


pict0012za8.jpg


pict0013ys6.jpg


Aansluit kabel is een van 0,25 mm²

Mfg Johan

Ps: Proper , Ik denk dat je soldeerbout te weinig "bout" hat ,hij verliest te snel de warmte.
 
Johan, in je eerste foto hierboven lijkt het alsof je accusnoertje gevaarlijk dicht langs een scherpe punt loopt, of lijkt dat maar zo op de foto?
 
2 A123 cellen hebben een spanning van maximaal 7,2V en minimaal 4V. Kan evt wel, maar let er goed op of de servo's er ook tegen kunnen. Zeker digitalen en snelle gyro servo's vinden de 7,2V NIET leuk. Ik zou gewoon 4 NiXX cellen gebruiken. Dat zit je altijd goed.

@NPS, over de uitgang van de accudraden zelf doe ik zelf ook altijd nog een stukje krimpkous.(dus op de rand van het krimpkous van het accupakket) Deze breekt de scherpe knik in de kabel nog een keer.

Verder lijm ik altijd de cellen tegen elkaar met CA. Dus met blokjes hout lijn ik cellen uit. (per 2 stuks) en doe hier een drupje secondenlijm tussen. Zo zitten alle cellen al perfect tegen elkaar voor het solderen. Ziet er ook netjes uit. En ontvangeraccu's gaan bij mij toch nooit meer uit elkaar.

En over het solderen zelf. Het is de bedoeling om zo weinig mogelijk hitte in de cellen te brengen. Met een kleine soldeerbout moet je lang blijven stoken wil de soldeertin netjes uitvloeien. Met een zware bout met veel vermogen stop je KORT VEEL warmte in de cellen. Het solderen gaat dan prima, en de cellen worden intern ook nauwelijks warm.
Ik gebruik afhankelijk van grote cel een soldeerstation van 48Watt, of een weller 120Watt(met hamerkop)
 
De ontvangeraccu is één van de belangrijkste onderdelen in het model. Deze dient dus meer dan tiptop in orde te zijn en dan zijn kleine details heel belangrijk. Als je niet heel goed kan solderen moet je er absoluut niet aan beginnen. Een goede raad aan prop-er: Ga eerst eerst heel veel oefenen met solderen voor je je weer aan een ontvangerpakket waagt. Dit soldeerwerk wordt plakken genoemd. Hierbij ben je verzekerd van slechte verbindingen met alle daarbij behorende problemen.
De doorverbindingen hoeven echt niet dikker te zijn dan de draden naar de ontvangeraccu. Draadstukjes met een doorsnede van 0,5 mm zijn echt voldoende en het werken met deze dunne draden gaat echt veel makkelijker dan met die boomstammen.

Bedankt voor de tips, ik zal ze een volgende keer ter harte nemen. Met betrekking tot uw opmerking "als je niet heel goed kan solderen moet je er absoluut niet aan beginnen." wil ik graag even kwijt dat ik me niets leukers kan voorstellen dan dingen doen die ik nog niet eerder gedaan heb.

Samen met de vele waardevolle reacties op dit draadje, hebben we hier toch een mooie uitleg voor het solderen van bekercellen, waardoor collega modelbouwers misschien eerder geneigd zijn het zelf ook eens te proberen.

Ik ben benieuwd naar uw werkwijze, en zie dan ook uw fotoverslag graag tegemoet!
 
Ik ben benieuwd naar uw werkwijze, en zie dan ook uw fotoverslag graag tegemoet!

Ik ben ook wel benieuwt .

Als je niet heel goed kan solderen moet je er absoluut niet aan beginnen.

Voor 55 jaren kon Ik ook nog niet solderen . :D

Als je weet hoe het moet en het juiste gereedschap hebt is het voor de meesten wel te doen .
Ik heb de Jeugd ook alles zelf laten doen nadat Ik het voor gedaan heb .
Alleen zo kan je het leren .

wil ik graag even kwijt dat ik me niets leukers kan voorstellen dan dingen doen die ik nog niet eerder gedaan heb

Anders hadden we ook niet verschillende nieuwe Depron modellen/plans .
Gewoon door gaan Vincent . :D

Mvg Johan
 
Bedankt voor de tips, ik zal ze een volgende keer ter harte nemen. Met betrekking tot uw opmerking "als je niet heel goed kan solderen moet je er absoluut niet aan beginnen." wil ik graag even kwijt dat ik me niets leukers kan voorstellen dan dingen doen die ik nog niet eerder gedaan heb.
Ik ben benieuwd naar uw werkwijze, en zie dan ook uw fotoverslag graag tegemoet!

Als je goed wilt leren solderen zijn er voldoende andere klusjes waarmee je ervaring kan opdoen. Een ontvangeraccu samenstellen is niet het meest eenvoudige soldeerproject.

In je opmerking over het fotoverslag zie ik een uitdaging. Een compleet fotoverslag heb ik niet, wel een afbeelding van een zelf samengestelde accu. Dit was een eenvoudig klusje omdat de pakketten onderling waren gepuntlast.

P.S. Het plaatsen van een foto gaat niet goed. Prober het later opnieuw.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top