[Verslag] Mijn eerste Quadcopter

Hallo,

Ik ben sinds kort ook 'verslaafd' geraakt aan het hele quadcopter gedoe, vandaar dat ik diverse onderdelen heb aangeschaft om een quadcopter in elkaar te zetten! Deze topic zal moeten fungeren als 'bouwverslag'. Ik heb in een ander topic al om hulp van jullie gevraagd, en met de tips die daar gegeven zijn heb ik keuzes gemaakt en onderdelen aangeschaft.

Momenteel heb ik de volgende onderdelen in bezit:

2X Zippy 2100 35C
Accus.jpg

Flyduino centerboard
CentralBoard.jpg

4 x 2 props
Props.jpg

Ik heb momenteel ook 8 kokers, ik weet nog niet welke ik ga gebruiken, de ene is wel aanzienlijk lichter, maar daarentegen ook een stuk smaller, ik moet nog zien of dat gaat passen met de motors:
Kokers1.jpg

Kokers2.jpg

4X ESC's:
ESC.jpg

Snoertjes, lipo alarm, moertjes, schroeven etc
Extra.jpg

- HobbyKing Multi-Rotor Control Board V2.1 (x1)
controlboard21.jpg

FlySky 2.4Ghz 9CH FS-TH9X-B/TH9B TX Transmitter & FS-R8B Receiver Radio Control
Controller2.jpg

Controller1.jpg

Onderdelen die ik nog moet binnenkrijgen:
- hacker Style Brushless Outrunner 20-28M (x4)
- USBasp AVR Programming Device for ATMEL proc (x1)
- 100% origineel! iMAX B6AC /iMAX B6 AC LCD Digital Lipo NiMH

Naar mate ik meer onderdelen zal binnenkrijgen en verder kom in het bouwproces zal ik daar ook foto's van uploaden. Als jullie vragen/tips hebben dan hoor ik dat graag! De kans is ook groot dat ik jullie nodig zal hebben voor tips, aangezien dit mijn eerste quad is, en het dus een heel gevogel gaat worden voordat er iets de lucht in komt!

Laatst bewerkt:
succes!!

vergeet zeker niet het gewicht ( Trust v/d motors) te respecteren zoals ik ooit gedaan had!
het evengewicht van de quad is ook een zéér belangrijk gegeven, alles goed symmetrisch plaatsen!

Dankjewel, ja, ik was zelf ook al van plan om goed te letten op het evenwicht. Ik moet die smalle kokers ook nog even op maat laten zagen, aangezien ze niet allemaal even lang zijn. Op papier zijn ze allemaal 40 centimeter, ik denk dat ik ze even allemaal laat zagen naar 30 centimeter.

Update:
Ik heb zojuist wat extra foto's erbij gezet, zijn er toevallig nog dingen die nog niet op het lijstje staan en die ik ook nog niet ontvangen heb en toch moet bestellen om hem uiteindelijk vliegend te krijgen?

Ik hoor graag van jullie!

Pas op met die gekleurde props.
Kunnen erg weinig hebben.
Ik heb meermalen mee gemaakt dat ze in de vlucht afbraken. :confused:
Sindsdien gebruik ik apc of koolstof versterkte props van flyduino.

Alu koker profiel niet dikker nemen dan 10/10 mm.
Ben.

heb je enig idéé hoe je het landinsgestel (oefenkruis) gaat maken?
enkele kleine dingen die ik niet tegenkom zijn,
krimpkous en stekkers voor uw battery in te pluggen.

ga je de regelaars rechtsreeks aan je motors solderen of ga je hier ook met stekkers werken?
stekkers geeft natuurlijk het dat je gemakkelijk de draden kan wisselen voor de draairichten van de motors.

Pas op met die gekleurde props.
Kunnen erg weinig hebben.
Ik heb meermalen mee gemaakt dat ze in de vlucht afbraken. :confused:
Sindsdien gebruik ik apc of koolstof versterkte props van flyduino.

Alu koker profiel niet dikker nemen dan 10/10 mm.
Ben.

mijn ervaring is juist dat ze een stuk sterker zijn dan de HK apc props, die spatten uit elkaar als je een beetje "dom" land. :rolleyes:

die gekleurde kosten mij heel wat meer moeite om te slopen :shock: en ik ben wel eens de punt kwijt geraakt van zo een prop maar nog nooit dat hij helemaal stuk was. wel een dikke scheur erin maar that's it..:p

heb je enig idéé hoe je het landinsgestel (oefenkruis) gaat maken?
enkele kleine dingen die ik niet tegenkom zijn,
krimpkous en stekkers voor uw battery in te pluggen.

ga je de regelaars rechtsreeks aan je motors solderen of ga je hier ook met stekkers werken?
stekkers geeft natuurlijk het dat je gemakkelijk de draden kan wisselen voor de draairichten van de motors.

Nu je het zo zegt zijn stekkers misschien makkelijker, ook in verband met toekomstige upgrades denk ik?! Wat voor stekkers heb ik hier precies voor nodig, desnoods een link?

ff denken, een lipo alarm is wel fijn, op je esc's haal je de low voltage cutoff weg dus die beschermen je lipo niet meer tegen diep ontladen. (het is beter een lipo te leeg te trekken dan ke quad uit de lucht zien te vallen omdat de esc alle stroom naar de motor afkapt)
reserve props!! als je voor het eerst begint te vliegen met je multi zul je wel eens crashen of een voorzorgs landing moeten maken (da's ook gewoon crashen eigenlijk) en dat wil nog wel eens een prop slopen.

Lipo alarm heb ik al. Ik heb nu in totaal al 8 props, dus daar kan ik wel even mee vooruit.
Nog extra kabeltjes misschien?

neuh, als je 2 female/female kabeltjes hebt voor tussen de ontvanger en HK KK bord heb je al zat. (1 kabel sluit je op de 'normale" manier aan en de 2e overdwars op de signaal pinnen)

misschien nog een vers bergje nylon 3mm standoffs, je kan daar nooit genoeg van hebben en ze kosten bij HK geen drol en vullen mooi je overgebleven gewicht aan.

Oh ja, dat is waar. Nou, dan wacht ik nog wel even met bestellen totdat alles binnen is, en mocht ik dan iets missen kan ik het altijd nog bestellen en desnoods nog bij de lokale RC winkel halen denk ik.

Edit:
Inmiddels heb ik ook mijn Hobbyking Control Board v2.1 binnen! Foto's ga ik er nu bijzetten.

Ik heb inmiddels ook mijn controller binnen inclusief ontvanger. Nu is het nog afwachten op de motors en USB kabels!

Zie foto's voor meer informatie, ik heb de foto's van de zender/ontvanger toegevoegd!

Ik ben nu al een stuk verder, ik zit alleen met een probleem. Ik krijg geen beweging in de motors. Ik heb ze al aangesloten op de ESC's, en deze geven netjes een piepje, met een melodietje erachter aan. Ik heb de zender al met de ontvanger 'gekoppeld'. De ontvanger geeft een rood lichtje, niet knipperend. Dus hij is verbonden volgens mij.

Iemand enig idee of ik nog wat op de zender moet instellen voordat er iets gaat draaien?
IMG_20120608_230604.jpg

zoals het nu aangesloten zit gaat het pas werken als het bord "ge-armd" word.
eerst moeten alle kanalen (throttle, rudder, elevator en aileron) aangesloten worden.
vervolgens "arm" je het bord (afhankelijk van de firmware) en dan pas is het mogelijk om de motor te laten draaien.
wil je een snelle test, dan moet je je esc even direct op je throttle channel aansluiten.

Back