···Depron Duplex Delta··· (Nu met video!!!)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door prop-er, 1 aug 2006.

  1. nitrostar

    nitrostar Guest

    @prop-er:

    Kun je me even zeggen hoe je dit laatste berekend? Wel in functie van een bepaalde prop...
    Wanneer er namelijk geen thrust-gegevens bij staan zit ik een beetje in de knoop!
    (Ben nog steeds op zoek naar geschikte motor voor mijn Extra, maar eerst beginnen met servo's)

    Alvast bedankt,

    Sjekke
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Zat meer aan zoiets te denken:

    [​IMG]
     
  3. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hi Proper,

    Heb je toevallig nog wat meer data over die 2 Himodel buitenlopertjes van RCtechnics? Ik heb gezocht op het forum maar kan niet direct iets vinden.

    Ik heb de 40 grams met een 6,5x4 Graupner (electro-schaal)proefgedraaid en het ging behoorlijk hard op een 3s pack. Verder niets gemeten, maar de regelaar van 12 A werd na 10 seconden aardig warm.

    Klopt het ook dat er behoorlijk wat onbalans in de motor zit? Kan ook bijna niet anders voor dit geld.

    Hans
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb gezien dat de stator excentrisch gemonteerd zit. De luchtspleet aan de ene kant is veel kleiner dan aan de andere kant. Verder zitten de magneetjes niet echt netjes gespreid gemonteerd. Je voelt dit duidelijk als je de motor ronddraait. De weerstand varieert. Vanavond even proefdraaien. Ik hoop dat ik m'n 10A regelaar kan gebruiken. (Maar heb ook nog een 18A liggen).
     
  5. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Ik heb nog even verder gemeten aan de Himodel buitenloper(tje):

    prop Graupner 6,5x4 (die schaalprop van de Junkers)
    toerental 12.800
    9,4V
    8,5 A
    geschat 450 gram statische trek
    berekende Vmax= 60 km/h

    grove meting volgas op 3s1p pack / multimeter / regelaar wordt handwarm

    Gzien de opbouw en zijn kv is-ie volgens mij vergelijkbaar met een AXI 2208-20 en 2208-26 (hij ligt er tussenin). Het rendement zal wel een procentje of 5 lager liggen ivm de onbalans in de rotor; deze valt overigens toch nog wel mee.

    Vergeleken met de AXI's kloppen de waardes wel ongeveer.

    Een APC SF 8x3,8 lijkt mij te heftig op een 3s pack; denk wel dat het een prima 2s setup kan zijn; ook een 9x4 is dan nog mogelijk.

    Hans
    (ik ga van het weekend de kleine variant aan de tand voelen...vermoed dat deze in de buurt van een 2204 terecht komt...)
     
  6. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hmm Zou dit kistje ook met een fietsbel 1450kv kunnen?
    met 3s pack en 7X3.5 geeft hij 427gram/trust @ 7.20A

    lijkt me wel fun :)
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Hans,

    De door jou gevonden waarden zou voor mij betekenen dat de paarse fietsbel inderdaad zo'n 10A zou moeten trekken met de APC E 6x5,5.

    En da's mooi!

    De door jou gesuggeerde props voor 2S zijn welliswaar geschikt voor 100 Watt, maar aangezien de spanning slechts 6,6V is, zou de motor zo'n 15A trekken. Volgens RCT is 11A de max.

    Ik heb ooit eens ergens gelezen dat ampere's voor warmte-ontwikkeling zorgen. Iemand die kan bevestigen dat op 2S een motor in feite minder vermogen kan leveren?

    @airbus:

    Ik merk dat jullie ook aan het spelen zijn gegaan met m'n aangepaste antriebsrechner.

    Ik heb echter ontdekt dat je erg moet oppassen met de vuistregel dat een belaste motor 0,8 maal zijn onbelaste toeren wil draaien.

    Zie deze link:
    http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/modelmotors/axi/2204/index.html

    De AXI2204 heeft een motorconstante van 1380. vermenigvuldigen met 0,8 geeft dan een belast toerental van 1104 tpm/v.

    De eerste 5 metingen in de tabel zijn rond de 7,5V.

    1104 x 7,5 = 8280 rpm.

    Code:
    GWS 9x4,7  5300
    GWS 8x4,3  6530
    GWS 9x7    4250
    APC 9x4,7  5300
    APC 9x3,8  5500  
    Conclusie: de belaste motorconstante van een motor is eigenlijk niet uit te drukken in een vuistregel.

    Als je een nieuwe motor toevoegt aan de antriebsrechner, wordt je ook verplicht om minimaal twee meetwaarden, met liefst zo verschillend mogelijke props op te geven, zodat een inschatting kan worden gemaakt van het belast toerental.

    De door mij aangepaste antriebsrechner is wel heel goed te gebruiken om props onderling te vergelijken.

    Als ik vanaf nu een onbekende motor moet doorrekenen, zou ik deze pas goed kunnen doorrekenen op het moment dat er meetwaarden beschikbaar zijn.

    Vincent
     
  8. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
  9. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hi Proper,

    Ik heb de 282616 in de DriveCalculator benadert op basis van een AXI 2208. Een aantal dingen zijn nagemeten/aangenomen/geschat, zoals statordiameter/hoogte/windingen/draaddikte en schakeling.

    Voorlopig resultaat:
    Qua rendement scoort het motortje maximaal 72%. Optimaal gebied tussen de 4 en 9 A; daarboven zakt het vlot naar de 60 %.

    Met een APC-E 6x5,5 kom ik inderdaad op 9,5 A bij een toerental van 12185 (85 km/h)/ statisch 325 g / rendement 65%.

    Een tip: zet de borgschroefjes van het Alu voetje met loctite vast...ze komen bij mij nu al los...

    Kortom een erg leuke/lichte/goedkope speed 400 vervanger op een 3s pack voor de medium-snelle modellen.

    Over de 2S set-up klopt je aanname helemaal. Lagere spanning betekent minder vermogen (UxI). Een daardoor resulterende hogere stroom betekent vooral ook meer warmteverlies.

    Hans
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    WOT: 10,14 A :D

    Klinkt heel apart. beetje schreeuwend geluid. Met een totaal totaal gewicht van <250gram kan dit wel eens heel interessant vliegwerk worden....

    Motor staat ook direct stil als ik gas dicht doe. Misschien even checken of de rem aanstaat.

    Ik zal de stelschroefjes idd even een drupje lock geven. Goede tip.

    Vanavond nog even de accu op z'n plekje bevestigen, en de servo's monteren.
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
  12. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hi Prop-er,

    Is toch wel indrukwekkend wat zo'n motortje doet zeg...ben inmiddels ook met de kleine broer(282215) begonnen te meten; lijkt erop dat een APC E 6x3 op een 3s toch wel de max is; wil nog even met een cam/slimprop 5,5x3 proberen. De cam/slimprop 5x4 is ook een aardige variant (gaat ook goed op de 282616).

    Voor beide motortjes geld dat ze door hun bouw nog met redelijke rendementen presteren als je op een 3s pack vliegt; met een 2s pack lopen de stromen te snel te hoog op icm bijvoorbeeld een APC SF 8x3,8.

    Ga je voor maximale stat.trekkracht (450 g) dan is tot nu toe de 6,5x4 Junkers prop van Graupner de beste match met een eindsnelheid van ongeveer 60 km/h.

    http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=1327.16,5.10

    De 6x5 APC E is uiteraard ook niet verkeerd... ga toch misschien ook maar eens mijn plaatjes Depron weer uit de schuur halen...!

    Hans
     
  13. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Mooi, mooi!!!
    Moet toch maar eens een lichte 3mm versie voor indoor gaan proberen ;)

    Hmmm...3D Duplex Delta...
    Rolroeren op bovenste delta, hoogte op onderste en een richtingsroer?

    @Flying Jesse: Bedankt voor dat linkje!
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
  15. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Lap, weeral een A0 erdoor.. :)

    Thanks PropEr!!
     
  16. spaan14

    spaan14 Guest

    sjips...zit ik net me bankpas te verknippen ;)
     
  17. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Heb hem al verder gebouwd Prop-er?
    heb je nog wat pics :p
    ik zie op de foto van Gene dat hij ook een gelijkaardig als de 1150kv moter gebruikt, of is dat een andere versie? :roll:
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik ga hem nu nog even opknappen, wil er vanmiddag even mee in de duinen vliegen.

    Pics:

    [​IMG]
    Stoere Theo

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Luchthappertje

    [​IMG]
    De te repareren schade

    Mijn setup bevalt uitstekend. Motortje €12,50, regelaar €19,95, Lipo € 23,50. Als je dus nog 2 stuks 6 grams servo's en een ontvanger hebt liggen, ben je voor minder dan €60,- klaar!
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Gerepareerd, en van een kleurtje voorzien. (40 ml flexa muurverf testers, €1,60 bij de bouwmarkt)

    [​IMG]
     
  20. nitrostar

    nitrostar Guest

    Vind het wel een knap ding...

    Ook de dekseltjes aan de onderkant vind ik leuk gedaan!
    Kun je dit even toelichten hoe je dit gedaan hebt?

    grtz

    sjekke
     

Deel Deze Pagina