één delige vleugel delen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door nico v kooten, 25 okt 2015.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb een Wilga van Wega/sunshine, 220 cm span, met een vleugel in één deel, niet handig dus
    Het is een styro/balsa vleugel.
    Hoe het beste te werk te gaan?
    Doorzagen is het makkelijkste deel, maar dan?
    Ik heb dit nog nooit eerder gedaan bij zo'n grote vleugel, en zeker niet bij een al beplankte vleugel
    Ik kan maximaal een buis kwijt van 25mm,is dat voldoende? De vleugel is op het dikste punt 32 mm, en er moet ook V stelling in.
    Hoe lang? 25 cm in elk deel? Hoe maak ik het beste een verkasting?
    Moet er nog een steunrib aan het eind van de buis?
    Moet ook weer niet te veel gewicht toe voegen.....

    Vragen genoeg, wie helpt me op weg?

    gr, Nico
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Geen idee maar misschien is het een idee om de twee vleugeltippen afneembaar te maken? Tot aan het begin van het rolroer?.
    Dan heb je wel een vleugel in 3 stukken maar zit je niet te prutsen met V-stelling.
    Doorkoppelen van rolroer via multiplexstekker?
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zat in zo een situatie te denken aan een sleuf met een triplex of carbon ligger. 1/4 of 1/3 in de vleugel ingelaten. Dwars door de indekking. Rats er pardoes ingelijmd.
    Buis daar direct tegenaan gelijmd. Buis wat dieper ingeboord dan de ligger? Alles verlijmen met PU bruislijm daar dat flink in de poriën dringt van het schuim.
    Aan het einde van de buis wellicht ook een spant, haaks op de buis, als een mof erom dus, met een zekere breedte. Maar dat hoeft wellicht maar een paar centimeter... 5 cm aan weerszijden? Ook weer pardoes in de indekking weggefreest. Om daarna weer profiel met de vleugel te worden geslepen.
    Hoe moet je het anders aanpakken. Dan kom je uit bij een nieuwe vleugel te snijden... Heb daar een aardig boekje over... moet ik even opsnorren van de week... wellicht kan je dat zelf dan scoren via het internet? Hoort in ieder "sbouw'smans'hok" te staan... stevig beduimeld... uiteraard...

    Gewicht? Lift genoeg. Baksteen wordt het echt niet. Met full flaps helicopter/peddel je netjes naar benee????

    gr Bas
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Verkasting in vleugel maken, aan de onderkant.
    Glasweefsel of carbon tegen de bovenschaal lamineren.
    Buis erin lijmen, (mooier zou zijn een 4kante buis omdat je die met V stelling kan kopen)
    Dan weer weefsel aanbrengen en de vleugel sluiten met abachi of balsa.
    Als het uitgehard is de vleugel doormidden zagen.
    Wortelribjes maken, eventueel koppelsysteem a la Multiplex Multilock inlijmen en klaar om te vliegen...

    GJ
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dank GJ, zoiets had ik ook in gedachten, alleen wilde ik als eerste de vleugel doorzagen....
    Ik probeer het te visualiseren wat je bedoelt, heb je misschien een schetsje voor me?
    Zou 25 cm buis(petrausch) voldoende zijn, van 25 mm doorsnee?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het nadeel als je eerst de vleugel door gaat zagen is dat je alles moet gaan uitrichten.
    Als de buis al verlijmd is dan is de V stelling en passing meteen goed.
    Voor het mooie kan je op het dikste punt van de vleugel die 25mm buis nemen en achterin de vleugel) 8-10cm van de achterlijst) nog een klein buisje van zo'n 10mm inlijmen.
    Dat geeft geen sterkte maar fixeert de vleugel tegen verdraaien.
    Ik zal straks even kijken of ik foto's kan vinden en anders proberen een schetsje te maken.
    25mm buis moet dik genoeg zijn, het is geen aerobatic kist.

    GJ
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    eigenlijk heel logisch......
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, daar gaan we dan..
    Ik heb even zitten tekenen.
    Ten eerste, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
    Dit is de doelmatige methode, het kan veel mooier, er zijn mensen die veel betere ideeen hebben dan ik.
    Alleen zitten die vaak op het duitse forum.

    Je moet beginnen op de onderkant van je vleugel te gaan tekenen.
    Als we uitgaan van 4mm triplex en een 25mm buis dan moet je een 4kant tekenen van 35mm x de lengte van de buis + 8mm.
    Het geheel komt ongeveer zo te liggen.

    [​IMG]

    Die extra 8mm op de lengte van de buis gebruik je als spantjes op het einde van de buis.
    Is niet echt nodig maar geeft wel wat buigsterkte.
    Staan hier trouwens niet getekend.


    [​IMG]

    Snij het abachi of balsa in tot je op het schuim zit en dan wip je voorzichtig het hout uit de vleugel.
    Voordeel is dat het hout dan naderhand weer mooi op de vleugel terug kan.
    Het schuim zoveel mogelijk wegsnijden en ook zo haaks mogelijk.
    Een handig ding is een soldeerbout, of je maakt een mes heet, dat gaan dan als door boter en geeft minder troep.


    Als je het vak eruit hebt en je ziet het hout van de bovenkant van de vleugel zitten dan pak je een stuk karton en zet dat in de vleugel tot op de bovenhuid,
    Dan teken je de rand van de onderkant van de vleugel af.
    Dat wordt je verkasting.
    Haal aan de onderkant 3mm extra weg omdat je beplanking en extra weefsel er nog tussen moet kunnen om de vleugel aan de onderkant ook weer glad te krijgen.

    Zet het kartom om op 4mm triplex en pas of het allemaal mooi in de vleugel past.
    De buis moet klemmend tussen het triplex passen.
    De keuze is aan jou of je de extra spantjes aan het eind plaatst.
    Doe je dat niet dan moet je de buis even dichtplakken met plakband om te voorkomen dat er hars in komt.

    Plak nu de triplex delen met 30 min epoxy aan de styro wanden en je kan enkele druppeltjes CA gebruiken om ze aan de bovenhuid te verlijmen. (leg de buis er los tussen).

    Als dat redelijk vast zit gaan we echt lijmen.
    Neem wat carbon weefsel en lamineer dat zo dat de bovenhuid en triplex delen goed aan elkaar zitten.
    Dit is om de druk op de bovenhuid wat beter te verdelen als je een paar G trekt.

    Ontvet de buitenbuis goed en schuur hem op voor betere hechting,

    Dan maak je hars aan, eventueel met wat katoenvlokken en zeker met een klein beetje schuimmiddel.
    Dat smeer je langs het triplex, niet te zuinig.
    Dan leg je de buis erin en smeert ook lekker ruim de hars,katoen,schuimmiddel over de andere kant van de buis.
    NIET JE BINNENBUIS ERIN LATEN ZITTEN!!!
    Eventueel kan je er nog een weefseltje overheen doen om alles op te sluiten.

    Vanaf de zijkant (als je hem door zou zagen) dan ziet het er zo uit.

    [​IMG]

    Als alles uitgehard is dan zit het muurvast.
    Ja kan dan de vleugel sluiten, eventueel vul je een holte af met 2K PU schuim.
    Dan een lijntje trekken over de koorde van de vleugel en lekker zagen met een lintzaag of andere zaag die goed haaks kan zagen.
    Je buis zal dan zichtbaar zijn.
    Dunne GFK spantjes aan het eind maken en verlijmen en je hebt een deelbare vleugel.


    Gert-Jan




     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Super Gert-Jan, voor deze duidelijke How to do it!
    Thnx!
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Toch nog een paar vragen;
    heeft het nut de triplex verkasting nog door te laten lopen voorbij de buis?

    Waarom de triplex verkasting inlijmen met epoxy, en niet met bruislijm?

    Kan je zeggen in welke verhouding epoxy met katoenvlokken te mengen, m.a.w, hoe "nat"moet dat mengsel zijn?
    eventueel nog wat glassnippers toevoegen?

    Groet, Nico
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2015
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    dubbel...
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Duidelijk, thnx.
    Lengte van de buis is 50 cm, dus 25 cm in elke helft, span is 220 cm, dikte van de vleugel is 35 mm.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wat een superuitleg! Heerlijke inzichten bijgeleerd, bedankt GJVO!
     

Deel Deze Pagina