Welke veiligheidsmaatregelen nemen jullie?

Ik was net iets aan het zoeken over een failsave en kwam een draadje over de gevaren van het heli vliegen tegen. Die gevaren zijn niet mis. Ik was al voorzichtig natuurlijk, want een heli dwingt uit zichzelf al respect af. Maar ik ben ook als eens moeten vluchten voor een stuiterende Trex. Wat doen jullie om gevaren zo veel mogelijk te beperken? Welke controles voeren jullie uit voordat je gaat vliegen?

Als je alleen vliegt hoef je natuurlijk alleen maar rekening te houden met jezelf, wat stukken makkelijker is dan wanneer er omstanders bij staan te kijken :)
Ik vlieg vaak samen met een clubje mensen (geen officiele club) op een vaste lokatie in Almere. Onderling hebben we voor de veiligheid afspraken gemaakt waaronder bv het niet over mensen heen vliegen...hoe hoog men ook in de lucht zit. Soms is het er erg druk en dan moet je veel meer rekening houden met dingen...ook bv kanalen voor als je niet op de 2.4ghz vliegt enzo.

Voor dat ik ga vliegen heb ik vaak thuis al zaken gecontroleerd. Met name de batterijen uiteraard maar ook de bewegingen van de servo's (geen tandwieltjes kapot e.d.) De bevestigingen van de linkjes e.d.
Na een x aantal vluchten check ik de schroeven en bouten....zit alles nog vast...;)

Eigenlijk op het veld is de enigste controle die ik uitvoer voor elke vlucht is de werking van de zender en ontvanger door de boel even te laten bewegen. En een quick overview langs de heli; ziet alles eruit zoals je verwachtte :)

De boutjes checken had ik nog niet gedaan, en wat denk je, jawel hoor, ik mis er al één. Gelukkig had ik al zo'n gereserve setje in huis.

De werking checken doe ik ook altijd voordat het gas open gaat. Een volgende keer als er iemand bij me is, ga ik ook wat meer veiligheidsmaatregels nemen.

Inderdaad, belangrijkste veiligheidsmaatregel is dat je NIET in je eentje bent. Want stel nu dat je heli tegen je aan crasht en jij in de kreukels ligt, dan kan je geen 112 meer bellen. En aangezien je vliegen meestal op een afgelegen plek doet, kan het wel eens lang duren voordat je holpen wordt.
Liever iemand die op afstand staat te kijken (en bij voorkeur een beetje weet hoe het allemaal werkt) die je op zo'n moment kan helpen.

Maar laten we hopen dat zoiets nooit nodig is!

Voor vliegtuigmensen is dit niet anders dan voor helimensen natuurlijk.

Als je van nature een chaoot bent, zoals ik, een tip: leer een ritueel aan. Ik heb mijzelf aangeleerd altijd dezelfde controles uit te voeren en hanteer bij het starten ook een vast ritueel.

In mijn ervaringen gebeuren de ongelukken 'op het veld' het meest als mensen even niet op staan te letten, uit hun ritueel gehaald worden. Even snel het toestel starten terwijl je met iemand praat, bijvoorbeeld.

Voor de wildvliegers.. niet alleen gaan vliegen (ook niet op een club) maar iets waar niet iedereen aan denkt: zorg voor een gevulde verbandtrommel. Dat kan het verschil zijn tussen de vingers er weer aan kunnen naaien, of vingers permanent kwijt zijn, bijvoorbeeld.

Drie keer stuurfuncties controleren:
Motor loopt nog niet: dan kun je horen of alles licht loopt en of de servo's geen bijgeluiden maken.
Motor stationair, rotorkop vasthouden: beter dat ik nu iets detecteer dan wanneer hij al vol gas loopt
Op het veld, rotor is op toeren: dan kan ik echt goed zien of alle stuurfuncties de goede kant op gaan, en misschien zorgt het hoge toerental wel voor problemen die ik liever op de grond constateer (bv. knakpulsen).

ik zorg altijd dat iedereen achter me staat nooit met mensen voor je vliegen zodat je je heli altijdt in geval van nood naar voren kan gooien.
ook niet vliegen met kinderren en loslopende huisdieren in de buurt voor dat je het weet staan ze voor je of erger springen ze tegen je op.
beter je heli kapot dan iemand anders.
dit op aanvuling van avs

Niet in je uppie vliegen. Daar had ik nou nog helemaal niet bij stil gestaan, maar daar zit zeker wat in! Jullie bevestigen wel de ernst van de risico's die er op de loer liggen. Het zal je maar gebeuren zeg. Maar dat is wel een lastige voor mij, ik hobby een beetje in een paar verloren uurtjes en kan daardoor niet makkelijk afspreken met anderen. Toch eens kijken of ik daar een oplossing voor vindt.

Ik ga het in idd geval nooit doen met kinderen erbij.

Ritueeltjes werken voor mij ook goed. Uit enthousiast is al een keer wat mis gegaan. Ik was ook vooral nieuwsgierig naar welke rituelen jullie hebben. De tips tot nu toe (behalve de schroefjes checken) deed ik al.

Ik ga nog wel eens alleen vliegen, maar - naast de regeltjes die al genoemd zijn - hou ik altijd voldoende afstand (minstens 10 meter) voordat ik optoer.

Check vooraf altijd je failsave werking (zender uitzetten als de motor uit staat) Electro heli = dus met aandrijfaccu niet aangesloten.

Ook zorg ik ervoor altijd mijn telefoon in mijn zak te hebben, voor het geval dat.

Natuurlijk is het safer om niet alleen te vliegen. Zeker niet als je minder evaring hebt.

makkelijke met een heli is dat je hem binnen een paar seconden aan de grond zet, wat ik dan ook doe als ik ook maar het minste of geringste hoor in de buurt.

Welke instelling kiezen jullie voor de failsafe? Er lijkt mij geen stand mogelijk die de kans op een veilige landing vergroot. Laat je de motor bijvoorbeeld uit gaan zodat de rotor minder gevaarlijk zijn bij een crash?

10 meter afstand is ook een goeie, ook wel voor de hand liggend, maar toch goed om in je ritueel op te nemen. Net als aan de grond zetten als er iemand aan komt.

Zag 'm er nog niet bij staan, maar ik heb Throttle Hold altijd aanstaan voordat ik naar de heli loop of voor het inpluggen van de LiPo...
En ik leg mijn duim op de throttlestick, zodat je 'm naar beneden dwingt(dus niet duim erop zoals je vliegt maar op de lange kant van de stick...dit werkt natuurlijk alleen als je vliegt met throttle up naar boven...).

Laatst bewerkt:
Welke instelling kiezen jullie voor de failsafe? Er lijkt mij geen stand mogelijk die de kans op een veilige landing vergroot. Laat je de motor bijvoorbeeld uit gaan zodat de rotor minder gevaarlijk zijn bij een crash?

10 meter afstand is ook een goeie, ook wel voor de hand liggend, maar toch goed om in je ritueel op te nemen. Net als aan de grond zetten als er iemand aan komt.

Belangrijkste is om failsafe altijd in te stellen op GAS DICHT.
Door het wegvallen van de aandrijving wordt de kans op volgas ongeleid projectiel kleiner (=veiligheid van jezelf en omstanders) en als de heli de grond raakt met gas dicht is de schade ook kleiner (bijv. tandwielen en mainshaft) omdat de krachten kleiner zijn.

Bij mijn gassers heb ik ook altijd een veer aan mijn throttle linkage zitten. Als de ontvangeraccu bij een crash uit de heli loskomt valt de stroomvoorziening van ontvanger en servo's weg. Door de veer gaat het gas direct helemaal dicht en slaat de motor af. (dan hoe je tenmminste niet te wachten tot de tank leeg is voor je er dichtbij kunt komen. Scheelt ook een boel schade door de beruchte 'chicken dance'

Throttle hold is natuurlijk idd ook een van mijn vaste items om vooraf te checken.

Laatst bewerkt:
Mijn throttle hold is een knop die automatische terug springt als ik hem gebruik. Ik heb een schuif op mijn zender waarmee ik de hoeveelheid gas in % kan regelen. Deze zet ik altijd eerst op nul als ik niet vlieg. Het maakt dan niet meer uit of ik per ongeluk de throttle stick aanraak. Deze heeft dan geen effect en toch kan ik de pitch beweging controleren.

Ik ga mijn failsafe posities controleren. Zetten jullie de pitch, rol e.d. neutraal? Lijkt me 't meest logisch, toch?

Laatst bewerkt:
ik heb de pitch op ca 25% staan. de idee is om de heli net iets minder hard uit de lucht te laten vallen. En de meeste kracht is er dan toch wel af. Gelukkig nog nooit nodig gehad.
De rest van de preflight controles doe ik ook. Alleen vliegen doe ik alleen als testvlucht, op een klein veldje en eigenlijk alleen wat hoover en een paar rondjes.

Back