1/10 Pickup hard body

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door reinaart, 29 jan 2017.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik zou graag een 1/10 Pickup scaler maken maar dan wel met een hard body. Heb de Tamiya Hilux en Tundra bodies overwogen maar die zijn naar mijn smaak aan de smalle kant (slechts 17,5 cm breed). Dit zou betekenen dat de wielen nogal ver uitsteken bij de meest gangbare 1/10 crawler chassis (19-22 cm breed). Ik vraag me af of de bodies van bv. Nikko 1/8 monster trucks (of vergelijkbare monster trucks van andere merken) qua afmetingen te gebruiken zouden zijn. Het liefst zou ik een HG chassis gebruiken (wielbasis 27.5 - 31 cm, spoorbreedte 21 cm). Suggesties ?

    Arjan
     
  2. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  4. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Sander, deze body had ik inderdaad een tijdje geleden ook gezien. Qua breedte is ie bepaald geschikter dan de Tamiya pickup hard bodies. Voor een HG chassis echter toch weer te smal naar mijn smaak en voor een CC-01 is de wielbasis dan weer aan de lange kant. Ik ben er intussen wel achter dat de meeste ( New Bright/Nikko) monster trucks in schaal 1/10 weer een te kleine body hebben, dan moet je meer richting 1/6 monster trucks voor bodies van het juiste formaat..

    Voor het HG chassis zouden deze pickup bodies kunnen, maar dat zijn dan weer geen hard bodies :) :

    http://www.rcmart.com/jconcepts-029...its-vaterra-axial-p-68018.html?cPath=438_1660
    http://www.rcmart.com/jconcepts-0313-1993-ford-f250-trail-scale-body-p-69332.html?cPath=438_1660

    Groet,

    Arjan
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb op mp deze 1/6 Nikko Ford F-150 aangeschaft:

    http://sterujzdalnie.pl/ford-f150-x-treme-nikko


    Wel een beetje een megalomaan ding maar de body is best fraai en heeft een mooi interieur. Alleen de roll bars en zoeklampen zien vreselijk uit maar die zijn zo los te schroeven. Spoorbreedte voor is ongeveer 25 cm hetgeen erg dicht in de buurt komt bij de standaard HG spoorbreedte van 24 cm (met HG wielen van 4 cm breed) . De spoorbreedte achter is 26 cm hetgeen ook geen probleem oplevert met dikkere meenemers. Lastiger is natuurlijk de wielbasis van 40 cm die een eigenbouw chassis noodzakelijk maakt. Mijn eerste probleem is geschikte wielen te vinden, buitendiameter van 11.5-12 cm en liefst niet meer dan 5 cm breed. Mijn tweede probleem is dat de benodigde HG onderdelen (assen etc) momenteel niet op voorraad zijn bij BG ;).

    Arjan
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zelfs al koop/kocht je meer dan 1 HG chassis kit, de body's of ideeën komen sneller dan de chassis, ik ken het probleem :p.

    Een eigenbouw chassis lijkt me wel doenbaar, of zou je de 'verlengstukken' die gebruikt worden voor de 6x6, niet voor- ÉN achter- kunnen monteren aan het bestaande chassis? Of 2 aluminium profielen/rails tegen het chassis schroeven langs de boven/zijkant? Langs de andere kant: je zou de auto wel kunnen verlengen met langere 4-links en langere aandrijfassen, maar het is waarschijnlijk de bedoeling dat de básis van het chassis langer wordt, zonder dat je idiote lange 4-links krijgt... ? Je komt er wel uit.
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik denk dat ik het eerst eens met aluminium profielen probeer, heb er hier nogal wat van liggen. Ik vraag me sterk af of het complete HG chassis wel terug op voorraad komt bij BG, is al een hele tijd niet meer te krijgen. Ik heb gelukkig nog een complete reserve vooras liggen, twee spur gears en aandrijfassen dus ik kan ook volstaan met een losse achteras, een centrale bak, A-frames en een motorplaat. Als iemand trouwens een tip heeft voor geschikte banden (11.5-12 cm) dan hoor ik het graag.

    Kennelijk heeft Nikko dit wagentje in het verleden ook geleverd in Harley Davidson's jubileum uitvoering (2003):

    http://www.nhtoc.com/vbforum/showth...y-Davidson-100th-Anniversary-Edition-by-NIKKO

    Groet,

    Arjan
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb een stel plaatjes gemaakt van mijn aanwinst. Heb de roll bars en zoeklichten eruit geschroefd. Heb het interieur ook losgeschroefd om het stof te kunnen verwijderen. Ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit, het interieur is mooi gedetailleerd en uitgevoerd in drie verschillende grijstinten. De kap weegt overigens als lood, de interieur module alleen weegt al 450 gram. De tijd zal leren in hoeverre ik het interieur kan handhaven bij mijn conversie. De spiegels van mijn wagentje zijn afgebroken en dit is afgezien van een paar krassen de enige schade. Bij tweedehands exemplaren zijn de spiegels overigens meestal afgebroken (heb er op Marktplaats een stuk of drie voorbij zien komen afgelopen jaar). Spiegels zitten aan de binnenkant vast met splitpennen dus het vervangen is wat dat betreft eenvoudig.Heb onlangs plastic ruitenwissers aangeschaft die veel te groot bleken voor mijn 1/10 Tamiya karretjes maar prima passen op deze body. Standaard heeft de Nikko kap vreemd genoeg geen ruitenwissers. De kap is daarentegen wel uitgerust met verchroomde led sockets (voor-en achterkant, plus zoeklichten), dus kennelijk was het oorspronkelijk de bedoeling van de fabrikant om de wagen met werkende verlichting uit te brengen. Als eerste stap ga ik vandaag de stickers verwijderen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2017
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zeer gedetailleerd om 'maar' Nikko te zijn. De transparante ramen vragen er natuurlijk om om het interieur te behouden voor zover het kan, misschien op zoek naar een geschikt bestuurderspoppetje? Heb zelf ook een Nikko gekocht voor de body, een Hilux (speelgoed jaren 90) pickup voor op een cc-01 chassis (de Pajero's stonden in de aanbieding ;) ). Stond al jaren op de lijst, maar zo'n body kom je natuurlijk nooit tegen als je ernaar zoekt. Wordt deze pickup ook matgroen, of heb je er glanzendere plannen mee?
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    De kleur voor het wagentje is nog een beetje afhankelijk van de wielen die ik erbij kan vinden. Zal in ieder geval wel glanslak worden, heb me wel voorgenomen nu eens geen spuitbussen van de Action meer te gebruiken :) (deze verf/primer is toch wel erg kwetsbaar en laat relatief makkelijk los).

    Plaats eens een stel foto's van je Nikko Hilux body, ik weet niet goed welke je bedoelt.

    Groet,

    Arjan
     
  12. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De Nikko Hilux body komt van een fighting spirit / the monster / midnight crusher / thor / scorpion, ... allemaal hetzelfde model van carrosserie.
    De cc-01 Pajero ('s ;) ) om eerst standaard op te bouwen, en later deze pickup body op de zetten, heb ik al (zal er misschien wel een bouwverslagje van plaatsen), de Nikko zelf is nog onderweg.

    Het idee om deze 2 te combineren bestaat al járen, google maar eens op cc-01 nikko hilux.

    Om een idee van het model te krijgen een plaatje van het internet:
    [​IMG]

    De blower en uitlaten zullen erafgehaald worden, de rollbar (lekker dik) wordt misschien wel behouden, dat zal ik wel zien eenmaal ik hem voor mij heb.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2017
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Grappig karretje, ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Laat maar komen die bouwverslagen :).

    Groet,

    Arjan
     
  14. silverpijl

    silverpijl

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Hele leuke body waar je wel iets gaafs van kan maken. Ben benieuwd hoe het chassis eronder staat straks.
     
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb inmiddels alle benodigde onderdelen voor mijn Nikko F-150 Xtreme Wagon conversie binnen en heb al een begin gemaakt. Ik gebruikt banden met een diameter van 11.5 cm. Spoorverbreders van 12 mm voor de vooras en 17mm voor de achteras. Zal later wel een thread over deze conversie begnnen. Heb op internet deze bijdragen gevonden van mensen die deze Nikko body ook gebruikt hebben voor een conversie :

    http://www.rccrawler.com/forum/2-2-...aler-build-off-entry-redneck-mud-slinger.html



    Ik heb vandaag trouwens een 1/8 New Bright Ford Raptor binnengekregen. Normaal zijn die onbetaalbaar vooral omdat je toch eigenlijk alleen de kap gebruikt (chassis en electronica is nu eenmaal rotzooi ). Heb em in Engeland gekocht (ebay) voor €74 inclusief verzending. Natuurlijk nog best veel geld maar dan heb je ook wat ;). Ga de kap op een HG chassis zetten, de banden steken een klein beetje uit t.o.v. de wielkasten maar dat is niet storend, wielbasis is 31 cm. Wat mij betreft een aanrader die Raptor kap. Bij aanschaf van zo'n New Bright Raptor wel uitkijken want ze zijn er ook in 1/10 (te klein) en 1/6 (te groot).



    Arjan
     
  16. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Nikko uit de 90's is meer 1:12 235mm wheelbase en 170mm breed
    Erg krap onder de body [​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    Ik ga je volgen
    Banden zijn ook genoeg te krijgen. De meeste tamiya 1,9 passen redelijk
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2017

Deel Deze Pagina