1/12 Lavochkin La-7(ABS)

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door mig 3, 5 sep 2017.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    En vandaag nog even iets meer in de polygonen verdiept.

    Ik had begrepen dat het War Thunder spel behoorlijk wat van die polygonen gebruikt.
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Veelhoek
    A4103542-8552-4E71-B225-84B533647AFF.jpeg
    http://tiger.ddns.net/node/6

    https://wiki.warthunder.com/index.php?title=Checking_3D_model_of_the_aircraft_in_game

    Ik zal Tim in december bij onze volgende ontmoeting op het Fab lab is vragen of het voor mij de moeite waard is om daar veel tijd en energie in te stoppen.
    Misschien is het wel veel makkelijker voor mij om plastic bouw kitjes te 3D scannen.moeilijk,moeilijk moeilijk.

    Ik zal de volgende keer wat meer detail foto’s plaatsen.Het opbrengen van het Aceton versus schuurpapier is echt een “verademing”.
    4AC80312-FF48-4B8A-885C-941BBBE7FA6E.jpeg
    Groet:Robin
    Edit:gebruik voor de Slurry niet het glazen potje(zwart deksel) omdat de kunststoffen binnenvoering van het deksel
    binnen 24 uur wordt aangetast.......
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2017
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ook nog weer even het STL bestand van de 20 mm-ers van het Sh-VAK kanon van de La-7 naar boven gehaald.
    0D32009A-8260-412B-826C-5E2AECEAE781.jpeg
    Toch is het beter om in plaats van de watergedragen MIG grondverf de Histor super grondverf te gebruiken die een veel langere droogtijd behoeft.
    Ook moet ik een kwast kopen die zijn/haar wilde haren niet zo snel verliest.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2017
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Even naar buiten gebracht.

    Het daglicht laat mij zien hoe ik de printstukjes nog beter kan gaan verfen.

    Inmiddels staan de 2 volgende motordelen al in de grondverf die ik heel licht in 2 lagen Histor grondverf opbreng.
    Die 2 delen zijn met de”fast” optie van de Up software geprint waardoor de prints er nog beter uit komen(ronder)
    D70C9FCF-CF0F-4F3C-9A3D-129881AB9F62.jpeg BF5BC500-74F5-457D-B446-D80C7E272D06.jpeg
    Groet:Robin
    Edit: 2070E83C-9489-4C1C-94E9-2118462414C6.jpeg 2760C075-A612-4EE7-912F-E2D5DBBA2E40.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2017
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooi project.
    Ik zit hier nog met een oude bouwdoos van een FW 190.
    Heb ik ergens op de kop kunnen tikken.
    Hier werktekening.

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9447

    Ontbreken de ribben, motorkap en neus conus.
    Ribben make geen probleem maar motorgondel en neusconus zijn andere koek.
    Zou dit mogelijk te maken zijn in 3D.
    Wie kan mij daarin helpen.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Misschien helpt dit linkje Aurectar?
    https://www.turbosquid.com/3d-model/fighter-plane?keyword=FW+190&media_typeid=2

    Vandaag bij mijn fysieke winkel geweest en weer een kilo zwarte ABS+ aangeschaft.
    Vervolgens naar het lab geweest om te proberen om mijn kap in te scannnen.Resultaat:Nope.
    Om daarna weer naar het Saxion hoofdgebouw te gaan...
    https://saxion.nl/over/organisatie/duurzaamheid/nieuws/symposium-de-toekomst-van-plastics/

    Nu nog even concentreren op het beschilderen vier stuks 20 mm replica’s voor David Andersen, de ontwerper van de 1/4 schaal Lavochkin La-7
    waar Tim op de achtergrond gebruikt van maakt.(de timelapse filmpjes)
    Deze vier replica’s gaan samen met de laatste en beste geprinte 1/12 motorkap op de post als cadeau voor hem naar Amerika.

    Groet:Robin
     
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ronnie Olsthoorn

    Blijkbaar geen onbekende bij de”buren”.

    https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=50231&sid=7317a7fd6a025bebffda346495f72fdc

    Behalve dat ik veel tijd spendeer bij dit modelbouwforum maak ik ook enige uitstapjes naar de andere websites.
    Op dit moment van schrijven heeft Ronnie alleen nog maar zijn bedoelingen met een paar voorbeelden geïntroduceerd.
    De korte introductie zegt mij al zeer veel.
    Ik acht de kans groot(hoop) dat Ronnie Olsthoorn dit tekenwerk net als Tim ook met 3Ds max heeft gerealiseerd.

    Hit and run.
    2D28F69A-5A26-4035-B549-F3D2945BC6BC.jpeg

    Uiteraard heb ik mij gelijk bij de modelbrouwers site ingeschreven en een paar vragen gesteld.
    Ronnie gaf al aan dat het een langdurig bouwverslag zal worden,net als dit bouwverslag,aangezien ik denk dat hij niet voor het interne framewerk zal kiezen.

    Groet:Robin
     
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Thank you David Andersen.
    5FE9AEB4-9F01-4A34-88A7-BC4F8676EF06.jpeg
    Greetings:Robin
     
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Inmiddels is het pakketje onderweg naar Amerikaaaaa.

    Ik had David toegezegd dat hij vier 3D geprinte 20 mm kanons kogels van mij zou ontvangen.
    Hij weet niet dat ik de twee beschilderde rompdelen er bij heb toegevoegd......(tenzij hij Google translate gebruikt:rolleyes:)

    Coen;

    Ik heb vandaag een 16GB stickie voor jou aangeschaft.
    Aangezien je op de 3D La-7’’lijst” staat wil ik je vragen of je via een persoonlijk bericht je adresgegevens aan mij kan doorgeven.
    Ik stuur je dan het stickie met 2 ABS geprinte motorkap delen naar je huis of afhaal adres.

    Ik ben dan heel benieuwd hoe de printstukken er uit zullen gaan zien op de Nederlandse Ultimaker 3D printer.

    Via de app had ik met Tim afgesproken om elkander weer op 20 december te ontmoeten.
    Tim gaf aan dat het mogelijk zou kunnen zijn dat rondom die tijd de romp van de La-7 zomaar ingetekend zou kunnen zijn.
    Wel heeft Tim binnenkort een tweede gesprek in zijn sollicitatieprocedure.
    Uiteraard wens ik hem daarmee heel veel succes toe......(echt waar!)

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2017
  9. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    689
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Robin, :koud:

    Erg leuk! Je hebt een pb.

    Leuk dat ik een bijdrage mag leveren aan dit mooie project! Geef je wel aan hoe je de instellingen voor het model graag zou zien. Zoals layer hoogte, aantal perimeters enz.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    :beer:

    Net zoals ik met Tim omga,geef ik je alle vrijheid,doe lekker zelf wat je wilt.
    Vooral nu aan het begin van ons project van de 3 musketiers:)

    Naarmate het project zich ontwikkeld zullen er vanzelf vraagstellingen omtrent de printstukken gaan vormen,dan is het misschien wel handig om rond de tafel te gaan zitten......

    Zoals gezegd in mijn reactie op jouw p.b. zal ik aankomend weekend de twee rompdelen voor jou gaan printen,met foto’s van de instellingen
    van de Up software.
    Kunnen we in de toekomst mooi onze PLA en ABS printstukkken gaan vergelijken.:yes:

    Groet:Robin
     
    coen_l vindt dit leuk.
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Coen,ik heb vandaag het pakket bij het postkantoor aangeleverd.
    FD0DCC35-A645-4E51-B0BC-7CD9FD2BB3FB.jpeg
    Het linker+het middelste printstuk zijn met de zelfde instellingen geprint.(foto)
    Ik had nog een lichtere versie geprint.Alleen besloten om die nog even niet er bij mee te sturen.(te veel informatie op dit moment)

    Het rechter printstuk is met de ‘thin wall’ optie geprint.Zodra je de printstukken in je handen hebt zal je de onderlinge verschillen goed kunnen waarnemen.
    Ik heb deze er bijgevoegd omdat het filament op was,en ik wilde je laten zien dat met de ‘thin wall’ optie de 20mm kanonnen WEL geprint worden.

    Ook nog even deze foto.
    7128DC6D-6A1A-474F-9767-243FCF284A39.jpeg
    Tim had alles neer geschaald.(3Ds max)Ik klik gewoon op o.k. en kan verder gaan.......

    Succes met het uitzoeken van de STL gegevens die op het meegeleverde rode stickie staan......;)(Ha ha ha.)

    Groet:Robin
     
    coen_l vindt dit leuk.
  12. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Op maandag 13 november had ik mijn nieuwe Up mini 2 3D printer in gebruik genomen.
    Tot en met vandaag,maandag 4 december heb ik alles met ABS+ van Tiertime geprint.
    Ik ben super tevreden met die fila.
    A1B82041-C68D-41D0-85E9-ABEE062EC0CC.jpeg

    Vandaag heb ik van het andere merk(Formfutura)ook hun ABS spoel binnengekregen met daarbij een proefstukje van 50 gram filament.
    Volcano PLA(rechterkant foto)

    https://www.formfutura.com/shop/product/volcano-pla-black-980?category=189

    Kort geschreven:3D printen,in de oven stoppen en tadaa men heeft een printstuk(0.3% krimp) die na die bewerking de eigenschap van ABS heeft aangenomen!

    Zal deze fila een verbinding zijn tussen Coen(PLA) en Ikke (ABS) ?
    Dat zie ik morgen wel.......(spannend hoor)

    Op de linkerkant van de foto twee verschillende merken met filament bestaande uit 20% Carbon.
    Ik wil er nog een derde merk(German rep rap) aan toe voegen.
    Het Carbon filament wil ik vooral gebruiken voor het “geraamte” van de monocoque La-7,mits het ook geschikt is voor de hogere buitentemperaturen in de zomermaanden.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
  13. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    689
    Locatie:
    Veldhoven
    En ontvangen! De delen die je hebt geprint zien er netjes uit Robin. Als de Kiddo's vanavond in bed liggen zal ik de bestanden bekijken.

    Alvast bedankt.

    Groet,
    Coen
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ook alvast bedankt Coen! Ben superbenieuwd.......kom op Cura!

    Vanmorgen meteen het Volcano filament met verschillende instellingen van de ‘beperkte’ Up software getest.
    Het filament inbrengen en even laten vloeien op hoge snelheid,geen probleem.

    Maar dan.....
    Na het inladen van het STL bestand het printstuk printen. NOPE,noppes,nadaaa.
    Tik tik tik zij de extruder.
    Het volgende moet ik nog uitzoeken.:oops:
    79D2A3A9-3204-4280-A45B-75C4110EDFE2.png
    Gelukkig had ik daarna geen probleem met het ABS filament van Form Futura.:yes:
    En ook niet met het budget ABS van 3D2buy. YES,yes,yes.
    84F56CCB-BAF1-4F32-A8B9-DBDBB6EF86BF.jpeg
    Zoals de foto laat zien heeft mijn oude zwarte en in een comateuze toestand verkerende 3D printer toch nog enige functiemogelijkheden.:rolleyes:
    Ook ben ik vandaag nog in Enschede geweest om voor mijn coma printer een regenboogkabel te bestellen.
    Eerst wilde ik gelijk een nieuw moederbord(hersenen) aanschaffen,maar ik kreeg toch het advies om met die kabel te beginnnen.
    Als die regenboogkabel de coma opheft kan ik met die oude printer en een hardstalen nozzle het Carbon filament gaan printen.
    7DC2B273-0837-4B3B-9025-12243D6D0972.jpeg
    Deze dag is vandaag weer voorbijgevlogen.
    36B6FAAB-95B5-41D4-AE5D-DD35CA8C3D92.jpeg
    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2017
  15. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    689
    Locatie:
    Veldhoven
     
  16. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    689
    Locatie:
    Veldhoven
    Robin,

    Erg mooie stukken heb je me toegestuurd! Zeker gezien het detail wat jij en Tim hebben verwerkt in het model, Chapeau! En ga zo door!
    Wat met opvalt is de sterkte van de geprinte onderdelen, misschien toch maar weer met ABS aan de slag om te proberen ;)

    Ik ben nu een Piper Pawnee "Dusty"aan het printen voor mijn zoontje. zodra die klaar is ga ik UitlaatSegment_kompleet2 maken met de settings die ik gebruik voor de 3dlab modellen.

    Groet,
    Coen
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  17. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Aaaaah Simplify3Deeeeeee!Net als Cura ook op het Fab lab aanwezig.

    Ja,ik ben superblij met Tim.....En ben dan ook benieuwd wat voor details hij dan weer uit zijn hoge hoed heeft getoverd als wij elkander weer treffen aankomende 20 december.

    Goed gezien Coen:UitlaatSegment_kompleet2 (hahaha) Ook de 20 mm-ers al gezien?

    Ik ben benieuwd Coen,veel bouwplezier toegewenst.... D02E33B6-195F-4309-ACCE-B5B6B71B8EEE.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2017
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Shapr3D.

    Afgelopen zomer had ik mijn IPad pro aangeschaft met in gedachten de Shapr3D app.
    Op dat moment vroeg men zo’n 100€ voor een 1 jaars abonnement.
    Op dit moment vraagt men al zo,n 150€
    960BC921-FBA5-49A4-8713-4CC75065CF7D.png 41C325A7-1472-45E9-8EA0-B3F0305B90FE.jpeg EA57D5D4-EACF-43D3-B5DC-53DA6F1F2A55.png
    Op het shapr3D forum geeft men aan dat de prijsverhoging te maken heeft met de uitbreidingen voor de app.
    Zodra men aangeeft dat ik met die app STL bestanden kan importeren(hoge kwaliteit),dan pas neem ik een jaar abbo.
    https://shapr3d.com/export-import-formats-supported-by-shapr3d/
    Misschien dat Grabcad dan belangrijk gaat worden in de toekomst.
    https://grabcad.com/library/tag/fighter?page=2&time=all_time&sort=recent&query=Fighter plane

    Of de blueprints website:https://www.the-blueprints.com/search/Lavochkin/

    Dus aankomende tijd even het Shapr app nieuws in de gaten houden aangezien men aangeeft dat de nieuwe update er binnenkort aan komt.

    Groet:Robin
     
  19. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Tim stuurde dit filmpje door.

    Het filmpje is op YouTube geplaatst op 6 dec.En laat een grote 3D geprinte Spitfire zien die is geprint met een dubbele wand.
    Vooral die dubbele wand heeft mijn aandacht aangezien ik ook al heel lang zit te fantaseren hoe groot de Lavochkin La-7 uiteindelijk geprint zou kunnen worden.:rolleyes:

    Op dit moment is Coen hier op het modelbouwforum bezig om zijn P-38 naar 125% te vergroten en uit te printen.


    Er komen mooie tijden aan voor het 3D printen.:)

    Groet:Robin
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    mig 3 en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina