1/20 RC yacht / boot Carson Sunset dansend toerental motor

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ronaldrvd, 7 okt 2018.

  1. Ronaldrvd

    Ronaldrvd

    Lid geworden:
    7 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tilbug
    Gisteren met mijn elektro RC boot op het kanaal gevaren en binnen de kortste keren de schroef vol met bladeren en ander drijfvuil. Boot was nog maar moeizaam naar de kant te krijgen.

    Volgend problem doet zich nu voor:
    Of ik nu constant half of volgas geef met de zender, de motor draait heel nerveus met pieken in toerental. Hij staat gewoon te dansen in toeren. Gas los dan draait hij soms nog enkele seconden vol of half gas na.

    2 vragen:
    1. Zit dit probleem in de (snelheids)regelaar of is de motor ontregeld, overbelast?
    2. Heeft iemand ooit de motor van deze boot 8,4v 540 motor vervangen door een andere brushed motor, Zo ja welke?

    Benieuwd naar jullie suggesties.
    Grt Ronald
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Ronald, welkom hier.
    Er kunnen een aantal oorzaken zijn.

    Eerst een vraag: deed de boot het wél goed voordat je die troep in je schroef had?
    Zo ja, dan zou de regelaar wel eens overbelast geweest kunnen zijn. De schroef zat vol met troep = weerstand = grote afname van ampere's.
    Als dat te veel is, kan je regelaar schade hebben opgelopen en dan regelt hij niet meer (goed).
    Hoe kun je daar achter komen? Onder ander met je neus. Als het inwendige van de boot stinkt naar verbranding, hebben een aantal componenten het aardig voor hun kiezen gehad. Als je de regelaar open kan maken, kun je dat ook zien aan verkleuring van componenten en/of geblakerde printbanen.
    Er staat op YouTube een handig filmpje hoe je het complete dek van de boot af kunt halen. Makkelijk voor onderhoud.


    Als de boot het al eerder deed, kun je het zoeken in een te zwakke accu, waardoor de regelaar niet meer het juiste signaal van de ontvanger krijgt.

    De motor vervangen heeft niet zoveel zin, tenzij dat de motor ook bloedheet is geworden. Maar meestal geeft de regelaar als eerste de pijp aan Maarten.
    En als je wilt vervangen, zou ik 'm meteen vervangen door een brushless motor met ongeveer hetzelfde KV-getal. Zo'n motor is effcienter, kortom: meer vaartijd. Je moet er dan wel meteen een andere regelaar (vooruit én achteruit-type!!) bij kopen; een borstel regelaar regelt geen borstelloze motor.

    Overigens heb ik niet zo'n hoge pet op van "ready-to-run-schepen/auto's/vliegtuigen"; ervaring leert dat de eigenaar alsnog een aantal zaken moet nakijken/aanpassen/verbeteren/herstellen.
    Zoals: een niet goed uitgelijnde schroefas, lekkage bij de schroefaskoker, een niet goed gesmeerde schroefas, enz enz enz.
    Het vergt echter ervaring om dat uit te zoeken.
     
  3. Ronaldrvd

    Ronaldrvd

    Lid geworden:
    7 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tilbug
    Hoi Roel,

    Dank voor je antwoord. Het rook idd licht naar verbranding in de boot. Daarvoor eigenlijk geen problemen, weleens een lichte hapering in de aansturing maar meestal op grote afstand.
    Had het filmpje ook zien staan op You Tube, handig voor demontage.
    Ik voer nog geen 5 minuten met een volle 8,4v 4000 mAh ipv de standaard 2000.

    Ik kan de regelaar nog eens opnieuw inlezen/calibreren, kijken of dit nog nut heeft.
    De motor is watergekoeld, en kan helaas niet achteruit varen. Regelaar is standaard Carson, Reflex wheel pro3 versie zonder BEC.

    Brushless motor is een optie, maar aangezien ik nu 2 accu's van 8,4v heb, liever geen overstap naar lipo's.

    Heb de vraag ook bij de helpdesk van Carson neergelegd, vooral omdat ik specifiekere informatie over de motor wil.

    En idd, RTR is leuk, maar aanpassingen vaak noodzakelijk :(
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ronald,

    De tijd dat de bladeren van de bomen vallen is over het algemeen geen goede tijd om te gaan bootje varen; ik kom net terug van twee uur 'stofzuigen' in de grachten van Sneek...
    Je blijf achteruit slaan om de zooi van roer en schroef kwijt te raken.
    Ik heb niet kunnen vinden welke regelaar Carson in deze boot heeft gestoken, kun je er een foto van maken?

    Ik vermoed dat er eentje uit deze serie in zit:
    https://www.conrad.at/de/schiffsmod...cro-marine-belastbarkeit-max-25-a-275044.html
    Deze regelaars zijn waterdicht, maar niet watergekoeld, gebrek aan dat laatste heeft je regelaar waarschijnlijk de das omgedaan toen je bladeren uit het kanaal aan het opvissen was.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2018
  5. Ronaldrvd

    Ronaldrvd

    Lid geworden:
    7 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tilbug
    Hoi Jan, mooi verwoord dat stofzuigen :thumbsup:
    deze regelaar zit erin: Carson
    500501533 , niet eens de waterdichte versie 50050134. Zie afbeelding

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000261&aid=71792&lang=nl

    Aan de regelaar is verder geen brand of kortsluiting te zien. Voor 30 euro heb ik een nieuwe regelaar en weet ik meer.

    Nadeel is dat de antennekabel er rechtstreeks in gesoldeerd zit. Eens kijken of ik de kabel uit de antenne krijg.[​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Brushless houdt niet automatisch Lipo in, hoor...
    Ik heb hier o.a. een Graupner Torpedoschnellboot Wiesel staan met 3 x brushless er in, en die komt heel goed uit de startblokken op good old 7,2V Nicads...
    (Maar ja, het model was ooit (jaren '80) bedoeld voor Johnson motoren en lood-accu's...:) )
     
    Ronaldrvd vindt dit leuk.
  7. Ronaldrvd

    Ronaldrvd

    Lid geworden:
    7 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tilbug
    Heren,
    excuses, volgens mij heb ik dus regelaar en ontvanger door elkaar gehaald. Beginnersfout?

    Onderstaande foto's tonen de regelaar, rook idd licht verbrand maar op de printplaat niks bijzonders te zien. IMG_20181007_163530.jpg IMG_20181007_163521_1.jpg IMG_20181007_162822.jpg IMG_20181007_162851.jpg
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Als je "toevallig" nog een andere regelaar hebt liggen, zou ik die eens aansluiten.
    Tevens eens meten hoeveel ampères de motor trekt. Model in het water, met een touwtje aan de kant vastmaken en gas erop.
    Als je dan in de buurt zit van het opgegeven maximale vermogen van de regelaar, kun je er van uitgaan dat je, al stofzuigend, de regelaar aardig op z'n donder hebt gegeven.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ronald,

    Staat er nog iets op de regelaar, binnen of buitenkant?
    De manier waarop de vermogensfets aan het koellichaam (aluminium behuizing) zijn gekoppeld doet weinig goeds vermoeden wat de belastbaarheid aangaat...

    Groeten, Jan.
     
  10. Wynand

    Wynand

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Ridderkerk
    Stoomtrein
     
  11. Ronaldrvd

    Ronaldrvd

    Lid geworden:
    7 okt 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tilbug
    Gisteren een nieuwe regelaar gehaald, Graupner Speed Profi 40R.
    Boot gedemonteerd en alles netjes weggewerkt.
    IMG_20181008_182032.jpg

    Resultaat: Hij vaart weer als een zonnetje :)

    Af fabriek (RTR) kon hij niet achteruit varen, nu wel.
    En motor loopt een stuk minder rauw, trillingsvrij.

    Dus heren, bedankt voor de tip over de regelaar.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ronald,

    Goed te horen dat alles weer werkt!
    Wees voorzichtig met achteruit op een speedboot, vóór je het weet trek je de spiegel onder water en loopt de boel vol...
    Indien mogelijk, reduceer de gasweg op je zender, zodat dit soort ongemakken niet (meer) mogelijk zijn.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina