1/35 Lend-lease Vosper

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 30 nov 2014.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben een tijdje geleden begonnen met de ombouw van de Italeri Vosper kit naar een vaartuig zoals gebouwd door de Annapolis Yacht Yard in de U.S.. Deze lend-lease Vospers verschilden nogal van de standaard Vospers vooral wat betreft de achtersteven. Een ander opvallend verschil is het ontbreken van de patrijspoorten in late Amerikaanse Vospers.

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2018
  2. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Nu mijn S-Boot bijna af is kreeg ik weer zin in mijn Vosper project. De boot die ik wil nabouwen is een Annapolis lend-lease Vosper, en met name dan MTB 378. Een foto gemaakt aan het eind van de oorlog toont een SO radar mast achter de brug, de boot is overigens na de oorlog ingelijfd bij de Italiaanse marine en is toen weer een keer verbouwd ( 2cm Breda geschut op de voorplecht, midscheeps een Duitse 2cm Flakvierling etc.).

    Voorlopige mockup van de radar mast :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Leuk dat je nu met dit schip weer verder gaat. Zie enkele, metalen, kruiskoppelingen. Mits heel goed uitgelijnd zou dit moeten werken. Zitten de verloopbussen op de dunne assen tegen de blokjes in de koppelingen aan, of lijkt dat zo? Ben benieuwd of er veel verschil in snelheid is met de S-100. Hoeveel KV zijn deze motoren? Gr. Klaas.
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Klaas, de verloopbussen zitten inderdaad kort op de blokjes maar er is wel voldoende speling (zijdelingse uitslag van de koppelingen zal toch minimaal zijn ). Het zijn deze motortjes van 1300 kv :

    https://hobbyking.com/en_us/hextronik-24gram-brushless-outrunner-1300kv.html

    Heb ook weer de bekende 10 A regelaars aangeschaft. Het Vosper bootje is behoorlijk klein vergeleken met de 1/35 S-Boot en PT Boat en ik wil de setup zo licht mogelijk houden. Het bootje is ook best zwaar omdat het dek en de romp van relatief dik plastic zijn. Ik heb de onderkant van het dek en een aantal onderdelen bewerkt (afschrapen en waar mogelijk gaten boren) om het gewicht zo veel mogelijk te reduceren. De diameter van de schroeven is 2.5 cm dus ik ga er vanuit dat de motortjes wel voldoende vermogen zullen leveren voor een redelijke snelheid.

    Groet,

    Arjan
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Zoals kenners wellicht was opgevallen hadden de in Amerika gebouwde Vospers i.t.t. de Britse een schot met een deur aan de achterzijde van de brug. Heb deze deur inmiddels gemaakt, wellicht had ie iets smaller mogen zijn (te oordelen naar de zeer weinige foto's waarop de deur überhaupt te zien is). De scharnieren zal ik in een later stadium nog voorzien van Archer klinknagels. Hoe de radar mast op de brug/dek bevestigd werd zal wel nooit duidelijk worden of er moeten nieuwe foto's opduiken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Arjan
     
    MicropropSport en sjouke vinden dit leuk.
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb grotere luiken voor het voordek gemaakt en verhaalklampen van messing. Verder een ventilator gemaakt voor het dak van het stuurhuis en een paar figuren van het Italeri setje in elkaar gezet. Heb de figuren wat langer gemaakt door styreen schijven tussen de torso en het onderlichaam te plaatsen. Verder de torso en onderlichaam uitgeboord in het kader van gewichtsbesparing :) .

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Marc w en sjouke vinden dit leuk.
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb gisteren de 4 torpedo dragers gemonteerd en de twee dieptebom rekken. Ik heb voor de dragers de originele Italeri (Britse) onderdelen gebruikt omdat de Amerikaanse (met een berg "lightening holes") me veel te veel werk zouden gaan kosten. Ik heb het losse segment in het dek vastgelijmd omdat dat de montage van de dragers veel eenvoudiger maakte. Het hele dek is nu afneembaar (zit vast met neodymium magneetjes) afgezien van het voordek dat verlijmd is. Dit betekent ook dat het extra uitneembare deel niet echt zinnig meer was (kon er bv. de lipo niet door wisselen ). Het is opvallend hoeveel strakker het Amerikaanse Vosper dek eruit ziet vergeleken bij het overvolle Britse dek. Moet nog wat bout detail aan de torpedo buizen toevoegen en dan kan de boot eindelijk in de primer. Ik kijk er naar uit om eindelijk de lappendeken van al die witte stukjes plastic en plamuur te zien verdwijnen in één egale kleur :). Daarna ga ik verder met de Oerlikons die veel schuurwerk vergen omdat ze geprint zijn in het korrelige sterk en lichte spul (eigenlijk niet geschikt voor dit soort onderdelen maar het doorzichtige printspul is me voor deze schaal veel te duur).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    sjouke vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Arjan, die paar gram die je spaart door de bemanning een maagverkleining te geven kun je verwaarlozen, hoor.
    Dit bootje kan best wel wat gewicht hebben.
    Wat ik je wél aan kan raden is de sprayrials op de romp wat aan te dikken.
    Op halve kracht was die sprayrail bij mijn MTBtje niet dik genoeg om de boeggolf fatsoenlijk te keren en liep er water over het dek in de boot.
    Op volle kracht ging het wél, maar dan lag de boot echt op haar (pardon) kont in het water, de boeg bijna los.
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Roel, gewichtsbesparing is ongetwijfeld een idee-fixe van mij (ik kan mij wel verplaatsen in prof wielrenners die stickertjes van hun frame afpellen ...). Anderzijds maken veel kleintjes een grote en blijft de bemanning nu misschien wel drijven als ze overboord slaan :). Een proefvaart zit er misschien niet meer in dit seizoen maar aan de andere kant zijn de temperaturen nog steeds meer dan redelijk dus wie weet.

    Groet,

    Arjan
     
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb net nog even gebruik gemaakt van het goede weer om de boot buiten met een spuitbus in de grijze primer te zetten. Heb de torpedo buizen nog even niet gespoten. Maakt wel een berg verschil zo'n uniform kleurtje.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Marc w, Roel van Essen en sjouke vinden dit leuk.
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben nog volop bezig met het schilderwerk, is best veel werk omdat de Annapolis boten een gecompliceerd camo patroon hadden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik kon het niet laten om alvast een stel nummers te proberen van een 1/35 Tamiya tank decal velletje. Ik denk dat het formaat en stijl van de nummers voldoende in de buurt komen :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nog een plaatje van het toegevoegde bout detail op de torpedo buizen :

    [​IMG]

    Arjan
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Arjan, ik durf er aardig wat onder te verwedden dat 'jouw' nummer 378 van een Duitse tank af komt.
    Het pennantnummer op de MTB is wat hoekiger.
    Het verschil is subtiel, maar wel zichtbaar. Je doet je model m.i. te kort als je dat laat staan.
    Voor de rest:
    Mooi schilder/spuitwerk en die bouten op de buizen ... Pfffff.... ik doe het je niet na!
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Roel, ik ben het wel met je eens dat het formaat en stijl van de cijfers niet helemaal kloppen. Ik zou eens bij de boekhandel kunnen kijken of er iets beters te vinden is. Misschien zijn er mensen met verstand van cijfers en letters, de huidige cijfers zijn 1 cm hoog en 7 mm breed, ik zou dus liefst iets grotere hebben (12 mm x 8 mm of nog iets groter). Torpedo buis camouflage van Annapolis boten (wit waar normaal de schaduw valt) :

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2018
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een stel plaatjes van mijn vorderingen :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Marc w en sjouke vinden dit leuk.
  18. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Mooi Arjan!!
     
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren voor de morele ondersteuning :). Ik kijk overigens uit naar de 78' Higgins PT boat die Italeri dit jaar zou uitbrengen (zal wel net voor de Kerst zijn vermoed ik ) :

    https://www.scalemates.com/kits/1124238-italeri-5622-higgins-78-torpedo-boat

    Deze boten werden ook aan de Royal Navy geleverd in het kader van het lend lease programma en een stel maakte ook deel uit van de 7th MTB Flotilla waar ook Vosper MTB 378 toe behoorde. Als ik de torpedo buizen van mijn Vosper demontabel houd zou ik die voor MTB 420, 421 of 422 kunnen gebruiken. Ik sluit niet uit dat Italeri ook later een Royal Navy Higgins boot gaat uitbrengen met deze torpedo buizen.

    Groet,

    Arjan
     
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb inmiddels een Amerikaanse rook generator gebouwd van styreen en balpen onderdelen :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb toch ook nog een 3D Oerlikon set aangeschaft in de transparante kunststof (alleen even een laagje primer erover gespoten) :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De transparante kunststof exemplaren zijn veel fraaier dan die in het licht en sterke materiaal maar wel een stuk kwetsbaarder . Ik ga magneetjes in de sokkels maken zodat ik de exemplaren in het sterkere materiaal kan inzetten voor tochtjes op het water.

    Arjan
     

Deel Deze Pagina