1/4 F1 Baba Bouwtopic

Discussie in 'Speedboten' gestart door Falcodevries, 26 nov 2017.

  1. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Hallo Modelbouwers

    De winter staat weer voor de deur dus nemen we weer lekker de tijd om de fora's door te spitten, daarom leek het me wel weer leuk een bouwtopic te maken van mijn project;)
    Tijd terug eens een bouwtopic aangemaakt van mijn Zippkits Illusion maar had al snel besloten dat houtbouw toch niet iets voor mij is, al snel al het spulletje wat ik had liggen verkocht en een carbon cevlar romp van een 1/4 baba aangeschaft. Gemaakt door Waterland scale boats.

    Hier heb ik een Mhz outboard voor gekocht. Uiteindelijk toch niet erg tevreden met de koppeling en het extra gewicht er van en de ophanging/draaipunt had al veel speling. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken geprobeerd zelf een brackit te draaien/frezen. Ik moet hem nog testen natuurlijk maar het lijkt aardig goed, ook heb ik veel gewicht winst.

    De romp:
    [​IMG]
    [​IMG]
    De Mhz Drive uitelkaar:
    [​IMG]
    De oude en nieuwe ophanging, de spiegel staat onder een hoek dus de oud ophanging had sowieso niet gepast.
    [​IMG]
    Begin van het nieuwe bovenstuk:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2017
  2. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Alles met de hand frezen:( duurt een eeuwigheid haha.

    [​IMG]

    het complete setje, ophanging met lager bussen:
    [​IMG]

    afneembare trekstarter:

    [​IMG]
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    uiteindelijk resultaat, nog een dikke pijp er aan en dan is de outboard zo goed als klaar:
    [​IMG]

    kap sluiting:
    [​IMG]

    begin van de radiobox:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier met een neopreen rand, m4 tapendjes en zelf gedraaide dopjes:
    [​IMG]

    Slag verkleiner, Dit in combinantie met een 40kg savox servo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu eerst weer wachten op onderdeeltjes, latersss
     
    NQDtransformer en Unusual RC vinden dit leuk.
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Zoo mooie motor. Nog niet eerder gezien hoeveel Cc is de motor. Motorsteun ziet er zeer solide uit. Knap werk.

    Gr eddy
     
  5. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Dankje Eddy:koud:

    De motor is een 27 cc Tiger King S-27 Evo. Verder helemaal standaard nog. Word best veel gebruikt in de grotere boten.
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ben je niet bang voor corrosie tussen de Alu en RvS delen.

    Als ik Alu gebruik waar een RvS bout in gaat gebruik ik RvS bussen of PE bussen zodat het geen direct contact heeft.

    Is maar een tip. Ga zo door ik volg je wel.

    Gr eddy
     
  7. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Tja corrosie, Dat is wel iets om rekening mee te houden inderdaad maar heb nergens genoeg vlees om bussen in te zetten helaas.

    Bedankt voor de tip in ieder geval:koud:
     
  8. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Deze week servo en ander spul binnen gekregen, het is de Savox SV-0236MG, deze is 40 kilo en samen met de slag verkleiner moet deze genoeg kracht leveren om de outboard de baas te zijn.
    Hier heb ik ook een alu servo hevel bij besteld maar jonge wat een rotzooi, deze kun je met inbusje aandraaien om hem extra te klemmen maar deze moet zo strak voordat hij eindelijk klemt dat de hele hevel getordeerd word:hammer: dat word zelf weer wat maken. zonde van de centen helaas.

    Voor de stuurstangen is 8 - 6 mm carbon buis onderweg, hier wil ik alu bussen in verlijmen maar moet nog even zien hoe ik dat ga doen. Nu eerst een servo hevel maken,doorvoer gaten in de box berekenen en de montage plaat voor de servo's.

    :beer:
     
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    heey falco. zie,m nu net staan je supertunnel. neeetjusssssssssssss man.gaat wel goed hoor rvs in alu. zou er wel een likje kopervet op doen dan. ziet er top uit. heb je al een kleurtje in je hoofd falco???? zal vast een prachtding worden. perfect gemaakt allemaal. ooooohhh die f1 tunnels zijn zooooooooooooooooo leuk !!!!
    weet jij alles van he!! ik ook hoor :koud:;):yes::thumbsup: grt tom. ps ben benieuwd hoe je ,t verder gaat maken. nog ff vraagje . zit je niet verkeerd met die slagverkleiner. hij moet toch van servo naar buitenkant slagverkleiner en dan de binnenste gaten naar de outboard stuurhevel. of vergis ik mij nu??:rolleyes: grt tommie
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ziet er helemaal top uit.
    Zal vast heel hard gaan.

    Carbon en Alu verlijmen kan heel goed. Beide delen heel goed opruwen en ontvetten. Lijmen met locktite. Ik weet zo even niet welke soort, maar er is een apart voor Alu op de markt.

    Als je het verlijmd hebt kun je er nog een gaatje van 2mm door heen boren en borgen met een stift door het gaatje. Wel ruime insteek lengte nemen.

    Deed dit ook altijd met mijn stormkites, stangen braken ook altijd op de kruis stukken. Na het inlijmen van Alu staaf was het verholpen.

    Gr eddy
     
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Heb het opgezocht. Het is loctite 496 20gram. Dit is water dun en loopt echt in elk kiertje of gaatje. Kun je gebruiken zonder activator.

    Gr eddy
     
  12. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Bedankt voor de tip Eddy en de moeite om het op te zoeken:) Wat de bedoeling is is om aan beide kanten van de van de buizen een bus in te verlijmen met m4 draad er in zodat ik aan beide kanten de kogelkop kan monteren en eventueel kunnen verstellen. Dus buiten maat word 6 en de lengte zeg maar 50 mm, ik wou aan de buitenkant van de bus groeven er in draaien en dan verlijmen met epoxy. of zou ik dit beter met loctite kunnen doen?

    Je hebt het helemaal goed Tommie over de slag verkleiner, Bij mij gaat hij ook van servo naar buitenkant en dan weer van binnenkant naar buitenkant de motor :bier:
    Komt helemaal goud. e
    En zal ook een druppie kopervet an de boutjes doen;)

    Niet veel kunnen doen, ik wacht nog op de stuurstangen, gaskabel enz.
    Wel de montageplaten voor de servo's kunnen maken, deze heb ik nu verlijmd in de box en kan ik vandaag in de epoxy zetten.
    (de m3 boutjes in de servo's worden nog vervangen voor inbusjes)

    Goed weekend

     
  13. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    heey falco. ahhh weer wat verder zie ik wel. kopervet zou ik wel doen. als je dan toch wilt borgen dan gewoon veerringen nemen aangezien kopervet en locktite om te borgen niet samen gaan haha.
    zoals je het nu had met de slagverkleiner had je een slagvergroter maar ja ... je had het gewoon eem in elkaar gezet natuurlijk:D. heb zelf ook nog een hang in elkaar showtje. straks pas alles op lengte en nette boutjes /moertjes etc. als ik je een tippie mag geven dan zou ik de verlijming van de bussen voor je stuurstangen niet met locktite doen.(wil hiermee niet je vorige locktite tipgever ) niet voor het hoofd stoten maar zou het wel doen met langzame epoxy. dat is vele malen sterker als de loctite .dat is epoxy met een droogtijd van 24 uren. de snelle die in een paar uur droog is kan daar ook niet tegen aan. de langzame heeft de beste eindsterkte. dat wil je .duurt wel effies maar ja ... heb je ook weer wat. doe zelf alles met die langzame epoxy. de wilsor is een zeer goede epoxy . je moet die wel afwegen met een weegschaal 1:3 verhouding. als je dat netjes doet kun je het niet beter voor elkaar krijgen. ben benieuwd naar je afwerking kerel
    ziet er top uit al heey!!!!!!!!!:cool::bier::yes: grt tom..
     
  14. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    trouwens..... wil jij geen fraaien rvs stuurstangen dan falco???
     
  15. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Wrap around uitlaat kan Jeffrey Bres wel voor je maken .
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo falco,

    Ik denk dat het niet veel uitmaakt wat je gebruiken gaat, langzame epoxy of de locktite. Als mijn Carbon verstrekte stangen van mijn kite heel blijven met windkracht 7 tot 10.
    Zullen de stuurstangen ook niet niet los gaan.

    Alle ideeën die aan gedragen worden door mede forumleden zijn goed,aan jouw de keus.

    Groeven in de stangen maken vergroot het oppervlak en dat is altijd goed. Denk wel dat de epoxy zich minder goed verdeeld als je de stang in de Carbon buis drukt omdat het dikker is dan de waterdunne locktite. Maar dat is mijn gevoel.

    Succes met het project.
    Gr eddy
     
  17. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Heb al contact gehad met Jeffrey, dit komt goed:yes:


    Ik gebruik sneldrogende epoxy lijm voor het hechten en voor de rest 24 uurs epoxy, de verhouding is 100 op 40 eenheden en weeg dit altijd op de gram nauwkeurig af. zal per soort wel wat verschil in zitten. Ik heb gekozen voor carbonnen stuur stangen omdat er toch aardig wat lengte in moet en wil wat gewicht besparen en heb er nog niet eerder mee gewerkt dus dat kan ik dan mooi even uit testen en ervaren, ook wel handig voor andere projecten.

    Mijn gevoel zegt ook dat de epoxy er voor grotendeels tussenuit geperst word als ik de bus er in druk, zou de groeven ook wat breder kunnen maken of de diameter iets kleiner kunnen maken op het laatste stukje na zodat hij er wel recht in komt. Ik maak wel even een proef stukje, heb de locktite ook wel in huis ( op het werk )

    Bedankt voor de tips maar weer:beer:
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo falco.
    Ik zou de diameter van de stift niet te klein maken, een paar tiende kleiner zodat hij er redelijk strak in past. Te veel ruimte er tussen en het wordt een zwakke plek.

    Ik weet niet welke kleur je neemt voor je uitlaat wrap maar het lijkt ook misschien wel mooi om de uiteinden van de Carbon stang te omwikkelen met bv rood of zwarte dikke garen(0.2mm) en deze met lak of lijm af te werken. Geeft meer sterkte en detail.

    Gr eddy
     
  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    eddy..... ik denk dat je je vergist met de uitlaat wrap. dit is een wrap around uitlaat . dat betekent dat de pijp rond de motor loopt. heeft niks met de kleur te maken. ja blauw haha..... want dat word ie vast wel maar niet de wrap die jij volgens mij bedoeld. kan mij ook vergissen hoor maar neem aan dat je dat bedoelde met uitlaat wrap???
    grt tom.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2017
  20. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Carbon stuurstangen werkt prima, voor de zekerheid zou je om de uiteinde busjes of iets dergelijks kunnen lijmen. Carbon splijt relatief snel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina